Jump to content

Ekstralys til lysbøyle


iknutis
 Share

Recommended Posts

Har nå lest gjennom hele forumseksjonen, men finner ingenting om ekstralys.
Enten betyr det at alle andre finner god informasjon om lys på andre steder, eller så handler folk fullstendig i blinde. :)

På mine tidligere biler har det stort sett vært montert ekstralys i halogen-utgave, enten 7" eller 9".
På en billigbil jeg hadde kjøpte jeg selv ekstralys fra Biltema som jeg monterte, det ble jo mer lys men spesielt fornøyd var jeg ikke.

Nå har jeg kjøpt bil uten ekstralys, og vil nå handle noe jeg virkelig blir fornøyd med. Har sett mye på ledbars for montering på tak-rack, og på lastebiler syns jeg det funker bra med lys på taket.

Men på personbiler og små varebiler syns jeg det blir for mye strølys på frontruten og panseret. Derfor heller jeg egentlig mot runde ekstralys på lysbøylen.
Og så er det spørsmålet om flood eller spot, og jeg kjører veldig mye i 80-sone og syns da det er greit at lyset har litt rekkevidde. Samtidig er det mye vilt langs veiene, så det er greit om det også lyser litt ut til sidene. Og så er det vanskelig å få i pose og sekk, men jeg tenkte jeg skulle prøve å unngå å måtte sende noe i retur fordi jeg ikke er fornøyd. Langlysene på Pajeroen er egentlig ganske bra, men har litt kort rekkevidde, så jeg lurer på om spot er veien å gå.

Og rent konkret har jeg sett på disse:

http://www.ledmyway.no/shop/product/ekstralys-80w-e-markt?tm=&sm=ekstralys/e-merket

Noen som har erfaringer med disse?

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Väldigt fint och starta en tråd om detta! ?

Ju äldre man blir, ju mer behagligt är det med mycket ljus. Jag har provar ganska många olika lösningar. 9" halogen från Biltema, tyckte dom fungerade helt ok, men lite för mycket spot. Så provade jag med en 52" ledbar på taket. Massa ljus, eller helt sjukt mycket ljus. Men tyckte det blev för mycket bländande ljus från motorhuv och fönster. Nu köra jag på två stycken 9" ledlampor monterade fram. Ger mer än nog ljus för mig (märke: okänt)

När det gäller spot eller flod, så önskar jag olika resultater beroende på var och hur jag kör. På landsväg spot, och i skogen mer flod. Så på mina kan jag sätta på en kåpa för att ändra på detta.

Billigt eller gå för kvalitet är upp till var och en att välja. Min plånbok styr stenhårt, så jag har inte en chans att betala vad välkända märken och leverantörer säljer för. Så kan man argumentera att kvalitet är mest lönsamt i längden. Jovisst så är det i många tillfällen..... men för den summan jag köpte mina sista ledlampor kan jag byta en gång i året fram till bilen rostat helt bort.

  • Like 7
  • Thumb up 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Jeg har valgt og gå for en kombinasjon, har 2 stk 7" spot lamper på bøylen foran og en LED bar på takgrinda. Begge kan jeg slå av og på med en bryter når fjernlysene er på. Litt som @Andreas.E sier, kan bli litt slitsomt med lyset som reflekterer i panseret fra LED baren så greit og kunne slå den av. Men også helt konge når du virkelig vil få lyst opp foran deg. Men tror det er en veldig smak og behag sak dette her, enkleste er vel og prøve seg frem litt :) 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, blackstream skrev:

Bra början på en tråd. Nån som kan förklara hur man bör koppla in extraljus med canbus?

Hvis du sliter med flimmer, så kan du sette en kondensator mellom plus og minus ledning på lampa. Har ikke prøvd det, men fått det tipset da mine led flimmer litt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bta yrådstart på noe som er særdeles viktig på en bil, nemlig lys, og gjerne godt lys ;)

Jeg har tenkt tanken at jeg burde ha et par spot`er foran bilen. Men enn så lenge klarer jeg meg med en ledbar på taket. Denne har combo lysbilde; de 4 ytterste led diodene på hver side er flood, mens de diodene som er igjen i midten har spot. Jeg har foliert bilen min i svart matt, så jeg reagerer ikke i det hele tatt på gjenskinn i hverken panser eller frontrute. Dog legger kona merke til at hele toppen av snorkelen blir opplyst... ;) Men det er en liten pris å betale for godt lys.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 timmar sedan, pilten sade:

Hvis du sliter med flimmer, så kan du sette en kondensator mellom plus og minus ledning på lampa. Har ikke prøvd det, men fått det tipset da mine led flimmer litt. 

Nej jag har varken flimmer eller extraljus ännu. De jag funderade på är om nån kan förklara hur man kopplar in extraljus i en bil med canbus. Det går ju inte att bara tjyvkoppla styrning av hel/halvljus via relä?

Link to comment
Share on other sites

24 minutter siden, blackstream skrev:

Nej jag har varken flimmer eller extraljus ännu. De jag funderade på är om nån kan förklara hur man kopplar in extraljus i en bil med canbus. Det går ju inte att bara tjyvkoppla styrning av hel/halvljus via relä?

Tyvkobler du på moderne biler med canbus får man ofte feilmeldinger pga dette. Anbefaler derfor en enhet som tar styrestrømmen fra canbus:

https://www.ekstralys.no/canm8-styrestrmgiver-styrestrom-til-rele

  • Like 1
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Den 9/13/2017 at 21.53, Carl skrev:

Jag kör med 3 st NBB 225 xenon. 2 flod o 1 spot i mitten. Är den kombination jag varit mest nöjd med efter att ha kört i 50 år med extraljus. 

Det er nok en grunn til at vi treffer så mange svenske biler med 3 bøtter i grillen. :)

Jeg ser de fleste over skriver at LED-baren er montert på taket, og da opplever noe strølys. Mine erfaringer er at det er det samme uansett om det er en ledbar eller om det er bøtter på taket ift strølys. Så jeg ønsker primært å ha lys i fronten til bruk på landeveien. Ledbar på taket kunne sikkert vært kurant i skog og mark i lav fart der man bare ønsker mest mulig lys.

Har sett på mye forskjellig siste ukene, og foreløpig slått fra meg både 7" og 9" da de blir for store/høye ift der jeg vil montere de.
Så da står jeg igjen med 5" bøtter eller evt en ledbar på ca 50cm. Det ser ut som om sistnevnte er løsningen som leverer mest lys ihvertfall, så jeg ser nå på muligheten for å bestille en combo-bar med spot i midten og flood på sidene for jevn belysning.

Link to comment
Share on other sites

Har sett litt på små alternativer også, men jeg syns det blir for lite lys langt frem. Rigid dually spot er oppgitt til ca 0,25lux på 500m.
De LED-barene jeg ser på er oppgitt til 1lux på samme hold. Nå er jo det oppgitte tall, så det trenger ikke nødvendigvis være 100% korrekt.
En annen ting er jo lysbilde, her er to bilder av to forskjellige ledbars. Den ene er combo, den andre er spot.
Jeg syns det ser ut som om comboen lyser greit opp 10-20m ut til sidene, men så er det et stort svart hull før man kommer borti lyskjeglen til spot'en lenger frem.
Det andre bildet er kun spot, og den har likevel helt greit strølys ut til sidene vil jeg påstå.
Så ut ifra disse to bildene er det nok spot jeg er ute etter. 10-20m ut til sidene har null effekt i 80km/t.

ledbar.jpg

 

Edit:
Tok en råsjans og har nå bestilt to forskjellige combo-barer, fra to forskjellige produsenter og to forskjellige butikker. Skal teste begge to, beholder den jeg er mest fornøyd med. Så får jeg også testet servicen fra to steder.

Edited by iknutis
  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det med strølys på panseret, kan man ikke unngå det ved å montere LED-bar litt lenger bak på taket, og så langt ned som mulig? Samtidig også kjøpe noe ordentlig, med greit lysbildet, i stedet for sånt billig-søppel som lyser "i alle retninger"? 

Jeg er ikke så glad i LED-bar, men syns heller bøttelamper er fine. Gjerne ikke så store. I snuta på Jeepen sitter det et par Hella Comet Xenon. 35 watt tror jeg. De lyser veldig bra, og de har også veldig kort tid de bruker på å starte opp. Dessverre koster jo sånne litt. De ser veldig små ut der de sitter. Jeg kunne godt tenkt meg to sånne til, felt inn i takgrinda, men det blir nok med tanken. 

59f729dbc5e5b_2017-08-1720_08_54.thumb.jpg.d9381a23b369146f857f576757611646.jpg

En type jeg har sett litt på er de her : http://www.ebay.co.uk/itm/4-inches-12V-55W-HID-Xenon-Spot-Beam-SUV-ATV-Bulldozer/332279492933?epid=1164681875&hash=item4d5d66b145:g:pFYAAOSwjk9ZTogC

4 sånne på taket eller 2-4 i fronten burde lyse greit. De fås som både spot og flood, men er det noen som har testet dem? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Erfaringene mine sålangt med spot vs flood er at flood i praksis er arbeidslys, eller ment til bruk når man kjører i skog og mark.
Jeg syns rekkevidden på lys karakterisert som flood er for dårlig rett og slett.

Jeg hadde ledbar fra Rigid til test også, men syns ikke lysbildet fra den "skikkelige" produsenten var noe bedre enn billig-produsenten. Ihvertfall ikke nok til å dekke en økning i prisen på 50%. Jeg bryr meg ikke så mye om det er pent, bare det ikke ser helt for jævlig ut. :) Og det kommer mest an på plassering og montering og ikke hvordan selve konstruksjonen er, etter min mening. Jeg tenker mest mulig praktisk, bl.a så blir lave lykter veldig fort skitne og mye mer utsatt for slitasje og steinsprut.

Nå vurderer jeg faktisk å selge både lysbøyle og ledbar for å gå til innkjøp av tak-rack og enten ordinære lykter eller led-bar til montering på den og dermed ta sjansen på høy montering.

Alt må jo demonteres i en eventuell kontroll uansett, med mindre jeg legger opp egen bryter på de og dekker de til når jeg ikke er offroad.. Ikke lett å være lovbryter.

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Jag har!

Kör med två sådana Hella Comet  35w xenon och tre HID 55w, en spot och två flood, på taket.

Finns bild och lite text på slutet av sida 2.

Hella lysena är riktigt bra, det jag saknade när jag bara hade tre sådana på taket var längd rakt fram på landsväg.

HID spoten lyser längre och är nu riktad mitt fram så långt som "möjligt", den har en rund samlad stråle, sen fyller Hella 35w på bakom och ger ganska god täckning bakom spotten. De två HID flood lamporna breddar bakom  riktigt bra och sen tar mina två H3 kurvljus som sitter i Vinchbaren samt ordinarie helljus över närmast bilen med rejäl bredd ut i sidorna.

Vid nederbörd, snö eller regn samt vid mycket möten, slår jag av taklamporna och använder bara bilens helljus tillsammans med H3 kurvljusen.   

Sen sitter det en uppsättning 48w led arbetalampor runt om bilen också. 

Denna combo funkar bra för mig, jag kan rikta varje lampa dit jag vill och de små måtten gör att jag fortfarande får plats i garaget.

Största nackdelen med 55W HID  lamporna är att de stör på FM radion, dock verkar de inte påverka comradion.

Funderar på att uppgradera Hella lamporna med nya D2S lampor.

IMG_7083.thumb.PNG.d34b7a142e4976abf2f87746b2cbf707.PNG

Edited by Lars 9k
Uppdaterat text
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Lenge siden jeg startet tråden, men:
LED-bar som jeg endte opp med å kjøpe (combo) fungerte greit i skog og mark. Til veibruk syns jeg det ble for mye lys rett foran bilen, og for lite 200m foran bilen.

 

Når min far ville ha ekstralys på Amaroken sin, kjøpte jeg et slik sett til han:
https://www.valostore.no/produkt/led_ekstralys_purelux_pro_serie_7/

Det er vi meget godt fornøyd med begge to. Langlysene på Amaroken er jo som en spøk å regne, selv om nærlysene er bra.

BB86DEB1-9770-4AD1-BE28-4A8725241E58.jpeg

DCEB54A6-E0CD-4481-9CF7-DCAF5B2F0EDB.jpeg

Edit: Bildene er tatt i trillefart, men pga lang lukkertid ser det ut som om jeg kjører i 90 på det første bildet. :)

 

Edit2: Nå har jeg jammen bestilt et sett til, som skal monteres på pendlebilen. Nå er jeg lei av telys foran der.

Edited by iknutis
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 9/13/2017 at 9:25 AM, iknutis said:

Men på personbiler og små varebiler syns jeg det blir for mye strølys på frontruten og panseret. Derfor heller jeg egentlig mot runde ekstralys på lysbøylen.

Hur har jag missat den här tråden, jag älskar ju extraljus 🤩

Just det här beror ju på att många är så dumma att de monterar rampen för långt fram! Då slår ljuset ner i motorhuven och bländar, eller till och med på instrumentpanelen om man monterat den tillräckligt långt fram 😂

Det man får göra är att lägga upp den på taket, tända den, och så flyttar man den bakåt tills allt ströljus blir blockerat. Där är det safe att montera den! 

Jag tycker att kombinationen på tak + tre runda i fronten är helt optimalt 😎

DSC_0865.thumb.JPG.81e3cf4b1e86626d48c2a90ba6b236d3.JPG

  • Like 3
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, iknutis said:

Biltilsynet i Norge er ikke spesielt glade i takmonterte lys uansett, så man prøver liksom å være litt lovlig også. :)

Till och med SVV kör ju med takmonterad ledbar så så illa kan det ju inte vara 😂👍

Bara se till att ha egen strömbrytare till den ifall någon gnäller. "Arbetslys". 😎

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, FrodeS said:

Det er ikke noe i veien for takmontert lys så lenge det ikke blender fører. 

Så bra! Jeg måtte sjekke det opp nå når du skrev det, og det var endelig innafor.
Tidligere var det ikke tillatt med ekstralys i to høyder, og det er grunnen til at Amarok Canyon feks har utkoblet langlysene foran på bilen, og kommer fra fabrikk med ekstralys på veltebøylen.

Det ble forresten ikke montering på pendlebilen, lyktene kom i konflikt med radaren.
Så jeg må lete etter noe annet.

Edited by iknutis
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...