Jump to content

Red ruby


William Blomberg
 Share

Recommended Posts

http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=60650&start=30

Hej. Jag är en ung och oerfaren kille som alltid älskat naturen och bilar. Tycker om att göra vardagen till äventyr och "upptäcka nytt". Har alltid tyckt om fjällvandringar, dagsutflykter och promenader. Tycker om och resa och jag och min familj har för det mesta åkt på bilresor igenom Europa. Samt att jag alltid varit bilgalen.

Så när jag först fick nys om overland så var jag förälskad i idén på en gång. Så innan jag fyllde 18 så spanade jag ut en Mitsubishi Pajero SWB 3,0 V6 som jag köpte. Fixa lite med den och sen tog jag körkort så fort jag fyllde 18. Så nu är det min ögonsten. Länken ovan är från ett annat forum där det finns mer info om bilen. Sista inläggen frågade jag om tips till overland/off road resor i Sverige och/eller Norge för nybörjare utan allt för mycket pengar. Då blev jag tipsad till denna sida :)

MVH William

Edited by William Blomberg
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Welcome William.

My first 4x4 in Canada was a 1987 Dodge Raider an early version of the Pajero. A robust vehicle that will serve you well! My tip for a beginner is that you started with the right size of vehicle, small...... To equip your truck for adventures think of what you "need" not what you want. With a small vehicle, think small & lightweight when when buying and don't be afraid to experiment or fail.  Also don't be afraid to ask questions. ?

 

/Todd.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag har en fråga gällande det mekaniska. Min bil blir ryckig mer eller mindre då och då.

Det är framförallt på ettan och tvåan som det känns så att man tycker det är störande. Men kan kännas upp till åtminstone fyran. Det är när man släpper gaspedalen eller framförallt när man lägger tryck igen. Det räcker med millimeterskillnad på gaspedalens position så hoppar den till. Om man trycker ner gaspedalen efter att släppt den helt så känns det som när man släpper upp kopplingen för snabbt efter nerväxling eller om man skulle få motorstopp.

När jag köpte den hade den problem med att den inte starta direkt utan var tvungen att bli varm samt gick högt på tomgång så vi bytte tomgångsmotor och då startade den smärtfritt. Vet inte om de symtomen hör ihop och att det var något mer vi behövt göra.

Edited by William Blomberg
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Är du säker på att det är motorn som rycker eller kan det vara "glapp" i kraftöverföringen! Dvs dåliga motorfästen, bärarmar eller fästen för växellådorna.

Jag har haft lite likadana symtom när mina bärarmsbussningar var kassa. Dvs axlarna rörde sig när jag la på kraft på drivlinan.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

16 timmar sedan, Lars 9k sade:

Är du säker på att det är motorn som rycker eller kan det vara "glapp" i kraftöverföringen! Dvs dåliga motorfästen, bärarmar eller fästen för växellådorna.

Jag har haft lite likadana symtom när mina bärarmsbussningar var kassa. Dvs axlarna rörde sig när jag la på kraft på drivlinan.

Nej, det är jag faktiskt inte. Kan mycket väl vara som du säger. Hur kollar jag enklast om det är så? Är total nybörjare på att meka så tar gärna tips.

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

 Lägg på och av kraft försiktigt med bilen bromsad, framåt resp bakåt. På detta sätt bör du även om du är själv, kunna känna att det finns ett glapp någonstans. Kan du sedan tittta på ingående komponenter samtidigt som någon annan bromsar/gasar, så ser du förhoppningsvis VAD som glappar. Går ju ganska bra på en rejält höjd bil, annars är det svårare. Tänk på säkerheten bara om du hissar upp och ligger under.....!

Annars får man ju gå över misstänkta punkter med brytspett men det kan vara lurigt att hitta rätt ställe att bända. :(

Kan vara någon annan som har annat tips på metod.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

På min Land Cruiser så märks det väldigt väl när jag inte har smort alla kryss i drivlinan på en stund. Kan det vara så enkelt?

Med osmord drivlina kan det kännas som att bli påkörd av bussen när jag stannar vid rödljus ibland... Märker det oxå på hur bilen upplevs vid acceleration.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • Premium Member
On 2017-09-26 at 12.30, William Blomberg sade:

Nej, det är jag faktiskt inte. Kan mycket väl vara som du säger. Hur kollar jag enklast om det är så? Är total nybörjare på att meka så tar gärna tips.

Hur har det gått?

Fixat innan vinterförvaringen?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Bilen fortfarande i förvaring så klurar jag på hur jag ska våga mig ut mer. Har som sagt begränsad kunskap om att köra "off road". Plus att jag inte har några vänner eller bekanta som har kunskapen för att lära och hjälpa eller som äger ett fordon att rädda mig med om jag (och det kommer ske) gör fel.

Skaffa ett par fälgar till de grövre däcken som satt på bilen har jag tänkt. Så jag har en uppsättning "terrängiga" däck. Att ha vinsch kostar mycket och gör mig ingen nytta då jag ändå skulle ha för liten kunskap att använda den effektivt eller sätta fast den i bilen. Det jag däremot har är en spade och en tanke om inskaffande av sandstegar.

Kollat på dessa http://www.umeaoffroad.se/products/sandstegar-dragonwinch-pris-per-par-/  billiga (?) dugliga för en som vill våga lite mer. Tänkte fråga om ni har erfarenhet av dessa? Eller om ni har andra saker ni själva rekommenderar eller helt andra idéer.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

En kompis skall ju inte underskattas. Det bästa vore ju om du hittade någon likasinnad i ”närheten” att sticka ut lite med. Det är väl tyvärr tunt med offroadklubbar kring där du bor.

Jag har själv aldrig använt sandstegar men det finns det ju andra här på forumet som gjort.

Umeå offroad har jag handlat av med gott resultat. De kan kanske tipsa om någon klubb eller gäng i området dessutom.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 timmar sedan, William Blomberg sade:

...

Kollat på dessa http://www.umeaoffroad.se/products/sandstegar-dragonwinch-pris-per-par-/  billiga (?) dugliga för en som vill våga lite mer. Tänkte fråga om ni har erfarenhet av dessa? Eller om ni har andra saker ni själva rekommenderar eller helt andra idéer.

de här är bättre

http://tracmat.com/index.php?id_cms=8&controller=cms

kann du bygga broar över diken och använda som ramp vid otäcka stenar

de klassiska

http://www.lauche-maas.de/bestellen/ergebnis.lasso?id=&vo=d&art=209241415000

kann du också använda överallt.

de här är lätta

http://www.sandbleche.de/onlineshop.html

men duger bara för sand, snö och blöta gräsmattor

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Tack för bra tips. Tracmatsen verkar inte dumt. Med tanke på priset och att de är så kraftiga och kan göra lite mer. Tänkte köpa den billigaste och kortaste modellen.

12 timmar sedan, Lars 9k sade:

En kompis skall ju inte underskattas. Det bästa vore ju om du hittade någon likasinnad i ”närheten” att sticka ut lite med. Det är väl tyvärr tunt med offroadklubbar kring där du bor.

Jag har själv aldrig använt sandstegar men det finns det ju andra här på forumet som gjort.

Umeå offroad har jag handlat av med gott resultat. De kan kanske tipsa om någon klubb eller gäng i området dessutom.

Ja, jag känner så också. Bästa vore att hitta någon att ge sig ut med. Den billigaste försäkringen är en kompis.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hehe... Det hände en sak. Saknade min bil så mycket så jag köpte en sak. Såg att @Lars 9k gjorde samma sak. Köpte lite mindre dock 1000x310x38mm. Katt som referensstorlek. Sen med tanke på att det var ca 700 SEK för paret så kändes det inte så smärtsamt dyrt, jämfört med vissa andra. Tänkte också att det vore smart att köpa innan Storbritannien hoppar av EU. Priserna kan stiga något då förmodar jag.IMG_9385.thumb.JPG.d6b8ad640ebd09c3953d71efc394ee8f.JPG

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Yo! Uppdatering på G.

Bilen besiktades förra veckan. Ombesiktning sker inom en månad.? Domen blev läckande avgasrör. Men "svärfar" min har sagt att han hjälper mig lösa det beroende på hur illa det är.

Tjejen och jag planerar på att spendera lite pengar och resa något i sommar. Jag är lite sugen på bomvägar på norska fjäll. Hon är sugen på att bränna ner till Paris (jag är inte helt emot det men det är svårare för att lägga in lite svårare vägar och fortfarande ha råd).

Så... Tips? Framförallt om Norge tänker jag att ni är mästare på. Tänkte att man får åka till något lite turistigt också för att blidka henne också (typ Lofoten).

 

Jag är för prylgalen och materiell. Vill ha och ha. Vill bygga om bilen och "utsmycka" den. Men nu gäller det att spara inför sommaren. Studera och vara timvikarie inom vården ger inte massor av pengar direkt?

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

De fleste av oss har vært student på ett eller annet tidspunkt og vet akkurat hva du sliter med. :)
Har selv sveiset mye eksos av biltema-komponenter, og det funker.. i mange år!

Hvis ikke dere har tilgang på sveiseapparat, kan man likevel "bygge" et eksosanlegg med klemmer og en vinkelsliper. Det er bare litt mer jobb, og litt større sjanse for lekkasjer.

Lofoten er både-og om sommeren: sykt mye turister, masse kø og slikt overalt. Det finnes mange andre destinasjoner hvor man får turistfeelingen, uten å få det negative i tillegg.
Jeg er best kjent på nordvestlandet, og her er noen eksempler på steder hvor dere kan nyte en natt på hotell, med evt spa. Og masse fjellveier i nærheten.

https://no.tripadvisor.com/Hotel_Review-g190503-d2296653-Reviews-Angvik_Gamle_Handelssted-More_og_Romsdal_Western_Norway.html

https://no.tripadvisor.com/Hotel_Review-g1819909-d1815646-Reviews-Hustadvika_Gjestegard-Farstad_Fraena_Municipality_More_og_Romsdal_Western_Norway.html

http://www.classicnorway.no/hotell/haholmen-havstuer/hotellet/

http://www.classicnorway.no/hotell/valldal-fjordhotell/

 

Kommer man litt utenfor høysesong er det duket for mange fine opplevelser, og ikke så mye turister. :)

 

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Lofoten er jo veldig fint. Vi hadde en bilferie dit for noen År siden. Kjør Helgelandskysten, så rundt på Lofoten og vær litt turist, røm så fra mengden i privatleid båt (fiske er fint - ellers finner dere lett en øde odde). Videre ville jeg kjørt til Senja... mindre folk og veldig flott natur.  Der anbefaler jeg en topptur opp Breitind dersom dere ikke lider av høydeskrekk 

Link to comment
Share on other sites

Har faktiskt varit på Senja. Fantastiskt fint. Underbara människor. Träffade tyskar, ryssar, norrmän, svenskar och till och med portugiser alla samlats på en liten camping för fiske. Vi var de udda där, bara sötvattenspön och långt ifrån samma intresse. Oerhört trevlig stämning, fräsch camping (bodde med husvagn). Fina båtar som lätt kunde hyras av campingen. Möjlighet att bestiga fjäll, djurskåda, fiska eller bara njuta. Otroligt fint vatten, totalt genomskinligt. Vägen dit var svårslagen för en svensk som kom från de oändligt raka vägarna i Finland och Sverige omkring Treriksröset. Byarna var Pittoreska och mysiga. Lätt att ta sig till större civilisation på ön eller strax utanför. Väl värt att besöka. Därför är jag intresserad av att återvända till liknande områden.

Dock en recension från en svensk turist från platta Uppsala. Vars uppfattning är att av alla länder jag besökt är Norge det som verkligen är mest häpnadsväckande.

 

On 2018-04-12 at 16.50, even_aug sade:

Lofoten er jo veldig fint. Vi hadde en bilferie dit for noen År siden. Kjør Helgelandskysten, så rundt på Lofoten og vær litt turist, røm så fra mengden i privatleid båt (fiske er fint - ellers finner dere lett en øde odde). Videre ville jeg kjørt til Senja... mindre folk og veldig flott natur.  Der anbefaler jeg en topptur opp Breitind dersom dere ikke lider av høydeskrekk 

 

27868007_10156263515154248_3806370502825240901_n.jpg

27972352_10156263514934248_7019537900823142336_n.jpg

27972783_10156263512634248_5225922177251563549_n.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...