Jump to content

Red ruby


William Blomberg
 Share

Recommended Posts

Stället som gjorde mig overland och off road intresserad. Älvdalen. Vi har genom vänner tillgång till att låna en stuga i en av de fortfarande "levande fäbodvallarna. Så oerhört charmigt när kor och får går förbi lösa. Man hägnar in gårdarna istället för djuren. Ingen el (12v med någon solpanel som driver några sänglampor i och för sig) och inget rinnande vatten förutom att det är dragen en slang från källan längre upp dock inte användbar under vintern. Var upp där i helgen. Snö upp till knäna på sina ställen. Så en del skottande blev det. Mat på vedeldad spis och brasa. Värme från vedkamin. Jag njuter till 300% där uppe. Men nu till det jag började förklara.?

När min familj och jag var i Älvdalen för några år sen så körde bara jag. Spektakulärt för mig att köra så mycket då jag övningskörde under den perioden. Körde min första off road sträcka där. Med en xc70 så inget för extremt. Köra runt på de oändligt många röda grusvägarna som finns i Älvdalen och framförallt på Älvdalen skjutfält (såg några träningsspår för terrängfordon där) var underbart för någon som drömmer om Australiens outback. ?

Nu är jag klar med min lilla anekdot om vad som fick mig att sluta tveka över snabbt och normalhöjd till högt och terrängigt fordon. Tänkte få in lite bilder från långhelgens vistelse imorgon. Fungerade tydligen inte att importera bilder från kameran till den bärbara.?

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Vi ska till Älvdalen på Vårträffen. Riktigt fint område. Vi var i norra ändan för två år sedan, på väg hem från Vildmarksvägen. Och så var vi på en snabbvisit i höstas.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag är dålig på att ta mig ut på upptäcksfärd. Lite för feg och tillbakahållen. Men i helgen blev det en. Kollade upp en lång sträcka av grusväg och drog. A7300333-02A0-40EB-ABE0-1308C0AC0089.thumb.jpeg.9d524ef1a43cc7afa5709b3ca306a7b9.jpeg

Resemaskoten redo3701F62B-C76A-403D-A164-E4A31CC5499B.thumb.jpeg.ea7fc647c4b2ae86b198988ca348b7fc.jpeg3CF58992-00E7-45DF-8C73-F6C8900A32D1.thumb.jpeg.1751f4ea73db7ada81173f2ac4b31f9d.jpeg

Med veden i Trasharoon och resten i bilen. Trasharoon behövdes väl egentligen inte. Men ville prova den på riktigt och den är ju cool. 

D9B8497F-6DF9-432B-80AB-F837AC8C1FB0.thumb.jpeg.e0b59beb51a624d2cee7938c777cb0c1.jpeg

1A94892E-BE85-4456-9AD6-933E8545CD8E.thumb.jpeg.c1e2cdfa4de4451b3188b8a79728f82a.jpeg

Övergivna bilar dök plötsligt upp. Bara att parkera och undersöka samt fota.38B3A05D-19CC-4FFA-918D-0A5014D38028.thumb.jpeg.f2f95369e5aae3a764f534c5cbc9759d.jpeg

086849B4-190C-4A9D-9165-74C73DE61F01.thumb.jpeg.8f353f4990726b58d7dd423ac43fc7bc.jpeg

En bro som såg ut att vara i bara trä av okänd ålder. Så ville kolla lite innan jag körde. Var rejäla stålbalkar under. 

BD2B5B63-324F-45A3-8CBC-C609103C0AB0.thumb.jpeg.1a9a6f2f9df92adec7be8a8130bde6ff.jpegBE7F7E39-D5FA-4C52-B6CE-E890EA3C3B7B.thumb.jpeg.29e742700a523fac44038fd774ccc774.jpeg

Trodde vi hade med oss ett litet typ fjälltält. (Plockade bara med mig det tält min flickväns familj hade) Visade sig att det var ett femmanna kupoltält. Huvaligen. Kallt blev det i det. Men gott om plats. 

98D517F7-7BDF-474D-A63E-C589E5A28443.thumb.jpeg.c0e27c7b39ab4f8e9594db675041c48c.jpeg

Skalbagge 

E550CD67-2285-4992-9F2A-8B63C463B2BF.thumb.jpeg.7517e9544d19a388769db099cecf8810.jpeg

Påväg bort från camp. Bron skymtas. Fast från motsatt håll. 

Körde med lågväxel på sträckan som ligger bakom bilen  en del lera och ojämnheter fick mig att vilja spara på kopplingen. Tvåans låg och bilen skötte sig själv efter det. Första gången jag körde med lågväxel mer ordentligt än att bara prova på asfalt.

Ni fick tyvärr bara iFån-bilderna. Eftersom  systemkamerans bilder genom datorn var ett sådant ståhej för att få dem att fungera  

La denna resa här istället för att starta en resetråd. Har ändå inte så mycket material och det blir lättare att hålla denna tråd levande då. 

 

Edited by William Blomberg
  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Lars 9k sade:

Kul att du kom ut, nu har du släppt sargkanten så det är bara till att åka!! 1f44d.png

Måste medge att det var bitterljuvt när de första grenarna gnisslade mot lacken. Hämningarna försvann men det lät inte bra. Repig och dant redan men nu var det av min handling. Var bra för mig att komma ut. Annars fastnar nog spärrarna mer och mer?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nu var det länge sen jag var inne. Har tagit närapå ett dygn att läsa igenom allt. Kul att se att forumet är så levande.

Det här är en ganska matig text utan bilder om asfaltsresor i Sverige. Kort sammanfattning för de som inte orkar läsa.

Åkte till Göteborg för konsert, blev kär i Göteborg som stad, Ching palace i gbg rekkomenderas, shoppade, åkte hem. Släktträff. Hemma ett tag. Bodde i Leksand och visade fästmön Dalarna, hem igen. Hade trevligt på båda. Körde Audi A4 och Volvo XC70. Fästmö blir långsamt mer invand i allt med bilsemester och riktig off the grid off road, overland trip ska ske någon gång.

Någon som ska på Rörken på 10 årsjubileumsträff?

 

Har vaktat katter och hus i början av sommaren. Blev väl inga stora äventyr då. Åkte till Öregrund över en dag.

Sen bar det av ner till Göteborg för Ed Sheeran, Göteborgsmys och Ullared. Blev att låna "svärfars" Audi A4 sedan då det bara var asfalt och mycket motorväg som planerades för denna resa. Tror längsta sträckkörningen hittills för mig. Kört långt och mycket många gånger förut men inte riktigt såhär långt. Ner gick allt frid och fröjd. Tog en paus i Mariestad och åt lunch. Kom fram till camping. Lite dyr för det man fick. Servicehus långt från tält och husbil/vagnsplatserna och inte överdrivet roliga toaletter men fräscha ändå. Läget var bra dock, 20-30 min in till Göteborg och havet ett stenkast bort. Första kvällen så slog vi upp tältet, åt och sedan badade. Andra dagen var det Göteborg som stod på listan. In med bilen och parkera. Gå åt helt fel håll. Få skäll för att jag inte kollat karta och bara klampa på. Gå åt andra hållet. Besöka flytande museum och klättra omkring på lite båtar. Vända tillbaks till bilen för att parkera om den då vi tyckte det var lite för lång bort från stan. Hitta en parkering runt hörnet från Ullevi och ett polishus. Priset var bättre än Uppsala eller Stockholm men sämre än Gävle. Sedan strosa vi på stan. Åt på Ching palace, vilket kommer för evigt vara i mitt hjärta. Grym service, grym buffé med inställning på att mat inte skulle gå åt i onödan. Massa olika mat samt kaffe och fikabröd till efterrätt. Strosa lite mer. Köpa polaroidpapper till Destinys (min bättre hälft) kamera. Sedan köa för Ed Sheeran. Jag är inte mycket för köer eller konserter men de på Ullevi skötte det snyggt. Vi kom en halvtimme innan de slog upp portarna. Allt flöt på bra och vi hamnade längst fram med människor som köat sen kl: 07:00 på morgonen (öppning 16:00). Sjukvård och värdar såg till att alla mådde bra och hade vatten. Stämningen i publiken var bra samt framträdande var bra. En bra upplevelse helt enkelt.

Dagen efter var det Ullared som stod på listan. Kom dit, parkerade. Behövde inte köa. Började shoppa loss. Insåg vad klockan var och parkerade vagnen, gick ut för att äta. God mat på Rasta utanför varuhuset. In igen och shoppa mer. Måste erkänna att jag shoppa mest. Ett par jättesköna "vildmarksbyxor", lite kniv, lite "vanliga kläder" och köpte en Murrikka rip off för typ 250 spänn till mina föräldrar som present. Även fast den nog var lika mycket till mig själv. Hem sen. Mat och vila för att sen åka in till Göteborg igen för mer vandring, upptäckande och mys. Då var det kul för en PÖP (polisiärt överintresserad person) att vara i stan. Var i samband med att mördaren Kastellanos rymde. Kanske hände något mer i stan men inte vad vi visste. Snurrade en del polisbilar i stan.

Sista dagen åkte vi in till Göteborg igen för att kolla butiker som vi inte kunnat besöka då vi haft tidspress eller varit inne för sent. Det slutade med att vi kollade mycket men köpte inget. Istället åt vi på Ching palace? igen och styrde skutan hemåt. Målet var Uppsala och mitt hem för middag. I höjd med Finnerödja så var det dimma på marknivå, trodde jag, i efterhand inser jag hur udda det varit med dimma under de förhållanden som var. Skämtade och drog ner rutan på passagerarsidan och tänkte att det skulle vara lite kyligt och fuktigt. Istället började lukta brandrök i hela bilen. Tydligen brann det intill tågspåren inte lång därifrån vilket skapat någon form av skogs- och/eller gräsbrand. Fick höra på radion en liten bit senare att vägen stängdes ner och trafiken dirigerades om. Tur att vi kom igenom. Kö efter olycka utanför Köping som turligt nog kunde undvikas med en inte alltför olaglig vändning på mitträckesväg. Middag i Uppsala med viss ompackning och presentutdelning för hemresa till nästa hem i Gävle för mer presentutdelning.

Var till Torsåker för släktträff. Badade en del och bodde hos min farmor och farfar tillsammans med resten av min familj.

Nästa äventyr var i Dalarna med fyrhjulsdrivet. Dock XC70 och det närmaste tuffare körningen var den värdelösa vägen mellan Orsa och Orsa rovdjurspark. Vi lånade min mormor och morfars hus som stod tomt då de var och åkte kanalbåt i England. Sedan åkte vi till Nusnäs för dalahästtilverkningen. Hem igen för middag på restaurang i Leksand. Dagen efter så åkte vi till Orsa rovdjurspark och såg alla djur förutom varg som gömde sig någonstans i de, relativt till andra parker, stora inhägnader de har. Donerade lite pengar till deras Berguvsprogram. Åkte till Rättvik för inköp av Sveriges godaste glass, Rättviks glass. För att sedan svalka av sig med ett dopp från långbryggan. Upp på utkikspunkt för att sedan åka hem, ta ett varmt bad och sedan mysa ner med film. Dagen efter städade vi, tvättade och packade. Fästmön tog körkort dagen för avresan till Leksand så hon fick testa köra till Insjön. Jag är jättedålig på att sitta bredvid konstaterades ganska snabbt. Sedan körde jag till Borlänge där vi besökte framtidsmuseet och Kupolen där hon shoppade lite.

Och nu är vi här i nutid. Sitter och skriver på overlanding.nu och hoppas på att ta en tur på Rörkens 10 års jubileumsträff med den lilla röda. Någon från forumet som dyker upp? Aldrig vart på träff och aldrig kört "riktig" off road.

Min sommar sammanfattad. Som sagt matig text utan bilder. Framförallt för jag får inte bilder att ladda upp genom datorn. Så gör det via mobilen. Får se om jag tar mig tiden att få upp några iallafall.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Mina föräldrar kom hem från en två veckors husbilstur igår. Den gick upp genom Sverige och vildmarksvägen. För att sen åka Norge ner och via Karlstad hem.

Eftersom de känner mig så bra, så skickar de bilder på bilar av mitt intresse. En schweizisk bodelskittad Land Rover Defender 110 som exempel. 

Nu visade de två bilder till de tagit någonstans i Norge. Blev lite starstruck för deras räkning och avundsjuk samtidigt. 

Obs! Kändisvarning. Världen är bra liten. 

110C3911-8035-4243-8323-B0143F3A0D8D.jpeg

75099199-B64E-42F9-B2C4-D514733507B4.jpeg

Edited by William Blomberg
  • Like 1
  • Haha 5
Link to comment
Share on other sites

Jag har gjort något!!!

Tagit mig tiden och hjälp att lista ut hur jag får in den ny radion. Tog ur den gamla och fick inte ändan ur för att få i den nya. Lite hjälp från far min och sen satte jag igång. Väldigt glad att jag inte fota processen. Då det var min första el-installation så ser det bedrövligt ut.

Desseutom fungnerar den inte när bilen är av och har inget minne. Måste kopplat konstigt till den konstanta elförsörjningen. Men så länge det är lättare att byta kanal och sänka så fort man startar radion än rycka ut och felsöka så får det vara så. 

 

F2281093-8064-484D-A96D-A2540EDB8423.jpeg

Edited by William Blomberg
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Det er helt sikkert så enkelt som å bytte om på rød og gul wire. :)

Nesten alltid den feilen som dukker opp, fordi noen produsenter har byttet om på de to. Pioneer har annen standard enn enkelte andre feks.
Jeg legger alltid opp til standard ISO-plugg når jeg kobler stereo, da er det også lettere å feilsøke eller å bytte spiller igjen senere.

Edited by iknutis
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Länge sen sist. Jag kommer med bistra nyheter. Det smärtar mig att meddela att jag sålde Red Ruby för ett tag sen. Då jag var arbetslös och precis  kommit ur plugget så rörde sig den inte många metrar på grund av kostnaden. Älskade den bilen. Bästa första bilen. 

Sen dess fick jag ett jobb på firman som grannen jobbar på. Jag som undersköterska blev naturligtvis, snickarhantlangare. Det erbjöds och jag tog chansen. Tänkte att jag kan lära mig nyttiga saker när man själv skaffar boende. Trivdes ganska bra så blev kvar i tre månader. Nu haft ett litet uppehåll över jul och nyår. Nu i valet och kvalet om jag ska gå tillbaks dit eller prova något nytt.

Vilket fall som helst så blev inte uppehållet utan bil särskilt långt. Trånade efter egen bil och frihet igen. Ville ha fyrhjulsdrift, ska gå att jobbpendla i. Fick kämpa för att inte leta Pajero igen. Blev en Audi A6 quattro 1,8t 1998 180 hk. Inte nöjd, trött, bromsar dåligt luftade (förmodligen p.g.a tidigare ägares målning av brosmok), går oroligt med vinterdäcken, gått långt 33xxx mil. Det jag gillar är den effektiva värmen, lyxen samt komforten och tystnaden man åker i. Ska fixa bakrutetorkaren, byta tändstift och lufta bromsarna en gång till men sen vet jag inte hur mycket det är värt att kämpa för att göra den en bra bil. Vill ha en entusiastkärra igen. Småpyssla och finåka ibland. Har dock inte platsen. 

Den sista droppen kom när Audin tog i på en vanlig, hyfsat nerkörd grusväg. Så nu letar jag antingen ny bil eller sätt att höja Audin och få på lite grövre däck. Overlnadkombi för mjukare terräng hade inte gjort mig något. Men har inte svets eller särskilt mycket egen kunskap. Någon som vill åta sig ett spännande jobb??

Edited by William Blomberg
  • Like 1
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...