Jump to content

Lördag till söndag 21-22 oktober - restaurering Bosses


Wiberg
 Share

Recommended Posts

  • Moderators

I förbindelse med Julbordet så är vi några som planerar att ta en tur till Bosses för att fixa lite på Bodegan. Oslo-gänget drar tidigt lördag morgon, shopping längs vägen, lite lagom " sinnasnickarn " under dagen och sedan gemensam middag.

Vi kör grusväg dit och hem - så mycket det går.

Hör av er i tråden om ni har lust att hänga med!

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Har Infinity själv @stensth men f.n vet om jag hade orkat köra 230 mil för ett nytt par :D

Skämt å sido - Vi är per dags dato 4 bilar - 4 pappor och en hög med ungar.

Vi välkomnar fler att joina! 

Det som står på programmet är tätning av väggar, ny skorsten ( helst skulle någon svetskunnig varit med ) och vad med vi klarar piffa till bodegan med.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Du är hjärtligt välkommen Andreas!

Det blir nog att alla tar med sig lite för mycket i vanlig ordning men skruvdragare och borr är alltid välkommet. Är i skrivande stund osäker på hur mycket material vi får med oss så ta inte i för mycket. HAr du några plankbitar eller isolering du kan undvara så är det välkommet.

Det kan fort bli scout/ rektur av denna resan oxå - dvs mest måltagning av diverse till en tur till innan Julbordet.

Hittar du till Bosses? Bosses finns faktiskt på Google maps :D . 

https://www.google.se/maps/place/Bosses+bodega/@60.4384217,12.76538,17z/data=!3m1!4b1!4m5!3m4!1s0x4642897d02a38d91:0xf882236fd5f96c8d!8m2!3d60.4384191!4d12.7675687

 

Link to comment
Share on other sites

@ Wiberg

Har sveis & kan forsåvidt sveise. Må ev sjekke om aggregatet klarer å dra sveisen min.

Om dette er av interesse, RING meg så finner vi ut av dette. Mykje arbeid medfører knapp tid på forumet, diverre....

Anna verktøy burde ei heller vere vanskelig å få til :-)

Talast!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Greit Jon.

Ta gjerne mål & bilder, lag ei arbeidsteikning så er eg gjerne med på å bidra her. Utstyr er tilgjengelig.

Arbeidsmengen på verksted er slik at eg ikkje han lure meg unna i denne omgang med mindre sveisejobben er prekær, men eg er prinsipielt gjerne med på ei runde dugnad med meir i Svea-riket. Du har nummeret mitt & ta gjerne kontakt ved anledning!

God Tur til doke som har høve til å reise

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Den 16.10.2017 at 21.48, Wiberg skrev:

Har Infinity själv @stensth men f.n vet om jag hade orkat köra 230 mil för ett nytt par :D

Skämt å sido - Vi är per dags dato 4 bilar - 4 pappor och en hög med ungar.

Vi välkomnar fler att joina! 

Det som står på programmet är tätning av väggar, ny skorsten ( helst skulle någon svetskunnig varit med ) och vad med vi klarar piffa till bodegan med.

Ibland är det värt resan. Sjukt fint väder, kunde inte vart bättre. Vad har du av Infinity då?

InfinityirsbetaAudioresearch.thumb.jpg.d4530d1cea112963e911876fa29eaafc.jpg

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

@stensth Inget så där maffigt i alla fall :D .

Vill rikta ett stort tack till @Andreas, @munkensbilder, @Ofrovold, @bebedotno  & @Andreas.E som alla bidrog till att Bosses numera är relativt vindtät. Det som återstår är någon form för hätta ovanför eldplatsen och evt ett friskluftsintag via rör till eldplatsen. Munken tog några mått som jag har glömt helt...

Trevligt att få möta en till forummedlem oxå! 

Det är bokat lite drygt 30 säckar ved till Julbordet så vi ska slippa frysa tror jag.

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

OM det skall bli en kåpa skall den vara 4k = 110x110cm. 

Min svarta släta takplåt var slut men jag hade en blå på ca 8-10meter och 1meter bred. Om den räcker till 2varv vet jag inte men åtminstånde 1varv och 3sidor, bättre än ingenting men kåpa är bäst. 

Jag sade då att 1kg ved förbrukar ca 3m3 luft.och påpekade om lufttillförseln, detta blev sedan uppenbart på kvällen. Googlade lite och siffror upp till 500 m³ luft/timme fanns för öppen eld samt att en braskamin  förbrukar mellan 2 - 40 m3 luft per timme vid eldning med stängd lucka. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Till nästa tur dit så ska jag ta med stuprör som vi kan gräva ner och leda luft till eldstaden. Att röken lägger sig har väl en del med brist på rökgång oxå? Med en skorsten/ pipa så blir det mer " drag " eller?

Link to comment
Share on other sites

"Eksos" ut tilsier at du har minimumlike mykje fri luft på inn Jon.

Det forekommer meg, utifra å ha lest, at det fyresdyktig mens tilgangen på O2 er litt nedprioritert.

Eg skal ikkje male Satan på veggen, men dette lyder prinsipielt ugreit :-/

Ønsker tilbakemelding i den grad eg skal engasjere meg ytterligare mtp sveis osv, høyrer ifra den ikring dette Jon

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest munkensbilder

Hur går det med kåpan?? 18-19 november skulle vara ett alternativ. Jag kommer med firmabilen och offroadsläpet att sova i. 2st av dessa rör vore lämpligt att lägga efter marken. Då behövs det bara att såga ut 2st 10cm bitar ur den understa stocken. Om någon tar med sig dessa 2 rör tar jag med mig motorsåg. Har som sagt plåt liggande till till 2 varv runt stockarna om ingen fixar strut och skorsten. Bättre än inget sen kanske det är dumt att göra för mycket åverkan på något som inte är vårat.

https://www.byggmax.se/gjutning-och-husgrund/dränering-och-fuktisolering/dränering/dagvattenrör-p31387

 

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

@munkensbilder Vi har planerat tur igen till Bosses den 18-19/11 Munken så det passar ju perfekt. Jag får med stuprör som borde göra jobbet med tilluft. Om jag tar med mitt aggregat,  2000+ watt, kan vi svetsa kåpa på plats då? Vi har ju basmåtten på kåpan så resten ger väl sig självt om man vet diametern på spiroröret vi vill använda som pipa på skorstenen?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Nu skall du inte komma med några stuprör som inte går att böja. ? Plaströren jag visade är böjliga och lägger sig fint efter backen och 2st...

Nu hade "Safari Tec" förtur på Svetsningen men om inte han kan/vill så tar jag med mej min mig. Sen går det inte att Svetsa i Spirorör. Så man lär flänsa upp röret och skruva eller plåtvinklar. Har alla plåtverktyg som behövs i bilen. Spirorör kommer bli hett som fan och hur tänkte du hänga upp den. Mitt förslag är att jag tar med mej ett armeringsjärn och borra hål i röret.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Så så... ;)  Stuprör har faktisk vinklar man kan få i 90 grader vettö. Jag skall kolla vad jag har.

I Bjurtjärnskojan hänger kåpan i kätting, borde gå att få till samma lösning i Bosses? 4 kättingar i lagom längd, fäst i varje hörna av kåpan.

Jag ska försöka skissa hur jag har tänkt och posta här.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...