Jump to content

Gamla Bettan


Robert Hultengren
 Share

Recommended Posts

Hej.

Mitt namn är Robert och jag kör en Chevrolet Tahoe från 97. Inköpt tidigt i våras och har en hel del som skall göras i mån av tid. Förbättringar gjorda fram tills nu är en optimering och nytt avgassystem, nya stötdämpare bak, nya fälgar och däck, 

Planerade åtgärder kommande säsong blir ledramp fram och bak, kompressor för att få mer kusar under huven, cykelställ och kajak hållare, solceller till att driva kylbox.

Tanken är att bilen inte bara skall agera transportör till och från jobb utan vara semesterns höjdpunkt.

Sommarens semester tog hon oss från Kungsbacka till Leksand utan problem och nästa år är planen att jag och sonen skall ta bilen till Kebnekaises fot där vi skall vandra upp till toppen med cykeln på axlarna och sen köra downhill.

IMG_20170905_184055.jpg

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Så j.vla kul att du hittade hit Robban! ( barndomskamrat )

Hoppas planer om taktält och annat faller på plats - Detta är sidan du får all hjälp du behöver på :D;) .

Kebnekaise med DH cykel står det respekt av. Håller alla tummar jag har så du och grabben får genomfört!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • Moderators

Har flyttat de poster Robban har lagt i sin profil av någon anledning ;)  - admin

 

Turen till Bosses bodega som avlöpte i helgen gav mersmak, så inför nästa träff har jag beställt ny frontbåge, grill och ledramp istället för mina vanliga extraljus då dessa ting inte klarade av helgens bravader.

Höjning sats och andra däck står också på önskelistan om Bosses skall besökas nästa vinter.

IMG_20180216_222800.jpg

  • Like 1
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Bygga taktält eller köpa? Inspirationen till att bygga eget taktält kom av en alldeles för tunn plånbok, har precis införskaffat allt material till en blygsam kostnad och glädjer mig till att konstruera detta spektakel själv. Ramen blir i 20mm stålrör och den totala storleken blir 2400*1500, som gjort för 2 Pers. Uppdatering och bilder kommer allt efter bygget pågår. 

I dagsläget har jag lagt knappt 1,5K och då är nedanstående material medräknat i priset 1f44d.png.

Inköpt material:

32 m stålrör 20*2mm

Kapellduk 16kvm

Aluminium bågar

Myggnät

Vattentät dragkedja 4m.

Aluminium durk 2000*1400

Tankarna går att jag skall placera 2st 100 watts solceller på undersidan som jag kan dra ut när jag slår läger och som via regulator laddar ett separat batteri bak i skuffen, en inverter är planerad så jag kan få en kupéfläkt att ge lite värme dom sena höstkvällarna, men detta är än så länge bara på planeringsstadiet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Man blir ju smått galen när man väl börjar härja med dessa ting?. 

Efter att jag frångick min ordinarie plan på tält till takbox växte budgeten något men med tanke på vad kostnaden skulle bli om man köpte en färdig hamnar man inom ramen för brutalt billigt.

Räknar med att slutföra takkorgen under morgondagen och boxen någon gång nästa vecka.

 

IMG_20180412_070646.jpg

IMG_20180412_070630.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Tyget är vattentätt galon, och dragkedjor för båtkapell. 

Dubbla kedjor bak för smidig in och utgång, öppningen blir 110*115 cm.

"Dörren" blir i 2 lager, 1 med tyget och det andra med myggnät ut i fall man får en stekhet sommar?. 

Fäster det med kardborre i taket och golvet.

Postar bilder när allt är på plats ?

IMG_20180415_092221.jpg

IMG_20180415_092245.jpg

Edited by Robert Hultengren
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...