Premium Member Lars 9k Posted December 22, 2017 Premium Member Share Posted December 22, 2017 Hmm ..,, eller ...... ..... jo, jag håller med, fast när jag körde framhjulsdrivet var jag inte helt övertygad! 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
pilten Posted December 22, 2017 Share Posted December 22, 2017 Nei de beste dekka forran, for bakdekka spinner uansett? 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
blackstream Posted December 22, 2017 Share Posted December 22, 2017 Nä! Alla däck är ju lika bra, för dom roterar ni ju regelbundet! ? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted December 22, 2017 Premium Member Share Posted December 22, 2017 (edited) Eller så kör man med alla spärrar låsta så jämnar det ut sig och så spelar ingen roll var man har de bästa däcken Edited December 22, 2017 by Lars 9k 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
pilten Posted December 22, 2017 Share Posted December 22, 2017 Det å ha riktig dekk på rett sted, betyr ingenting. La meg forklare med en liten historie. Engang for lenge siden, så kjørte jeg aviser. Å på den bilen jeg kjørte var vi 3 sjåfører som kjørte en stor varebil. Ikke samtidig men hadde forskjellige vakter. Å en lørdag så snødde det mye, altså kjempemasse. Det var kaos rundt i Larvik, å i en bakke så jeg avisbilen stå. En av de andre hadde heldigvis vakt denne dagen, så der i bakken sto han å la på kjetting. Han var nesten ferdig med å legge på da jeg stoppet for å spørre om åssen det gikk. Han hadde lagt på kjetting på bakhjula. Siden han var nesten ferdig med å legge på, så hadde jeg ikke hjerte til å si ifra at bilen hadde forhjulstrekk. Men han starter opp og spinner opp bakken? 6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted December 22, 2017 Premium Member Share Posted December 22, 2017 Tron kan försätta berg!! (vet inte om det förstås på norska) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted December 22, 2017 Moderators Share Posted December 22, 2017 Tro kan flytte fjell enligt HSB . 1 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnE Posted December 23, 2017 Share Posted December 23, 2017 (edited) Skräll att det där skulle spåra ur On 12/22/2017 at 10:40 PM, Wiberg said: Tro kan flytte fjell enligt HSB . Jasså det tror Helgeland Sparebank? ? Vi som inte tror tillräckligt mycket, vi får använda dynamit Edited October 31, 2018 by JohnE 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted December 23, 2017 Share Posted December 23, 2017 Det finns en anledning till att jag har Torsendiffar på axlarna och låst mellandiff. Allt sköter sig själv och jag skiter i allt och bara åker. Kanske jag lägger stortån på bromsen för att få förspänning på diffarna vid en passage men det är allt. Haft mina Torsen i över 10år och skulle aldrig byta ut dom mot ARB. Med mina Torsen kan jag ploga S-kurvor utan problem men med ARB kan man (nästan) bara köra rakt fram. Men då tänker jag som vanligt tvärs om alla andra efter 30års Jeepande... Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted December 27, 2017 Author Share Posted December 27, 2017 Ja - nu har man återvänt från vidderna... Hoppas alla haft en God Jul! ? Som väntat gick bilen stabilt i snön, och ständigt i vänsterfilen, när de andra låg till höger. Ingen känning av att det "släppte" heller vid ett enda tillfälle. Körde utan "intryckta knappar/låsta diffar" och märkte som sagt inget behov. Här hade jag tänkt prova lite mer, men sällskapet i bilen var inte inne på den linjen. Nu blev det bara lugn körning tills det plötsligt var helt oplogat och 50cm snö... Får åka själv en vända till Värmland eller likna för att testa mer. Såhär i efterhand har jag googlat runt en hel del kring hur just Toyotas Torsen LSD fungerar. Det verkar ju "logiskt", tills man läser/ser andra förklaringar och exempel åter igen. Enl. Toyota skall man bara ha låst mellan-diff vid körning på löst underlag. Ja, visst - men vad är löst underlag. Gäller det is och snö med... antar det. Det stämmer även med herr Overlanding himself Dock stämmer det inte med var Toyota skriver i handboken etc. Där står att man skall aktivera låsning av diff-/ar när man fastnat. Innan dess sköter bilen själv fördelningen mellan axlarna elektroniskt i samband med anti-spinn och anti-sladdsystem. Efter vad jag sett i videos på bilar (LC mfl) så verkar det vara bäst att låta diffarna vara olåsta fram tills man ev fastnad - undantaget att man KAN låsa miff-diff på lösa underlag, som jag då även räknar in rejält med snö samt is. Måste ta mig till öppet och säkert område där jag kan testa 100km/h och testa beteendet... 5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Posted December 27, 2017 Share Posted December 27, 2017 Ja ut och testa. Som jag skrev tidigare, låst mellandiff kräver en brutal körteknik om du kör fort, testa i en konbana så förstår du vad jag menar. 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted December 28, 2017 Moderators Share Posted December 28, 2017 När du låser mittdiffen så låt bli handbromssladdar... Det går alls inte så bra . Som Carl skriver, med diverse knappar intryckta så blir det en annan bil och det krävs en god del jävlar anamma för att få ut potentialen ur bilen. Det med att gasa sig ur en sladd är inte den första reaktionen för de flesta, mig inkluderat. Krävs en del träning på det. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted December 29, 2017 Author Share Posted December 29, 2017 Yes, agree on that - annorlunda om man vill köra på det sättet och verkligen ha ”fullt krut” på alla hjul för att ta sig fram. Det jag egentligen var ute efter var/är huruvida låst mitt-diff (...och ÄR den verkligen LÅST, eller är det en mjukvarustyrd ändring av torque som sker - och i så fall hur snabbt sker den? 0.01 sek, eller 1 sek = för sent vid sladdrisk) gör färden säkrare vid landsvägskörning i snö o is vid färd 90% rakt fram. Min tanke kring körning i dessa förhållanden (tämligen van norrlandsbilist då jag vuxit upp i norr och kört/lekt/sladdat själv på grusvägar sedan jag var 10... ) är ju att man vill undvika spinn helt och fullt. Därför vill man ju helst ha samma torque på båda axlarna hela tiden för att minimera risken att det släpper någonstans och att något ”mjukvarustyrt” skall hinna reagera och senare ev fördela kraft framåt = för sent, redan i diket! ...men då kan jag så klart i lugn och ro trycka in alla knappar jag har och kanske ta mig upp, om bilen överlevt avåkningen. Jag tänker mig alltså preventivt syfte med diffen, för att det inte skall släppa alls 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted December 29, 2017 Moderators Share Posted December 29, 2017 Det funkar inte så på min 120a i alla fall. Spärrar jag mittdiffen slår jag samtidigt av antiskrens programmet. Dvs det blir mer upp till chauffören att hålla koll på bilen. Testade lite i dag på extremt vintrig väg och bilen ville inte alls det samma som det jag ville när jag " slökörde " med högre hastighet än vad som var smart. Spärrad mittdiff - störtkruka på . 2 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest munkensbilder Posted December 29, 2017 Share Posted December 29, 2017 On 2017-12-28 at 8:44 PM, Wiberg said: När du låser mittdiffen så låt bli handbromssladdar... Det går alls inte så bra . Som Carl skriver, med diverse knappar intryckta så blir det en annan bil och det krävs en god del jävlar anamma för att få ut potentialen ur bilen. Det med att gasa sig ur en sladd är inte den första reaktionen för de flesta, mig inkluderat. Krävs en del träning på det. Om du skall göra handbromssladdar på min Citra C5 får du träna.... Fick den otrevliga erfarenheten att handbromsen är i fram.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted December 30, 2017 Share Posted December 30, 2017 Nå rattet jeg Pajeroen på snørike skogsveier (30-40cm løs snø) i går, og rattet Suzukien på brøytede men islagte veier i dag. Begge gangene låste jeg midtdiffen, og man merker godt i svinger at det er et hjul som "glipper". Suzukien med AT-dekk er ubrukelig på is med 2wd, så der hadde jeg ikke noe valg skulle jeg komme meg opp bakken hjemover. Disse dagene har med andre ord bare bekreftet mine erfaringer fra tidligere. 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
rob_bor Posted May 25, 2018 Share Posted May 25, 2018 Nu på vårträffen fick jag möjlighet att testa ordentligt Kör 4x4 dvs ingen diff mellan fram och bak axel. Som någon skrev tidigare här, att man aktivt växlar mellan 4x4 eller bakhjulsdrivet. Det gäller att våga gasa i svängarna iaf på rullgrus. Körde jag bakhjulsdrivet så gled jag bara.... Att aktivt "känna" av och "växla" mellan 4x4 och 2 hjuls drivet verkade vara melodin för mig. Återkommer i vinter , när jag testat av 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted May 26, 2018 Share Posted May 26, 2018 10 timer siden, rob_bor skrev: Nu på vårträffen fick jag möjlighet att testa ordentligt Samme her. ? Ikke på snø, men på både grov og fin grus. Jeepen var litt nervøs i hekken på rullegrus når jeg kjørte i 2wd, og ble mye mer stabil rett frem når vi kjørte 4wd låst senter. Men det buttet bra i svingene innimellom, bilen blir mer understyrt. Så jeg vekslet mye mellom de to forskjellige og kjørte like mye med 2wd under helgen. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted May 27, 2018 Author Share Posted May 27, 2018 (edited) Håller med! Under Vårträffens grusvägskörning hade jag låst mitt-diffen på bilen, som annars är permanent 4x4 men då öppna diffar. Med låst mitt-diff gick bilen klart säkrare i kurvorna med rullgrus. ...och om någon nu är sent inne i denna tråd, och funderar, så handlar det alltså om riktningsstabilitet - inte framkomlighet i gyttja eller snö Men å andra sidan kan så klart brist på just riktningsstabilitet orsaka problem med framkomlighet... ? Edited May 27, 2018 by CampForCer 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now