Jump to content

Vintervägar - låsta diffar eller ej?


CampForCer
 Share

Recommended Posts

Så kör man då sin första vinter med ”terrängbil” och permanent 4x4 med möjlighet till låsning av mitt-diff samt bak-diff... :-)

Har haft flertalet Audi quattro, BMW x-drive och liknande vilka varit ”idiotsäkra” vinterbilar, på vägen.

Nu har jag min LC och funderar på vad som är rätt sätt att köra PÅ vägarna när det är snö och is över stora/hela vägbanan.

Bilen är ju permanent 4x4, vilket de andra bilarna inte varit på samma sätt. De krävde ju mer eller mindre spinn innan de ”låste” och drev på fler hjul. Inget man märkte på väg med snö i mittsträng etc - de kändes idiotsäkra och stabila.

Nu känner jag att jag inte vet vad som gäller Land Cruisern.  Om det är riktigt med snö o is på vägen - skall man då redan innan aktivera mittdiff för att minska risken att det ”släpper” när man kör i riktigt vinterväglag?  Eller bara aktivera mittdiff o ev bakdiff om man är i en situation då man fastnat, eller kör sakta/offroad och vill undvika att fastna?

Är det fel att h mittdiff aktiv om det är riktig halka?  Inser ju att det inte skall vara några diffar aktiva om man har grepp på torr eller blöt asfalt i övrigt.

...och vad gäller för övrigt om det är sliriga grusvägar?  Mindre risk för tappande av grepp med mittdiff eller ej?

Gärna råd från de som vet här... :-)

Kör till Norrland om några dagar...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Problemet med låste differ er at du fullstendig ødelegger kjøreegenskapene til bilen. Med låst senter må begge akslinger rotere like fort, og det gjør de aldri i sving. Du bygger da opp moment og vil til slutt oppleve at ett dekk må slippe for å utligne farten.
En kollega av meg kræsjet sin Suzuki sist vinter, kjørte da på svingete og isete vinterveier med låst senter. Bilen bare slapp og slapp uten forvarsel sa han.
Slik jeg opplever det, er permanent 4x4 helt kanon til kjøring på vanlige vinterveier. Dersom du skal opp et skikkelig bratt parti, eller du skal kjøre i sakte fart på ubrøytede veier, da er det bare å koble inn sperrene for max fremkommelighet.
Når det er sagt har også bakenden på bilen mye lettere for å gli sideveis med sperre innkoblet enn uten. I tilfelle du kjører på en vei med mye sideveis helling.

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Instämmer med föregående... så länge det är ”normalt” växlande vinterväg hade jag också valt öppna diffar (om jag kunnat).

Det är skillnad om du skall pulsa fram i flera dm snö i låg hastighet.

Men det bästa rådet är ju som @pilten skrev, ut och testa hur bilen beter sig under olika förutsättningar.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Med låst mittdiff på LCn (min 120) måste man vara införstådd med att det krävs ganska brutal körteknik för att utnyttja och använda framkomligheten. Inget att rekommendera på vanlig väg med mötande. Utan låst mittdiff uppför sig LCn exemplariskt i vinterväglag, glöm dock inte att det är en tung bil, svår att få stopp på och kan också släppa o sladda ganska brett.

Jag använder låst mittdiff endast i djup snö och varsam framfart. Låst bakdiff endast då jag riskerar fastna eller har fastnat.

Tlläggas bör att min LC 120 är en bruksvariant utan antisladd och antispinn. Det gör att körtekniken kanske är lite annorlunda.

Edited by Carl
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Wow!! Utmärkt!

Tack för alla goda råd och förträffliga rådgivning här.

Låter som att alla är överens - inga låsta diffar på vanlig vinterväg/grusväg. Endast vid terräng eller tuffa förhållanden i låg fart.  Hade på känn men ville höra av de som vet...

Nu blir det absolut till att testa en hel del i snön, utan trafik på mellandagarna...  Kul i Norrland ???

 

Stort tack alla!  Nu känner jag mig betydligt säkrare på vad som gäller

Link to comment
Share on other sites

Nu kom jag in i tråden ganska sent - men jag kan bara bekräfta vad de andra säger. Öppen mittendiff vid normal körning på vinterväg är absolut säkrast och ger mest förutsägbara vägegenskaper! ?

Ska man busa däremot..... ????

img-20160824-090212.jpg

Edited by JohnE
  • Like 2
  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

Hmmm ... Nu inser jag att jag är i underläge här, men varför inte använda mittdiffen när man kör i snö? Jag använder alltid mittdiffen när jag kör grusvägar (länge och "snabbt", dvs inte kort bitar med grus) och har aldrig upplevt bilen som osäker/svår att kontrollera, tvärtom skulle jag säga.
Min enda källa är den gode Andrew som tycker man skall köra "true 4WD" (dvs låst mittdiff) på grus och blött. Så jag tolkar det som att köra snöiga vägar => mitt diff lock activate!

Men gör jag fel så förklara gärna varför.

Ok googlade lite till och hittade denna, där de flesta verkar använda mitt diffen låst på grusvägar, vilket jag igen översätter till halkiga snövägar ... 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det er vell ikke direkte feil å kjøre med låst senterdiff. Men om underlaget ikke er glatt nok, vil du bygge opp et spenn i drivverk. Altså du drar for og bak aksel nermere hverandre, prøv på tørr asfalt, mål høyde på bil, sett på senterperra å kjør litt rundt. Så måler du på nytt. 

Grunnen jeg ikke anbefaler bruk av sperre på vinterføre, da tenker jeg normal fart på vinterveier. 80 km/t og litt oppover, er at bilen kan slippe veldigt brått å da går den ut i 4 hjuls skrens og ikke en liten sladd på bakhjula. Hvis dere forstår hva jeg mener. 

På jeepen kjører jeg 2 wd og shifter over i 4wd med låst senter ved behov. 

Så når jeg kommer til en sving i 2wd å kjenner det slipper, så lar jeg bare elektronikken jobbe, altså bare holder sving å gass i ro. 

Hvis jeg kommer i 4wd, da er senterdiffen låst. Må jeg svinge ekstra inn og gasse på, for å få bilen tilbake på spor. 

Men på jeepen er det enten 2wd eller 4wd med låst senterdiff. Og så har den stive aksler. 

 

 

Edited by pilten
La inn en link
  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det var det jag menade då jag skrev att man måste vara brutal om man kör med låst centerdiff och kör fort. Man måste våga gasa då bilen släpper och styra in den igen. Har man antisladd/antiskrens blir det sannolikt annorlunda. Då tar väl elektroniken över. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, MrWIB said:

Men gör jag fel så förklara gärna varför.


"Fel och fel". Jag ska försöka förklara, vi får se om pedagogiken är tillräckligt bra. 

 

När man kör rakt fram, då snurrar framaxeln och bakaxeln exakt lika fort. 

När man svänger fullt åt något håll, är det ju ganska lätt att se att bakaxeln "genar" i kurvorna, och således kör en kortare sträcka. 
Mitt-diffens jobb då, är att "tillåta" bakaxeln att snurra färre varv än framaxeln. 
Om mitt-diffen är låst, då tvingar du bägge axlarna att snurra exakt lika många varv, och då resulterar det i att (minst) ett hjul tappar greppet och kompenserar.
Testa gärna på en grusparkering. (Det vanligaste är att bakhjulet med "innerkurva" börjar slira och snurra för fort).

 

Om vi skalar upp det här till en landsväg, så "märker" man inte av det lika tydligt som vid fullt rattutslag på en parkering, men det sker ändå vare sig man vill det eller inte. Så länge det är 100% rak väg är det inga problem, men så fort vägen svänger, så är det ett hjul som konstant tappar greppet. I praktiken innebär det alltså att du bara har nytta av friktionen från TRE hjul, istället för alla fyra.
- Fullt grepp när det är rakt, och vips ner till 75% grepp när vägen svänger.... 

 

De absolut enda gångerna jag skulle använda låst mittendiff, är följande (eller liknande) 

1. Djup snö på vägen, där det kommer slira oavsett hur jag än gör.
2. Brant backe upp till exempelvis en stuga. 
3. Skogsbilväg, reält med kladd och lera. 
4. Djup snö på vägen, jag vill sladda och busa järnet, varvstoppet kommer hamras och ventilerna kommer flyga ut i avgassystemet. 

Gemensamt för dessa tillfällen är att jag troligtvis aldrig skulle köra snabbare än 30-40km/h. (utom ett, gissa vilket ?)

 

Vid alla andra tillfällen, ger öppen (eller lamellbromsad) mittdiff överlägset mest väggrepp. 

 

 

( Hela den tekniska förklaringen är givetvis förenklad. Det går att fördjupa sig ordentligt i bilens egenskaper i samtliga fall. Poängen borde dock vara solklar. Ni borde inte vilja köra med låst mittdiff i normal trafik. Ifall ni fortfarande vill fortsätta köra med låst mittdiff, behöver jag ta pedagogiska lektioner. Nu är det sängdags, godnatt ?)

Edited by JohnE
  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Andrew og andre som kjører The Canning Stock Route og andre populære turer i Sør-Africa og Australia kjører mye i sand, og der ser jeg de oftest anbefaler låst senter.
Men da kjører de også svært mye rett frem, og ikke i svinger. Og veiene er normalt bredere enn i Nårje, noe som gjør at det er mye lettere å holde seg innenfor marginene.
Så forskjellige teknikker til forskjellig bruk rett og slett. :)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Beror ju på bil oxå. Jag har lätt bakända som gärna sladdar omkring och ingen centerdiff så på t ex grusväg vill jag gärna lägga i framhjulsdriften (4H) = låst mellan axlar. Men hade jag haft en centerdiff hade jag kanske gjort annorlunda och inte låst den. Jag är inte så orolig för skador på drivlinan pga att det är låst mellan axlarna, i Toyotas instruktionsbok så kan man kasta i 4H (Å då e de ju Fakken true 4WD!) i 100 km/h känns som det blir en jiä*vla smäll. Tål den det så tål den det mesta.

Men åter till ursprungsfrågan, Oves LC kommer ligga fint på vägen utan låst centerdiff, när han kört i diket lägger han i alla difflåsningar han har och kör därifrån.  ?

  • Like 2
  • Thanks 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Självklart är min vidareutveckling av vägegenskaperna beroende på bil. Om man exempelvis inte har en låsbar diff (eller möjlighet att ha låst) så gäller inte delar av min beskrivning. Då får efter bästa förmåga välja beroende på underlag ?? Men ja, Oves LC kommer ligga som en dröm på vintervägarna, ända fram till han ska bromsa. Då är han tyvärr drabbad av naturkraften "Tung kärra är svår att stoppa" precis som alla oss andra ???

Edited by JohnE
  • Like 1
  • Thanks 1
  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

Hmmmm ... 

@JohnE här kommer det att behövas Hans Rosling pedagogik för att jag skall förstå :$
Nu har jag tillbringat hela kvällen (och dagen) med att googla ang detta och jag kommer bara fram till att (kan ju bero på att jag inte ser skogen för alla träden, är sjukt envis osv)  asfalt = så öppet det går; snö/is/grus = låst mitt diff
Post 71 ger väl en någorlunda bra förklaring till varför det är bättre med låst mitt diff vid halt väglag. OBS! klicka inte på någon länk på den sidan, porr/spamsidor! OBS!
Den enda anledningen mot att alla fyra hjulen skall driva är för att transmissionerna låser upp sig, men eftersom vi pratar halt väglag skall det inte hända, och vad är då dåligt med det?

Men förklara gärna mer :)

Sen har jag en fråga ang kraftfördelningen fram/bak (vissa bilar har ju 30/70 fördelning osv), hur det funkar och vad det kan vara bra för, men det tar vi i en annan tråd ;)

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Wow!!  Sitter här och små-ler...

Vilken tråd det blev...   Lovely!

Det jag vet med säkerhet är att jag skall prova ordentligt när det inte är trafik, och när jag är ensam i kärran. Har tillgång till flygfält emellanåt, och då har jag plats!! Hehe

Precis som @MrWIB nämnde så gäller min fråga främst ”rak, nästan rak” landsväg med riktigt dåligt väglag (roligt med snö eller is) och absolut inte där man troligen har relativt bra grepp med enstaka halkiga partier.

Jag skall sätta mig i soffan och läsa igen era länkar o sidor. Dock skall jag inte använda länken till Spam/Porrsidan med jobbdatorn ikväll ??

Stort tack för ert engagemang 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, MrWIB skrev:

Post 71 ger väl en någorlunda bra förklaring till varför det är bättre med låst mitt diff vid halt väglag.
Den enda anledningen mot att alla fyra hjulen skall driva är för att transmissionerna låser upp sig, men eftersom vi pratar halt väglag skall det inte hända, och vad är då dåligt med det?

Sen har jag en fråga ang kraftfördelningen fram/bak (vissa bilar har ju 30/70 fördelning osv), hur det funkar och vad det kan vara bra för, men det tar vi i en annan tråd ;)

 

Det er sent og jeg er trøtt, men jeg har jo mine teorier:

Hvis vi begynner med Post71 snakker vi her om en innbygger i Sør-afrika, og som vi ser på hans facebook-side så kjører han mye på slike veier som jeg snakket om i et tidligere innlegg:
https://www.facebook.com/pg/Angel-Offroad

I tråden ser vi at mange er uenige med hverandre, men stort sett med tynne argumenter. Det jeg har gjort mitt valg på er prøving, og litt fysikk. :D Som alle skriver i tråden på za-forumet, så får man "wind up" når man kjører og svinger. Det er noe de faktisk er enige om. På asfalt skal det mye til for at et hjul mister grepet og dermed "slipper løs" disse kreftene, derfor går det da ofte ut over drivverket.
På grus og snø skal det mindre til, men det betyr altså at ett hjul må miste grepet for å utligne hastighetsforskjellen mellom hjulene.

Ja, bilen blir mer stabil på bene veier med grus eller sand. Ja, bilen blir mer stabil rett frem på glatt og isete vei. Men det er fordi hele bilen jobber imot deg når du skal svinge, og du får mer krefter som jobber fremover når du går inn i en sving og hvis du bryter nok på rattet jobber ikke lenger kreftene fremover, men sideveis og hvis man da får et dekk som slipper bak så har man plutselig 3-hjulstrekk med to hjul foran med feste og ett bak. Slik jeg opplever det så blir bilen mye mer utforutsigbar.
 

Jeg syns en annen forumbruker skrev det bra, da dette samsvarer med mine erfaringer:

In general: 
I prefer the center diff locked off road (the absence of a road, as opposed to gravel or graded dirt). 
I also like the center diff locked in deep-ish snow. 

I have found AWD to work better on ice and just plain slick roads, or on well-maintained
dirt roads. 

When you are lacking the traction to move forward--lock the center diff. 
If you are moving and turning on slick surfaces, a locked center diff can often cause you to lose traction easier.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, MrWIB said:

@JohnE här kommer det att behövas Hans Rosling pedagogik för att jag skall förstå :$

Hans Rosling, vill du verkligen ha en sån förklaring? ???
På den där Post71-länken var det mest en massa dravel tycker jag. Väldigt många åsikter, men väldigt lite fakta. Jag tar och skriver ett till inlägg jag....

 

Edited by JohnE
  • Haha 5
Link to comment
Share on other sites

 

On 12/20/2017 at 8:54 PM, MrWIB said:

Den enda anledningen mot att alla fyra hjulen skall driva är för att transmissionerna låser upp sig, men eftersom vi pratar halt väglag skall det inte hända, och vad är då dåligt med det?

Då ska vi se. Hade du förstått varför transmissionen "låser upp sig"? (Bakaxeln tar genvägar men ändå tvingas snurra lika många varv)

Jag är lite osäker på hur invecklad den här förklaringen ska vara. Vi delar i alla fall upp det litegrann, vi kan skilja på körning på väg med bra grepp, och körning på väg med dåligt grepp... 

 

1) Körning på väg med bra grepp. 

Greppet är så pass bra, att drivlinan börjar spännas ("låsas upp"). Hur långt kan drivlinan "spännas" egentligen? På en äldre bil med stel axel, dåliga bussningar och kanske till och med bladfjädring, då kan drivlinan spännas ganska mycket. Som pilten skrev i sitt inlägg, axlarna dras ihop mot varandra. 
På en modern bil, exempelvis en Landcruiser eller en Pajero, med multilänk-chassie, är toleranserna inte lika stora. Där kan man inte spänna upp drivlinan speciellt mycket. 

- Vad händer när man inte kan spänna drivlinan mer? Två saker kan ske. Antingen går något sönder i drivlinan, eller så slirar ett hjul litegrann. Lyckligtvis är hjulspinnet betydligt vanligare :D

 

2) Körning på väg med dåligt grepp. 

Precis som på 1) börjar man spänna upp drivlinan, men då friktionen för hjulen mot vägen är lägre, så tappar man greppet betydligt tidigare, kanske till och med innan drivlinan har spänts upp någonting alls. Resultatet här blir alltså, att så snart vägen svänger, så är det ett hjul som konstant slirar. 
Svänger vägen lite, så slirar hjulet lite. 
Svänger vägen mycket, så slirar hjulet mycket. 

 

 

Sammanfattning: 

När vägen svänger och man har låst mellandiff, så är det alltid (minst) ett hjul som snurrar i fel hastighet mot underlaget och har mindre grepp än de andra. 
Jag föredrar att alla hjul har samma grepp när jag kör i landsvägstempo, alltså låter jag min mittendiff vara öppen. 

 

Jag beklagar, jag är ingen Hans Rosling i pedagogik. Jag har försökt i alla fall.
Jag kan bara berätta fakta, inte ändra era personliga preferenser. Om ni trots mina förklaringsförsök här är av åsikten att ni vill köra med låst mittendiff, så är ni välkomna att göra det, bara jag slipper möta er på en halkig väg ;):lol:

 

 

Edit: Landcruiser kanske fortfarande har stel axel förresten? Det var kanske 4runner jag tänkte på när det gällde multilänk-bakaxeln. 

Edited by JohnE
  • Like 6
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

19 timmar sedan, JohnE sade:

Jag beklagar, jag är ingen Hans Rosling i pedagogik. Jag har försökt i alla fall.
...

Edit: Landcruiser kanske fortfarande har stel axel förresten? Det var kanske 4runner jag tänkte på när det gällde multilänk-bakaxeln. 

Tackar :) skall läsa igenom och forska vidare, en dag kanske jag förstår :$ nu kör jag så lugnt å fint ändå på grusvägarna, så låst mittdiff eller ej, du behöver inte oroa dig ;)

Vet inte hur det är med "moderna" LCs, men min (100a) har stel bakaxel iaf, 80an har det både fram och bak ... 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, MrWIB said:

Tackar :) skall läsa igenom och forska vidare, en dag kanske jag förstår :$ nu kör jag så lugnt å fint ändå på grusvägarna, så låst mittdiff eller ej, du behöver inte oroa dig ;)

Vet inte hur det är med "moderna" LCs, men min (100a) har stel bakaxel iaf, 80an har det både fram och bak ... 

I realiteten är det nog mig själv jag inte vill möta på en krokig och hal väg.... ???

Det kan ju vara så att du redan förstår också, och bara inte håller med mig. ? Vem vet, vem vet. Åsikter skiljer ju lika vitt som....ja. Som åsikter. ?
En annan klassiker är ju om de bästa däcken ska sitta fram eller bak, då jävlar kommer det åsikter ? 

Ha dé ?

  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...