Jump to content

Hallå allihopa!


Jakob
 Share

Recommended Posts

Hallå!

Trevligt forum.

Har haft ett konto ett tag men inte varit aktiv. Jag kör en JKU 2012 vilken jag haft sen ny. Utrustad med fullt AEV JK350 (American Expedition Vehicles) kitt på bilen och mycket Front Runners prylar och lite annat ihop plock.

Använder i huvudsak kärran för surf missions och weekend getaways men är sugen på fler Overlanding äventyr! Island är bokat till hösten.

Delar några bilder med blandad kompott. 

 

IMG_1232.jpg

IMG_1238.jpg

IMG_1468.jpg

 

IMG_1513.jpg

IMG_2082.jpg

IMG_2085.jpg

IMG_2243.jpg

IMG_2249.jpg

IMG_0907.jpg

IMG_0932.jpg

IMG_0996.jpg

Edited by Jakob
  • Like 15
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Välkomen, kul med fler Jeepar (bland alla kompetenta Toyotor ;)) du kör omkring i en sån bil som jag (och säkert några till) vill ha när jag blir stor! 

Säg till om du vill byta mot en ”jättefin” ZJ! :P

 

  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

On 2018-03-26 at 11.14, even_aug sade:

Kul bil! Er du fornøyd med Frontrunner Slimline? Jeg vurderer å montere en på min.

Absolut, supernöjd med Front Runners koncept som känns väldigt genomtänkt med tillbehör. Har man väl köpt deras roof-rack finns det som du säkert sett av deras hemsida i princip alla offroad tillbehör du kan tänkas behöva - och allt passar bra klockrent känns som sagt väldigt genomtänkt. 

Link to comment
Share on other sites

Ölöppnaren är väl ett av de nödvändigaste tillbehören ;)

 

Riktigt snygg bil!

Upplever du att Saharan kommer till korta i Skogen? Även jag är sugen på en JKU och vill helst ha en Rubicon men det verkar gå 15 Sahara på varje Rubicon

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

23 timmar sedan, Fredrik L sade:

...

Upplever du att Saharan kommer till korta i Skogen? ...

Du måste ta bort Sahara-brädorna, annars tappar du dom i skogen. Med 3.73 utväxling, JKS Disconnects fram, Detroit Trutrc bak, 2,5"/3,5" höjning och 33" /35" däck kommer du in en bra bit och bilen är då troligtvis inte gränsen... ibland tänker jag att kanske en Dana44 framaxel kunde to bort känslan att kanske ha sönder någonting

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
26 minuter sedan, pilten sade:

Supert med flere jeeps, knalltøff. 

FredrikL kjøp liksågodt en sahara, det som er tøft på rubicon skal du alikkavell bytte ut. 

Nja, D44 axlarna är ju inte helt fel.....

Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, Lars 9k skrev:

Nja, D44 axlarna är ju inte helt fel.....

Er ikke store forskjellen på d30 og 44 for akselen, 44 har større diff. Men resten er likt.

Eller det er jo sperrer på rubicon  

Og både rubicon og sahara har 44 bak. Noen rubicon har også 4.11 utveksling men det kan man også få på  sahara/sport,  hvis de har valgt offroad pakke 2 ved bestilling. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, pilten said:

 Er ikke store forskjellen på d30 og 44 for akselen, 44 har større diff. Men resten er likt.

Eller det er jo sperrer på rubicon  

Og både rubicon og sahara har 44 bak. Noen rubicon har også 4.11 utveksling men det kan man også få på  sahara/sport,  hvis de har valgt offroad pakke 2 ved bestilling. 

 

 

D30 og D44 har samme akselhus.

D44 har endel sterkere stikkaksler og større diff, samt 4:10 vs 3:21 giring. Den viktigste forskjellen er dog elektronisk diffsperre. 

Når det er sagt, så er ikke stikkakslene i Dana44 fantastiske de heller. Jeg har nettopp knekt min og bytter til RCV Performance som tåler omtrent det dobbelte. 

Med Sahara kan du selvfølgelig sette inn diff sperrer (feks ARB) og RCV performance stikkaksler. Da et akslingene bedre enn stock dana44. 

Neste svakhet er da Cs (C-endene)... skal du kjøre hardt i gjørma med 37’’ eller større, ville jeg sveiset på «gussets» så ikke de bøyer seg. Men de færreste kjører så hardt med glisene sine at det trengs 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack för bra tips.

 

Det jag tänkte på med Rubicon var framför allt spärrarna, utväxlingen (annan fördelningslåda?) och swaybar. det estetiska spelar mindre roll eftersom det mesta ryker ändå :)

Har inte tänkt att köra hårt i terrängen, det har jag gjort med min TGB i 10 år och växt ifrån det, men vill kunna ta mig fram på typ fullvuxenträffarna och lite till :)

Förstår att ju mer man moddar bilen ju sämre blir den som daily driver så jag tänker ca 3" lyft och 35" däck. Bilen kommer att gå 99% på asfalt eller grusväg så jag vill inte bygga bort vägegenskaperna

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Den 24.3.2018 at 20.52, Jakob skrev:

Hallå!

Trevligt forum.

Har haft ett konto ett tag men inte varit aktiv. Jag kör en JKU 2012 vilken jag haft sen ny. Utrustad med fullt AEV JK350 (American Expedition Vehicles) kitt på bilen och mycket Front Runners prylar och lite annat ihop plock.

Använder i huvudsak kärran för surf missions och weekend getaways men är sugen på fler Overlanding äventyr! Island är bokat till hösten.

Delar några bilder med blandad kompott. 

 

IMG_1232.jpg

IMG_1238.jpg

IMG_1468.jpg

 

IMG_1513.jpg

IMG_2082.jpg

IMG_2085.jpg

IMG_2243.jpg

IMG_2249.jpg

IMG_0907.jpg

IMG_0932.jpg

IMG_0996.jpg

den der var fin!! noe slikt jeg ønsker at min skal se ut som  jeepi_wrangler på insta

Link to comment
Share on other sites

Den 24.3.2018 at 20.52, Jakob skrev:

Hallå!

Trevligt forum.

Har haft ett konto ett tag men inte varit aktiv. Jag kör en JKU 2012 vilken jag haft sen ny. Utrustad med fullt AEV JK350 (American Expedition Vehicles) kitt på bilen och mycket Front Runners prylar och lite annat ihop plock.

Använder i huvudsak kärran för surf missions och weekend getaways men är sugen på fler Overlanding äventyr! Island är bokat till hösten.

Delar några bilder med blandad kompott. 

 

IMG_1232.jpg

IMG_1238.jpg

IMG_1468.jpg

 

IMG_1513.jpg

IMG_2082.jpg

IMG_2085.jpg

IMG_2243.jpg

IMG_2249.jpg

IMG_0907.jpg

IMG_0932.jpg

IMG_0996.jpg

hvilken fabrikat er den stigen på bakhjulet?

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...