Jump to content

Taktält?


Maria Widell
 Share

Recommended Posts

2 minuter sedan, Andreas.E sade:

Har ingen erfarenhet med dom tälten som Outdoordays säljer, men det ser ut som allt "annat" som säljs utanför dom kända märken.

Brukar det vara hyffsad kvalitet på de tälten som inte har ett känt märke? Har lite dålig koll men vilka är de kända märkena och hur mycket dyrare på ett ungefär är dessa?

Link to comment
Share on other sites

12 minuter sedan, Andreas.E sade:

Jag har använt ett okänt taktält (som du viker ut) sedan 2014 och har inte haft ett enda problem med det. Läcker inte, sömmarna hållit bra och ser fortfarande mycket bra ut. Jag tror inte det är så himla stor skillnad på dessa, dom följer samma princip och val av material.

Låter bra! Har samma erfarenhet när det gäller "vanliga" tält. Tack!!!

Link to comment
Share on other sites

12 minuter sedan, Andreas.E sade:

Det tror jag inte!

Det viktigaste är att finna ut vilken typ av tält som just du önskar dig, och som passar ditt behov.

Personligen kommer jag att byta till ett taktält som detta: https://www.outdoordays.se/camp/outback-130 Om det blir ett okänt märke, eller känt har jag inte bestämt än. 
Orsaken? Jo jag orkar inte hålla på och vika upp och ner längre.. 

Det är ju det som känns så svårt. Har varit inne på en sådan modell men är rädd att det ska kännas instängt. 

Är de som man viker ut svåra att sätta upp? Är själv så det måste ju gå och göra ensam. 

Så tacksam för svar!!

Link to comment
Share on other sites

4 minuter sedan, Andreas.E sade:

Nej det är inte svårt... det som tar tid är att vika ihop, där man måste upp, ner och runt hela bilen.

Så om man vet att man skall hålla sig en plats efter att tältet är uppe, då är det inget problem.

Hmmm... har nog tänkt att jag ska åka runt en hel del. Då kanske den takboxvarianten något och fundera på. Ska bli kul att känna och se lite olika typer av tält. Man får inte riktigt koll bara utifrån bilder på nätet. ?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Nu skall jag krångla till det lite! ;)

Jag är inte helt överens med @Andreas.E angående tält som tält.

Om du läser i denna tråd, sidan 2,  om taktält, så redogör jag lite skillnader mellan mitt ”mellanpristält” och @Per Pettersson lite billigare, till utseendet, snarlika tält.

Vilken kategori de som du skall titta på tillhör är ju svårt att veta.

Edited by Lars 9k
Link to comment
Share on other sites

27 minuter sedan, Lars 9k sade:

Nu skall jag krångla till det lite! ;)

Jag är inte helt överens med @Andreas.E angående tält som tält.

Om du läser i denna tråd, sidan 2,  om taktält, så redogör jag lite skillnader mellan mitt ”mellanpristält” och @Per Pettersson lite billigare, till utseendet, snarlika tält.

Vilken kategori de som du skall titta på tillhör är ju svårt att veta.

Tack! Är så bra att få höra lite olika erfarenheter. Har nu varit och testat och känt på olika tält som de hade. Har kommit fram till att takboxvarianten inte var något för mig. Kändes för instängt. 

De andra såg väldigt bra ut men en sak som jag nu kom att tänka på var att regnskyddet låg direkt emot innertältet som du skriver i texten och det är ju helt klart en nackdel. Annars tyckte jag det kändes rejält. Men om det skiljer så pass mycket i pris kanske man kan fixa till några distanser och skapa en luftspalt emellan?

Är så tacksam för svar och att få bolla mina tankar för det är trots allt ganska mycket pengar som kommer försvinna ifrån kontot?

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Hur ”billigt” är det?

Det jäkliga är ju att lägger man ganska mycket pengar på något som man sen inte blir nöjd med så retar man sig över att man inte lagt x% till och kanske blivit nöjd.

@Per Pettersson har efter en säsong valt att köpa ett nytt. Denna gång ett superduper i takboxvariant.

Det är ju jättesvårt att veta vad man egentligen vill ha innan man prövat och då är det ju lite sent att ångra sig. :(

Det har ju skrivits en hel del här på forumet om erfarenheter om olika tält, men kanske mest om de där riktigt dyra.

Ett okänt märke kan vara super men också visa sig vara för billigt.

Sen är ju frågan om det blir nägra enstaka dagar åt gången eller flera veckor. Per hade främst problem med kondens samt passform men allt det står beskrivet i tidigare trådar.

Fråga om du kan då testa att fälla upp och packa ihop tältet som de visade och kolla hur kapellet är att hantera och dess passform. Får man plats att stuva in sovsäck och kudde och sen sätta på kapellet?

Passformen på undertältet och om storleken är tillräcklig för att du kan få in ditt bord och stolar för att käka ”inne”  när det är skitväder.

Går det att fästa upp stegen så den är ur vägen när man använder undetältet?

Lite av mina reflektioner.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Lars 9k sade:

Hur ”billigt” är det?

Det jäkliga är ju att lägger man ganska mycket pengar på något som man sen inte blir nöjd med så retar man sig över att man inte lagt x% till och kanske blivit nöjd.

@Per Pettersson har efter en säsong valt att köpa ett nytt. Denna gång ett superduper i takboxvariant.

Det är ju jättesvårt att veta vad man egentligen vill ha innan man prövat och då är det ju lite sent att ångra sig. :(

Det har ju skrivits en hel del här på forumet om erfarenheter om olika tält, men kanske mest om de där riktigt dyra.

Ett okänt märke kan vara super men också visa sig vara för billigt.

Sen är ju frågan om det blir nägra enstaka dagar åt gången eller flera veckor. Per hade främst problem med kondens samt passform men allt det står beskrivet i tidigare trådar.

Fråga om du kan då testa att fälla upp och packa ihop tältet som de visade och kolla hur kapellet är att hantera och dess passform. Får man plats att stuva in sovsäck och kudde och sen sätta på kapellet?

Passformen på undertältet och om storleken är tillräcklig för att du kan få in ditt bord och stolar för att käka ”inne”  när det är skitväder.

Går det att fästa upp stegen så den är ur vägen när man använder undetältet?

Lite av mina reflektioner.

Du har så rätt! Vet precis hur man retar sig på att man är dumsnål. 

Är det svårt att få köpt de lite dyrare tälten och är det väldigt lång leveranstid? 

Har tänkt att både åka iväg enstaka dagar men även långa turer. 

Underbart bra frågor om stegen och måttet på undertältet. Kan skicka dessa till försäljarna och höra innan jag bestämmer mig.

Tack ännu en gång ☺

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Gå in på 

http://www.gordigear.com/ 

och jämför. De är inte de dyra men inte heller billiga.

Gick ganska fort med leverans.

Vi är några som har deras produkter, bla jag och @CampForCer. Finns såklart saker att klaga på dem också, jag har skrivit det mesta redan, både i Nordkapstråden och i taktältstråden.

Edited by Lars 9k
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Maria Widell

Efter helgens tur med trevliga kamrater i Wibergs hytte är det dags för ”tork av taktält” här hemma... :-)

Solen bröt igenom molnen för 3 minuter sedan så nu skall jag gå ut och fälla upp mitt tält, som är lika som @Lars 9k tält, ett Gordigear

Jag bor utanför Lerum och har tältet på bilen. Förmodligen ända fram till Kristihim.

Du är välkommen hit och kika, klättra upp/prova, fälla upp och packa ihop. Bara skicka ett pm. Hemma hela helgen, och flesta kvällar. Välkommen!

För info så fixade jag upp mitt tält själv, och packade även ihop detta utan större problem. Jag fick ett par tips av Lars, Hanna och ett par till. Vid något tillfälle fick jag en stödjande hand under baken då jag stod lite avigt :-)

Man fixar det själv, men det blir några vändor runt bilen. Jag packade ihop detta, för första gången, och det tog mig ca 15+15min totalt   snabbare nästa gång

1EC0B5C1-2B49-4587-B90A-5140E6480D3D.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg har også grublet mye på taktelt, og det jeg har konkludert med er at billigtelt holder helt fint for "folk flest", som kanskje bruker teltet 2-3 ganger i løpet av en sommer.
Men for folk som skal bruke dette på ferieturer, og kanskje ligge i telt i over en uke i strekk, bør man kjøpe noe av høyere kvalitet.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

6 minuter sedan, iknutis sade:

Jeg har også grublet mye på taktelt, og det jeg har konkludert med er at billigtelt holder helt fint for "folk flest", som kanskje bruker teltet 2-3 ganger i løpet av en sommer.
Men for folk som skal bruke dette på ferieturer, og kanskje ligge i telt i over en uke i strekk, bør man kjøpe noe av høyere kvalitet.

Har börjat komma fram till samma slutsats. Älskar att vara ute i naturen och vill gärna flänga iväg på så väl korta som långa turer. 

Så nu lutar det åt ett tält i mellanklassen. 

Vad använder du idagsläget?

Link to comment
Share on other sites

48 minuter sedan, CampForCer sade:

@Maria Widell

Efter helgens tur med trevliga kamrater i Wibergs hytte är det dags för ”tork av taktält” här hemma... :-)

Solen bröt igenom molnen för 3 minuter sedan så nu skall jag gå ut och fälla upp mitt tält, som är lika som @Lars 9k tält, ett Gordigear

Jag bor utanför Lerum och har tältet på bilen. Förmodligen ända fram till Kristihim.

Du är välkommen hit och kika, klättra upp/prova, fälla upp och packa ihop. Bara skicka ett pm. Hemma hela helgen, och flesta kvällar. Välkommen!

För info så fixade jag upp mitt tält själv, och packade även ihop detta utan större problem. Jag fick ett par tips av Lars, Hanna och ett par till. Vid något tillfälle fick jag en stödjande hand under baken då jag stod lite avigt :-)

Man fixar det själv, men det blir några vändor runt bilen. Jag packade ihop detta, för första gången, och det tog mig ca 15+15min totalt   snabbare nästa gång

1EC0B5C1-2B49-4587-B90A-5140E6480D3D.jpeg

Åhh.... så bra! Perfekt att kunna se skillnaden och jämföra ordentligt. Kommer gärna någon dag. Lutar åt att det blir till helgen om det går bra?

Vilken storlek har du köpt? 

Tack!!

Link to comment
Share on other sites

11 minuter sedan, Maria Widell sade:

Åhh.... så bra! Perfekt att kunna se skillnaden och jämföra ordentligt. Kommer gärna någon dag. Lutar åt att det blir till helgen om det går bra?

Vilken storlek har du köpt? 

Tack!!

Jag har 140cm och det är kungligt för en person och helt tillräckligt för två vuxna och liten hund  :-)

Du är välkommen till helgen. Det går alldeles utmärkt.   PM om du inte hade mitt nr sedan innan. Minns inte om jag skickade innan träffen i Borås som jag fick avboka så snöpligt...

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, Maria Widell skrev:

Det tycker jag verkligen! ?Kan vi inte beställa ihop så kanske vi kan få billigare frakt?

 

Det kan vi selvfølgelig se på. :) Jeg hadde tenkt å bestille i midten av juni, blir ikke ferieturer på meg før i juli og august likevel.

Link to comment
Share on other sites

17 minuter sedan, iknutis sade:

Det kan vi selvfølgelig se på. :) Jeg hadde tenkt å bestille i midten av juni, blir ikke ferieturer på meg før i juli og august likevel.

Det är lite samma för mig att det nog inte blir någon tur förrän juli. Tänkte beställa ganska snart men kan ju vänta om det är så. Men var bor du? Kanske blir svårt att få ihop det?

Link to comment
Share on other sites

Omtrent midt i Norge, helt på kysten.
Men man kjører jo lett en tur til Sverige. :) Var ju i Västerås förut og hentade 4 komplette hjul.
Kjempetrevelig tur, och kille som solgte. Og så jobber jeg i transportbransjen, så det er utrolig hva vi kan få til.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, iknutis sade:

Omtrent midt i Norge, helt på kysten.
Men man kjører jo lett en tur til Sverige. :) Var ju i Västerås förut og hentade 4 komplette hjul.
Kjempetrevelig tur, och kille som solgte. Og så jobber jeg i transportbransjen, så det er utrolig hva vi kan få til.

Haha! Du är rolig! Ser att det inte finns några problem här inte?

Har en bror som bor i Haugesund som jag borde hälsa på lite oftare. Är det långt ifrån dig?

Kan skicka ett mail till Grodigear och höra om vi kan få det lite billigare om vi beställer ihop.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...