Jump to content

Island 2019


Geirr
 Share

Recommended Posts

Har lenge hatt lyst til å realisere en tur til Island med en todagers svipp tur innom Færøyene. Turen må gå avsted uke 31-33 grunnet skoleferie og to gutter på da 13 og 15 år skal være med.
 

Har en Islandsk venn som har kjørt mye rundt på Island og har satt opp et forslag til en rute som vil gi en god overladning følelse uten at man trenger en AT bygget bil eller store offroad kjennskap eller flere biler i følge. På ruten kjøres det over elver og den har også den bratteste bakken som faller ca 100 m på litt over 150 m. i enden av veien kan man campe og gå ca 2-3 timer til en isbre. 

Som nevnt er dette en rute som ikke krever store tekniske ferdigheter eller at man kjører i følge, men det er jo veldig mye mere hyggelig å dele slike opplevelser med andre. Håper det er flere som ønsker å bli med på tur eller som ønsker å dele erfaringer om tur på island.

 

Mvh

Geirr

Island_linker.docx

ISLAND OVERLANDING.pdf

Bratt bakkepng.png

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Hei Geir!

Jeg har ikke anledning til å delta i 2019, men jeg lurer på om du har tenkt å ta med egen bil oppover eller om du skal leie bil der?
Har du undersøkt noe om reiserute til/fra Island på? Priser på dette? Forsikring og evt veihjelp hvis man i verste fall havarerer egen bil ute i distriktet på Island?

På Færøyene: jeg antar det er snakk om en båtreise, vil båten ligge der i to dager eller er intensjonen å gå av båten for så å bli med neste båt videre?
Her er det ikke tenkt å ha med egen bil, men å reise til fots?

Ble mye spørsmål, men det er fordi jeg har veldig lyst til å gjennomføre noe tilsvarende selv men har overhode ikke satt meg inn i det. Enda. :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, iknutis skrev:

Hei Geir!

Jeg har ikke anledning til å delta i 2019, men jeg lurer på om du har tenkt å ta med egen bil oppover eller om du skal leie bil der?
Har du undersøkt noe om reiserute til/fra Island på? Priser på dette? Forsikring og evt veihjelp hvis man i verste fall havarerer egen bil ute i distriktet på Island?

På Færøyene: jeg antar det er snakk om en båtreise, vil båten ligge der i to dager eller er intensjonen å gå av båten for så å bli med neste båt videre?
Her er det ikke tenkt å ha med egen bil, men å reise til fots?

Ble mye spørsmål, men det er fordi jeg har veldig lyst til å gjennomføre noe tilsvarende selv men har overhode ikke satt meg inn i det. Enda. :)

Hei.

Har tenkt å ta med egen bil, Smyrli line går fra Hirtshals som går til Færøyene og Island, det er tre muligheter, Færøyene på på vei til, tilbake, eller rett til Island uten stopp på Færøyene. Hørte på pris for i år, legger inn svar. Havari kan skje hvor som helst, det er mobilskygger på Island så det er mulig man må gå litt om man er alene på tur. Men er det noe Islendingene kan er det 4x4 biler, f.eks en LC er det ikke problemer å få hjelp eller deler til der. Der er scandinavia så regner med vanlig forsikring gjeller. Av veihjelp tror jeg de er så vant til a folk ferdes ute på høylandet samtidig som det ikke er ukjente ruter. Kompisen min er en forsiktig og hadde fortalt om det er noen farer eller mulighet til å bli strandet et øde sted, men det er greit å ta noen forhåndsregler. 

 

Her er svaret på på pris på fergen. 

 

Tak for din henvendelse.

 

Smyril Line kan på nuværende tilbyde følgende rejse

 

Afrejse fra Hirtshals d. 04.08.2018 med ankomst til Færøerne d. 05.08.2018

Afrejse fra Færøerne d. 08.08.2018 med ankomst til Island d. 09.08.2018

Afrejse fra Island d. 16.08.2018 med ankomst til Hirtshals d. 18.08.2018

Overnatning i 4 personers kahyt uden vindue

2 voksne rejsende

2 børn 12-15 år

1 alm personbil (max 1,90 M høj og 5,00 M lang)

 

Prisen for denne rejse er DKK 22.210

 

Mad kan forudbestilles til turen fra DKK 1.366 per person for de voksne og DKK 550 per person for de unge på 12-15 år.

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Det är liknande tur som jag och Hanna var inne på för 2018 men avstod då vi inte hittade några ”kompisar” att resa med.

Våra tankar finns här:

 

Vi kan mycket väl vara intresserade av att åka med sällskap 2019, så som vi skrev i tråden.

Edited by Lars 9k
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Hei.

Akkurat hjemme igjen fra Island. 14 dager, 3400km, 110 elver og masse moro :)

Det virker som mange engster seg mye for å kjøre alene på Island. Jeg ville ikke vært så bekymret. Vi kjørte alene. Nå har jeg riktignok satellittelefon i bilen og masse verktøy i bilen, men selv de mest avsides offroadveiene er det stor sannsynlighet for at det passerer noen iløpet av en dag i juli og august.

Ruta vår anbefales kun for de med litt større bil. Selv har jeg 3,5’’ løft og 37 hjul og vi slo nedpå endel steder og hadde vann over panseret 2 ganger. Snorkel er must om du følger vår rute.

Noen «must see» i farta:

Askja

 

myvatn

godafoss

porsmork

landmannalaugar 

Ishulene i Langjokull 

++ 

spør gjerne om du lurer på noe spesifikt :) 

FB7B1BFE-1EDC-4DB0-AA5D-323B70A0D7BB.thumb.jpeg.88addfa5476cb3a6b7390c43d144d7c3.jpeg

  • Like 9
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, even_aug skrev:

Hei.

Akkurat hjemme igjen fra Island. 14 dager, 3400km, 110 elver og masse moro :)

Det virker som mange engster seg mye for å kjøre alene på Island. Jeg ville ikke vært så bekymret. Vi kjørte alene. Nå har jeg riktignok satellittelefon i bilen og masse verktøy i bilen, men selv de mest avsides offroadveiene er det stor sannsynlighet for at det passerer noen iløpet av en dag i juli og august.

Ruta vår anbefales kun for de med litt større bil. Selv har jeg 3,5’’ løft og 37 hjul og vi slo nedpå endel steder og hadde vann over panseret 2 ganger. Snorkel er must om du følger vår rute.

Noen «must see» i farta:

Askja

 

myvatn

godafoss

porsmork

landmannalaugar 

Ishulene i Langjokull 

++ 

spør gjerne om du lurer på noe spesifikt :)

FB7B1BFE-1EDC-4DB0-AA5D-323B70A0D7BB.thumb.jpeg.88addfa5476cb3a6b7390c43d144d7c3.jpeg

Hei. Høres spenede ut, har ikke veldig høy bil selv om jeg hever den nå med ome sett. Har orginale 17» hjul med AT dekk. 

Ruten jeg har fått satt opp skal kunne gå med en slik bil, har en god venn fra Island. 

Men håper vi kan treffes en gang for å høre mere om turen og erfaringer. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei.
Håper flere som ønsker å dra til Island eller har vært der blir med på høst turen slik at vi kan møtes og dele erfaringer. 

Sendte forespørsel på pris og fikk i dag følgende tilbud:

Vi kan tilbyde en pris på DKK 22.740,-

 Afrejse fra Hirtshals d. 27.07.2019                    Ankomst til Torshavn d. 28.07.2019

Afrejse fra Torshavn d. 31.07.2019                    Ankomst til Seydisfjordur d. 01.08.2019

Afrejse fra Seydisfjordur d. 15.08.2019           Ankomst til Hirtshals d. 17.08.2019

 

-          1 voksen

-          2 børn (12-15 år)

-          1 bil (max 5 meter lang, max 2.5 meter høj)

-          4 pers. kahyt uden vindue

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Datumen kan inte jag svara definitivt på ännu, jag jobbar skift och semestern är schemalagd enligt ett rullande schema med väldigt lite flexibilitet. Nästkommande års schema brukar dyka upp i början på oktober. Blir det likadant schema som i år kommer det fungera, men tyvärr brukar det skilja lite från år till år. Får återkomma om datumen när jag vet! 

Så hoppas jag att jag kan få en plats på höstträffen så vi kan prata om det ??

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
4 timmar sedan, Geirr sade:

Hei.
Håper flere som ønsker å dra til Island eller har vært der blir med på høst turen slik at vi kan møtes og dele erfaringer. 

Sendte forespørsel på pris og fikk i dag følgende tilbud:

Vi kan tilbyde en pris på DKK 22.740,-

 Afrejse fra Hirtshals d. 27.07.2019                    Ankomst til Torshavn d. 28.07.2019

Afrejse fra Torshavn d. 31.07.2019                    Ankomst til Seydisfjordur d. 01.08.2019

Afrejse fra Seydisfjordur d. 15.08.2019           Ankomst til Hirtshals d. 17.08.2019

 

-          1 voksen

-          2 børn (12-15 år)

-          1 bil (max 5 meter lang, max 2.5 meter høj)

-          4 pers. kahyt uden vindue

Datumen och upplägget känns helt ok för oss. Vi planerade nog för några dagar mer på Island men 14 dagar på Ön bör väl räcka till en hel del.

När planerar du att boka?

 Alternativ till kahyt är ju del i 6-manna flerbäddshytt och  då ingår lunch om jag minns rätt. Hade vi kunnat bokat en sådan tillsammans så hade vi ju varit 5 som ”känner varandra”.

Link to comment
Share on other sites

6-manna hytterna, couchette, är ingen hit.

Dörrarna går inte att låsa och det är gemensam dusch och toa i korridoren.

 

På våra resor såg man couchette folket vandra omkring som vålnader i korridorerna för de har ingenstans att ta vägen. Man tröttnar rätt snart på båten och då är det otroligt skönt med en egen hytt som man kan softa i.

På vägen dit kan det iofs vara ok eftersom det bara är en natt per stopp då ni tänker lägga ett par dagar på Färöarna.

 

Sen rekommenderar jag 3 veckor istället för 2, den stora kostnaden ligger i transporten till och från Island så har man betalt den kan man lika gärna spendera lite mer tid på ön.

På vår första resa var vi där i 3 veckor och på den andra i 4 veckor.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Lars 9k skrev:

Datumen och upplägget känns helt ok för oss. Vi planerade nog för några dagar mer på Island men 14 dagar på Ön bör väl räcka till en hel del.

När planerar du att boka?

 Alternativ till kahyt är ju del i 6-manna flerbäddshytt och  då ingår lunch om jag minns rätt. Hade vi kunnat bokat en sådan tillsammans så hade vi ju varit 5 som ”känner varandra”.

Ser litt på datoer, jeg er avhengig av å reise de tre siste ukene i skoleferien da barna skal være med. Ser på skoleruta og ser tidligst avreise kan være 27 juli og hjemreise med senest ankomst Hirtshals 20 .august.  Som Fredrik skriver tror jeg to lugarer vil være det smarteste. tenker at lugar med vindu ikke er nødvendig. 

Link to comment
Share on other sites

31 minutter siden, Fredrik L skrev:

6-manna hytterna, couchette, är ingen hit.

Dörrarna går inte att låsa och det är gemensam dusch och toa i korridoren.

 

På våra resor såg man couchette folket vandra omkring som vålnader i korridorerna för de har ingenstans att ta vägen. Man tröttnar rätt snart på båten och då är det otroligt skönt med en egen hytt som man kan softa i.

På vägen dit kan det iofs vara ok eftersom det bara är en natt per stopp då ni tänker lägga ett par dagar på Färöarna.

 

Sen rekommenderar jag 3 veckor istället för 2, den stora kostnaden ligger i transporten till och från Island så har man betalt den kan man lika gärna spendera lite mer tid på ön.

På vår första resa var vi där i 3 veckor och på den andra i 4 veckor.

Takk for innspill, er helt enig at båtreisen er den store kostnaden på reisen. Har dessverre ikke mere en tre uker å gå på grunnet barnefordeling. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Håller på att lobba för ungdomarna hemma om Island 2019. Får se om det går... 14-16 år gamla då... :) 

Island är ju fantastiskt, även om jag själv bara varit i södra/sydvästra delarna. Dock var det där jag blev inspirerad att köpa en LC efter att ha hyrt en sådan av Hertz och kört runt med :) 

Jag tycker Island har många fördelar i maj-juni då sommaren är på väg, men turisterna inte hunnit flockas.

Inspirationsfilmer finns i massor - men jag vill ändå dela denna som jag tycker har mycket sevärda inslag och klipp som inte övriga fått med. Rekommenderas :) 

 

 

Link to comment
Share on other sites

En sak att tänka på vid en tidig resa (maj/juni) är att det är stor risk att många av de goa F klassade inlandsvägarna är avstängda på grund av snösmältningen.

 

Kollar man på den här sidan http://www.road.is/travel-info/condition-and-opening-of-mountain-roads/ och tittar på medeldatumet för öppnandet av de olika vägarna ser man att ni troligen kommer att missa en hel del.

Ringvägen är iofs fin men då kan ni lika gärna hyra en VW UP och puttra runt med :)

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, CampForCer skrev:

Håller på att lobba för ungdomarna hemma om Island 2019. Får se om det går... 14-16 år gamla då... :) 

Island är ju fantastiskt, även om jag själv bara varit i södra/sydvästra delarna. Dock var det där jag blev inspirerad att köpa en LC efter att ha hyrt en sådan av Hertz och kört runt med :) 

Jag tycker Island har många fördelar i maj-juni då sommaren är på väg, men turisterna inte hunnit flockas.

Inspirationsfilmer finns i massor - men jag vill ändå dela denna som jag tycker har mycket sevärda inslag och klipp som inte övriga fått med. Rekommenderas :) 

 

 

Takker så mye, inspirerende video ja:)
Er avhengig av de tre siste ukene i skoleferien grunnet samværsavtale. 
Som Fredrik L også skriver er beste tiden fra midten av juli og ut, da har veiene fått tørket opp etter vinteren. Har en god venn fra Island som har anbefalt rute som er satt opp og angående tid. Mvh Geirr.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Et øyeblikk siden, Lars 9k skrev:

Ja det är en av anledningarna till att vi siktade på slutet av säsongen, när vi planerade för 2018.

Nu lutar det ju mot högsäsong 2019, om än på slutet av den.

Har dere  planer for å reise ditt i 2019? 
Kunne være fint å reise sammen da:-)

Link to comment
Share on other sites

Et øyeblikk siden, Lars 9k skrev:

Det trodde jag du uppfattat, då jag skrivit det tidigare i denna tråden.

Vi håller på att kolla upp våra möjligheter och tror att det kommer att bli så! :)

 

Har vel registrert det, håper vi får mulighet til dette. 
Møtes vi på høst turen? 
Har ferie den uken så om du har mulighet kan vi ta en tur. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 15.9.2018 at 11.53, Lars 9k sade:

Tyvärr @Geirr, vi hoppar av :(

Efter lite räknande kom vi fram till att resan med rådande kronkurs hamnar på fel sida av 60k skr! 1f625.png

Det blir för mycket för oss att lägga på en tur även om den är fantastig!

Tråkigt - men jag förstår er.  Dagens SEK är skrattretande. Fattar inte var Ingves pysslar med!

OK - då kanske vi kan göra följe 2020 ?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...