Jump to content

Robbans Defender Td5


Robin Berglund
 Share

Recommended Posts

Då jag varit på min första "grupptur" ( måste ge credd för vilket underbart community detta är! Ta åt er och behåll andan!!) nu i helgen så har jag kommit underfund med att jag "behöver" gps samt radio.. 

Hur kör ni? Köpt gps eller telefon / Ipad? Topo eller view ranger? 

Radio? Vad har ni för tips gällande fast monterat? 

Mvh Robin 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

I likhet med de fleste andre her inne har jeg gått for en løs variant: Baofeng UV5R.

Den er liten, lett, har helt ok lyd og er nesten gratis.
https://www.ebay.com/itm/Baofeng-UV-5R-V-UHF-136-174-400-520MHz-DTMF-CTCSS-Dual-Dand-FM-Ham-Two-way-Radio/190835509376?hash=item2c6eaec880:g:iDYAAOSwAHBaBaZP

Viktigste addons til den er lengre antenne (pisk) for lengre rekkevidde, batterieliminator så den går på 12v i bilen, og en håndholdt speaker/mic. Da er det bare å feste den i bilen ett sted, den går aldri tom for strøm og fungerer i praksis som en fastmontert enhet, men med dårligere rekkevidde. Fordelen er at du kan ta den med ut av bilen om du skal ut og gå rekognosering feks.

Når det gjelder GPS har jeg i lengre tid brukt mobiltelefonen, med 6" skjerm. På de siste turene, der jeg har vært mer avhengig av å se på skjermen når vi utforsker områder vi ikke er så kjent i, ønsker jeg meg større skjerm ala en ipad. Så en ipad med holder hadde vært kurant å ha. Igjen så er fordelen at den kan du bruke til andre ting også, ikke bare gps.
Jeg har Viewranger installert, men i Norge har jeg stort sett brukt norgeskart.no som har veldig detaljerte kart.. og så er det gratis.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, iknutis sade:

I likhet med de fleste andre her inne har jeg gått for en løs variant: Baofeng UV5R.

Den er liten, lett, har helt ok lyd og er nesten gratis.
https://www.ebay.com/itm/Baofeng-UV-5R-V-UHF-136-174-400-520MHz-DTMF-CTCSS-Dual-Dand-FM-Ham-Two-way-Radio/190835509376?hash=item2c6eaec880:g:iDYAAOSwAHBaBaZP

Viktigste addons til den er lengre antenne (pisk) for lengre rekkevidde, batterieliminator så den går på 12v i bilen, og en håndholdt speaker/mic. Da er det bare å feste den i bilen ett sted, den går aldri tom for strøm og fungerer i praksis som en fastmontert enhet, men med dårligere rekkevidde. Fordelen er at du kan ta den med ut av bilen om du skal ut og gå rekognosering feks.

Når det gjelder GPS har jeg i lengre tid brukt mobiltelefonen, med 6" skjerm. På de siste turene, der jeg har vært mer avhengig av å se på skjermen når vi utforsker områder vi ikke er så kjent i, ønsker jeg meg større skjerm ala en ipad. Så en ipad med holder hadde vært kurant å ha. Igjen så er fordelen at den kan du bruke til andre ting også, ikke bare gps.
Jeg har Viewranger installert, men i Norge har jeg stort sett brukt norgeskart.no som har veldig detaljerte kart.. og så er det gratis.

Ja Baofeng är vettigt ( haft en tidigare). Tanken är dock att ha en lös samt en monterad då sambon ofta är med och det kan vara skönt att ha kommunikationen om en av oss är utanför, två baofeng känns mer bökigt att ha i bilen.. 

Har laddat ner viewranger samt några utav forumets tracks inlagda för att testa lite, dock ej testat hur det funkar än. 

 

1 timme sedan, iknutis sade:

I likhet med de fleste andre her inne har jeg gått for en løs variant: Baofeng UV5R.

Den er liten, lett, har helt ok lyd og er nesten gratis.
https://www.ebay.com/itm/Baofeng-UV-5R-V-UHF-136-174-400-520MHz-DTMF-CTCSS-Dual-Dand-FM-Ham-Two-way-Radio/190835509376?hash=item2c6eaec880:g:iDYAAOSwAHBaBaZP

Viktigste addons til den er lengre antenne (pisk) for lengre rekkevidde, batterieliminator så den går på 12v i bilen, og en håndholdt speaker/mic. Da er det bare å feste den i bilen ett sted, den går aldri tom for strøm og fungerer i praksis som en fastmontert enhet, men med dårligere rekkevidde. Fordelen er at du kan ta den med ut av bilen om du skal ut og gå rekognosering feks.

Når det gjelder GPS har jeg i lengre tid brukt mobiltelefonen, med 6" skjerm. På de siste turene, der jeg har vært mer avhengig av å se på skjermen når vi utforsker områder vi ikke er så kjent i, ønsker jeg meg større skjerm ala en ipad. Så en ipad med holder hadde vært kurant å ha. Igjen så er fordelen at den kan du bruke til andre ting også, ikke bare gps.
Jeg har Viewranger installert, men i Norge har jeg stort sett brukt norgeskart.no som har veldig detaljerte kart.. og så er det gratis.

 

48 minuter sedan, blackstream sade:

japp, allt det och lite till.

 

46 minuter sedan, blackstream sade:

Appen lokalsinne har detaljerade kartor men kanske inte så fantastisk funktion.

 

Att ha allt är alltid bra ?

Tanken är väl som för alla att kunna hålla det minimalistisk med maximal funktion, frågan är bara vad som kommer närmast 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 27.8.2018 at 9.16, Robin Berglund sade:

Då jag varit på min första "grupptur" ( måste ge credd för vilket underbart community detta är! Ta åt er och behåll andan!!) nu i helgen så har jag kommit underfund med att jag "behöver" gps samt radio.. 

Hur kör ni? Köpt gps eller telefon / Ipad? Topo eller view ranger? 

Radio? Vad har ni för tips gällande fast monterat? 

Mvh Robin 

Kör oftast med iPhonen och dess kart-appar, Wikiloc, TopoGPS samt Google Maps. Utöver det bilens egen nav.

Funderar dock på att klämma dit en full iPad för storlekens skull. Blir fäste till höger om mittkonsolen, ca 1500kr för monteringstilbehör på golv/passargerarstolsinfästning.

Beofengerna fungerar bra!  :-) 

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
On 8/7/2018 at 6:32 PM, Robin Berglund said:

Tack för tipset! Skall inhandlas!

Det skall jag absolut göra! Tack för inbjudan!


För övrigt så har kofångare hamnat på bilen, blinkers inkopplat och fungerar fint! 
Winchen fick sig också lite omtanke, det visade ju sig dock att den var tillverkad till en normal bil som har batteriet under huven, 50 kabel var för grovt så inkoppling få ske vid ett senare skede! IMG_20180807_161855.thumb.jpg.6166e6fdadcafafd0e1ffc64e252c09d.jpg

 

Även börjat skissa på ett förvaringssystem bakom stolarna, svåra beslut, tur att det är kul att leka runt! 764234934_Namnls.thumb.png.4e6ae66b2a4718cc7c52a06d5f1083fe.png

 

 

Tjena!

Hur har det gått med ditt förvaringssystem?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 7/31/2019 at 9:49 PM, J0cke78 said:

Tjena!

Hur har det gått med ditt förvaringssystem?

Hallojj! 

Ja här var det inte uppdaterat på ett tag 🙄 
Det har inte kommit längre än vad som visas på bilden där, tyvärr!

Dock har jag bytt helt till en annan defender, så jag får väl posta lite ang den bilen 😂

Mvh Robin

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...