Jump to content

Provkörning av bil


CampForCer
 Share

Recommended Posts

8 minutter siden, CampForCer skrev:

ARMORED!!!

Om en vanlig 200 väger 2500kg utan extra så undrar jag vad en armored väger in på...!? 

 

54437D41-29E0-4F94-9DA7-5916189B0CB5.jpeg

Vekt på slike er ofte hemmelig vet ikke hvorfor men tror nok at i Norge måtte en hatt lett lastebil sertifikat for og kjøre den vet ikke hvordan det er i Sverige.

  • Like 1
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

Var ute och provkörde en annan bil igår...

Geländewagen G 350,  2014, 60.000km

ÄLSKAR och HATAR!!  Skall man slå till...? ?

Litet lastutrymme (kortare o smalare än LC150 - men högre).

Bilen var stor när den utvecklades, relaterat till dåtidens fordon - men inte så stor i dagens mått...

Nice motor och interiör (i stort), men KATASTROF att köra i 100+ km/h...! Ofantligt stor skillnad mot en LC av senare år.

MEN - känslan, och ljudet, när man stänger dörrarna på en G-wagon.....!!! ❤️?

Kollade bilen rätt noga avs annat med. Intressant nog har den fulldugliga skyddsplåtar under, överallt. 3-4mm stål...!

Den är även rostskyddad med duktigt mycket ”massa” undertill fr fabrik. Ramen är även den behandlad. Bilen lär leva länge avs rost...

Tankar?   Skatten är 11.000 SEK (mot 5.700 för en LC150)

Euro5

 

  • Like 2
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

Jag är hyfsat förstörd jag också, jag föll pladask för G när jag fick möjlighet att provköra några för några år sen ? De är sjukt mäktiga, men med vissa enorma nackdelar. Ska vara äldre än 1996 eller nyare än 2013 i mina ögon. Definitivt en av mina top3 drömbilar ?? 

Billigaste alternativet av dessa två är nog att ge frun kortet och springa åt motsatt håll ?

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

7 timmar sedan, CampForCer sade:

Tankar?   Skatten är 11.000 SEK (mot 5.700 för en LC150)

Den här har bara 2.476 sek i skatt! https://www.blocket.se/stockholm/Mercedes_Benz_G_500_4x4___Svensksald_Leasebar_80850838.htm?ca=23&w=3

Du mer än halverar dina kostnader jämfört med idag! Bara att slå till... ?

Wrangler, Defender, G-wagen och FJ40/7X. Så äla opraktiska vid alldeles för många tillfällen men skapar en underbar "villhakänsla". :) 

  • Haha 1
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Per Pettersson skrev:

Den här har bara 2.476 sek i skatt! https://www.blocket.se/stockholm/Mercedes_Benz_G_500_4x4___Svensksald_Leasebar_80850838.htm?ca=23&w=3

Du mer än halverar dina kostnader jämfört med idag! Bara att slå till... 1f44d.png

Wrangler, Defender, G-wagen och FJ40/7X. Så äla opraktiska vid alldeles för många tillfällen men skapar en underbar "villhakänsla". :) 

Et Defenderkjøp styres ikke av fornuft, det er bare følelser (känslor) som styrer det?

  • Like 2
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

On 29.8.2018 at 13.02, CampForCer sade:

...

Geländewagen G 350,  2014, 60.000km

...

Tankar?   Skatten är 11.000 SEK (mot 5.700 för en LC150)

Euro5

 

Sjukt cool bil! 
Men kolla vad service och annat kostar på en sådan, tror att skatten är det billigaste du betalar på den bilen ;)

Om du (fortfarande?) är ute efter en äventyrsbil, håll dig till Toyota. Det är faktiskt en sanning att de bilarna finns i hela världen och det alltid finns ställen att serva dem på, jag kan intyga det i stora delar av de ställen jag varit på :ph34r:
MB är säkert väl spritt med, men jag har ägt en MB (inte G Wagen) och de ger inte bort delarna till dem direkt ...
 

Link to comment
Share on other sites

Har ägt en Geländewagen i flera år, en riktigt trevlig bil och verkligen kompetent i terrängen. Tar sig fram överallt!

Men den har sina nackdelar, dyra delar, specialverktyg till nästan allt, svår hittad information mm.

Nu är jag på jakt efter något nytt, skall provköra många olika modeller framöver. Kommer skriva av mig lite här om mina upplevelser.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

14 timmar sedan, MrWIB sade:

Sjukt cool bil! 
Men kolla vad service och annat kostar på en dan, tror att skatten är det billigaste du betalar på den bilen ;)

Hahaha, ja - så är det nog. Värdeminskningarna man haft på ett pr ägande av Audi A8L (2014) och MB E500 cab (2012) visar ju att skatten var det lilla....  Hahaha.   Men för oss intresserade så kommer ju knappast det som en nyhet :) 

Hade jag införskaffat en G-wagen hade det varit mycket på känsla...  Bara ljudet när man stänger dörren varje gång är lätt värt ett par hundra kkr :-D 

Det som främst talar emot är den fruktansvärt URUSLA väghållningen i 100+  då man helt enkelt INTE kan styra med utsidan av ”tummen”, vilket man enkelt kan i 140 med en LC :)   Men å andra sidan är det ju samma (gissar jag...?) i en Defender eller LC 40-serie med?  Man köper/kör helt enkelt med känsla - och stor glädje.  Nackdelen med just denna issue, väghållningen, är ju att man varje år har ett antal långresor på motorväg...

Vi får se...   men jag är glad att denna tråd nu fått bra liv och att vi alla kan skriva av oss om våra tankar och provkörningar.  Man måste ju få tänka och drömma... :-D 

Link to comment
Share on other sites

14 timmar sedan, Alvefridh sade:

Har ägt en Geländewagen i flera år, en riktigt trevlig bil och verkligen kompetent i terrängen. Tar sig fram överallt!

Men den har sina nackdelar, dyra delar, specialverktyg till nästan allt, svår hittad information mm.

Nu är jag på jakt efter något nytt, skall provköra många olika modeller framöver. Kommer skriva av mig lite här om mina upplevelser.

Kul!!

Var den en äldre eller nyare modell?  Tänker på det du nämner om specialverktyg... :/  Jag är ju ”Svensson som svettas nervöst om jag måste byta torkarblad” så jag får hålla mig till nyare version som rullar tämligen felfritt fram tills jag är six feet under...  Bilen kommer ju inte att hanteras i seriös offroad då jag har fokus på overlanding :) 

De nyare G-class har ju efter 2012 rätt så skaplig inredning, där interiören slår LC 150 med råge. Särskilt då stolarna.

Nackdelen (även om jag nu säger emot mig själv då jag inte ÄR Mr Offroad :) ) är ju att en G-class har vaddjup på max 600mm o LC 700mm. Max sidolutning 28 grader och LC 44 grader...   Ingen ”intelligens” som Crawl eller Hill descent etc - MEN rå, och med 3x diffspärr :) 

Förstår att den inte heller är gratis att försäkra...  :/ 

Link to comment
Share on other sites

Min va äldre -91a, väldigt spartanskt. Det mest avancerade i inredningen va elspeglar och sätesvärmare ?

Många verktyg går att skapa själv med lite tänkande. Men det är informationen hur saker och ting ska servas som kan vara svår att få tag på. Allt är inte så bara "spänna lite lagom" med de här bilarna. Exempelvis är instruktionen för byte av framhjulslager är på ca 20 A4 sidor!?

Som du skriver själv så är en äldre g-klass inget att ha om du inte kan/vill skruva själv. Blir dyrt att lämna in.

Hill descent eller crawl skulle jag nog vilja påstå att det knappt behövs med 3 spärrar.

Lås allt och låt varvtalet göra resten. Jag blev förvånad hur långt den kom bara genom att puttra fram på tomgång, och sakta gick det. Kan med enkelhet gå ett varv runt bilen på tomgång i lågväxel. ?

Edited by Alvefridh
  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

God kväll gott folk

Idag va jag ute och provkörde för första gånen en Mitsubishi L200 -05, och jag kan säga att den lever helt klart över mina förväntningar. Allt utom platsen i baksätet, då va det inte benutrymmet som va bekymret utan takhöjden. Kunde knappt sitta där och jag är 185 lång. Även denna väldigt rak i ryggen.
Detta objektet va i övervägande bra skick men som med alla äldre bilar hade denna några små defekter:
En och annan inredningsdetalj som va sönder eller bara slitet.
Bakrutorna gick ner men inte upp. Stannar på klämskyddet, går antagligen tungt.
Ena ljuddämparens fäste hade rostat av
Båda stötdämparna bak behöver bytas.

Förutom den vanliga japanrosten lite här och var så va karossen i bra skick. Rätt nyligen blivit omlackad på flera ställen efter att någon haft kul med att dra repor med en nyckel i lacken.
Kåpan va av någon underlig anledning mer lila ? solblekt blå?

Det som jag mest blev förvånad över va att ramen va rent full av smuts, grus och lera. visst ramen är helt full av hål, och detta är inte pga rost så smuts kommer att ta sig in där.
Nu va det säkert så att min GW inte hade sett så mycket dåliga vägar i sitt liv så min frågan är hur pass vanligt detta är?
Min tanke är att det kan ju knappast vara bra, bäddat för att börja rosta.
Vad går att göra åt det, högtryckstvätten rakt in i balken och hoppas att man får ut allt? Sen dränka allt i linolja? Kanske plugga igen hålen och fylla ramen?

vänliga hälsningar
Philip

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
On 8/25/2018 at 12:39 PM, CampForCer said:

OK - tagit ett beslut...

Tills det dyker upp en LC200, 2012-2014, hos bilfirma som accepterar min bil i inbyte (LC150 2016) så avvaktar jag. Dock innebär det så klart att jag inte kommer att bygga om ngt som inte kan flyttas med till nästa... :)  Det har jag iof ändå inte råd med innan nästa år så det är lugnt...! :/ 

Ser fram emot träffarna i höst :D 

Hej. Du som kört båda. Stor risk att det ska köpas en 200 innan vintern annars en 150. Varför just årsm 2012-2014? letar på mobile.de och där kan man välja lite bättre än i Sverige..

Letar efter info på nätet, vilken årsm, motor osv man ska ha, ansökt i lcool också.

Link to comment
Share on other sites

On 8/22/2020 at 11:05 AM, Landmann said:

Hej. Du som kört båda. Stor risk att det ska köpas en 200 innan vintern annars en 150. Varför just årsm 2012-2014? letar på mobile.de och där kan man välja lite bättre än i Sverige..

Letar efter info på nätet, vilken årsm, motor osv man ska ha, ansökt i lcool också.

Nu skrev jag detta för två år sedan, så det vore nog 2014-2016, nu...     Jag vill inte ha en som rosten börjat fastna i underredet innan jag skaffar. Dock är det inte längre aktuellt för mig då jag nu investerat ett par sex-siffriga i min nuvarande 150:a sedan detta skrevs...   Den blir kvar  :-) 

  • Like 2
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Precis, det var också min tanke! 
Nu råkade det bli en svensksåld -12a, vilken maskin... Men det blir en underredsbehandling

Men 150in känns lämpligare för Overlanding 👍

Letar en uppsättning fälgar nu, 5x150 var inte så vanligt. Någon som har tips var man finner såna?

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, Landmann said:

Men 150in känns lämpligare för Overlanding 👍

Nja, skulle nästan säga "tvärtom".   120 eller 150 är "enkelt" att bygga om till "offroad" eller likn, även overlanding såklart.  En LC200 är, i mina ögon, mer Overlander då den har ljusår bättre säten, komfort och fjädring.  Dessutom svårare att bygga om med höjning och större hjul.
Hade jag skaffat en 200:a hade jag nog bara bygg däck och kört "stock" för att inte sabba bilen...

Fälgar kan du nog hitta i USA (Lexus GX470, om jag minns rätt).  Beställ hem dem som mig, med frakt o likn via JetCarrier

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...