Jump to content

Provkörning av bil


CampForCer
 Share

Recommended Posts

Aahhhh...  Var ute och kikade på samt provkörde en LC200...  Skulle jag aldrig gjort...!! ?

Sätena är sjukt mkt bättre än på 150:an. Motorn....  Motorljudet!!  Känslan...  Vridmomentet...  Vyn från förarplatsen.............!!! ? ? ? ?

Edited by CampForCer
  • Like 4
  • Happy tears 3
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

Lite heads up, kolla förbrukningen på 200an.
Har läst att de är sjukt törstiga, vi snackar USA SUV törstiga typ ... 
Går att lösa med någon lock-up grej, kolla toyota4x4.se för mer info om det. Kanske bara var de tidiga modellerna, men trist att köpa en bil som bara går 400km mellan tankningarna, av flera orsaker ;)

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Japp! Räkna med 1.5 vid vanlig körning på väg.

Mest fundersam på den rost som syns undertill på/i ram och annat efter fyra-fem år :/  Går en sådan att ”rädda” med rostskydd?

Om bilen är fem är och rullat motorväg i 240.000km och hög fart (150-180km/h)  - har drivlinan tagit stryk ang diffar o annat?

Bilen är servad enl bok på Toyota

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om du kjøper så ville jeg ville kostet på den sandblåsing av ramme også lakkert/malt den opp etter på også fått slitebelegg (tektyl) over det igjen. Også fått sprøytet ramme inni med fluidfilm for og ta rust angrep inni ramme. Jeg har god erfaring med dette er en del arbeid men med såpass ny og verdifull bil så ville jeg gjort det. Og om det skulle begynne og ruste igjen så er min erfaring at tektyl bare flasser av og da kan en vurdere fluidfilm. Men er helt idiotisk etter min mening at første eier av denne ikke tok full behandling før bilen kom på veien da er jo en dyr bil som er kjent for og ruste dette. Og det med forbruk og rekkevidde så er ikke det noe problem http://thelongranger.com.au/toyota/landcruiser/200-series/

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, Fredrik L sade:

Drivlinan är det troligen inget problem med alls men rosten lät tråkigare.

var det gravrost eller bara lite ytrost?

Eftersom bilarna är NOLL skyddade när de säljs, förutom svart lack på stålramen etc, så rostar det fort.

Jag behandlande min bil 10mån gammal (en vinter) och då var det redan rost under, och på två ställen där var det redan grav rost i mindre omfattn.

Denna LC200 som rullat sedan 2012, 50% i Sverige, har en del rost under. Garanterat även grav rost. Tycärr

Frågan är hur länge det klarar sig? Bilarna är ju inte byggda för snö, slask o salt då de primära marknaderna är lite torrare...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, Wiberg sade:

Ove, ta med en gubbe som kan rost etc om du verkligen funderar på att köpa bilen. 

Det du tycker/ definierar som rost kanske bara är vanlig ytrost. Det fixar man på 1-2-3.

Tänkte vänta ut denna vecka och höra efter lite. Prata med Toyota i Gbg ang förväntad service/rep på en 240.000km 2012:a

Sedan tänker jag be säljaren (företag) att få låna bilen 24h och då åka till Dinitrol i Gbg för att kolla upp rosten. Får se...

Bilen är ju billigare än min nuvarande så det finns ju pengar över till diesel sedan... :) 

  • Like 4
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Lars 9k sade:

Jag som inte kan LC undrar lite, är detta en större bil eller vad är de stora skillnaderna?

Rätt stor skillnad i motor och storlek generellt.

Dock är terrängegenskaperna snarlika.

Kanske som Cherokee mot Grand Cherokee rent generellt?

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 17.8.2018 at 23.44, CampForCer sade:

Om bilen är fem är och rullat motorväg i 240.000km och hög fart (150-180km/h)  - har drivlinan tagit stryk ang diffar o annat?

 Bilen är servad enl bok på Toyota

OK - detta säger ju en del...  I alla fall ang drivlinan.

Bilen har gått felfritt 1.000.000 miles ( 1.601.000km) och bara bytt generator, vattenpump samt renoverat växellådan vid 700.000 miles...  :-D  Och då har han ändå haft tung last och släp!!

Youtube

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, CampForCer skrev:

OK - detta säger ju en del...  I alla fall ang drivlinan.

Bilen har gått felfritt 1.000.000 miles ( 1.601.000km) och bara bytt generator, vattenpump samt renoverat växellådan vid 700.000 miles...  :-D  Och då har han ändå haft tung last och släp!!

Youtube

 

Jeg vil tørre og påstå at en Land Cruiser er mer robust enn en Tundra men tundra er ikke dårlig. En Land Cruiser skal tåle mye og da selv en 200 som ikke er den av Land Cruiser serien som blir brukt til den tøffeste bruken. Når UN og div terror grupper og gruve næringen ikke tar livet av de så skal det noe til for en privat person og klare det på overlanding og vanlig kjøring. Det eneste her i Skandinavia har vi rust som følge av vinter og vei salting så det er det eneste jeg hadde vært bekymret for så lenge den har fått service. Men dette er min mening.:)

Edited by kimar
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En ting jeg kom på som Andrew st Pierre White (4xoverland) har pratet om at kjøretøy er konstruert for den bruken de er tenkt og brukes til. Som eksempel en landmåler han viste om i Botswana Afrika som kjørte 100.000 km i året på veldig dårlige veier under krevende forhold hadde bare kjørt Land Cruiser og hadde aldri hatt problemer når han byttet over til en Ford F150 så var den nesten utslitt før 100.000 km. Ford en er ikke nødvendigvis en dårlig bil men den er ikke lagd for og tåle den bruken den ble utsatt for men Land Cruiseren er det. Så med tanke på hva du skal bruke bilen til og hva den har vært brukt til så hadde jeg ikke vært redd for kjørelengde på en som er brukt på lang kjøring på vei da de er lagd for og tåle langt mer. Er heller rust jeg er redd for.:)

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 21.8.2018 at 22.50, kimar sade:

En ting jeg kom på som Andrew st Pierre White (4xoverland) har pratet om at kjøretøy er konstruert for den bruken de er tenkt og brukes til. Som eksempel en landmåler han viste om i Botswana Afrika som kjørte 100.000 km i året på veldig dårlige veier under krevende forhold hadde bare kjørt Land Cruiser og hadde aldri hatt problemer når han byttet over til en Ford F150 så var den nesten utslitt før 100.000 km. Ford en er ikke nødvendigvis en dårlig bil men den er ikke lagd for og tåle den bruken den ble utsatt for men Land Cruiseren er det. Så med tanke på hva du skal bruke bilen til og hva den har vært brukt til så hadde jeg ikke vært redd for kjørelengde på en som er brukt på lang kjøring på vei da de er lagd for og tåle langt mer. Er heller rust jeg er redd for.:)

Han körde väll inte Land Cruiser. Han körde Hilux. ?

Link to comment
Share on other sites

Den 17.8.2018 at 23.44, CampForCer skrev:

Om bilen är fem är och rullat motorväg i 240.000km och hög fart (150-180km/h)  - har drivlinan tagit stryk ang diffar o annat?

Bilen är servad enl bok på Toyota

Er faktisk verre om bilen bare blitt brukt til små kjøring. Da tetter det seg, en diesel motor trenger å bli god å varm. Så jeg ville ikke latt meg skremme av høy km på kort tid. 

Men rust er som regel verre enn det det ser ut som, så der ville jeg sjekket nøye.

Å en overland rigga 200 er jo tøffere enn tøffest. 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, pilten sade:

Er faktisk verre om bilen bare blitt brukt til små kjøring. Da tetter det seg, en diesel motor trenger å bli god å varm. Så jeg ville ikke latt meg skremme av høy km på kort tid. 

Men rust er som regel verre enn det det ser ut som, så der ville jeg sjekket nøye.

Å en overland rigga 200 er jo tøffere enn tøffest. 

Tack!! Ja, bilen är bra servad på Toyota och han som äger bilen har fett med $$$ så han har fixat underhåll alla år.

Det kom ut en ny (Mora, Sweden) LC200 på Blocket idag. 2008:a som utrustats med behandling och bra däck mm

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

OK - tagit ett beslut...

Tills det dyker upp en LC200, 2012-2014, hos bilfirma som accepterar min bil i inbyte (LC150 2016) så avvaktar jag. Dock innebär det så klart att jag inte kommer att bygga om ngt som inte kan flyttas med till nästa... :)  Det har jag iof ändå inte råd med innan nästa år så det är lugnt...! :/ 

Ser fram emot träffarna i höst :D 

  • Like 3
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, CampForCer sade:

OK - tagit ett beslut...

Tills det dyker upp en LC200, 2012-2014, hos bilfirma som accepterar min bil i inbyte (LC150 2016) så avvaktar jag. Dock innebär det så klart att jag inte kommer att bygga om ngt som inte kan flyttas med till nästa... :)  Det har jag iof ändå inte råd med innan nästa år så det är lugnt...! :/ 

Ser fram emot träffarna i höst :D 

Nu vet jag av egen erfarenhet att sälja bil på blocket är en livslustdränerande sysselsättning, men att sälja en bil för (lite mer än?) vad en bilfirma erbjuder som inbyte borde vara gjort på en dag? 
 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

21 minuter sedan, MrWIB sade:

Nu vet jag av egen erfarenhet att sälja bil på blocket är en livslustdränerande sysselsättning, men att sälja en bil för (lite mer än?) vad en bilfirma erbjuder som inbyte borde vara gjort på en dag? 
 

Mmm...  håller helt med dig!!  Drygt, jobbigt och delvis tidsödande och dränerande...   får se :)

Jag vill dock inte vara utan DD så det är smidigare att byta in av den anledningen

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...