Jump to content

Dubbat eller odubbade däck


Metalwolf
 Share

Recommended Posts

Uansett om jeg kjører offroad eller onroad sverger jeg til piggfritt. Er nå på min 10nde sesong på piggfritt.
Og her oppe på nordvestlandet i Norge har vi både snø og is hver vinter. Det er kun på stålis at pigg er bedre, og da bruker jeg å kjøre lengre ut på kanten. ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Andreas.E said:

Best-grip, längden kommer jag inte ihåg. Tappade inte en enda dubb, men är ett himla jobb om man skall skruva i och ut.

Ok ? får väl skaffa en uppsättning med däck till så man har till vinter med dubb och sommar, måste bara ha tag på en uppsättning fälgar till patrolen ? 

Link to comment
Share on other sites

Jag kan tycka att det här hänger enormt mycket på vad man har för behov av bilen och vad man ställer för krav. Om man har en alldaglig bil för pendling ect och bara är intresserad av nån tur på några helger ibland, då kan det duga gott med dubbar i ett par M/T-däck. Just M/T-däck är väldigt bra när det är oplogat och det faktiskt är mycket snö, men förutom de tillfällena är det snarare tvärt om, ett modernt dubbfritt däck av bra märke är helt och hållet överlägset ett M/T eller A/T-däck med iskruvade dubbar. Det är liksom inte dubbarna som ger greppet på vintern, förrutom på just ren is eller mycket hårdpackad snö, där hjälper de till ordentligt. Sajpningen och gummiblandningen är det som ger greppet i övriga fall. 

På min förra Pajero, som var mer av en lekbil, då tyckte jag det dög alldeles utmärkt med ett par General Grabber AT2 och 160st bestgrip-dubbar i varje däck. Däremot när jag flyttade över dem till nya Pajeron, som jag använder lite mer vardagligt, då helt plötsligt började jag tycka att de var snorhala. Förmodligen för att jag omedvetet i bakhuvudet ställde högre krav på bilen.
Nu är de bacon-däcken sålda och jag har skaffat riktiga dubbdäck istället, men det kommer ju tyvärr inte se lika tufft ut.. Däremot kan jag säkert njuta av att dra upp en och annan M/T-åkare ur diket i vinter ;):D

 

PS. Som du märker finns det lika många åsikter om vinterdäck som det finns människor. Det beror ju på just vad man har för krav och förväntningar, simple as that. Vart man bor och tänkt använda däcken spelar givetvis också enormt stor roll. :)

 

Edit: Jag använde Best-Grip 1200 (1,9mm utstick) och 1350 (2,4mm utstick) på mina däck. 

Edited by JohnE
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jo varnagerst man använder bilen har ju betydelse...   Här uppe så har vi vintervägar....  med is... Och här är det dubbat som gäller... Dubbfria gör bara korsningar polerade och hala..Kall snö på isväg är ingen höjdare för dubbfria heller.. Söder över funkar dubbade MT inte så bra..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...