Metalwolf Posted November 5, 2018 Share Posted November 5, 2018 Ni som kör lite offroad vintern kör ni med dubb eller är det dubbfritt? Har däck som är godkända för vinter men har funderingar på att sätta i skruvdubb och undrar om det är någon dom gjort detta? Och om det blev någon märkbar skillnad? ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted November 5, 2018 Share Posted November 5, 2018 Uansett om jeg kjører offroad eller onroad sverger jeg til piggfritt. Er nå på min 10nde sesong på piggfritt. Og her oppe på nordvestlandet i Norge har vi både snø og is hver vinter. Det er kun på stålis at pigg er bedre, og da bruker jeg å kjøre lengre ut på kanten. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted November 5, 2018 Moderators Share Posted November 5, 2018 Helsejpade MudTerrain utan dubb. Har funkat i 5 vintrar nu. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Metalwolf Posted November 5, 2018 Author Share Posted November 5, 2018 28 minutes ago, Wiberg said: Helsejpade MudTerrain utan dubb. Har funkat i 5 vintrar nu. sajpade är det när det är små "rännor" i klackarna? Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted November 5, 2018 Share Posted November 5, 2018 43 minutter siden, Metalwolf skrev: sajpade är det när det är små "rännor" i klackarna? Jepp 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted November 5, 2018 Premium Member Share Posted November 5, 2018 Och för att göra dig lite mer förvirrad. Jag kör dubbat på vintern, dock inte i skogen, då åker M/T-däcken på. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Metalwolf Posted November 5, 2018 Author Share Posted November 5, 2018 32 minutes ago, Lars 9k said: Och för att göra dig lite mer förvirrad. Jag kör dubbat på vintern, dock inte i skogen, då åker M/T-däcken på. Ok ? verkar som man helt enkelt får pröva sig fram nu i vinter ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gaup Posted November 6, 2018 Share Posted November 6, 2018 Kör på skruvdubbade MT däck har åkt på sådana många år... Bra att ha när man bärgar sådana som kör dubbfritt.... 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Administrators Andreas.E Posted November 6, 2018 Administrators Share Posted November 6, 2018 Har tidigare kört ett par sesonger med skruvdubb, fungerar hur fint som helst det. Enda trista är att man har hål i däcken resten av sesongen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Metalwolf Posted November 6, 2018 Author Share Posted November 6, 2018 20 minutes ago, Andreas.E said: Har tidigare kört ett par sesonger med skruvdubb, fungerar hur fint som helst det. Enda trista är att man har hål i däcken resten av sesongen. Vilket märke på skruvdubben körde du med? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Administrators Andreas.E Posted November 6, 2018 Administrators Share Posted November 6, 2018 Best-grip, längden kommer jag inte ihåg. Tappade inte en enda dubb, men är ett himla jobb om man skall skruva i och ut. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Metalwolf Posted November 6, 2018 Author Share Posted November 6, 2018 13 minutes ago, Andreas.E said: Best-grip, längden kommer jag inte ihåg. Tappade inte en enda dubb, men är ett himla jobb om man skall skruva i och ut. Ok ? får väl skaffa en uppsättning med däck till så man har till vinter med dubb och sommar, måste bara ha tag på en uppsättning fälgar till patrolen ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnE Posted November 6, 2018 Share Posted November 6, 2018 (edited) Jag kan tycka att det här hänger enormt mycket på vad man har för behov av bilen och vad man ställer för krav. Om man har en alldaglig bil för pendling ect och bara är intresserad av nån tur på några helger ibland, då kan det duga gott med dubbar i ett par M/T-däck. Just M/T-däck är väldigt bra när det är oplogat och det faktiskt är mycket snö, men förutom de tillfällena är det snarare tvärt om, ett modernt dubbfritt däck av bra märke är helt och hållet överlägset ett M/T eller A/T-däck med iskruvade dubbar. Det är liksom inte dubbarna som ger greppet på vintern, förrutom på just ren is eller mycket hårdpackad snö, där hjälper de till ordentligt. Sajpningen och gummiblandningen är det som ger greppet i övriga fall. På min förra Pajero, som var mer av en lekbil, då tyckte jag det dög alldeles utmärkt med ett par General Grabber AT2 och 160st bestgrip-dubbar i varje däck. Däremot när jag flyttade över dem till nya Pajeron, som jag använder lite mer vardagligt, då helt plötsligt började jag tycka att de var snorhala. Förmodligen för att jag omedvetet i bakhuvudet ställde högre krav på bilen. Nu är de bacon-däcken sålda och jag har skaffat riktiga dubbdäck istället, men det kommer ju tyvärr inte se lika tufft ut.. Däremot kan jag säkert njuta av att dra upp en och annan M/T-åkare ur diket i vinter PS. Som du märker finns det lika många åsikter om vinterdäck som det finns människor. Det beror ju på just vad man har för krav och förväntningar, simple as that. Vart man bor och tänkt använda däcken spelar givetvis också enormt stor roll. Edit: Jag använde Best-Grip 1200 (1,9mm utstick) och 1350 (2,4mm utstick) på mina däck. Edited November 6, 2018 by JohnE 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gaup Posted November 6, 2018 Share Posted November 6, 2018 Jo varnagerst man använder bilen har ju betydelse... Här uppe så har vi vintervägar.... med is... Och här är det dubbat som gäller... Dubbfria gör bara korsningar polerade och hala..Kall snö på isväg är ingen höjdare för dubbfria heller.. Söder över funkar dubbade MT inte så bra.. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gaup Posted November 6, 2018 Share Posted November 6, 2018 Ner till i höjd med fjollträsk så rekommenderar jag dubbade hakkas.... 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now