Jump to content

Snorkel


Linusp3
 Share

Recommended Posts

När jag söker på ”snorkel” här på forumet får jag 85 träffar, så det finns ju en rimlig chans att några stämmer in och hjälper mig välja här...

 

7424ECBA-C3F4-422F-A4D6-DCC52FF264E6.jpeg.0b6b138d4b2f18d54be97dec00f796ab.jpeg

 

Jag började kika efter snorkel till min L200, men blir lite villrådig när det finns modeller att tillgå för allt mellan 58£ från UK till 8000:- här i Sverige. Jag skulle knappast hänga på en för 650:- men är inte heller sugen att släppa iväg åtta laxar. Vilka märken är pålitliga? ARB, Ironman, Safari, annat? Finns det fler aspekter att tänka på än att det är viktigt att den monteras tätt?

 

Tack på förhand :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Litt lettere å se om du legger ved link til de forskjellige du ser på. 

Er som regel litt dårligere, eller ikke monterings anvisning i det hele tatt på slike billige snorkler. Plasten er vell for det meste likt, men beslag og slangeklemmer kan være av dårligere kvalitet. 

Til jeepen kjøpte jeg snorkel fra en 4x4 butikk i England, å er veldig fornøyd med den. 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har veldig god erfaring med Millner Offroad, både kvaliteten på delene og servicen er helt super.
Så jeg hadde nok handlet derfra igjen.

De fleste kopi-snorkler er like, det er litt passform og ikke minst monteringsdelene og monteringsanvisning som ofte er dårligere.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

26 minuter sedan, pilten sade:

Hadde det vært min bil, så hadde jeg nok valgt den rimeligste. Må jo også inkludere frakt pris. Ser på en av linkene kan du laste ned en pdf manual, så den er nok litt lurt å granske før man begynner. 

 

Menar du rimeligste i anspråk på pris eller passform? Tänker du passformen så går ju priset uppåt...

Edited by Linusp3
Link to comment
Share on other sites

Jag har prreeeeciiiiss gått igenom samma "resa" med val av snorkel till Pajeron. Såpass precis att den blev installerad IGÅR. (Blev en sen kväll, dyker väl upp bilder i min tråd såsmåningom).

På min förra Pajero hade jag en halvbillig kina-snorkel, och det kunde jag lika gärna varit utan. Eller ja, den var ju frän att se på, och om det är det som spelar roll så är det bara att köra på någon av de billigare modellerna. :ph34r: Men vattentät var den då inte, hehe. Köldkänslig plast, billiga monteringsdetaljer osv, den hade inte gått att få så pass bra att den gick att lita på i djupare vattenhål. Fråga gärna hur jag upptäckte det O.oxD

Noterade också att våra svenska bilar skiljer sig åt från de australiensiska, vilka vanligtvis är ursprunget för snorklarna som finns. Exempelvis hade ARB's dyra fina snorkel inte passat min bil alls, då jag har ett vinterpaket "arctic package" med dubbla batterier mm. Också värt att kolla, läs monteringsanvisningarna och jämför med hur ditt motorrum ser ut! 

Denna gången sved det lite mer. Jag köpte märkesprodukten Safari 4x4 via Umeå Offroad (faaaantastisk service och bollande med honom, rekommenderas). Hamnade på nästan 4500, det sved, men är oerhört imponerad av byggkvaliteten och toleranserna vid monteringen. Millimeterpassning, på det positiva sättet :x Om ett halvår har jag förhoppningsvis glömt bort priset xD

Så, jag bollar tillbaka frågan till dig. Vill du ha snorkeln för utseendets skull (och motorljudet också kanske :x) eller vill du kunna lita på den i ur och skur? 

Edited by JohnE
  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

14 minuter sedan, JohnE sade:

Noterade också att våra svenska bilar skiljer sig åt från de australiensiska, vilka vanligtvis är ursprunget för snorklarna som finns. Exempelvis hade ARB's dyra fina snorkel inte passat min bil alls, då jag har ett vinterpaket "arctic package" med dubbla batterier mm. Också värt att kolla, läs monteringsanvisningarna och jämför med hur ditt motorrum ser ut! 

Tack!!

väldigt bra att tänka på!

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, JohnE sade:

Jag bollar tillbaka frågan till dig. Vill du ha snorkeln för utseendets skull (och motorljudet också kanske :x) eller vill du kunna lita på den i ur och skur? 

Tack för mycket bra svar, det var precis nåt sånt jag hoppades skulle komma :)

Dubbla batterier sitter även i min bil.

 

 

Snorkeln måste vara att lita på! Då ska jag ta och snacka med Umeå Offroad... förresten, lägg gärna in en länk till din byggtråd så ska jag hålla utkik där!

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Linusp3 skrev:

Menar du rimeligste i anspråk på pris eller passform? Tänker du passformen så går ju priset uppåt...

Den må jo passe, men om den koster 8000 eller 80kr blir jo hipp som happ så lenge den gjør det den skal gjøre. En snorkel er jo ikke en vital del, om den sprekker på tur, kan du fint fikse det med gaffateip. På min landcruiser hadde jeg safari snorkel, å der sprakk røret helt oppe ved hodet, gikk i plast sveisen. Den jeg har på jeepen kostet på tilbud fra uk ca 600 kr og virker som den har  bedre/mykere plast enn safari snorkelen. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...