Jump to content
  • Forum Statistics

    1.5k
    Total Topics
    30.4k
    Total Posts
  • Member Statistics

    943
    Total Members
    827
    Most Online
    Sven Erik Hansen
    Newest Member
    Sven Erik Hansen
    Joined
  • Who's Online   0 Members, 0 Anonymous, 17 Guests (See full list)

    • There are no registered users currently online
  • Topics

  • Posts

    • Fikk sms fra min bror for en stund siden, da en barndomskamerat av han hadde fått problemer med EGR-ventilen på sin 12 Ford Focus. Denne har samme 1.6 liters turbodieselen som PSA har produsert og levert til bl.a Volvo V50, V60, V70, Mini osv osv. Har jo byttet en slik før, ikke vanskelig men endel demontering. Etter ca 4 timers jobb kom den gamle ut: Byttet også glødeplugger samtidig, her er den nederste ny og de øverste er gamle. Hadde også en feilkode på lambda på Passaten som kom og gikk, byttet derfor denne. Byttet så vakumklokke på turboen: på den gamle hadde det blitt hull på membranet i klokken så den holdt ikke vakum. Nå går endelig bilen som den skal. Ikke vanskelig jobb, men veldig trangt. Så jeg måtte på Biltema å kjøpe startmotor-nøkkel som så ble tilpasset med en fil slik at den ble 12-kant og ikke 6-kant. Da gikk det. Etter dette sluttet plutselig servoen å virke, og den er elektrisk på disse bilene. Har derfor holdt på noen dager med å sjekke jordingspunkter, sikringer og strømtilførsel. Har enda ikke funnet feilen, men konkluderte i går med defekt hjullager venstre foran, så det må byttes i kveld. Det var HELT utslitt. Litt merkelig at det ikke har laget lyd...
    • Om jeg har! Jeg elsker Sverige, og har jobbet hardt i hjemmet for at vi også i år skal legge sommerferien vår over grensen. Første ferieuken går muligens med til å montere nytt kjøkken hos min mor og far, men etter det legger vi oss trolig på hjul igjen.
    • Gott arbete som vanligt @iknutis Någon plan på att korsa gränsen österut på någon tur?
    • Jag har aldrig stött på en värmesköld över slutljuddämparen. Så något nytt har man lärt sig.
    • Ikke uvanlig faktisk, har et slikt på Passaten jeg og.
    • Telefonsamtalet kommer under morgonpromenaden, som idag var lite senare än normalt. Hovmekanikern lät meddela att idag gick det bra att komma vägen förbi med ett avgassystem och en Subaru. Detta telefonsamtal triggade en rad händelser som ledde fram till att Herr Norlin strax därpå infann sig i sällskap av både Subaru och avgassystem på hovmekanikerns lyft. Ian fick i uppgift att hålla matte sällskap och stannade hemma. eBay fyndet som tidigare i veckan ankommit från Tyskland packades upp och innehållet inspekterades, syftades mot bilen och godkändes så demonteringen av det gamla, vid detta laget högt skramlande, avgassystemet kunde påbörjas. För det var ju detta med skramlet från den bakre ljuddämparen, slutdämparen, som var orsaken till arbetsinsatsen. Det hade börjat som ett knackande ljus som uppenbarade sig vid acceleration från låga (stillastående) hastigheter och under några skräckfyllda dagar fasades det för att det kunde vara den bakre diffen som givit upp. Men vid däcksskifte till sommardäck hade ljudet blivit klart mer irriterande och kunde numera provoceras fram helt stillastående och med hjälp av gasfoten. När vi senare knackade på undersidan av slutdämparen var alla tvivel som borta då varje knackning resulterade i ett ljudligt skallrande. Och eftersom det inte var något läckage av avgaser drogs slutsatsen att det rostat loss något inne li själva ljuddämparen.  Så jakten på en ny slutdämpare inleddes och som tidigare berättats om så blev det lite mer än bara slutburken som klickades hem.  Nåväl, nog med bakgrundshistoria, åter till själva bytet av avgassystem, ett vanligt enkelt och okomplicerat byte? Eller kanske inte. Vi har nu en stycken Subaru upphissad på lyften, ett "katalysator och bakåt" helt nytt avgassystem från Tyskland samt en hovmekaniker och undertecknad. Lets do this! Hovmekaniken ger sig i kast med den främre anslutningen, den mot katalysatorn och undertecknad riktar sin uppmärksamhet mot den bakre delen av avgassystemet. I samma ögonblick som det från hovmekanikern kommer ett " Jäklar åxå, du fick med monteringssats va?" ser Herr Norlin sett något som han aldrig sett förut, en upptäckt som resulterar i följande svar på tidigare ställd fråga " Ja, men jag tror inte vi behöver byta avgassystem"  Hovmekaniker och Herr Norlin tittar upp på slutburken. Herr Norlin sträcker upp ena handen ovanför samtidigt som han knackar på slutburken. Då han knackar på slutburken hörs inget skallrande ljud, han släpper handen och knackar, skallrandet ljuder ljudligt. "men va... det där har jag inte sett förut" utbrister hovmeken. Vad är då det som dessa herrar sett? Efter en gemensam ansträngning ligger detta på garagegolvet En värmesköld som satt ovanför slutburken. Något jag aldrig tidigare sett över en slutburk. Över katalysator javisst, men inte slutburk. Den var helt loss och låg och skramlade. Nu var den "no more" Så kvar var att tillverka en ny skruv till främre röret, sånt där fjädrat skruvförband. Vanlig M8 skruv, en bricka i lämplig storlek och kapa till en distans så var det klart. Pratade lite om när Sorenton kunde komma på besök och sen hemåt. Ja det blev ett billigt byte och jag har ett avgassystem i reserv. Apropå det så....
×
×
  • Create New...