Gå till innehåll
Lars 9k

Lars Jeep Grand Cherokee ZJ Overlander(wannabee)

Recommended Posts

Lite sent omsider så får jag väl starta en byggtråd och presentera min bil och de projekt som hör till den. Jag kommer att börja med att sammanställa vad som hänt till dags datum, både för att jag själv skall ha en samlad  beskrivning att gå tillbaka till och för att beskriva hur man kan utveckla en standarbil till att fungera som både offroadleksak och overlandingfordon.

 

Det startade för ganska exakt tre år sedan, februari 2014, då jag köpte en helt orginal gammal Jeep med V8 då jag tröttnat på att köra fast i snön på vår markväg. Den skulle bara användas som DD och jag lät till och med firman som sålde den ta bort de grova offroaddäcken som satt på, de drog ju bara extra bränsle och jag skulle ju INTE köra i skogen! ?

Så här såg den ut efter jag förbättrat heljuset lite på den.

 

IMG_1585.JPG

Redigerad av Lars 9k
  • Like 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under hösten 2014 började jag bli lite sugen på att testa hur bilen fungerade med 4WD och jag hörde talas om att SORK skulle ha en träff. Träffen skulle äga rum i ett grustag vilket var väl lämpat för att på ett skonsamt sätt testa en orginalbil utan allt för stor risk att köra sönder. Jag behöver väl inte berätta för någon här att det var jättekul och ingen blir väl heller förvånad om jag säger att jag blev biten av offroadkörning under denna dag! ?                        Alla i familjen var väl kanske inte lika övertygade!!!!!!!!

 

Här är det första gången bilen rullar utanför vägen, första träffen med SORK!

IMG_1916.JPG

 

Lite försiktig körning i grusbackarna.

IMG_1943.JPG

 

Svårt att veta vad som finns på andra sidan backen

IMG_1917.JPG

 

Det fanns ju de som varit med förr och inte tvekade att köra där utmaningen var lite större

IMG_1952.JPG

 

En del tog sig väl mer eller mindre vatten över huven

IMG_1954.JPG

 

Rejäla klättringar fanns det möjlighet till

IMG_1957.JPG

 

Jag nöjde mig med att köra runt i grusen men det räckte för att köra fast på orginal 225/70-16 och helt ohöjd bil

IMG_1959.JPG

 

Självklart fanns det gott om villiga för att dra loss en fastkörd nybörjare!!

IMG_1962.JPG

 

Denna dag gav mersmak och plötsligt var det där med grova däck och höjning intresant,, ?, mer om detta framöver.

Redigerad av Lars 9k
  • Like 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Guest munkensbilder

Kul Kul.... Intressen går i vågor då man ibland tröttnar på att flänga runt i skogen varje helg.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att en ZJ tog sig fram hyggligt fick jag ju konstaterat på träffen men också att en ombyggd bil skulle klara och tåla terrängkörning så mycket bättre.

Jag hittade beg BF Godrich M/T 255/70-16, beg orginalskydd för tank och fördelningslåda samt började forska efter höjningsatser.

Då min självsäkerhet och förmåga gällande att takla skruvar som haft mer än 20 år på sig att rosta fast var begränsad så lejde jag bort huvuddelen av detta jobb till samma firma som jag köpt bilen från, SBVAB. 

I november -14 monterades följande: OMIX Rough Ride 3" höjningssats med nedre bärarmar, fjädrar och stötdämpare.

http://www.yourvismawebsite.com/skanebygdens-varuformedling-ab/shop/product/hojningssats-orv-3-zj-1993-98?tm=natbutik&sm=jeep/grand-cherzj-1993-98/fjadrar-stotdampare/orv-by-rugged-ridge

IMG_0332.thumb.PNG.6319d64ad035cd58878fb0aa77ce9808.PNG

 

 Samtidigt monterades JKS snabblås för främre krängingshämmare samt M/T däcken kom på.

 

Begagnade däck för ca 1800kr med lite större dimension och betydligt bättre fäste i skogen än standarddäcken!

IMG_1977.JPG

 

Orginal skyddsplåtar hittades på skroten, dessa skydd satt standardmonterade på svensksålda bilar men saknades på min då den är en tysklandsimport. De svenska bilarna hade skydd under kylare, fördelningsväxellåda och under tanken. Här får tankskyddet sig en uppfräschning.

IMG_2007.JPG

 

Här är det bytt till höjningsats fram och M/T däcken har också kommit på. Inte extremt stor skillnad men visst ser det lite rejälare ut.

IMG_1996.JPG

 

Efter dessa förbättringar var jag nu lite bättre rustad för SORK:s nästa träffkörning, Luciakörningen. ?

Redigerad av Lars 9k
  • Like 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väl rustad med rejäla däck och höjd bil tyckte jag mig nu vara redo för att köra i skogen. 

Väl på plats konstaterade jag att de flesta bilarna var både högre och rejälare, hade vinschar och prylar samt verkade framföras av väldigt rutinerade förare! ?

Luciakörningen var upplagd på så sätt att det var utsatt 13 frågor i skogen och man fick själv leta upp dem inom körområdet. Vissa satt på sådant sätt att det kunde kräva vinsch både för att komma till frågan och tillbaka till "fast mark" igen!! ?

Min kära sambo var inte helt övertygad om att detta var någon bra idé och själv kände jag lite lätt skräckblandad förtjusning samtidigt som jag insåg att detta var något helt annat än att köra omkring i ett grustag!!

Mina erfarenheter från terrängkörning i lumpen för många år sedan sa att i sådan här terräng använder man ledare och terrängkedjor. Lite utbildning av sambon och sedan försiktig spaning på alla stubbar som jag var rädd skulle punktera däcken samt alla elaka stenar och träd som väntade på att buckla till bilplåten så fort de fick chansen 

Vi körde runt lite försiktigt och hittade 2 av 13 frågor, vi vann INTE!  ☺️

Efter denna körning insåg jag att det krävs betydligt mer än däck och lite höjning för att man skall kunna ta sig runt i skogen med en bil som helst skall vara hel och gå att köra till jobbet dagen efter också.

Bara att öva mer på kommande träffat, lära känna bilen och modifiera lite till. Framkomligheten var ganska ok med diffbroms i bakaxeln men det var lite tveksamt om fyrhjulsdriften fungerade riktigt och jag insåg att trösklarna var väldigt utsatta och känsliga.

 

3"höjning och 30" däck gör ju inte direkt att man har högsta bilen!

IMG_2036.JPG

 

Ett gäng bilar på väg mot träffområdet i ett typiskt skånskt decemberväder

IMG_2031.JPG

 

13 stycken sådana här skulle man visst hitta, lite lättare om man vet hur området ser ut och man inte är lätt panikslagen över att riskera att slå sönder bilen eller köra fast!!

IMG_2034.JPG

 

Kändes inte som ett lerhål jag ville köra ner i med min bil

IMG_2043.JPG

 

Bara att ta sig fram på "vägarna" på området kändes som en lagom utmaning för mig vid detta tillfälle

IMG_2044.JPG

 

Efter träffen bar det hemåt med nya funderingar och erfarenheter. Fungerade 4WD riktigt, hur skulle jag förbättra stryktåligheten på bilen och vad kan vara bra att ha med sig i bilen??!

Redigerad av Lars 9k
  • Like 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Guest munkensbilder

Frågan är bara när man skall sluta? När börjar bilen bli för extrem för daglig körning? Har man verkligen dubbelt så kul i en dubbelt så dyr bil? Den dyraste bilen jag har är Cherokee och det är den som jag använder minst. Men tar man kostnaden på nuvarande 10år så är dagliga kostnaden bara en 1/3 av ett paket cigaretter men jag har lika kul med bilen idag som för 10år sedan.

 

Redigerad av munkensbilder

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att du belyser detta med paniken/ osäkerheten vi alla har känt när vi rattar in bilen i skogen för första gången. 

Jag tror - stryk tror - jag vet att det bara är en tidsfråga innan någonting kostar pengar när man kör bil i skogen. 

Nu är ju den typ av Overlanding jag gillar mest ganska befriad från extrem terräng men plötsligt händer något och så kostar det spänn. Min bil vill ju ha ny motor rätt som det är och det är visst inte gratis det heller Oo.

Sorry OT Lars.

  • Like 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, munkensbilder sade:

Frågan är bara när man skall sluta? När börjar bilen bli för extrem för daglig körning? Har man verkligen dubbelt så kul i en dubbelt så dyr bil? Den dyraste bilen jag har är Cherokee och det är den som jag använder minst. Men tar man kostnaden på nuvarande 10år så är dagliga kostnaden bara en 1/3 av ett paket cigaretter men jag har lika kul med bilen idag som för 10år sedan.

 

Jag har väl också den inställningen att det inte tvunget blir roligare med större däck och mer diffspärrar men bara LITE bättre bil skadar ju aldrig ;)

Angående kostnaderna så resonerar jag som så att även om jag har lagt ner och kommer att lägga ner ännu mer, pengar på Jeepen så är det inte i närheten av vad ex min systers bil kostar. Nyköpt V70 förlorar betydligt mer i värde än vad jag lägger i reparationer och förbättringar på min gamla bil som inte förlorar en krona i värdeminskning!

 

  • Like 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Wiberg sade:

Bra att du belyser detta med paniken/ osäkerheten vi alla har känt när vi rattar in bilen i skogen för första gången. 

Jag tror - stryk tror - jag vet att det bara är en tidsfråga innan någonting kostar pengar när man kör bil i skogen. 

Nu är ju den typ av Overlanding jag gillar mest ganska befriad från extrem terräng men plötsligt händer något och så kostar det spänn. Min bil vill ju ha ny motor rätt som det är och det är visst inte gratis det heller Oo.

Sorry OT Lars.

Att det går sönder saker och kostar pengar får man väl räkna med. Bilar går ju sönder bara man använder dem, även om man bara pendlar till jobbet. Sen kostar väl alla hobbys pengar och visst bilsport är ju inte det billigaste och inte långkörning med bil heller, men vi kan ju åtminstone till viss del påverka kostnaderna genom att göra reparationer och service själv i mån av tid och förmåga.

Redigerad av Lars 9k
  • Like 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite letande på nätet och läsande av diverse trådar på olika forum, inte minst denna på  jeepsweden.net  http://www.jeepsweden.net/index.php?/topic/11535-grand-cherokee-93-98-zj-allt-du-behöver-veta/

gav mig svar på varför det var svårt att svänga på torrt underlag. Att backa med släp på återvinningsstationen var nästan helt omöjligt. På ZJ är det alltid 4WD och det sitter en viscokoppling i fördelningslådan som styr kraftfördelningen mellan fram och bakaxeln. På 93-95 är viscon aktiv både i hög och lågväxel och när den "tar slut" oftast efter ca 20 000mil så släpper den inte riktigt när den skall och den låser inte heller riktigt när det behövs. Detta ger ett tuggande och låsande i drivlinan vid snäva svängar på ex asfalt, extra påtagligt om bilen har fungerande diffbroms i bakaxeln. På senare årsmodeller så är det mekanisk spärr på lågväxeln så då har man åtminstone full 4WD funktion i spenaten, men det är fortfarande lika besvärligt att fickparkera.

Det finns lite olika lösningar på problemet förutom att stå ut. Antingen stoppa i ny visco, byta fördelningslåda till en likadan begagnad med mycket stor sannolikhet att den antingen redan är trasig eller kommer att bli inom en kort tid. Annars byter man till en fördelningslåda från Wrangler eller från en Cherokee (XJ), dessa lådor har lite andra egenskaper bland annat har båda ett 2WD läge vilket ZJ saknar.

Firman jag köpte bilen av, stoppade för en rimlig slant, i en fördelningslåda från Wrangler vilket innebär att jag fick H2WD, H4WD parttime och L4WD. Detta innebär att bilen har inget 4WD läge med öppen mellandifferential, utan så fort jag lägger i 4WD så går det lika mycket kraft fram och bak.

Detta lär man sig att hantera och lådan lär vara den starkaste fördelningslådan till Jeep.

Nu var ytterligare ett problem fixat och bilen lite  närmare målet att bli en robust skogsbil. :)

 

Redigerad av Lars 9k
  • Like 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Guest munkensbilder

231 Lådan som du har är lika stark som 242. Det är ganska vanligt att man byter låda till en 242. Jag har själv gjort det på en ZJ. Växellägesgivaren på kardanstången kan åxå flyttas över från en XJ. Kan bara bli 2st fel på dessa lådor och det är kedjan som blir lång och skorrar. Då vet man att det blir ett ras snabbt. Sen sitter det plastklackar på armarna och slits dom eller går sönder och då hoppar 4w ur när man kör. Ingående axeln på en 89 och 90 XJ ser olika ut men man kan byta axeln och sätta dit den man redan har. Jobb på en timme. 

Förra helgen gick polarens gröna 1996 sönder. Har sålt en ZJ framaxel med "High Pinjon" från en 1995 till honom. 1996 kom "Low pinjong" och därmed ökar vinkeln. Skall även korta en XJ kardanaxeln så den passar på söndag. På den är det ett riktigt knutkors och inte tramset som sitter på en ZJ vilket även innebär att medbringaren från en XJ måste med. Har satt på ett antal Ford Explorer bakaxlar samt luft diffar på ZJ. Starkare med samma utväxling men 40mm smalare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat viktigt "projekt" på en gammal bil är ju att gå igenom och serva alla slitagepunkter som ofta blivit eftersatta på en bil som börjar bli gammal och som ofta har haft många olika ägare under "slutskedet".  Många har kanske varken haft kunskap eller intresse av att prioriterar service! 

Under första halvåret byttes därför  utöver "normalservice", olja i axlarna, tändstift, tändkablar, fördelarlock, rotor, olja & oljefilter i automatlådan, vevhusventillation, lite trilskande givare, dämpare till bakluckan och styrdämpare. Fönsterhissar, instrumentbelysning,  kontrollanpor och en massa andra småfel lagades.

Ni som fixat till en gammal bil känner säkert igen er.  Men jag vill belysa vikten av att man tar hand om alla grundfunktioner på bilen och inte bara lägger pengar på häftiga offroadtillbehör och glömmer grunden. Det är ju trotts allt det som krävs för att så långt det nu är möjligt, minimera risken för att plötsligt stå med en bil som inte startar överhettas eller liknande! 

Dessutom tycker jag att så länge allt fungerar på en bil och den är ren och fräsch invändigt så KÄNNS den inte gammal även om den är några år och har gått långt.

Rotorn såg ju inte helt fräsch ut och jag har inte någon aning om hur länge den har suttit på bilen

IMG_2096.JPG

 

Kontakterna i fördelarlocket hade sett sina bästa dagar!IMG_2099.JPG

 

Damm och grus letar sig in överallt.IMG_2100.JPG

Hela instrumentbrädan fick demonteras för att komma åt trasiga lampor i instrumenthuset och många luriga skruvar fanns det!

IMG_2265.JPG

Litte pill att hitta rätt lampor och att få dem på plats.IMG_2266.JPG

Ny olja i axlarna förbättrar ju miljön här inne väsentligt, det har blivit några fler byten efter att jag gjorde det första gången. ;)

IMG_2703.JPG

 

Filterbyte i automatlådan är ofta eftersatt men viktigt för livslängden och ett byte kan ibland förbättra en trilskande låda. Vid filterbyte så underlättar det om man kan luta bilen lite och så släpper man sumpen mest i ena sidan utan att ta bort alla skruvarna, för att på så sätt slippa få allt över sig eller på golvet. Vid filterbyte får man ut ca 1/3 av oljan och oftast är detta tillräckligt så länge oljan inte luktar bränt eller är missfärgad.

IMG_2783.JPG

När bilen sen väl var i hyfsat skick kunde jag gå vidare med nya förbättringar och projekt. :)

Redigerad av Lars 9k
  • Like 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Guest munkensbilder

Då jag har diffspärrade axlar byter jag olja ofta. Har gjort en avtappningsplugg för att underlätta. Sen har jag satt i en tempgivare i oljetråget för automaten och denna blir automatiskt en bra avtappningsplugg.

100_3944.thumb.JPG.91d834bc2b976b970e43bf90ee02d9ce.JPG

Alla Grande som jag har haft kontakt med med stora däck har problem med styrsnäckan pga av sin droppade pitmanarm. Bultar lossnar eller går av vilket knäcker fästen, Därför har jag svetsat en balk mellan rabenen. På denna balk har jag även ett fäste för struten med en slangklamma. Sen till sist har jag ett 22mm lager på styraxeln under pitmanarmen. Iden till detta fick jag från en Dodge RAM 3500.

100_3326.JPG.73ed933b661b4d6bda1dab73d6da65e7.JPG

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter lite mer offroadkörningar med klubben under vintern så konstaterade jag i mars 2015 att det var dags att få till en av, i mitt tycke viktigaste modifieringar på en ZJ som skall gå i skogen, stabila trösklar! Oftast är dessutom orginaltrösklarna upprostade och en lagning är förr eller senare oundviklig och då kan man ju lika bra passa på att göra det rejält. ;) 

Jag hittade lite olika lösningar på diverse forum och fastnade för varianten där man skär bort hela den gamla tröskeln och ersätter den med fyrkantsbalk. Jag valde att fälla in 120x80x4mm balk. Denna dimension ökade frigången under trösklarna några centimeter jämfört med orginal, fyllde ut på bredden så det såg ganska normalt ut och var tillräckligt kraftigt för att stå emot både stenar och stubbar ( det är testat många gånger) var även tillräckigt kraftiga för att kunna lyfta bilen direkt i trösklarna med highliften.

Samtidigt ersattes även främre bärarmsinfästningarna till en HD variant som en Jeepentusiast, Jens på Nev http://nev.se/wordpress/ tagit fram och sålde för en rimlig slant. Orginalfästena är väldigt klena och framförallt de främre sitter riktigt utsatt under framaxeln!! Då jag saknade svets och svetskunskaper så lämnades även detta jobb bort.

 

Bilen kördes offroad så fort det bjöds tillfälle. Bakre kofångaren var inte helt stabil och lämnade lite delar bakom sig i terrängen. Fyllnadsmassor i Hardeberga stenbrott bjöd på ganska snäll men rolig terräng att köra i.IMG_2435.JPG

 

Alla lamporna satt kvar trots att jag vet att det förekom vadslagning om när de skulle köras sönder. Liite utsatta satt de förvisso, inte helt optimalt men bra ljus med 3x55w xenon plus hallogen kurvljus.IMG_2424.JPG

 

Klättringsförmågan hade förbättrats markant med fungerande 4WD och bra däck.IMG_2417.JPG

 

Här syns hur man skär bort de gamla trösklarna och tillverkar nya. Bilderna kommer inte från när min bil modifierades utan var de bilder jag hittade när min skulle fixas.IMG_2201.JPG

IMG_2202.JPG

IMG_2203.JPG

IMG_2204.JPG

 

Det är mycket viktigt att se till att förstärkningarna för A och B stolparna verkligen svetsas in i de nya trösklarna då de utgör fäste för såväl tak som säkerhetsbälte och detta vill man inte skall kollapsa vid en eventuell rullning eller kollision!!IMG_2206.JPG

IMG_2207.JPG

IMG_2209.JPG

 

Tunnare 40x40mm balkar svetsas fast genom innerdelen i tröskeln och vidare till "ramen" som sitter några decimeter längre in under bilen.IMG_2211.JPG

 

Här syns ganska tydligt det färdiga resultatet på min bil. Man kan med fördel göra trösklarna lite kortare än de är orginal för att på så sätt minska risken att större hjul tar i trösklarna vid fullt rattutslag!IMG_2418.JPG

 

Här är de förstärkta bärarmsinfästningar som gör att man kan glida över stenar och stubbar utan att förstöra de främre infästningarna.IMG_0322.PNG

 

Efter dessa förstärkningar undertill började bilen bli lite mer robust och tålig och jag behövde inte vara fullt så orolig när stenarna bankade under bilen.

Redigerad av Lars 9k
Redigerat i omgångar för att få in bildtext mm
  • Like 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under våren kördes bilen på en hel del av klubbens träffar samt två dagar på SOT 2015. Trösklarna fungerade bra men fortfarande fanns det en del att förbättra på bilen, så klart....... ;) 

Inspirerad av en klubbkompis avbärarrör så beställde jag en uppsättning som svetsades fast på mina trösklar. Skyddar dörrsidorna från elaka träd och höga stenar samt har visat sig vara suveräna att stå på när man skall nå saker på taket.

Då min bil är ganska låg så monterde jag även förstärkta diffkåporna fram och bak som ersättnig för det tunna som sitter original, samt förstärkte golvet direkt bakom respektive framför hjulen, då det ofta var där jag landade när jag klättrade över stenar med hjulen. 2mm Domexstål gör att golvet har klarat sig betydligt bättre än innan.IMG_4562.thumb.JPG.917d8e4ac99f6a481bff29d3d3ade322.JPG

Då axlarna var förskjutna ca 20mm åt vardera hållet efter höjningen så kom även justerbara pannhardstag på plats och axlarna centrerades igen.

Här är det första dagen på SOT 2015 på Hovdala fältet utanför Hässleholm. Kunde konstatera att Grand Cherokee blivit en ganska populär bil att bygga träff/offroadbil av.IMG_2590.JPG

 

Här syns avbärarröret som polaren monterat under sina trösklar.IMG_3487.JPG

 

Övernattning på Hästvedas trevliga offroadområde. Detta var andra året vi var ute och tältade med Jeepen men första gången i samband med offroadkörning.IMG_2600.JPG

 

Här syns hur avbärarrören hamnade på min bil. Tyvärr blev de lite korta då vinklarna blev lite anorlunda gentemot klubbkompisens, men de har gjort nytta ett antal gånger ändå. Fungerar utmärkt till att skita ner byxorna på men också perfekta att lyfta med highliften i och att stå på när man skall hantera saker på taket.IMG_2712.JPG

 

Nu var bilen ytterligare lite mer ändamålsenlig för att härja med på sidan av vägen, men det fanns fortfarande MYCKET kvar på önskelistan!! :)

Redigerad av Lars 9k
  • Like 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Guest munkensbilder

Längre övre/undre bärarmar och flytta ner fästena gör susen. Då slår inte kardan i botten samt att hjulen tar mindre i vid styrning. Om man ser på datum så har det bevisligen hållit i 10år, 1månad och 20dagar.

Det finns satser för 3500kr om man känner för det. 100_1356.JPG.e2d5f3c166d9454e0454ea7eb40d23dd.JPG

Har besiktat dessa övre bärarmar sedan dess. 5cm förlänga.DSC02041.JPG.c73e12b975ad97599c8c0d59bf2fc906.JPG

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@munkensbilder jag får väl boka in en meckarkväll i ditt garage nästa gång jag åker upp till släkten i Lindesberg. Så kan du väl hjälpa mig med lite Mullemecklösningar för att förfina min bil lite mer, på sådana punkter som du har koll på?! Lite förstärkningar av styrsnäcka och justerade axlar hade ju suttit fint!! :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter SOT blev det ytterligare en del körningar med klubben och säkerheten avseende bilens och den egna förmågan växte efterhand. 

I augusti packades bilen igen för en ny camping och offroadtur. Vi körde upp till "Ren väg" träffen i Borås, två dagars körning på Bråt.

Detta var en kombinationsresa då vi förutom en go tur med två nätters camping och offroadkörning skulle träffa en kille som jag skulle köpa en 27mHz radio av samt Jens som jag tidigare köpt bärarmsfästena av. Denna gången var det så mycket färdigskurna plåtbitar jag beställt att resan upp nästa gick på ett ut med frakten och då fanns det ju inget att tveka på. 

Väl uppe träffade vi några som jag haft kontakt med på jeepsweden och kvällen blev sen, innan vi kröp ner i sovsäckarna.

Körningen på Bråt var rejält stenig och ganska tuff och lite av känslan som jag hade första gången jag körde i skogen året innan kom åter. Okänd terräng, "inga kompisar", över 35 mil hem och ingen vinsch på bilen som återigen dessutom var bland de minsta, gjorde att körningen präglades av försiktighet och återhållsamhet. Kul hade vi dock ändå och på söndagen bar det hemåt med lite mer prylar i bilen och fortfarande hel bil.

En mindre uppdatering av bilen hans också med under hösten då en ny bakre kofångarbalk införskaffades och monterades.

Den gamla var helt upprostad och plastskalet satt knappt kvar när jag körde i skogen, skyddet mot träd var obefintligt och vissa delar hade redan lämnat kofångaren på tidigare körningar.

 

Strävan var att ta småvägar i så stor utsträckning som möjligt upp till Borås. Här är det fikastopp, alltid lika uppskattat! :) IMG_2711.JPG

Lite afterdrive när vi väl fått upp tältet i Borås, lite småkyligt men efterhand som vi träffade trevliga människor så höjdes temperaturen.IMG_2718.JPG

Träffen bjöd på en hel del bilar.IMG_2719.JPG

Terrängen utanför spåren var rejält stenig och vi höll oss i huvudsak på de lättare delarna av ren självbevarelsedrift.IMG_2721.JPG

 

Litte vattenpassage blev det också, självklart lyckades jag med ganska god fart köra på en sten som alla före mig hade undvikit. Tur nog tog den på diffklumpen som ju var försedd med rejält tjockt skydd sen någon månad tillbaka. :)

IMG_2722.JPG

IMG_2734.JPG

 

Mycket historier blir det under en kväll med nya bekantskaper med gemensamt intresse!IMG_2723.JPG

 

Det var inte mycket gods kvar i den gamla kofångarbalken. 

IMG_2857.JPG

IMG_2867.JPG

 

Lite småpyssel avklarat på bilen och en härlig sommar led mot sitt slut. Den hade bjudit på mycket helt nya upplevelser och nya trevliga bekantskaper. Nästa steg var att börja bygga ihop plåtbitarna vi hade med oss hem från Borås!

Redigerad av Lars 9k
  • Like 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På nästa träff, denna gång i Markaryd, fick vi användning av min nyinköpta radio. Efter en stunds körning där vi låg sist i ett gäng, ställde sig bilen på tvären i en brant och lerig backe. Vi kom varken framåt eller bakåt. Bilen före noterade inte att vi blev efter utan övriga körde vidare. Hemmavid är det bara att ringa någon om man blir strandsatt men här fanns ingen mobiltäckning. Dock hade jag innan testat radion med en annan träffdeltagare och han svarade när jag anropade och några bilar vände tillbaka och kunde vinscha loss oss.

Detta tydliggjorde också att det var hög tid att ta tag i plåtbitarna som låg hemma i garaget och börja bygga min vinschkofångare.

Jag hade ju köpt byggsats för kofångare samt ett specialframtaget takräcke när jag var i Borås.

Utan egen vinsch på bilen är man väldigt beroende av att få hjälp av andra vid fastkörningar och kör man inte med sina vanliga kamrater tycker jag att osäkerhetskänslan är ganska stor. Visst förr eller senare dyker det oftast upp någon som villigt hjälper till, åtminstone så länge det är på träffar. Men att kunna självbärga sig vid behov ger en betydligt större trygghet.

Takräcket var i första hand för att kunna få med mig reservdäck och highlift men även för att ha någonstans att montera extraljus när det kom en vinsh som tog plats på kofångaren. Den stora fördelen med räcket från NEV var den låga höjden, det sticker inte upp mer än 14cm över taket och skruvas direkt i skenorna som annars håller original takbågarna. Eftersom höjden i mitt garage är begränsad så vill jag hellre använda disponibel höjd för att höja bilen och få plats med så stora däck som möjligt, därför är även lamporna på taket relativt små!

 

När jag försökte ta mig upp för en ganska brant och rejält lerig backe genom att grensla de djupa spåren så hamnade jag till sist på tvären. Vi kom varken framåt eller bakåt. IMG_2793.JPG

IMG_2792.JPG

Området i Markaryd var rejält lerigt efter en lång tids regnande.IMG_3010.JPG

I slutet av oktober 2015 blev det till slut dags att börja bygga vincshkofångare till Jeepen. Byggsatsen jag köpt var utskuren ur Domexplåt, väldigt väl konstruerad och försedd med tappar och klackar för att underlätta fixering vid svetsning. Inledningsvis efter att originalkofångaren avlägsnats sågades hål upp i krockbalken för att på så sätt komma åt "ramen" som på ZJ är integrerad med karrossen.

IMG_4800.JPG.1a178e36afd6a604612dfcc070894fd6.JPG

Fyrkantsbalkar svetsades ihop, vi använde TIG och de försågs med distanshylsor innan de fördes in i rambenen.IMG_2876.JPG

Hela fronten tömdes och sidorna på krockbalken snedsågades för att ge plats åt kofångarsidorna.

IMG_2891.JPG

Kylaren demonterades och 4 genomgående hål borrades i vardera rambenet samt muttrar svetsades fast på insidan av respektive ramben. En kraftig infästning är extra viktigt på ZJ då den integrerade ramen är ganska klen och man lätt bryter sönder den vid för felaktig infästning.IMG_2894.JPG

Svågern bistod med svetskunskaper och här övertalas infästningen och vinshfästet att komma på plats för första gången.IMG_2899.JPG

Laserutskärningen och den genomtänkta designen gör att kofångaren är förhållandevis lätt samtidigt som den är mycket stark. IMG_2902.JPG

Här har även sidorna svetsas fast och den slutliga formen syns. Passformen är suverän ock sidorna går in under framlampornaIMG_2929.JPG

Efter avslutad svettsning slipades kofångaren innan den skulle iväg på pulverlackning. IMG_2939.JPG

Här, en månad senare, det slutliga resultatet efter lackering.IMG_3040.JPG

Samtidigt svetsades också delarna till takräcket ihop. Även detta väldigt genomtänkt, starkt samtidigt som det är lätt .IMG_2993.JPG

Även lite ytterligare höjning monterades för att kompensera för kofångare och vinsch. Denna första gång valde jag att utan större fundering bara klämma ihop fjädrarna där dom satt för att ta bort dem.IMG_2933.thumb.JPG.dc5531ed68edf6023c450ed93c7ec721.JPG

Det krävdes att fjädrarna komprimerades kraftigt för att få ut dem på detta sättet, jag borde egentligen ha släppt ner axeln istället. IMG_2934.thumb.JPG.5799169f22e918ee77ddb829bf3a8d30.JPG

Här är den tidigare fjäderisolatorn på ca 10mm ersatt av en 30mm "puck" istället. Total teoretosk höjning 3" fjäderhöjning + ca 1" puckhöjning.IMG_4806.JPG.5ca520e54beb1ae0260f253b7cab15ca.JPG

I december stod så bilen klar för vår andra luciakörning. Takräcket var försett med 3st 35w xenonextraljus, 2st 40W led lampor som arbetsbelysning framåt och 2 på sidorna, samt fäste för reservhjul och highlift. Kofångaren hade fått både kurvljus och vinsch.IMG_3064.JPG

 Bakåt monterades två 40W ledlampor, en kopplad till övriga arbetsljus och den andra kopplad direkt till backljuset.

IMG_3068.JPG

Nu hade bilen tagit ett stort kliv till mot målet att bli en kompetent allroundbil, lämpad för både landsväg och skog. :)

 

 

Redigerad av Lars 9k
  • Like 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Guest munkensbilder

En tanke angående montering av vinsch. Alla (nästan) alla monterar sin vinsch med fästen ner. Även jag gjorde det av okunskap på min Cherokee för många år sedan. Fästen skall vara monterad fram om man använder sin vinsch till max, då får man inge drag eller skjuvkraft. På Pajeron sitter fästen ner men då kommer jag troligen aldrig använda vinschen till max. Men på en renodlad offroadbil skall skruvarna fram.

Detta är fästen som skall hålla 6000kg och är i gjutet legering. Som sagt om man inte använder sin vinsch till max har monteringen ingen betydelse men om man vinschar som jag går den bevisligen sönder.

2.jpg.ea6afcac5b1f3dc51133ce6724ac4273.jpg

P1020964.thumb.JPG.4c51ee8d3f7efd2e4c3e91ebd44ea1ff.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter rimligt att det är det starkaste sättet att montera på men min uppfattning är att de flesta vincshar ändå är avsedda för "stående" montering med tanke på var kopplingar av kablar samt vred för manövrering sitter. Samma gäller i åtminstone mitt fall, även för vinschfästet på kofångaren.

Redigerad av Lars 9k

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under hösten tog jag även tag i ett annat projekt, elsanering.

Min bil var full med diverse gamla kablar och extrakopplingar av varierande kvalitet. Förutom att det på taket satt två antenner och en GPS-puck så hittade jag ytterligare en antenn instoppad under instrumentbrädan. 

Det fanns massor av märkliga funktionet såsom att man kunde släcka allt ljus på bilen via en brytare, koppla bort all innerbelysning, låsa C-lås på extrabrytare, minst en gammal mobiltelefon installation med handsfree, ett gammalt delvis inkopplat larm samt en massa relän och kablar som inte verkade göra någonting längre.

Jag hade problem med kablar som föll ner från instrumentbrädans undersida och en del märkliga elfel som kom och gick så slutligen beslöt jag mig för att sanera.IMG_2988.JPG

Jag plockade bort paneler, instrumentbräda, vissa dörrsidor och takpanelen. Sen följde jag de kopplingar som inte var original, kabel efter kabel, mätte, försökte förstå vad funktionen var eller hade varit. Efterhand kopplade jag bort kablar och relän samtidigt som jag startade bilen och testade så inget slutade fungera. IMG_3004.JPG

Värst var larmet som redan delvis var bortkopplat, här klippte jag kabel efter kabel och provstartade efter varje klipp.IMG_3006.JPG

Även i takkonsollen fanns det kablar extrakopplade.IMG_3017.JPG

Lite blev det över och när jag var klar kändes det riktigt bra. Här syns en del av det sista jag plockade ur bilen.IMG_3027.JPG

 

IMG_3032.JPG

Redigerad av Lars 9k
  • Like 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Lars 9k said:

Under hösten tog jag även tag i ett annat projekt, elsanering.

Min bil var full med diverse gamla kablar och extrakopplingar av varierande kvalitet. Förutom att det på taket satt två antenner och en GPS-puck så hittade jag ytterligare en antenn instoppad under instrumentbrädan. 

Det fanns massor av märkliga funktionet såsom att man kunde släcka allt ljus på bilen via en brytare, koppla bort all innerbelysning, låsa C-lås på extrabrytare, minst en gammal mobiltelefon installation med handsfree, ett gammalt delvis inkopplat larm samt en massa relän och kablar som inte verkade göra någonting längre.

Jag hade problem med kablar som föll ner från instrumentbrädans undersida och en del märkliga elfel som kom och gick så slutligen beslöt jag mig för att sanera.IMG_2988.JPG

Jag plockade bort paneler, instrumentbräda, vissa dörrsidor och takpanelen. Sen följde jag de kopplingar som inte var original, kabel efter kabel, mätte, försökte förstå vad funktionen var eller hade varit. Efterhand kopplade jag bort kablar och relän samtidigt som jag startade bilen och testade så inget slutade fungera. IMG_3004.JPG

Värst var larmet som redan delvis var bortkopplat, här klippte jag kabel efter kabel och provstartade efter varje klipp.IMG_3006.JPG

Även i takkonsollen fanns det kablar extrakopplade.IMG_3017.JPG

Lite blev det över och när jag var klar kändes det riktigt bra. Här syns en del av det sista jag plockade ur bilen.IMG_3027.JPG

 

IMG_3032.JPG

ja det är inte roligt med el som krånglar man kan bli galen....och sen på gamla bilar som flera har ägt gud hjälp mig

  • Like 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med vincsh, rejäl kofångare, highlift och reserhjulet på taket så kändes bilen plötsligt lite mer potent på Luciaträffen 2015.IMG_3069.JPG

Känslan denna gången var en helt annan än året innan och jag kände att jag hade skaffat mig ganska mycket mer vana under året som gått och dessutom utvecklat bilen på ett antal väsentliga punkter. IMG_3074.JPG

Körningen gick utmärkt och skyddet som den nya kofångaren gav av fronten var ju väsenligt bättre än den gamla rostfria bågen. Det satt ju inte heller några utstickande och lågt monterade extraljus som riskerade att gå sönder.IMG_3075.JPG

Vinschen användes flitigt redan första gången den var monterad och med ett mycket gott resultat. Totalt vinschade vi oss mer än 50m för att passera ett riktigt stökigt kalhygge.

IMG_3071.thumb.JPG.d104ec08ba03f8ef8642fc2dd9c711e5.JPG

Lagom lerig bil dagen efter.IMG_3083.JPG

IMG_3086.JPG

 

Redigerad av Lars 9k
  • Like 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×