Jump to content

Dagdrömmer - Mitt framtida Overlanding fordon


Andreas.E
 Share

Recommended Posts

  • Administrators

Hejsan!

Som nog alla vet kör jag idag med en Nissan Patrol Y61, fungerar helt perfekt. När jag skulle köpa mitt första renodlade Overlanding fordon (bara kört ex-militära fordon i +20 år) hade jag en familjesituation som satte en del krav. Det skulle vara komfort och finns plats till minimum 6 personer i bilen. Sedan en god stund tillbaka är familjesituationen lite annorlunda, och jag har egentligen inte behov för den platsen jag har idag. Som regel åker jag ensam, alternativt med ett par barn i bilen. Men den största orsaken till mina dagdrömmar är svårigheten eller faktiskt omöjligheten att få den godkänd så som jag önskar ha den. I stället för att plöja ner mer pengar (säkert lagt +100 tusen på den så långt) drömmer jag alltså seriöst.

Så, när jag dagdrömmer, och det är inte sällan, så funderar jag på vad min nästa Overlanding fordon skall bli. Overlanding v2.0. Jag har följande krav i mitt huvud. Sedan önskar jag gärna mer utfyllande svar på dom två modellerna från ägare med erfarenhet. Tänker på terrängegenskaper, driftsäkerhet, delar, på byggnad alt ombyggnad. Det är också viktigt att det inte är för mycket "duppeditter"... alltså för mycket elektronik. 

Här är min "bucket-list" på vad som måste finnas, eller vara möjligt:

  1. Bilen måste kunna godkännas i Norge med modifieringar!
  2. Minimum 2" höjd, för jag vill ha lite mer luft under bilen och axlar.
  3. 35-37" däck för "korta" resor i Svensk natur och traktorvägar. 33" för längre resor
  4. Modifierade kofångare fram och bak, för att enkelt få lyftpunkter till highlift.
  5. Monterad vinsch fram.
  6. Någon form för diffspärr, mellan diff, bak diff alt att man kan montera detta.
  7. Snorkel.
  8. Taktält alt med hjälp av roof-rack.

 

jeep-wrangler-1.jpg

Kandidat 1 - Jeep Wrangler eller Sahara, med hardtop

Diggings13.jpg~original.jpeg

Toyota Landcruiser

Oj tänker du kanske... Det var ju två väldigt olika modeller :) Presis :D Jeep´n talar till alla mina år inom Svenska försvaret och mina +20 år med ex-militära fordon. LandCruisern talar till min ålder, och önskemål om att färdas mer bekvämt! Men komfort är inte lika viktig som driftsäkerhet, och mina 4x4 fordon används heller inte i det dagliga.

Så! Vad tror och tänker ni?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hej hej,

Skall börja med den vanliga friskrivningen att detta är mina åsikter, och inte en 100% sanning ;)

1. Bilelektronik håller! Det är med största sannolikheten inte elektroniken som gör att du fastnar, utan troligare punktering, brusten fjäder, pajad drivaxel osv osv
På Island kör de ner bilarna i floderna och "surfar" med, dvs bilen flyter med strömmen vid högt vatten, klarar bilens elektronik det så tror jag man kan känna sig safe (detta berättat av en guide på Island som jag hyrde för att lära mig korsa floderna på rätt sätt). Jag har även sett andra bilar dränkas kraftigt i vatten, det är inte elektroniken som kommer sätt stopp för resan. 
Med vanlig ironi kommer jag garanterat bli stående just pga någon av alla mina eldragningar, men det är inte bilens fel iaf :)
Ett faktiskt viktigt tillägg i detta är att blir bilen ståendes pga elektronik fel är det i 110% (true story) av fallen bilens ägare som gjort egna inkopplingar.
I Australien kör de ju också ofta omkring i vatten, lera, öken mm och jag har då inte läst/hört någonstans att de har problem med bilens elektronik där. Däremot lite knäckta diffar mm. 

2. Andra bilar kanske ser coolare ut, men vill man vara 99% (100a kan man väl aldrig vara?) säker på att komma fram så skulle jag säga, välj en Toyota.
I alla avkrokar i världen så används Toyota LC och HiLux i mycket stor omfattning, det för den goda saken med sig att de flesta verkstäderna känner väl till bilarna och kanske tom har reservdelar hemma. Eller åtminstone kunskap om var man fixar fram dem. Om man mot förmodan skulle råka ut för ett haveri i sin väl servade Toyota ;)
Att Toyota används just där är ju för att de har en sån överlägsen hållbarhet.
Toyota är inte sexigt men tråkigt pålitlig.

3. När det gäller expeditionsbil sätter jag säkerheten högst. 
Att du kommer fram överallt med en Dacia Duster, gör det inte till en bra expeditions-bil. 
Den största faran när man är ute och reser är ju faktiskt andra trafikanter, inte vilda vägpirater eller IS kidnappare. 
Så fort man kommer lite längre ifrån Västeuropa så blir det ganska påtagligt att trafiken är en högst påtaglig risk i resandet.
Dvs airbag, ABS osv är ett måste enligt mig

4. Keep it simple.
Det svåraste när det gäller män och bilar ;)
Men försök hålla bilen så "clean" som möjligt, inte massa extra saker bara för att det ser coolt ut.
Som en repeat på punkt 1, varje extra elpryl man kopplar in är en risk för att bli stående. 
Varje extra pryl på tak försämrar väghållningen och ökar bränsleförbrukningen, varje extra sak i bilen minskar räckvidden (vilken kan var nog så viktigt vid längre resor) osv osv
Tror inte jag har lyckats 100a själv, men arbetar med det hela tiden ...

5. Undvik kraftig moddning av bilen.
Som punkt 4.
Biltillverkarna har lagt ner åtskilliga miljarder kronor på att utveckla bilarna, då är det dumt att ändra för mycket på den setupen.
Man byter inte bara fjädringen till bättre fjädring, man höjer gärna lite, inte bara lite bättre däck utan gärna lite större osv osv
All steg från original måste kompenseras på ett eller annat sätt, annars kortar man bilens livslängd och/eller försämrar den.

Tror jag skulle kunna skriva en kortare roman men nöjer mig nog här, till att börja med.
Om man summerar ovanstående så hamnar jag på en hyfsad modern Toyota LC, typ 100 eller 120 eller för all del 200 eller 150, men då börjar det kosta väldans massa pengar.
Många hyllar LC 80 som världens bästa overlanding fordon, men jag anser att tiden gått ifrån den lite. Visst, det är en sjukt robust och bra bil, men det kommer till kostnaden av väghållning, ljudnivå mm plus att de flesta har rullat lite för många mil vid det här laget.

Jag har själv surfat runt en hel del både innan och efter att jag köpt min LC 100a för att kolla om det inte finns något annat som skulle kunna passa, och det finns det självklart.
Men när jag väger in allt, bla de ovanstående punkterna så blir 100an den perfekta bilen för mig.

Så behöver det självklart inte vara för andra, alla har sina preferenser och önskningar.

Min drömbil är förövrigt LC 100, men moddad av Tom. Den dagen jag är hundra på att få igenom den genom svensk bilprovning slår vi nog till.

  • Like 3
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Tackar för väldigt förnuftiga punkter @MrWIB, och på sikt är detta ett väldigt bra utgångspunkt för ett märkes neutral artikel om "vad man bör tänka på" när man ser efter ett Overlanding fordon. Givetvis baserat ut i från vilket ambitions nivå man önskar, eller har.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

För det första - 35-37" blir väl mer riktigt ;) .

Jag övervägde - väldigt snabbt visserligen - att bygga mig en HiLux på 38" då familjens bilpark kommer att utökas med en helt vanlig familjebil som alla får plats i. Per dags dato så fungerar min bil som transport när alla ska på tur, även när det bara är just transport. Men så var det det där med komfort - jag har fått för mig att även de mer moderna HiLuxarna får på puckeln när det gäller komfort av sina syskon LC. All den tid man har lagt på bilen för att få den som man vill ha den åker ju oxå in i detta räknestycket. Dvs jag behåller Snövit till min son har tagit körkort med den :) . Då kanske den har betalat av sig oxå...

Om jag tvingades byta bil idag vet så har jag ingen aning om vad jag skulle välja. Jag antar att jag hade  blivit i Toyota-stallet grunnat det enkla faktum att jag känner flest Toyota 4x4 gubbar och hade således lätt kunnat skaffa mig nödvändig hjälp eller information. Jag hade valt en någorlunda ny bil då jag är bättre på att skruva dit utrustning än jag är på att reparera trasig bil. Fick jag välja från översta hylla så hade en fullmatad LC 200 på 37" suttit som stulen - en flicka måste ju få drömma menar jag.

Utirån de kriterierna du ställer så fixar ju både Jeepen och LC det med lätthet. Nu får man ju till och med TÜV-papper på ARBs monsterkofångare :) . 

Skitsvårt att hjälpa någon att välja bil då det blir väldigt färgat. Mitt bästa tips är iallafall - provkör inget du inte har råd med ;) .

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Jag hade behållt min Nissan Patrol tills varje skruv rostat bort, eller jag gått i graven... Om den hade kunnat bli godkänd med dom få modifieringarna jag önskar. Men sedan det verkar totalt omöjligt dagdrömmer jag :)

13 timmar sedan, Wiberg sade:

- provkör inget du inte har råd med ;) .

He he he... det där är skit farligt :D

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Wrangler finns ju i Sahara och Rubicon utförande, finns även några specialmodeller med lite dekaler och annan färg på hastighetsmätaren m.m. men dom brukar vara en Sahara i grunden. Sahara kan man få med lackade skärmar och lackad Hard Top. Rubicon kommer med rå, olackad plast på skärmarna och svart Hard Top. Bägge modellerna är spärrad i fördelningslådan men det är enbart Rubicon som har diffspärrar i fram och bakaxel i originalutförande, spärrarna aktiveras med ett knapptryck inne i kupén. Rubicon har även en kraftigare framaxel i form av Dana 44, och urkopplingsbar krängningshämmare som kopplas ur med ett knapptryck inne i kupén.

Senaste Wrangler-modellen som heter JK, kom 2007 och finns i vanligt 2-dörrars utförande och sen en Unlimited version som är 4-dörrars. Finns dom som annonserat 2-dörrars modellen som Unlimited, men det är fel.

Årsmodeller 2007-2011 har 3.8l sexa på ca.200hp, årsmodeller från 2012 har en 3.6l sexa på ungefär 80hp mer än 3.8l motorn. Sen finns det även en 2.8l Diesel.

2011 så kom det även en facelift på interiören, bättre ljudsystem, multiratt, men även större sidorutor bak på Hard Topen m.m.

Första modellerna hade inga TPMS-sensorer som kände av lufttrycket och sen sitter det färre spännare till Hard Topen så det kan läcka in, men det löses lätt med lite extra gummilist.

Wranglern är ju väldigt spartansk om man jämför mot t.ex. nyare Patrol eller Land Cruiser.

Bästa overlandbilen måste väl ändå vara Nissan Patrol eller typ Toyota HJ60, BJ75, eller liknande.

Lastutrymmet är väl långt ifrån bra på Wranglern om man jämför mot ovanstående bilar, men det är fullt funktionabelt. Det sitter även en dumt placerad baslåda där bak, jag tog bort min för att frigöra och optimera lastutrymmet. Fäller man baksätet och kör fram stolarna så får man ca. 2 meter på längden och ungefär 120cm på bredden.

Jag valde Wranglern för att jag är en Jeep-Nörd och farsan har skruvat Jeepar så länge jag kan minnas så det är inget problem att byta utväxlingar och grejer. Sen gillar jag grejen med att man kan cabba ner och hänga av dörrarna på sommaren. :) 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Tackar för utfyllande svar :)

Den enda orsaken till att byta ut min Patrol, är som sagt att det inte går att få godkänd med däck över 33-34" tum. Så kan man ju fråga sig, spelar det någon roll... alltså att man måste ha stora däck. Nja det gör det kanske inte, i alla fall inte i många tillfällen. Den enda gången jag gillar mina 35" är när man skall runt på lite tuffare spår på våra breddgrader, sedan Patrolen är såpass lång som den är.

Under tiden jag dagdrömmer, skall jag göra mina undersökningar runt godkänning hos biltilsynet här i Norge, även om jag i grunden vet svaret.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Smaken er som baken, noen liker moren andre liker datteren.

Den beste overlander bilen er meget vanskelig. Fordi det finnes mange bilmerker som er gode. Se på Land Rover defender 110. Det er vel ingen bil som er brukt så mye på overlanding turer enn denne ?  hva med Mercedes Gelandewagen ?  Den nåværende lengste overlander turen noen sinne har jo  Gunther Holtorf,gjort  i sin Gd300 han besøkte 215 land :-o . 

Den nye Jeep unlimited wrangler  er også en meget god bil. samt at den kan godkjennes uten for mye dikedarier i Norge på store hjul. 

Toyota Landcruiser ja de må så absolut ikke glemmes. Ei heller Nissan Patrol 

 

Men så kommer det store spørsmålet hvilke biler kan man få godkjent i Fjellheimen Norge, med store hjul ? uten at man skal betale 6 sifret beløp til en profesjonell bilbygger? 

Vel Jeep Wrangler finnes det et utall tüv godkjente hevesett til. Dette er enkelt å montere selv og det er lett og vise på BT . Store hjul skal også la seg enkelt vise på disse bilene så lenge man har felger som er tüv godkjente. Her finnes det felger med dekkdimensjoner  helt opp til 37" og tüv.  Skjermutbyggere finnes i flere varianter også.

Toyota Landcruiser , finnes det også flere typer  hevesett til med tüv papirer.  Når det gjelder storehjul så blir det vanskelig  fordi det krever ganske mye modifiseringer til for å sette på 35" 37" dekk. Så det er vel stort sett AT i drammen som får til å bygge de om godkjent med så store hjul. 

Nissan Patrol  flere typer hevesett med Tüv finnes, men ingen felger med større enn 33" med tüv.

Mercedes Gelandewagen  hevesett . Oldman emu og ORU    Har hørt at de får godkjent 33" på disse. 

Land Rover  defender  flere typer hevesett med tüv   felger ja opp til 255/85/16. 

Så valget dersom man er ute etter store hjul i Norge er nok kun Jeep wrangler det enkleste alternativet. 

Når det gjelder overlanding utstyr, og andre goodies så er Jeep`n uslåelig. Her får du alt å da mener jeg alt. Takket være at den er uhyre populær i USA som offroad bil og overlanding bil. 

JK_Overland%20(3).jpg

Weltreise-im-Mercedes-GD-300-Otto-1200x8

defender-safari-advies.jpg

 

3c5dd0b80079ace0ebef2066e632b954.jpg

Top_10.jpg

705f5809bb2a5bc9207b976bf34b4fde.jpg

 

Ps bildene er linket fra nettet. 

 

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Helt enig med alla ovanstående, det finns väldigt många bra bilar, där var och en får välja fritt utifrån sina behov.
Hade tänkt att skriva något ang Land Rover Defender, men var och en väljer fritt som sagt ;)

Kan vara värt att påpeka att Herr Gunther kör omkring i en helt original bil med vad som ser ut som slitna sommardäck, max 225 breda.
Tänk på det innan ni bestämmer er för att kitta bilen istället för ut att resa, man tar sig runt jorden i vad som helst ... ?

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg må si meg enig i en del av punktene over. 

Keep it simple er et meget godt ordtak. 

For det er ingenting som dreper en bil mer enn ettermonterte  overdimensjonerte deler og utstyr. Den tiden jeg kjørte offroad aktivt, fant en utav dette ganske fort/dyrt. 

En suv/4x4 har driverk beregnet for den vekten biler veier og litt til. Når man monterer på alt "nice to have" så legger på seg bilen fort mange kilo. Større hjul øker jo også slitasjen driverk mm. 

Bil-fabrikantene har jo også et budsjett de skal holde seg innenfor når de bygger en bil , det kan gjøre at noen bilmodeller får driverk som i utgangspunktet ikke var designet for den aktuelle bilmodellen, men for en lettere bil modell.  

(nå kommer jeg sikkert til å få noen uvenner her) 

Et godt eksempel på dette er Mercedes G wagen 63 amg. Denne har dessverre et rykte på å eksplodere for-akselen sin. Hvorfor ? Vel da gwagen var designet var det ikke meningen at denne bilen skulle ha 450 hk , de første gelandewagen hadde 54-170 hk, på disse bilene holder akselene mere eller mindre evig.  Jeg sier ikke at en gwagen 63 amg er en dårlig bil men at den er kanskje ikke den bilen en bør bygge opp til overlanding,da en typisk overlanding bil øker stort sett vekten med 150 kg eller mer.  Mercedes har gjort endel forandringer på akslene sine siden de kom ut i 1979.  W463 har større hjul-lager, større drivknuter, kraftigere aksel-rør,mm men alikavel så er basisen en aksel fra 1979 beregnet for 54-170 hk. 

Så før en velger en bil bør en sette seg inni hvordan er rykte til bilmodellen? har den noen kjente svakheter? er resevedelsmarkedet billig eller dyrt? har mange andre bygget på denne bilmodellen før deg? finnes det et ettermarked av deler som gjør bilen du velger attraktiv for deg? er bilen enkel å skru på dersom ulykken skulle være ute? må du ha spesial verktøy for 1000 vis av kroner med deg dersom en må reparere bilen sin?  

Jeg skal ikke rakke ned på noen av de andre bilmerkene. Men vær nøye med hvem en prater med om bil for enkelte av "oss" er nok litt "farget " utifra hvem bil vi har nærmest hjerte. 

Det er derfor min drømme overlanding bil er en hybrid av de deler finnes på markedet. 

Mercedes om606 motor (har du noen gang sett en mercedes  taxi fra 90 tallet som har motor problemer? )  

Mercedes automat type 722.6 ( Denne automaten sitter bak alle amg sine modeller nå kjøpt opp av chrysler, og blir brukt bak alle hemi modellene)

Jeep dana 300 mellomkasse (Den tåler nesten alt. se på formula offroad der kjører de denne) 

Bakaksel Toyota Landcruiser 100 (Den står også under toyota dyna sine lastebiler. ) 

Foraksel Nissan Patrol y61. (har enda ikke hørt om noen som har knust denne. 

 

 

 

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On ‎28‎.‎04‎.‎2016 at 8:32 PM, MrWIB said:

Helt enig med alla ovanstående, det finns väldigt många bra bilar, där var och en får välja fritt utifrån sina behov.
Hade tänkt att skriva något ang Land Rover Defender, men var och en väljer fritt som sagt ;)

Kan vara värt att påpeka att Herr Gunther kör omkring i en helt original bil med vad som ser ut som slitna sommardäck, max 225 breda.
Tänk på det innan ni bestämmer er för att kitta bilen istället för ut att resa, man tar sig runt jorden i vad som helst ... 1f699.png

 

 

Han i den blå Mercedesen ser mistenkelig ut som han har de utmerkede Yokohama Geolandar A/T-S som jeg har :)

2016-04-22 11.36.33.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Nu gick det väl inte heeelt smutt med 240n som jag läste det. Men med en 2" höjning, ett par All Terrain däck i ca 32-33" och ett taktält så ska du se... ;) . Eller hade jag otur med tänket nu igen...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
On 2016-04-27 at 21.35, Andreas.E sade:

Jag hade behållt min Nissan Patrol tills varje skruv rostat bort, eller jag gått i graven... Om den hade kunnat bli godkänd med dom få modifieringarna jag önskar. Men sedan det verkar totalt omöjligt dagdrömmer jag :)

He he he... det där är skit farligt :D

 

Som det ser ut nu är just en sån Patrol du har mitt mål. Blev inte mindre sugen efter att ha kollat på gekoexpeditions turrapport från Kolahalvön på Youtube!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Detta är av en evighets diskussion som tagits upp vid många lägereldar!

Svar till det första inlägget. Tycker du valt två starka kandidater. Mitt råd är att skaffa ett fordon för hur du ska använda det och inte vad du drömmer om eller tycker ser coolast ut. Med det sagt slår jag ett slag för en Wrangler!

Jag skulle utan tvekan välja en som vardags bil och weekend warrior, kortare äventyr men kanske inte för långresor. Fördelar med Jeepen är även att det finns stort utbud av tillbehör/delar och möjligheter att bygga om bilen efter dina önskemål. Vet däremot inte vad som är ok eller ej i Norge!

Kolla in det här klippet med Andrew, han har en del intressanta synpunkter. Visserligen jämför han med en Defender!

Även den gamla ökenräven Tom Sheppard har lämnat sin G Wagon för en Jeep

Själv bygger jag om en gammal LC 45 serie till något som ska kunna passa för både helg offroad men även ”längre” äventyr utanför landgränsen. Men just nu fyller projektet mer garage nöje än något annat…

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...