Jump to content

Recommended Posts

Fruset vatten

Hur håller ni era dunkar eller fasta tankar tinade när det är minusgrader?

Ett större problem för oss som har vattnet på ett flak, men även om man har vattnet "inne" i bilen så gör ju rejäla minusgrader att vattnet ändå fryser över natten. Hur löser ni det? Är ni hardcore och smälter snö var gång? Såg en liten film om en vintertur i Sibirien. De smälte snö hela tiden. De hade en typ 15 liters stor skopa av aluminium. De skovlade i snö i den och lät den sedan bara stå inne i hytten för att låta snön smälta. Är detta lösningen? Själv funderar jag på att drapera hela vattentanken med 12V värmefilt. Hur mycket ström drar en sådan filt? Hittar inga uppgifter på det. Bara effekten. Fast det kanske är enklare att köra den ryska modellen. Hur löser ni det?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jonas Andersson said:

Hur mycket ström drar en sådan filt

Well it depends... Vi antar att du har en värmefilt som är på 42W och 12V, lägger på lite ohms lag

12V & 42W ger 3,5A då vet vi strömförbrukningen.

Men jag misstänker du vill veta hur länge ditt batteri varar, så...

Då är frågan hur länge du har din värme igång. vi tar ett dygn, 24 timmar som exempel.

3,5A x 24h =84Ah, då vet vi hur stort förrådet av el ska vara. (batteri)

Vanligt blybatteri tål inte 100% urladdning, vi räknar på 50%  för under det så dör ett batteri ganska snabbt, det då behöver du ett batteri på 2x84Ah = 168Ah  sätt så stort med andra ord.

Så någon form av styrning på värmefilten är att föredra för att minska gångtiden och förbrukningen. Sen får man se på att man kan ladda upp batteriet åxå.

Sen om det är ett bra sätt att hålla vattnet flytande har jag ingen aning om.

Disclaimer,

Detta råd/tips kommer från en person som en gång i tiden läste el-lära men nu har selektivt minne, så peer review välkomnas/uppmuntras.

  • Like 1
  • Thanks 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, iknutis sa:

Jeg camper lite når det er minusgrader, men med dunken i kupeen og kjøring på dagtid opplever jeg sjelden at det fryser om natten.
Smelter snø ellers, men det kreves mye snø for å få 1l vann syns jeg. :)

Jo, "campar" också en del när det är minus. Men det har huvudsakligen inte varit på bilburna expeditioner, utan medels skidor över flera dagar. Och då har det ibland varit rejält med minus. Då är det två termosar som gäller och de fylls medels snösmältning morgon och kväll. Nu växlar det mer mot bilburet och då bör man ju kunna få till någon annan lösning. Tycker att ryssarna borde vara experter på detta, men det enda jag har hittat trotts lusläsning av allt jag kunnat hitta är ändå metoden nämnd först i tråden med den där stora skopan.

Här en tur uppe vid Abisko för många år sedan. Minus 40 ute och minus 18 inne i tältet.

 

Dia 1.0138.jpg

Dia 1.0139.jpg

Dia 1.0143.jpg

Dia 1.0148.jpg

Dia 1.0153.jpg

  • Like 2
  • Thumb up 2
  • OMG 3
Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, Peter Christensen sa:

Har set flere gange på youtube, at det er smart at koke opp vann og i thermoser, når du likevel koker kveldsmaten. Det skal være veldig kaldt, hvis en 15-20 liters kande ikke tinner nok i bilen ut dagen. Ellers kan man spørre pent på bensinstasjoner osv, etter påfyll i 1,5 liters flasker.

Ja. Men man vill ju inte bara ha vatten efter en dags körning utan också på morgonen. Så man behöver ju hålla vattnet tinat över natten också när det inte är någon värme på inne i bilen, om man nu inte vill nöja sig med termosarna på morgonen. Då skulle man ju kunna ha 10 liters dunkar inne i bilen som står på upptining under dagen när man kör. På kvällen så fyller man över nästa dags behov till termosar, för att klara sig tills det att dunkarna nästa dag åter är tinade. En del pyssel, men kan fungera.

Edited by Jonas Andersson
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Kanske kunde man cirkulera vatten,

strömmande vatten fryser väl senare än stillastående och kanske en liten 12 v pump drar mindre ström än en värmefilt.

Har inte provat detta alls utan bara en idé jag fick när jag läste i tråden.

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Om man isolerar sin dunk när den är varm och go så ska det rätt mycket till för att den ska frysa över natten tycker jag. Menar att det inte var några problem på Vinterturen för två år sedan med typ -26 som lägsta temp. 

Isolering i form av filt eller liknande. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Min erfarenhet är att det funkar bra att det sista man gör innan man kryper ner så kokar man vatten o häller på termos. Detta gäller då man haft värme från bilen på dagen så dunken är tinad. Ska mycket till innan en dunk fryser från säg 21.00 till 07.00 , sällan man ligger ute i så låg temperatur. Många har ju även någon form av värme i tältet.

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Just nu har jag bara två 10 liters dunkar. För en dryg vecka sedan var vi på tur uppe i Värmland. -9 grader på söndag morgon. Ena 10-litaren var det typ 3,5 liter i. Till ca hälften eller strax där över frusen på morgonen.

Körde även med två termosar på 0,8 resp 1,2 liter. Lagade mat på brasa morgon och kväll. När termosar fyllts på morgonen ställdes det på en ny gryta på ca 3 liter medans campen bröts. Slog sedan tillbaka det i dunken för att tina is. Fick väll bort hälften. Använde det sista från dunken vid lunchtid, då var allt tinat.

Funderar på att skaffa större dunk som kan spännas fast i baksätet. Till den en megastor tratt som kan fyllas med snö på morgonen och vid ev stopp över dagen. Det blir typ samma lösning som ryssarna hade. Hur som ska jag skaffa större vattentank-/dunk. 2x10 är för lite. Vill upp runt 50 liter.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...