Jump to content

Pontus Pajer


Veofasa
 Share

Recommended Posts

9 hours ago, Jakub Bluj said:

Bytte två främre lager på min Pajero 4 häromveckan. Inte alls kul men det gick. Vänstra navet splittrades i hälften där lagret är pressat och ena delen satt fortfarande fast i bilen. Löste allt med glidhammare samt M12 bultar som pushade ut navet 😊 

Har også opplevd det to ganger, da ble løsningen å varme opp delen som satt igjen med sveiseapparat så falt den ut av seg selv etterpå. :)

Deilig med nye hjullager da!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 7/13/2023 at 6:31 PM, Veofasa said:

Jag fick in axeln så att jag får på ringnyckel och nästan en hylsa. Den som ger sig.

Jag har hettat upp skruvarna med induktion och som håller i hubben och sprayat i några dagar. Men skruvarna sitter som berget och det är svårt att slå med studsfri plastklädd hammare på ringnyckeln för att få loss det. Med handkraft har jag nog lite kort ringnyckel för att få tillräckligt med kraft, sen är det som svårt att snurra runt nyckeln eftersom den poppar ur i brist på utrymme för att snurra på skruven.

Med denna ringnyckelsats blir förutsättningarna mycket bättre utrymmesmässigt... Får köpa en sådan stk 17.

image.png.4aa6532cdbdaa79ab3f2d654a5f3b5f0.png

Om jag inte lyckas med nyckeln som jag ska köpa, så drar jag loss rubbet. Till min fråga @iknutis (eller någon annan för den delen), är det bara dra loss denna del efter att jag lossat på muttern från ena sidan? Kan man förstöra gummit/packning/tätheten..? Annars kan man lossa denna delen längre in och ta med hela armen ut. Vilket är "bäst"?

image.thumb.jpeg.89658216380b12ae29f8d264a862083d.jpeg

Nu är pressen redo iallafall.

image.jpeg.257ba4113cd10207b6adf5f228b4a988.jpeg

Jag insåg att jag inte kommer kunna dra ut den utan att skada gummit så jag köpte två nya armar och drog ut de gamla med spindelledsavdragare 😅 Det var lika bra för de satt som berget inpressade i hålet 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

On 8/3/2023 at 9:53 AM, Jakub Bluj said:

Vänstra navet splittrades i hälften där lagret är pressat och ena delen satt fortfarande fast i bilen. Löste allt med glidhammare samt M12 bultar som pushade ut navet 😊 

Haha Skönt! Bra jobbat! Alltid skönt när grejerna är bytta och redo för fler äventyr!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Christoffer Abben said:

Vilket bygge. Kul o se att du orkar fortsätta trots lite motgångar. :)

 

Haha! Ja, det blir så när man är ny, det blir inte alltid som man tänkt. Men viktigaste är att man gör det som är rätt för en. Det värsta var för min del när jag inte hade utrymme att pilla själv, att man var tvungen att be en annan göra åt en. För mig handlar resan om att lära mig, inte köpa alla balla grejer. Nu har jag nästan halkat in på att inte ha behov av att köra, utan bara mecka. Men det kommer i vågor :)

 

19 hours ago, Christoffer Abben said:

Hur nöjd är du med din takplattform? Funderar på att köpa samma o sätta ett tält på det.

Det en en More4x4 från Polen. https://www.more4x4.pl/produkty/progi/

Jag beställde från en svensk sida https://www.4x4offroad.se. Dom hjälpte mig där, men jag tror att beställa från leverantör går minst lika bra med tanke på min senaste erfarenhet med att beställa från Polen; Sjukt snabba leveranser och hjälpsamma.

 

När det kommer till takplattformen kan jag väl säga att jag använder den till flera olika ändamål. Jag har inte tältat på den dock.

Positivt:

  • Lamporna är infällda i takräcket och är inte i vägen (rampen framåt kan hängas undertill och den med blir inte i vägen.
  • Många tvärgående balkar med många alternativ.
  • Stark och robust. Märks väl vil lastning och surrning, samt när man står på den och grejar som jag gjort en hel del.
  • För min del föll köpet på att den ser sjukt snygg ut och är inte så klossig som andras samt är inte så bred att det är takkorg med bil, utan bil med takkorg. Men det är ju definitivt upp till var och en och bedöma. Samt att lamporna var infällda.

Negativt:

  • Lamporna kan inte riktas med större marginal, utan de lär sannolikt lysa "rakt" ut och inte lysa neråt om man vill ha det för ljus på campingplatsen. Det går att justera med några grader (10-15) men inte jättemycket.
  • Svårt att komma in under takkorgen från sidan med händerna (omöjligt), vilket många andra takplattformar också har. Det här är ju ett designval.
  • Lamporna som kom med(länk), samtliga runt om blev dåliga efter 4 år (dvs blinkade och vissa slutade lysa och fukt/vatten inuti). Biltemas för 399 är fortfarande i perfekt skick och varit med ännu längre tid samt lyser bäst och lös bäst när allt funkade. Nu är allt förutom främre rampen bytt till biltemas (främre rampen som kom med fungerar fortfarande utmärkt och den är dyrast att ersätta).
  • Rost på takräcket efter stenskott, för vilket de flesta takräcken har stora problem med.
  • Min absolut viktigaste punkt är: texturen i färgen är en stenhård och vass grov yta som man lätt skär sig i händer/knän på. Ska du lassa plankor, så kommer du sandpappra sönder ytan som ligger på plattformen. Detta har jag löst med att ha tvärliggande plankor under.

 

Kör du taktält som du planerar, så är grovheten sannolikt inget problem eftersom du inte klättrar på takkorgen då.

Jag har inte sökt efter tillbehör mm. så jag har tyvärr ingen vidare koll. Men jag rekommenderar att köra i chrome med auto google translate och kolla vad man erbjuder på more4x4 hemsidan. Hittar du något, får du gärna tipsa mig :D

Jag köpte skenor, takräcke, lampor för 12 000 kr.

Edited by Veofasa
  • Like 2
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Behövs det sägas något? 😅 Äntligen är den av!

 

Nu är jag tillbaka igen i garaget, skönt att på första besöket få av skräpet. Nästa gång ska jag använda pressen, det ska bli skoj!

image.jpeg.0318366c83fd26d6bc0978297fb993fd.jpegimage.jpeg.515b302e33ebf74d02a4b2f2b0bd433e.jpeg

Kulan bara snurrade runt. Men med hjälp av lite tryck, så fick jag lös denna med.

image.jpeg.0340dc0a7e35e348fdb7b8dc7cd0d3d8.jpeg

Lite trög att snurra på, men inget att anmärka på. Vi får väl se om jag valt fel hjullager 🤣

image.jpeg.7c112d4d85812f5449713b341ea9dafb.jpegimage.jpeg.828a2c70568ea5bb4cbc167f6c8660f9.jpeg

Rätt rostigt.

image.jpeg.75057e1f561a2983a1aad773aeb493bf.jpeg

Synd att man i absoluta slutet hittar på rätt sätt för att inte förstöra axeln, synd. Men kommer bli bättre på nästa axel (kanske)..

image.jpeg.fb0691a7213f1b2609d5b840101aedf0.jpeg

Edited by Veofasa
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Induktionsvärmaren löste biffen. Kämpade lite med skruvarna till hjullagerhubben, helt stumma. Har även värmt förut men inte riktigt kommit åt när axeln var i vägen.

En rejäl omgång med induktion, ca 1min så gick det som smort på alla fyra skruvarna. Imponerad!

IMG_1799.thumb.jpeg.6eb77026dd36d0dc572c62e07f264a6e.jpeg


Nästa aktivitet var att unboxa en rigg för pressen. Lite skoj att hålla på med. Med lite test fram och tillbaka fick jag det att stå rakt och ganska bra ändå. Svårt att hitta bra punkter.

IMG_1802.thumb.jpeg.006592646e2704327a3954ca52604777.jpeg
 

presspucken hade en bra passform. Biltemas framaxelavpressare (skruvteknik). Funkar även för bakaxel. Jag använde inte skruvtekniken förstås…

IMG_1804.thumb.jpeg.3299396db20ada032e3f5a2132547b05.jpeg

pang 😀

IMG_1805.thumb.jpeg.ba190b01dfdc7f0db79a756e760cf583.jpeg
 

Nu är det dags att borsta och smörja sen få in nya lagret och montera ihop.

  • Like 3
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

@Veofasa Jag är imponerad av hängivenheten till att få bilen att fungera. Jag tycker också att det är kul att skruva lite, med betoning på lite. När det tar för långtid eller när saker går sönder så är det inge kul längre. Jag hade tur när jag bytte hjullagersats att inget gick sönder och jag lyckades få av hjullagret utan att behöva skruva isär allt. Köpte ett ridex lager för 1500. Får se om man var dum snål o kanske skulle ha köpt ett dyrare lager. Borde man även ha bytt på andra sidan eller gör man bara det när den sidan börjar krångla?image.thumb.jpeg.d0642cb564ea105600e4700f2b37d56d.jpeg

 

Som du kanske ser så har även jag en Pajero.image.thumb.jpeg.ad89d473022a24651c1d3642a4532bd6.jpeg

Inget speciellt är gjort än förutom att sätta dit extra ljus, egen gjorda stänkskärmar, bytt ut alla interiör lampor till led. Funderar på att göra en chromedelete. Var det i denna tråd som jag läste om raptor färg?

Tanken med bilen är att utrusta den med takplattform (samma som din), ett taktält samt en 270 graders markis (nån som har nåt bra tips på en med väggar och som är självhängande?). Bilen används på vardagarna att skjutsa barnen till förskola/skola och på helgerna för att få lite äventyr. Jag ska inom kort flytta till lägenhet och vill ha en äventyrsbil som jag och barnen kan åka ut i naturen med på helgerna.

 

Tack för inlägget om takplattformen. Låter som om det är precis vad jag söker. 

 

När allt är införskaffat och monterat på taket så börjar nästa jakt på en diesel värmare så vi kan förlänga tältandet. Jag har en bra vintersäck men barnens sovsäckar klarar inte av vinterkylan. Så en värmare att värma upp tältet med står på listan.

Är även sugen på snorkel men har inte hittat nån än. Mest för att inte suga in så mycket damm när man är ute på grusvägarna.

Blir till att skaffa kyl nästa år och även nån form av batteribackup som man kan driva den samt lampor med. 

Även sugen på att bytta ut stötdämparna och fjädrar. Tycker bilen är onödigt svampig just nu. Vilken sats var det som du köpte @Jakub Bluj?

Tanken så småningom är att bygga en Overland trailer där tält ska monteras. Men fram tills dess får det räcka med bilen. Men det blir ingen montering eller ombyggnad av bagageutrymmet som @Jakub Bluj har gjort. Nog för att det är imponerande med hans lösningar mm så vill jag kunna nyttja bagaget samt extra stolarna för att köra barnens kusiner mm. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

@Christoffer Abben starta upp en egen garagetråd, som vi kan följa och hjälpa till i och även få se vad du gör, sådant är ju kul att följa. Så kan denna garagetråd förbli använd för den Pajeron jag kör med och progressen som jag gör med den. Det drar annars iväg på frågor och svar som inte berör huvudsyftet av tråden. Men annars, kul med planerna du har. Mitt förslag är att bara flytta texten till en ny tråd bara, så tar vi den vidare därifrån :)

  • Like 2
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Min företagsbil har jag haft ett tag nu och känner att det börjar bli dags att byta och jag har funderat på införskaffa något roligt och jag tänkte dela med mig lite av tankarna här och kanske främst anteckna åt mig själv, så jag alltid kan hitta det sen. Nackdelen med en icke elbil blir att jag inte kommer kunna välja vilken bränsletyp jag åker med baserat på priser, vi har idag el, bensin och diesel.

Pajeron har inget med detta och göra och kommer bestå då jag är helnöjd med den och tycker den är riktigt läcker.

Transportbilsdagen gick av stapeln idag och jag var på plats. Nu lägger jag upp detta inlägg till stor del för att komma ihåg vad jag tyckte för framtida input (till mig själv). Flakbil är temat för mig, men på plats fanns Festool, DeWalt mfl, samt släpförsäljare och caddies, skåpbilar.

Testade en fullkittad top of the line Laramie V8 (ej på bild). Rätt fet får jag säga, man satt mycket bekvämt. Gillade inte att mittenspegeln var en skärm, samt att den satt på ett vis som gjorde att jag såg den när jag ville kolla snett åt höger. Vilket var en av de största sakerna som gör att jag skulle vilja testa igen och se om jag verkligen inte kunde sänka stolen lite eller justera något för slippa det. Gillade inte att det var ett runt vred för att välja växel, föredrar en fysisk spak. Såklart mullrigt och häftigt ljud, grymt bra drag.

När jag visade sambon denna väl hemma, så sa hon; "Det ser ut som en sko som jag testade och inte gillade alls." Så det fick väl inte godkänt av henne. 🤣 Men jag är fortsatt intresserad.

image.thumb.png.3707f0103c01d3dc48aa16c1812a02be.png

Testade även en Lariat V8 (ej på bild), som var riktigt riktigt skön att köra och sitta i. Har egentligen ingen synpunkt öht. Man satt bra, grymt bra space fram och bak. Härligt muller, även om det var väldigt nedtonat, men det går ju att fixa förstås. Sjukt fin interiör generellt liksom Dodge RAM, satt bra. Sambons input: "Den ser inte ut som en sko." Vet inte riktigt hur jag ska tolka det, men köper jag en sån här lär hon inte uppskatta den lika mycket då hon inte riktigt gillar köra stora bilar. Men de kommer med många praktiska fördelar.

image.thumb.png.815bc3e0c6630e1bc1a77826138a7c00.png

Sen testade jag även en gladiator v6 diesel (699 tkr exkl. moms) och kände mig som hemma direkt när jag satte mig i den. Kände nästan att jag skulle för privata pengar köpa en äldre Wrangler istället med större motor, helt galet grym att köra. Jeep är helt klart uppe på min lista igen, men inte som företagsbil för då vill jag inte repa/köra en ny bil i skogen. Skulle jag ha en Jeep, så får jag två overlandingbilar för jag kommer inte sälja Pajeron, den har fått en säker plats i min ägo. Känns därför osannolikt. JEEP står ju för Just Empty Every Pocket, så det lär ju kosta har jag förstått.

Isuzu: Testade inte denna just idag men testade AT35 förut och den är tyvärr totalsågad även om jag tycker den är riktigt läcker och har riktigt fin design och verkar riktigt rejält byggd, så är den trög (2 liters) och säljs med minimotorn och den större motorn säljs inte i Europa. Vilket är synd, annars hade jag nog eventuellt valt en sådan. Den har ju ändå bra dragvikt och lastvikter och jag gillade sitta i den...

Toyota Hillux R (?) högspecad: Kände ingen dragfaktor alls tyvärr, dels för den inte är snygg. Men också för att det kändes som det jag har fast med flak och gaalet trög och dyr. Det borde nog gå att få den lite piggare, men oj så trög. Har försökt gilla den, men det är främst för Toyotas fantastiska motorer och kvalité och bilar generellt. Jag lär väl skaffa en Toyota Hilux ändå 😅.

F-150 Raptor V8: Bra drag, lät ballt. Helt ointresserad. Kan inte sätta fingret på det.

Ford Ranger wildfire (tror jag den hette?) V6: Rätt fin, inte så komplicerad. En vanlig bil med flak och känns helt klart som ett alternativ närmsta tiden...

Ford Ranger Raptor V6: Bra drag, inget speciellt, men ganska dyr förhållandevis vad jag tycker man får för den. Svårt att vara specifik för här låg liksom inte inom intresset.

Amarok: Den fick tumme ner. Men minns inte nu vad jag fastnade på, men det var en del grejer.

Men det lär väl gå ett tag innan jag skaffar en annan bil. Många andra saker prioriteras före.

En vacker dag, så står den här på uppfarten...

image.thumb.png.eb5206fbc8cfa7a45b622f6c3fa3a5d7.png

 

Edited by Veofasa
  • Like 1
  • Haha 1
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Alla bussningar har nu anlänt. Nu ska det bytas, en efter en... ABSen är bytt... Nu är det 6 bussningar kvar, en kulled kvar att byta. Vi får se hur många pressringar som orkar med mig efter det här.

image.jpeg.64732c83e64827c4e0f9cac4ed66ec6a.jpeg

image.jpeg.a9cdcadd9043c9961327c34b9c7c28fe.jpeg

image.jpeg.76076657bdd8137659d2de6602ef443a.jpeg

Det tog ett litet tag att komma på hur man kan göra, men med remmar kommer man riktigt långt. Man får ett "extra" par händer, som dessutom kan vara på plats när jag själv gärna smiter undan för snedsmällar.

Genom att dels hänga grunkan i remmar från pressen, men också att spänna den mot pressbordet för att den ska vara kvar när man pressat igenom.

Edited by Veofasa
  • Like 3
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Operation "rädda presshylsa" no.1:

image.jpeg.731a986d3a1fa01a96fc3d5cd19bc4a9.jpegimage.jpeg.c86a9d25370847efcef364541b450e4f.jpegimage.jpeg.62c25cae63afe455c3ee0f153f8f0179.jpeg

Operation "rädda presshylsa" no.2:

image.jpeg.01102de8d04cbd1ca8f160b7a550c392.jpegimage.jpeg.ac6ffb2c70a505a37014c43039fad23b.jpegimage.jpeg.1fc027b6b512bfc684873dcc7424238a.jpeg

Operation "rädda presshylsa" no.3:

En räddad, en söndersågad och blev två. Saknade bilder.

Det var nog lite overkill att köpa ett helt nytt presshylsapaket. Men det var den minsta som var fast och jag behövde en till... :/ @Norlin, nu blir det svårt att få det att betala av sig självt 🤣

18 fina hylsor kvar, en lite skadad och en som blev två. 21 stycken! (plus nya paketet då, så 41..)

Edited by Veofasa
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nya lampor i taket och nu lyser det på ordentligt. Eventuellt slänger jag på en tredje senare och flyttar den högra till mitten.  Strömbrytaren satte jag lite skyddat bakom stolpen närmst när man kommer in under det lägre taket, till vänster i bilden så att man inte räds att skvätta vätskor i hallen :)

Nu fick jag lös min arbetslampa på stativ, så den kan följa med mig varthän jag ska runt bilen. Detta då mina ficklampor blivit trötta och dåliga.

Jag är sugen på att bygga hyllsystem med mera under det lilla rummet som finns. Men jag vill ju ha så många grejer, samt att jag försöker köra ett projekt i taget. Men rent krasst vill jag ha svetsarbord och svarv och pelarborr och bockstation i min lilla lekstuga.

image.jpeg.9a4d1a6221308dcf3b32b7310e3f5410.jpeg

Dessa bussningar var svåra att få lös. De har liksom rostat ordentligt hårt. Muttern kom lös men pinnskruven rostade fast inuti bussningen. Har hamrat med släggor och värmt upp så det lyser rött och mutterdragare, men inget funkade. Med lite (läs mycket 😂) hjälp/tips av @iknutis köpte jag lufthammare för att försöka få ut pinskruven, men i båda fallen gick det inte heller. Så då körde jag på andra tipset; köpte en tigersåg och gick loss. Ett jäkla sågande alltså 🤣

image.jpeg.b7bb8dcd6e978fac3d541efa3431b6aa.jpeg

IMG_2334.thumb.jpg.b0b35405622533dd3fac3f7113073f94.jpgIMG_2335.thumb.jpg.78c44e582fbd5bdc7bbff39d8358838f.jpg

Lite rädd att mina presshylsor var för stora för att få ut denna. Eftersom den minsta på 44mm ytterdiameter blivit deformerad, kunde jag använda den för att pressa ut bussningen några millimeter som bilden under, alltså att ta första tyngsta belastningen... Sen blev det att fundera på annan lösning så att man inte förstör själva hålet då presshylsan var för stor.

image.jpeg.6b1e3c344bcd76fcb167b9ecf09f8bbb.jpeg

Det visade sig att mitt lilla experiment funkade. Efter första smällen, som presshylsan tog på 16 ton. Kunde jag sedan använda vanlig hylsa 32 mm till resten av jobbet, typ 5 ton.

image.jpeg.6f89be429e019806589fe9a1f9583879.jpegimage.jpeg.1e58fe05988e4534be89dea1b074357f.jpeg

Med hjälp av en mindre hylsa kunde jag få ut denna helt smärtfritt.

image.jpeg.32c7e851c94ac7b8ac28e2c8b3741aad.jpegimage.jpeg.f1cd050ea4301efd8eb925271e19321e.jpeg

Lite borstning på det och sandpapprande i hålet och rengöring... Redo för bussning.

image.jpeg.829f7752ad1cbd79e83ad8d545bb8be7.jpeg

 

image.jpeg.767aa71f8852ea35b93a8ed5e461b7c6.jpegimage.jpeg.b8cb7130f055c97fe9f6c4ff08357fb8.jpeg

 

Hujeda mig vad jag har fått såga idag. Jag är inte klar på en av bussningarna. Tog säkert en timme att såga lite förbi hälften på ena sidan. Helt galet vad tid det tar. Kör med skärolja och skiftar mellan några blad för att inte hetta upp för mycket. Kör mittemellanläge på "känn", max slag per minut var 2800 angivet i bruksanvisningen. Så om jag ligger strax över eller på medel, så 1500 ungefär (hmm kan det stämma, vettekatten om jag kör ens så mycket 🤔)... Ska man köra så hårt eller ska man sänka varvtalet lite?

Nästan osynligt, men det finns ett snitt på höger sida i bussningen, och även ett som inte syns i ljuset på vänster sida.

image.jpeg.4a98bfc57f9f7e969e51081882e88117.jpeg

 

Edited by Veofasa
  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Gode sagblad er gull verdt. Billige blader tåler mindre og blir fort slitte.

Erfaringsmessig er det ingen vits i å kjøre ned turtallet på sag, men om bladene ikke tåler varmen er det nok lurt. Vurdert å behandle bærearmene litt før du setter de tilbake? Pusse raskt over de og smøre med Hammerite eller tilsvarende?

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 10/14/2023 at 11:18 PM, iknutis said:

Gode sagblad er gull verdt. Billige blader tåler mindre og blir fort slitte.

Dessa var DeWalt extreme för stål. Efter ytterligare sågning idag och ännu inte klar har jag nött ner tänderna på 2 och totalt använt 4 blad. Jag har ingen erfarenhet med vad som är bra och dåligt, men de kostade 450 kr för 5 stycken.

On 10/14/2023 at 11:18 PM, iknutis said:

Vurdert å behandle bærearmene litt før du setter de tilbake? Pusse raskt over de og smøre med Hammerite eller tilsvarende?

Bra tips! Det var tanken :) Sagt och gjort!

Jag byggde en liten anordning för att hänga upp prylen. Mer av denna vara kommer det bli framöver, supersmidigt.
image.jpeg.3d1914393070caa3d162f6a7b562756b.jpegimage.jpeg.16374eeb5c873478a89d61ca7b283d5b.jpegimage.jpeg.8c58d611e73442edb987cd0eef1bbe91.jpegimage.jpeg.c0e8363eb4b683bbea36c8bb7f8b1f55.jpegimage.jpeg.e60e309f504935c10bc9f09b8a8ffdc2.jpeg

Sen orange färg över det 🤔 Hur många timmar lär den oranga färgen hålla i vinter 🧐

 

 

 

 

Edited by Veofasa
  • Like 1
  • Thumb up 1
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

Idag blev en städdag. Hujeda mig vem har ställt till med kaoset innan.

Köpte en verktygstavla idag, så nu har jag mer utrymme för verktygen, typiskt att det ändå inte riktigt räcker till... Men jag rör mig i riktning mot ordning. Snart tänkte jag påbörja att bygga hyllsystem å sånt.. 

image.jpeg.cf0ae73f65ddd4c4f4486c619cd45db7.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sambon blev klar med blomlådan ett tag tillbaka, blev mycket fin:

IMG_2177.thumb.jpeg.7f16e2de4cda63548f2ff4dde09404b6.jpeg

självklart måste lådan undersökas och godkännas.

Själv har jag påbörjat ”uppvärmning” för att sy grejer till bilen och garaget:

IMG_2423.thumb.jpeg.ca1166c8f36db08e114b42f776d44840.jpeg
IMG_2195.thumb.jpeg.85425f4558c0f86f1b2c0f47b92cf66d.jpeg
Inspirationen är från en svindyr liten packväska med molle-system. Min blev större på alla sätt och vis, men den funkar. Dock är den inte helt färdig. 
Jag har inte sytt sedan jag tvingades sy i skolan en massa år sedan.

Snart blir det ett dammskydd till diverse apparater. Först ut blir nog svetsen + vagn. Sen vill jag ha ett 360 graders rektangulärt draperi att spraymåla innanför utan att det fördärvar övriga garaget. Som hängs upp i taget och går ner till golvet. Dock funderade jag på pressening och klippa det i rätt storlek och bara hänga upp.

Sen ska jag sy ett nät av remmar (typ molle) och ett större cykelöverdrag bak på bilen och slutligen ett tält (sidorna på egenbyggda tältet).

Edited by Veofasa
  • Like 3
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...