Jump to content

Pontus Pajer


Veofasa
 Share

Recommended Posts

Sagt och gjort @iknutis, hittade ett blad som kallades ”vehicle rescue” av Bosch, coolt namn 🤣 
På tre minuter hade jag sågat igenom resten av den bussningen med nya Bosch-bladet inklusive andra sidan. Jag måste ha köpt smörkniv från dewalt. Deras ”extreme” för metall dög inte för detta arbete.

bosch kostade 500-ing för 1 och 500-ing för 5 av Dewalt, det lönade sig att köpa dyrare sågblad. Lite dåligt med information på Dewaltbladet, stod inget om tjockleken man förväntas såga i, så som med Boschbladet.

IMG_2431.thumb.jpeg.795513a1fdbed4d0bbeeabb68e2c63f0.jpegIMG_2428.thumb.jpeg.c3d6a70997dd14c3e9af34275f91f2d3.jpeg
 

DeWalts blad nedan efter en körning på typ 15 minuter cirkus (med skärolja och pauser och bladbyte), så såg 4 blad ut;
IMG_2429.thumb.jpeg.749955c4ae3d96ff0be8b9fbece60ec0.jpeg

Byggde lite vidare på min leksak att hänga upp bildelarna med och testade pressening idag.

IMG_2433.thumb.jpeg.b1a1cc0b19e28a6ee51617a13f946b24.jpeg
 

Nu hade jag redan köpt flera enkelrullblock, så det fick användas här även om dubbelrullblock hade varit grymt. Så går repet över presseningen. Ska nog flytta blocket ännu längre inåt, men får bli sen för repet blir för kort isåfall.

IMG_2438.thumb.jpeg.adfdf9b65db97598b8868aa1d110223c.jpeg
 

Jag hade en pressening som gick en bit ner på golvet och tillräckligt stor för att täcka 3 sidor. Sen hade jag en annan mindre pressening som passade för att täcka den sista sidan.

Det här är mycket bättre på att hålla inne sprayningen än hur jag haft det tidigare. Men det läcker i gliporna upptill och i två hörn. Får åtgärda det senare.IMG_2435.thumb.jpeg.345bd99f828c5ef2e455d6c144f35a43.jpeg

Edited by Veofasa
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Hur får man av en kulled av den här sorten, gärna utan att skada den? Finns det någon ring att ta bort först? Gummit sitter rätt fint, behöver jag lyfta det eller så för att ta bort någon ring? Råkade slinta in i den med en mejsel, så behöver nog byta den, då den säkert läcker på sikt. Tror inte skadan syns, typ 8mm snitt i gummit.IMG_2447.thumb.jpeg.a5db4663a5c0e745fd5f3714123f04b2.jpeg

IMG_2448.thumb.jpeg.6b6f10efbc548a42e861921fa17f96b7.jpegIMG_2446.thumb.jpeg.14c25997b11d4c6c7bb99c736fa3f1ba.jpegIMG_2445.thumb.jpeg.8a82bb9104ff7a26ef60bec4e80a0247.jpeg
 

slutligen, hur får man på den nya, från vilket håll och utan att skada gummit och var ska de olika ringarna sitta och hur får man på dessa bäst?

IMG_2449.thumb.jpeg.e26faab43be6ae4c18acc66b83041c01.jpeg

IMG_2447.jpeg
 

Slangen har fått en friktionsskada av okänd anledning och behöver bytas. Hur sitter denna fast i fästet? Jag bävar lite inför detta då den ser skapligt rostig ut och kommer inte gilla att bli skruvad på sannolikt. Men det kanske räcker med att lossa kopparröret och ”bända” lös denna och därefter är saken biff?

 

IMG_2451.jpegIMG_2453.thumb.jpeg.05157112c76290a3fc3ab011a4de6c5e.jpeg

IMG_2451.jpeg

Edited by Veofasa
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jo, en gaffel eller U-formet metall-fjær på toppen, den skal trekkes mot kamera. Men løsne mutteren på kobberen først, deretter fjerner du låsestålet og så trekkes slangen ned.

Det nye leddet ditt skal presses inn fra toppen og så skal det en C-clip på mellom armen og gummien for å hindre den i å gå ut igjen. Du må se om du finner noen klips på den gamle som låser det fast i armen. Finner du det, skjønner du hvilken vei det skal. Varme er viktig her, utvider du hullet med varme kan de ofte slås ut med hammer. Ref når jeg byttet opphengskuler på Navara før sommeren. Tok en med presse og en med slegge, slegge var enklere og raskere. 😬

Edited by iknutis
  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Orange 🥰

image.jpeg.deedad17eec395683877069f79294595.jpeg'

Den här rackarn satte jag i fel bussning i insåg jag igår. Så idag bytte jag till rätt istället. Själva gummitjockleken och inre stålrör var inte rätt dimension på även om de var mycket lika. Ett mycket enkelt byte.

image.jpeg.6ffef871a1217d4b15b36bfee1bd00fc.jpeg

Eller var det bara så att jag hade färgen hemma? Questions questions..

Onekligen ser man leran bättre och skador, tycker jag :) Hammarlack under.

Var lite osäker på om jag skulle ge mig på detta byte, idag bestämde jag mig för det och skar bort gummit för att utröna ifall där fanns ett C-clips och det fanns det inte.

image.jpeg.47c17bd6db56a05d91c3336935bae246.jpeg

Med hjälp av en 32mm hylsa gick detta som smort. Köpte 32mm hylsa just för pressningsändamål, så att jag inte sliter sönder de jag behöver för att skruva med.

image.jpeg.e47b3d43d8a089329ec16e5ec96c2b20.jpegimage.jpeg.2b5b0a95217b2e0df8f0db5710618134.jpegimage.jpeg.e6ff52d93f669ba2052dce83647c2eb0.jpegimage.jpeg.cfce81228cdc4777e218dcd76cdf99d3.jpeg

Målad och fått sig en ny bussning. Jag lär måla en gång till, så den blir svart.

image.jpeg.31d30221118d9d7f4f04fce6239d4459.jpeg

Nu har jag hajjat tekniken för verkstadspressen, så nu tar det otroligt mycket mindre tid och hade jag haft denna kunskapen från början hade jag nog inte förstört presshylsorna på samma sätt om ens alls. Nåväl, jag lär mig! Vilket är min främsta strävan med tråden och bilen.

 

 

Bort med bromsslangen.

image.jpeg.9f581b6db2a89dd6d318cb5961f7e856.jpegimage.jpeg.5b298145bd521399e04f71ad3e667cd0.jpeg

image.jpeg.ea463e0be7133ecb95476bb69e454592.jpeg

image.jpeg.22bc2c899b4e69965fae3e763999a4cc.jpeg

Det hade gått fort att sätta tillbaka, men jag vill ha en ny klämma/gaffel, så köper den imorgon och sätter ihop allt då. Så får jag borsta och städa bromsoket lite också.

 

Edited by Veofasa
  • Like 2
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Gled förbi garaget en snabbis och målade på mer färg. Brun blev svart. Orange blev mer orange. Nu har jag målat färdigt!

Slangen åkte på.

image.jpeg.8a86d0ddea9ba235f170366d65138065.jpeg

En liten lapp åkte ur påsen och jag blev påmind om varifrån skadan uppkommit. Måste tänka på detta när jag sätter ihop det.

image.jpeg.45d2e4f2c8b58fd62ec4766e4d3a0b49.jpeg

Parallellt med detta har jag kommit fram till att jag ska återuppta att rita alla prylarna jag bygger i 3D. Jag slutade med det, i samband med att jag slutade jobba inom det och inte längre hade licens på det. Men det blir bättre planerat, bättre beräknat och man kan rita koncept och förstå bättre.

En polare vill att jag ska skriva ut lite grejer i plast i hans 3D-printer, så jag har nu försökt rita något elektronikväg som jag skulle uppskatta och slippa kablar som slingrar och enkelt att byta reläer mm. Men jag har inte haft någon vidare framgång i något som jag gillar än. Än så länge testar jag runt lite. Men det är en reläbox som jag ritar, den ska inte vara vattentät, men jag ritar förstås lock för att gömma undan kablaget.image.png.6c68d43592fbb5887f491efdaeeea3fc.png

image.png.623a4c60e599c61e18a5505ff338a827.png

 

Annars började jag precis att parameterisera och bygga upp en ritning för bakre stötfångare som skall inneha alla kraven jag har för att bli nöjd. De man kan köpa är lite väl avlägsna mina önskemål.

Men jag vill kunna stå på, hänga på cykel, extrahjul och avlasta dörren, den ska kunna ta i sten och lera och smärre smällar. Göra hål och formge för hög integritet kommer komma med så småningom. Eventuellt något enklare kökslåda och en trappa på sidan som går upp till tältet. Men det som kommer bli skönt är att jag kommer få en mycket bra uppfattning om vikten redan innan jag köper hem något.

Det skulle innebära två "swing-out" doors. Bilden nedan är ett väldigt tidigt skede av en basic box och förståelse kring vikten och godstjocklekarna. Vissa delar kommer behöva bli tjockare än andra, men tex det plåtarket jag köpte hem i rostfritt 2 mm väger 32 kilo. Ska jag ha en tjockare plåt blir det jobbigt att såga och jobbigt att bära då just dom säljer endast 2000*1000 format på alla arken. Så här behöver jag nog rita och måttsätta korrekt och lägga beställning på utskurna bitar. Ett ark som jag var sugen på som en del av ett svetsbord skulle väga 350 kg, den är svår att hantera.

Tanken är att göra den i papper på bilen, så att jag vet hur jag vill ha den, sen parallellt med det rita den i programmet. Men när det blir av, det vet jag inte.

image.png.6913b567e8880eea87bd68309fed2b3a.png

 

Formaterade en gammal beräkningsmaskin som jag har stående i förrådet med windows 12 eller vad det nu än blev. Har för avsikt att köpa TOAD och en kabel, är det någon som har erfarenhet av dessa mjukvaror och hur mycket man kan göra? Jag tyckte den verkade rel. billig och heltäckande. Det kom sig av att jag GPT-chattfrågade och fick svaret att TOAD är en bra mjukvara för hobby och proffsgarage. Länk

Jag har ELM-327 eller vad den heter, men jag har för mig att jag inte kunde släcka tex airbags eller utröna vilken ABS som felade bla.

Edited by Veofasa
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Kollade lite snabbt på TOAD, har sina fördelar, och nackdelar.

Verkar vara mer ett garage/verkstad verktyg/program men med begränsningar på funktionaliteten utanför motor ECU. 

Konkurrensen är (troligen) en klon på original/eftermarknads diagnostikverktyg som ska klara hela bilen, kolla efter autocom på webben, samt Torque (och dess konkurrenter) som bara klarar ECU och körs på mobilen.

TOAD säger sig kunna mappa om ECU, säkert kul om man vet vad man gör, och kräver dator, så inte så mobil.

Jag kör själv med Torque i båda bilarna och har upplevt att det beror mer på val av ELM327 för att få funktionalitet. Kian som har ett äldre protokoll går endast med en WiFi variant jag hittade, någon Bluetooth enhet fick jag snurr på men med alldeles för dålig uppdateringsfrekvens. I Subarun går det alldeles utmärkt med Bluetooth och i de Oplar jag ägt har det fungerat med vad som helst.

Att jag vill ha en bra uppdateringsfrekvens hänger ihop med att Kian inte har någon färddator så jag har tagit en gammal mobiltelefon med Torque och kopplat in mot en WiFi ELM 327 som sitter undanflyttad via en sladd med strömbrytare då OBD 2 uttagen har konstant 12V matning (och ibland kan man behöva starta om ELM:en)

Så vad är syftet vad är behovet?

Vill du kunna läsa lite motordata under färd eller pilla på motormappen i garaget?

Båda klarar att släcka MIL lampan och få bilen ur limp home mode om det tillåts, kan ju vara hårdvarufel och att radera felkoder lagar ju inget. 

Jag har valt Torque pro då det fyller mina behov av att få en färddator till Kian och läsa/radera felkoder vid behov. Subarun har en original färddator så där sitter bara en BT ELM327 på samma sätt som i Kian om behovet att läsa kylvattentemperatur eller kolla laddningen (Subaru har ingen tempmätare, bara en blå eller röd varningslampa) och läsa/radera eventuella felkoder.

Fel utanför motorstyr får bli verkstadsbesök och pilla med mappning avstår jag ifrån, kanske vore intressant om jag ägt en diesel.

Tänkte orera lite om varför det är svårare att få en ELM327 att fungera utanför motorstyr.

Det hänger ihop med att det är en OBD2 läsare. On Bord Diagnostik som är ett lagkrav och ska kunna läsas ut utan tillverkarunik utrustning. Det gör att det finns en standard som definierar allt ifrån pinnar i kontakten till meddela på bussen inklusive hur man frågar och vilka svar man kan få.

Det gör det väldigt enkelt att bygga en pryl som läser det som lagen beskriver ska kunna läsas ut och standarden beskriver hur man gör, jämfört med att göra samma sak med bromsar, airbags eller andra säkerhetssystem där tillverkaren gör vad de kan för att ingen ska kunna pilla på systemen. 

Man behöver veta vilken typ av buss, vilken hastighet och vilka säkerhetsnycklar man ska använda för att kunna få access.

Det är liknande om man vill komma åt själva mappen i motorstyret, det är något som biltillverkaren skyddar då bra dom kan eftersom dom har skrivit under ett bindande dokument att deras produkt klarar avgaskraven.

Nu ser jag framemot mer av din CAD konst och vad det kan bli av den irl.

Edited by Norlin
  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Helt rett som Norlin skriver, å lese av livedata, lese og slette feilkoder på motor kan de aller aller fleste. Men på stand-alone systemer som airbag, ABS etc må man gjerne ha merkespesifikk diagnose.
Selv har jeg VAG-com til Vw/Audi/Skoda/Seat som er på pc og fungerer 100%. Der kan du gjøre alt, både longcoding og mindre avanserte ting.
Jeg har også Techstream til Toyota, det er også på pc og fungerer 100%. Der kan man også kode, som å kode inn dyser etc.
Og jeg har en Biltema-universal som jeg bruker på Tahoe. Der får jeg livedata på O2-sensorer, bensintrykk, tenning etc.
Men den kommuniserer ikke med ABS-sentralen så umulig å finne ut hvilken sensor som er dårlig, om lampen skulle tennes.

Samtidig er dette med diagnose litt merke-forskjellig. Du kan i dag feks ikke kjøpe deg en Land Rover uten å investere i både diagnoseutstyr og spesialverktøy for visse utbedringer. Der er dessuten feilmeldingene så generelle at du må bruke diagnoseutstyret til å finne ut hva feilen er i ettertid.
På en Pajero er det sjelden man får feilmelding. 😛 Men det kan jo være greit å ha et verktøy for å lese av live-data fra abs-sensorer om man har en som er dårlig. Vurderer å kjøpe meg en merkespesifikk fra Icarsoft til Tahoen.
 

  • Like 1
  • Thanks 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Kul läsning med långa utförliga svar, tacksamt!

Jag är nyfiken och vill lära mig i min lilla lekstuga, och att ha en möjlighet att söka felkoder bla är mer i ett proaktivt syfte och kul/bra att kunna göra. Så frågan om vad som är nödvändigt är inte nödvändigtvis applicerbar… Jag vill ha så mycket som möjligt så att jag kan lära mig :)

I första eller sista hand kommer jag inte mappa något med motorn, men det är kul att ha möjligheten! Framförallt att kunna utläsa värden för motorn tex.

Det gick inte utläsa vilken ABS som var dålig, utan bara att det var något fel med bromsarna. Polaren hjälpte mig med det. Nu vet inte jag vad han använde, men sådan funktionalitet hade varit riktigt nice!

Han satt i bilen med laptopen och gick igenom värden som jag inte haft en chans att utläsa med min lilla manick. Det ska tilläggas att han hade 50.000kr+ utrustning.

Det finns ju specifikt system för Pajen, Mitsubishi MUT-III, men prislappen är inte snutet ur näsan antar jag, lite svårt att hitta då jag antar att inte vem som helst får köpa det.

Min tanke med TOAD fallerar lite när de på hemsidan skriver: ABS, SRS, Brakes, Airbag is NOT supported. For these critical systems, safest to go to mechanic.

Det är rimligt att tex inte tillåta airbag reset tex. Men att utläsa ABS sensor känns ganska centralt för mig ändå. Sen kan jag också känna att om jag kunnat felsöka mer själv, så kan jag på förhand informera verkstan, verkstan är så stressad ofta och senaste äventyret med bränsletanken stod hela verkstan som ett frågetecken (och det är inte första gången). Nu var ju @iknutis pajerons OBD-läsare 😂 Eller rättare sagt felsökare. Ju mer jag kan göra själv desto bättre, för jag har tid och orken.

En annan grej var ju med min BMW 3-serie, så hade en verkstad som sulade om hjulen till bilen haft sönder 3 st TMPS på  tre fälgar. Det blev ett försäkringsärende och BMW hävdade att det var fel på mottagarboxen som de skulle ha betalt för. Det ville dom ha 14.000kr för det ungefär. Jag insisterade på att enbart byta TPMS (som iof var dyrt) och allt fungerade efter det och ingen nybytt box vad det nu än var för box, prislappen vart 4-5tkr (minns inte riktigt). #En sidnot:  BMW tog emot och fixade ett hjul för att sen lämna tillbaka bilen varpå problemet kvarstod för att sen fixa de andra två...

Jag upplever ofta sånna här saker, min lista är rätt lång. Får också tillägga att det är olika verkstäder och alla har olika förutsättningar och ibland vet man bara inte och att det är superkomplext.

Jag vill i största möjliga mån komma över så mycket data som möjligt, för att en sensor slår fel visar inte nödvändigtvis på vad som är fel.

10 hours ago, iknutis said:

På en Pajero er det sjelden man får feilmelding.

Som i att den inte meddelar vad som inte funkar, eller att det sällan är fel?

10 hours ago, iknutis said:

Vurderer å kjøpe meg en merkespesifikk fra Icarsoft til Tahoen.

Vad skulle det landa på prismässigt?

 

11 hours ago, Norlin said:

Vill du kunna läsa lite motordata under färd eller pilla på motormappen i garaget?

Kanske inte pilla i första hand, men utläsa :) Läsa under färd gäller isåfall korta sträckor för att ta reda på något specifikt, som tex. hur mkt generatorn bygger upp eller värme på olika ställen. Men inte som jag använder när jag kör på resor egentligen.

Edited by Veofasa
Link to comment
Share on other sites

Har du en ELM327 så ta hem Torque Lite som är gratis? https://play.google.com/store/apps/details?id=org.prowl.torquefree

Får du det att funka kan du uppdatera till Torque Pro för fler funktioner, tror den kostar under 50 sek.

https://play.google.com/store/apps/details?id=org.prowl.torque

Funkar inte Torque Lite så prova med anan app eller annan ELM327

Fattas något av det du vill se får man leta vidare bland mjuk & hårdvara.

Jag hittade denna när jag googlade, https://www.myautoaid.com/diagnostic-tools/mitsubishi-pajero-iv-v8-w-v9-w/ ingen aning om den funkar eller inte.

Edited by Norlin
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 10/20/2023 at 9:08 PM, Norlin said:

Jag hittade denna när jag googlade, https://www.myautoaid.com/diagnostic-tools/mitsubishi-pajero-iv-v8-w-v9-w/ ingen aning om den funkar eller inte.

Den verkar ju intressant. Får kika på det framöver! Jag letar främst efter något till datorn. Bra input.

I helgen blev det inget gjort i garaget, men här kommer lite från i fredags, ett kort besök som resten av veckan:

C-clips på i sitt spår.
image.jpeg.6642765fd4901dcb86563819c9e9a2fc.jpeg

Den tidigare knuten som jag tog av, klämdes gummit in mellan knut och armen i hålet och hade ingen clips öht. Denna dammasken trär man över bara, och spänner nedtill med en spänn-ring i ett spår både i gummit och stålet, upptill i en stum ring i ett spår endast i gummit. Den övre ringen spändes automatiskt då den forceras nedåt av gummit och eftersom axeln ökar i tjocklek nedtill så dras den åt självt.

image.jpeg.e8005bf6a0bdff4c122f1d53cc8cab13.jpeg

Målade över denna biten efter att ha skrapat borstat och rengjort.

image.jpeg.35b306f2cf3e1dfe9f4d5a74e7105df2.jpeg

Armarna fick samma behandling. Vi får se om jag stör mig på den orangea färgen (hammarlack under färgen). Tiden lär ha svaret på det :)

image.jpeg.d7aff7b025aacb4f2efd10fff969f1b4.jpeg

Kontorskompisen ser inte lika glatt på när jag jobbar och i detta fall, leker lite i 3D.

image.jpeg.314bd01460275df354587cc72084ff05.jpeg

Av din kommentar @Norlin fick jag för mig att rita lite vidare...

Kanske inte så mycket att tillägga annat än att måtten stämmer lite bättre än sist, men ändå inte helt korrekta. Just nu väger den 17 kilo, från i början då den vägde 50 kilo. Använde denna lampan som referens efter ett superkort letande. När blir det här av? - ingen aning.

Jag skulle behöva lyfta av bakre stötfångare på bilen och sidodelarna för att bilda en bättre uppfattning om hur jag vill lösa detta. Men det är bra om den tilltänkta stötfångaren blir kortare än originalet och stummare/tåligare och gärna mindre. Det finns dock en del lågt hängande grejs undertill tyvärr, som gör att stötfångaren förmodligen på sina ställen behöver vara lite "längre" än jag tänkt mig. Dragkroksupphängningen hänger ungefär lika mycket som boxen för att fälla ner baksätet i, avgassystemet skyddas av dessa två grejer. På kortsidorna hänger karossdelar ner som skyddar, de går förbi tidigare nämnt med några cm. Utöver detta går stöt fångaren förbi med ytterligare några cm, den är i tre delar bak och sidor.

image.png.89fa89525a2d26b3d94f88b9dcedba8c.png

 

 

Edited by Veofasa
  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

phew, nu närmar det sig. Jag vettefan om jag är så sugen på nästa steg. Tänk om tänk om muttern inte går på axeln 😑

IMG_2601.thumb.jpeg.8f893511ec0cedb42a79b724bcc04cba.jpeg
IMG_2608.thumb.jpeg.f77ee5a1fe80d7f092adbdbcc1f94e11.jpeg

IMG_2610.thumb.jpeg.bb9e75502b9ee23ae2645683f3acfad2.jpeg
 

Känns annars ganska bekvämt med bilen upphissad. Vad ska jag hitta på när den är ihop igen?!

  • Thumb up 1
  • Happy tears 1
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Fick till en tid för hjulinställning på torsdag, passligt för resan kommande helg.

IMG_2652.thumb.jpeg.b0bd53b6fe0f10c1e0082f22f463126f.jpeg

Nu kommer jag störa mig på att delarna har olika färg, så vi för se hur länge det dröjer innan jag går på nästa sida.

Nu ska jag se om jag kan byta lite muttrar till hjulen innan torsdag.

  • Like 1
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

I sista minut byggde jag en provisorisk basplatta till kylen.

Nya tänger och riktare med magnet inköpta

IMG_2701.thumb.jpeg.285d26419d0da8db8f6eaed0d4a723df.jpeg

 

IMG_2704.thumb.jpeg.f6dedca5421cf6a1cb5a313312c6019a.jpeg
IMG_2707.thumb.jpeg.553bf4f8738a515e4e4c0eb8e99ac332.jpeg

IMG_2709.thumb.jpeg.c2cedd5c3e91ef995372071a24f09009.jpegIMG_2710.thumb.jpeg.db9c04979261dc4482e2d6a85ec7819d.jpeg
 

Jag hinner inte längre, får spänna med rep. Nu håller jag tumme och tår att bilresan går bra!

 

 

Edited by Veofasa
  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

En fin Arboga har hittat hem hit med en växellåda om 4 växlar :) En pjäs på 150 kg. Kom med ett 20-tal borrstål från 10 - 30 mm.

image.thumb.jpeg.484cf366e861787d48259fda9cee8943.jpeg

Härligt med äldre verktyg. Nedan får man ut chucken eller borr med 

image.jpeg.8b6d368e75da836776981d4223ea7fb4.jpeg

Ett litet "eldprov", att borra upp ett befintligt hål som jag tappat kurs i. Otroligt skönt att man i lugnan ro enkelt kan borra rakt och med jämn progress. Jag kommer förmodligen inte längre borra fel på samma sätt nu när jag förväntar mig att jag inte kommer att borra för hand lika mycket, men det var ändå skönt att kunna rädda denna felpositionering.

image.thumb.jpeg.9a619b68b35c73b911a1dfe39b0257e9.jpeg

Att såga rakt är inte helt lätt, innebär att man får slipa i efterhand en del. Testade ny variant på vinkelslipen. Funka klockers!

image.thumb.jpeg.5349159c0ee16d504567597cc1151a5c.jpeg

Svetsade vidare på lilla grunkan till kylskåpet :) Här handlar det om att svetsa MASSVIS, så att jag blir bättre på det. SvEtSaSVETSA!

image.jpeg.b4b706c27ef22505f2cf8eb2d6736791.jpeg

Söker nu ett skruvstycke att använda till maskinen.

Edited by Veofasa
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Norlin said:

Du börjar få ett välutrustat garage.

Det börjar ta sig! Nu saknas fräsen med koordinatbord, bandsåg, svarv och pelarliften! :)

5 hours ago, Norlin said:

Det där med vinkelslipen ska jag lägga i att fixa högen.

Haha, ja den där rackarn gjorde en del!

5 hours ago, Norlin said:

En riktig pelarborrmaskin, grattis!

Gillar att du nyttjar hela ordet. Oenigheten finns, ett borr och en borr, respektive ett borrstål och en borrmaskin. Sen kan man ju då fundera på en träborr eller ett borrstål för trä osv 😆 Men nog om urspårningen, jag är riktigt sugen på att gå loss med maskinen framöver :)

Edited by Veofasa
  • Thumb up 1
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

"Det är nu helt tillåtet att byta ut halogenlampan till förmån för en LED-lampa ämnat för halvljus. I vart fall om du sitter på Philips nya LED-lampor för halvljus, som fått grönt ljus av Transportstyrelsen."

Det här låter ju helt klart nice! Nyheter för mig

https://www.transportbilsdagen.se/nyheter/2023/11/philips-led-halvljuslampor-blir-lagligt-att-eftermontera/

Listan på alla de 350 bilarna som är godkända, vore trevligt att få titta på.

Sen får man ju själv fundera på att om man byter från hallogen, så alstrar inte en LED-lampa värme och således inte effektiv alls för att smälta bort is eller snöbildning för ljusbilden.

Edited by Veofasa
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...