Jump to content

Takplattform Suzuki Jimny -05


latenight
 Share

Recommended Posts

Opps.

Vad kan påföljden bli tro?

75kg är annars en normal siffra, undrar vad Suzuki gjort (eller inte gjort) för att begränsa till 35kg? Jag slog på ett random Jimny reg nummer hos transportstyrelsen hittade inget om max takvikt, kollar på Sorenton (som har 75kg instansat i takrelingen) ingen uppgift där heller...

Vad har då polisen för informationskälla, bilens instruktionsbok? (diclamer bara för att jag inte hittar betyder det att det inte att det fins men jag skulle inte ha instruktionsboken i bilen i så fall ) 

Sen tror jag rent praktiskt att du endast har denna lilla skrivelse att ha i åtanke

Quote

Om det går riktigt illa, kan du åtalas för exempelvis vårdslöshet i trafik.

Inte helt enkelt för Polisen att väga taklasten. (därför har den bilen jag ibland har på släpet inga registreringsskyltar = våg = knöligt för polisen)

Sen hur ev. böter beräknas kan man hitta för överlast, men den gäller vad jag kan förstå inte taklast.

Quote

1 §   Överlastavgift tas ut enligt denna lag om ett fordon eller ett fordonståg framförs på väg med högre axeltryck, boggitryck, trippelaxeltryck eller bruttovikt än som är tillåtet för fordonet, fordonståget eller vägen och fordonet är
   1. en lastbil som inte är en EG-mobilkran,
   2. en buss,
   3. en tung terrängvagn som är konstruerad för en högsta hastighet som överstiger 30 kilometer i timmen, eller
   4. en släpvagn som dras av en bil, av en tung terrängvagn som är konstruerad för en högsta hastighet som överstiger 30 kilometer i timmen, av ett motorredskap klass I eller av en traktor b.

 Jag vet vad jag skulle gjort och det är använt ett förtvivlat välbyggt och stiligt takräcke!

 

Edited by norlin
Tog bort citat från transportstyrelsen, var nog inte så tvetydig som jag först tolkade den
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

@norlin Tackar för dina tankar och referenser. Nu har jag landat lite efter min borträkning.

Jag resonerar numer lite mer som dig. Jag siktar fortfarande in mig på en Jimny. Säkerhetsmässigt tror jag inte att det är någon fara med 50kg på taket, jämfört med svärfars uppgivna max på 30kg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tillverkade två fästen till mina mindre Quick fist fästen. För att få ut dom en bit från lådan.

Tänkte bulta fast dom på sidan om lådorna där jag inte har spaden. 

Dom kommer mest troligt att få hålla i en piasavakvast.

IMG_20200417_174944.jpg

IMG_20200417_164651.jpg

  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jag har inte köpt en egen Jimny. Men lånar svärfars Jimny i sommar till fiske och äventyr.

Ikväll svetsade jag fötterna som passar till fabriks-pinnbultarna från relingen som jag monterade bort.

Nu återstår pulverlackering.

 

IMG_20200814_212037.jpg

IMG_20200815_000210__01.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ikväll svetsar jag färdigt fötterna.

Planen är att lämna in den för pulverlackering imorgon. Men jag vet inte hur man brukar förbereda stål för pulverlackering.

Jag gissar att jag bör rugga upp ytan med 180:s slippapper.

Någon som vet?

 

IMG_20200820_210249.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det som er viktig er at metallet må være rent. Ikke spor av gammel lakk, maling eller fett feks. Gammel lakk må pusses av, fett fjernes med aceton eller tilsvarende.

Ikke behov for å slipe overflaten dersom den er glatt, lakken sitter bra på glatt overflate.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ramen är inlämnad hos Collor AB i Skellefteå för att pulverlackas. Hämtar den på tisdag nästa vecka.

Kabeldragning och anslutning är färdigt innuti kopplingslådan. Sedan återstår att dra ledare och återledare till bilens batteri, istället för som nu till det tillfälliga batteriet i lådan.

Det fick bli 6mm2-kabel. Det som drar mest är kompressorn med sina 15A.

Det sitter två enkelreläer i kopplingslådan. Det ena enkelreläet matar kompressorn och dras av ett fjärrstyrt relä. Detta för att det fjärrstyrda reläkortet är begränsat till 10A.

Det andra enkelreläet matar det externa cigarettändaruttaget och dras av ett fjärrstyrt relä.

Summa summarum. Det fjärrstyrda reläkortet har sex kanaler och släpper på ström till:

1: Arbetsbelysning vänster fram.

2: Arbetsbelysning höger fram.

3: Kompressorns enkelrelä.

4: Det externa cigarettändaruttagets enkelrelä.

5: Arbetsbelysning vänster bak. (Två lampor)

6: Arbetsbelysning höger bak. (Två lampor)

 

IMG_20200901_212521.jpg

IMG_20200901_212500.jpg

  • Like 2
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Det fick bli Biltemas rostskydd för hålrum. Det var den jag hade hunnit köpa. Den hade gärna fått vara mer rinnig. Tur att det fanns många hål att bespruta.

Montering påbörjad. Ikväll har jag rostskyddsbehandlat ramen invändigt och monterat bundbandsfästen, durkplåt och surrningsfästen. 

Satte Loctite på skruvarna till buntbandsfästena då tjockleken på ramen bara är 2mm.

 

 

IMG_20200909_230536.jpg

IMG_20200909_230345.jpg

IMG_20200909_222823.jpg

  • Like 3
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Montering pågår....

Jag har varit på jakt efter ett lite mindre Varningsljus som enkelt går att skruva bort. Efter en hel del letande hittade jag "Blixtljus LED Beacon Mini" med stångmontage hos www.ledandebelysning.se.  92mm i diameter och 139mm hög. Och massor av olika blinkmönster.  Jag berättade om min tråd här på forumet och vad jag var ute efter. Riktigt hjälpsamma måste jag säga.

Nu återstår kabeldragningen på undersidan... men det får bli nästa vecka.

IMG_20200910_231805__01.jpg

IMG_20200911_000656.jpg

IMG_20200911_055420_01.jpg

Edited by latenight
Lade till bild.
  • Like 4
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...