CampForCer Posted February 10, 2020 Share Posted February 10, 2020 3 hours ago, iknutis said: Også viktig å ikke blande LBS og kilo, da mye utstyr har grensene oppgitt i lbs. 12000lbs er til sammenligning ca 5,4 tonn. Japp! Alles Richtich Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted February 12, 2020 Share Posted February 12, 2020 Så var det handlat för denna gång. Fick bli enl Jonas alternativ, ett billigt "kom-igång-kit" fr Smittybilt denna gång. Uppgraderas och kompletteras efter behov framöver 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Pettersson Posted February 12, 2020 Share Posted February 12, 2020 4 minutes ago, CampForCer said: Så var det handlat för denna gång. Fick bli enl Jonas alternativ, ett billigt "kom-igång-kit" fr Smittybilt denna gång. Uppgraderas och kompletteras efter behov framöver Ska vi boka in en träff här nere med SORK nu så du får testat grejerna? 👍 1 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted February 12, 2020 Moderators Share Posted February 12, 2020 Jag har redan planer för en man som heter Ove Per . Kommer nog en rapport ila ett par veckor . 1 1 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted February 15, 2020 Share Posted February 15, 2020 Bra video för nybörjare. Rätt många tips och en hel del vettigt. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted February 19, 2020 Share Posted February 19, 2020 On 2/12/2020 at 9:43 AM, CampForCer said: Så var det handlat för denna gång. Fick bli enl Jonas alternativ, ett billigt "kom-igång-kit" fr Smittybilt denna gång. Uppgraderas och kompletteras efter behov framöver Så kom det en liten kartong med UPS och Smittybilt-material. Fick snabbt smuggla ut den i garaget... Attans vad tung den var! Man får ju onekligen tänka sig för hur mycket man släpar på... Detta "kit" väger ju fläsk, och då är det ju bara några enstaka straps, block, kedja och schacklar 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted February 19, 2020 Premium Member Share Posted February 19, 2020 (edited) Lämna kedjan hemma så sparar du några kilo. Den behöver du nog bara om du tänka bärga och dra frekvent bland stenar och bråte. Åtminstone ingen pryl jag saknat hitentills. Edited February 20, 2020 by Lars 9k 2 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted May 10, 2020 Share Posted May 10, 2020 (edited) Halloj, Då var det dags att ventilera sin obotliga okunskap igen 😝 Äntligen kom dagen då grannen ringde o sa ”Farsan har kört i diket med släp i Skepplanda. Kan du hjälpa med bilen o vinscha upp honom?” 😁 😁 😁 Äntligen...!! Hehe (Denna dag löste det sig fint och utan problem, men jag skulle gärna ta emot era tankar på vad jag kunde gjort bättre/annorlunda.) Körde dit och konstaterade följande (så ni kan bilda er en uppfattning om läget): Utmed den smala grusvägen, i början av en rel brant backe, stod han med halva bredden nere i diket i innerkurvan. Han hade fått möte av en som kört som en idiot och fått tvärnita och styra undan. Därefter rullat baklänges med släpet, utan att framhjulen på Renault Traffic-bussen fått fäste o stopp i tid. Nu stod den med bil o släp halvvägs i diket. Släpet gick inte att koppla loss då det var klämt mellan bilen o diket. Inget var skadat på bil eller släp. Företagsbilen/hantverkarbussen och släpet vägde en del då släpet var med gallergrindar och halvfullt. Bilen likaså halvfull med verktygsinredning och skåp/hyllor. - Först tänkte jag att det skulle vara enklast att dra med stropp rakt fram i färdriktningen, något i riktning upp fr diket. Han hade en bogserögla fastskruvad i fronten. Denna ögla var dock minst 27 storlekar för liten för att mina mega-schacklar skulle passa igenom. Likaså stropparna. Körde o vände bilen och sedan vinschade vi upp den, utan besvär och med ett omtag. Fine! Men, till min egentliga fundering. Jag och de andra fattade ju att denna bogserögla inte var avsedd för detta. Nu höll den och vi var så försiktiga vi kunde. Men jag kan tänka mig att den inte är avsedd för sådant... Hur borde man gjort detta bättre/säkrare? Bra att veta för nästa gång... Experts and seniors... Shoot! 😉 Edited May 10, 2020 by CampForCer 2 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik L Posted May 10, 2020 Share Posted May 10, 2020 (edited) Du har inte direkt något alternativ till att använda original dragögla på en sådan bil. Skulle du lagt en stropp runt något i underredet är risken stor att något går sönder och gissa vem som får skulden då Men kul att du fick använda grejjorna och att det blev bra Edited May 10, 2020 by Fredrik L 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted May 10, 2020 Premium Member Share Posted May 10, 2020 Jag hade och har gjort på samma sätt avseende fästpunkt framåt. Går det att dra bakåt och där finns en dragkrok så är det dock ett stabilare fäste. Tycker dessutom att det är generellt är bättre att vinscha än att dra då du har betydligt bättre kontroll i vinschen. Jag har sen några mindre schacklar med, just för att kunna fästa i öglan på ”småbilar”, gäller ju dock att inte överbelasta dem. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Pettersson Posted May 10, 2020 Share Posted May 10, 2020 Att du vinschade var rätt och också att du använde den fästpunkt som fanns. Fredrik har rätt i att hade du fäst ngn annanstans och det gått sönder hade du fått på fa-en för din kreativitet. Går den därtill avsedda fästpunkten sönder så är det bilens fel. Tänk dock på att BARA dra rakt fram eller bak när man drar i en vanlig "standardbil". De håller absolut äla dåligt för krafter i sidled! Så mao får du godkänt av oss allihopa och plus i kanten för väl utfört arbete! 👍 1 1 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted May 11, 2020 Share Posted May 11, 2020 Ahhh Skönt! Tack för feedback, alla. Alltid bra att veta. Skall komplettera med lite mindre modell schackels också framöver 2 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted December 1, 2020 Share Posted December 1, 2020 Lyfter ämnet igen Vid långresa norrut i vinter lär Trax’en åka med. Inte bra att lämna hemma i garaget när man ändå har dem... Nu lär super-vinschning inte behövas på denna tur, men man vet ju aldrig. Dock ville jag slänga in denna video ang winch dampeners/matta/dämpare när jag såg den. Tämligen illustrativt 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Andersson Posted December 1, 2020 Share Posted December 1, 2020 5 timer siden, CampForCer sa: Lyfter ämnet igen Vid långresa norrut i vinter lär Trax’en åka med. Inte bra att lämna hemma i garaget när man ändå har dem... Nu lär super-vinschning inte behövas på denna tur, men man vet ju aldrig. Dock ville jag slänga in denna video ang winch dampeners/matta/dämpare när jag såg den. Tämligen illustrativt Ta även en titt här innan ni ev lägger pengar på vinschmattor. Ronny Dahl, 4x4 Destruction part 1, Recovery Dampers Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filip Gustafson Posted December 1, 2020 Share Posted December 1, 2020 On 5/10/2020 at 8:52 PM, CampForCer said: Halloj, Då var det dags att ventilera sin obotliga okunskap igen 😝 Äntligen kom dagen då grannen ringde o sa ”Farsan har kört i diket med släp i Skepplanda. Kan du hjälpa med bilen o vinscha upp honom?” Ahh! Jag väntar också på denna dagen Kul att det löste sig, och att LCn fick skina lite bland grannarna 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Andersson Posted December 12, 2020 Share Posted December 12, 2020 On 1.12.2020 at 21.31, Filip Gustafson sa: Ahh! Jag väntar också på denna dagen Kul att det löste sig, och att LCn fick skina lite bland grannarna Fått det samtalet från berusad polare som var ute och körde fyrhjuling med grannen klockan 01:30 på natten. Soppatorsk... Han ringde mig innan han ringde sin sambo. 🙄 Nu kommer hans samtal inte längre igenom mellan klockan 23:00 och 07:00. 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted January 21, 2021 Share Posted January 21, 2021 Klart användbar och intressant info om "What is What", och hur man läser materialegenskaperna för recovery gear. https://step22gear.com/blogs/step-22-blog/recovery-gear-101-what-is-it-part-1 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now