Jump to content

Skoda Kodiaq


Ingvar Schön
 Share

Recommended Posts

När Overlanding.nu startade hade jag både en Volvo XC70 och en Suzuki Jimny. Jimnyn var den jag kunde hålla på att experimentera med men det är inte direkt något familjemonster. XC70 är familjebilen och den funkar ju till det mesta, speciellt när man läser vissa trådar här som tex Äventyrsfarsans. Mycket inspirerande. Men nu är det dags att byta XC70 och Jimnyn är redan såld. Den bil som står längst upp på listan nu är Skoda Kodiaq 190 TDI Style. 4WD-systemet verkar riktigt kompetent med tanke på att det mesta är elektronik även denna DSG-låda verkar hänga med. Ett taktält ska inhandlas för att matcha Tjecken. 

Är det någon som kör Kodiaq och har tips på förändringar man kan göra? Den kommer gå som familjebil så inget extremt kommer att göras. Håller på planerar för en resa till Island bland annat men det är först 2021. Hur ser det ut med hasplåtar tex? Någon som vet? Eller den kanske är Plug-and-Play :) 

Med vänlig hälsning, Ingvar S

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Välkommen tillbaka till forumet, var väl ett tag sedan du var aktiv.

Skoda verkar göra prisvärda bilar och Kodiaq är ju tuffare än Octavia Scout som jag funderade på innan det blev min  Jeep istället.

Hoppas det går att hitta tillbehör, det är ju ”tyvärr” en av utmaningarna när man väljer en annan bil än de mer etablerade ”offroadbilarna”!

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Ingvar Schön said:

När Overlanding.nu startade hade jag både en Volvo XC70 och en Suzuki Jimny. Jimnyn var den jag kunde hålla på att experimentera med men det är inte direkt något familjemonster. XC70 är familjebilen och den funkar ju till det mesta, speciellt när man läser vissa trådar här som tex Äventyrsfarsans. Mycket inspirerande. Men nu är det dags att byta XC70 och Jimnyn är redan såld. Den bil som står längst upp på listan nu är Skoda Kodiaq 190 TDI Style. 4WD-systemet verkar riktigt kompetent med tanke på att det mesta är elektronik även denna DSG-låda verkar hänga med. Ett taktält ska inhandlas för att matcha Tjecken. 

Är det någon som kör Kodiaq och har tips på förändringar man kan göra? Den kommer gå som familjebil så inget extremt kommer att göras. Håller på planerar för en resa till Island bland annat men det är först 2021. Hur ser det ut med hasplåtar tex? Någon som vet? Eller den kanske är Plug-and-Play :) 

Med vänlig hälsning, Ingvar S

Spännande med äventyr på Island! Jag skulle också vilja göra det! Följer 😀👍

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu är jag ägare till en Skoda Kodiaq. Glädjande får den lasta en bit över 700 kg men bara 75 kg på taket. 

För att anpassa den så funderar jag som sagt på ett taktält. Vi är fem i familjen och det gör det lite bökigt. Har kollat på iKamper Skycamp 2.0 och Outdoordays Freedom XL, någon som har erfarenheter av dessa? Skycamp ska väga 68-70 kg medan Outdoordays Freedom XL väger nästan 10 kg mer.

I däckväg kollar jag på Nokia Rotiiva AT i dimensionen 235/65/17. Dom är 2,7% större än original så inte någon direkt skillnad, ger 1 cm extra i markfrigång. Verkar vara däck som är bra på väg och ok utanför. Men av bilens karaktär så blir det inte några avancerade terrängkörningar. Det har vi en TGB11 till :) 

Kylbox har jag sedan tidigare, en 33 liters från Sunwind som funkat kanon på tidigare resor. 

På köksidan har jag gått tillbaka till Trangia så där blir det dubbla Trangia 25 med gas eller inbyggt Optimus Polaris. Utöver normala kastrullerna har jag även en Trangia 4,5L kittel som åker med. Muurikka 48 och en Omnia ugn ingår även i kittet. 

Sen får vi se vad det blir för förvaringssystem...

 

//Ingvar

Edited by Ingvar Schön
  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

iKamper lager produkter av høy kvalitet, Freedom har jeg ikke hørt om. Butikkens eget merke?

Skycamp var i utgangspunktet utviklet for familier på fire personer, så det kommer litt an på hvor små/store dere er. Min familie på fire hadde ikke hatt det romslig i en slik.

Mange velger taktelt med anneks når hele familien skal på tur. Så kan feks barna sove på taket og foreldrene nede. Så slipper man å vekke ungene når de voksne skal sove. Drar man på tur med bare barna, er det fullt mulig å ligge tre små og en normal/liten voksen i et softshell-telt på 1.65m bredde.

Jeg skal selv handle nytt telt til våren og vårt telt blir brukt 50% av tiden med meg alene, 40% med meg og to barn, 10% av tiden som familie på fire. Derfor kommer jeg til å velge et telt som gir god plass til to voksne, og deretter enten et anneks eller en awning med vegger for de gangene jeg trenger mer plass. På sommerstid når jeg er ute med ungene kan jeg også finne på å sove i en fjellduk eller en hammock. 

Edited by iknutis
  • Like 3
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Ingvar Schön said:

Nu är jag ägare till en Skoda Kodiaq. Glädjande får den lasta en bit över 700 kg men bara 75 kg på taket. 

För att anpassa den så funderar jag som sagt på ett taktält. Vi är fem i familjen och det gör det lite bökigt. Har kollat på iKamper Skycamp 2.0 och Outdoordays Freedom XL, någon som har erfarenheter av dessa? Skycamp ska väga 68-70 kg medan Outdoordays Freedom XL väger nästan 10 kg mer.

I däckväg kollar jag på Nokia Rotiiva AT i dimensionen 235/65/17. Dom är 2,7% större än original så inte någon direkt skillnad, ger 1 cm extra i markfrigång. Verkar vara däck som är bra på väg och ok utanför. Men av bilens karaktär så blir det inte några avancerade terrängkörningar. Det har vi en TGB11 till :) 

Kylbox har jag sedan tidigare, en 33 liters från Sunwind som funkat kanon på tidigare resor. 

På köksidan har jag gått tillbaka till Trangia så där blir det dubbla Trangia 25 med gas eller inbyggt Optimus Polaris. Utöver normala kastrullerna har jag även en Trangia 4,5L kittel som åker med. Muurikka 48 och en Omnia ugn ingår även i kittet. 

Sen får vi se vad det blir för förvaringssystem...

 

//Ingvar

Kul med fler som kompromissar och väljer en daily driver som även går att använda till overlanding, även om det inte fungerar till de svårare spåren.

Jag har en vw Touareg och till den har jag köpt Cooper Discoverer S/T Maxx 265/65R17 vilket ger ca 2 cm extra markfrigång.

När det gäller sovarrangemang har jag funderat en hel del på det och egentligen vill jag ha ett Skycamp taktält men eftersom jag inte vill ha tältet på bilen hela tiden och jag inte direkt har någonstans att förvara det så har jag övergett den tanken och tänker istället satsa på ett Oztent RV5.

Familjen får ledigt plats i ett RV5 och om jag åker själv sover jag antingen i bilen eller under en tarp.

För min del blir det ingen fast inredning bak i bilen utan antingen något hemmabygge som man kan lyfta ut eller helt enkelt bara lösa backar.

Till Touaregen finns det skid plates att köpa men inte mycket annat i overlandutrustning och jag gissar att de tär lika med en Kodiaq. De flesta av dessa bilarna ser knappt en grusväg så maknaden för att utveckla utrustning till dem är inte stor.

  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

On 12/30/2019 at 11:38 PM, iknutis said:

iKamper lager produkter av høy kvalitet, Freedom har jeg ikke hørt om. Butikkens eget merke?

Skycamp var i utgangspunktet utviklet for familier på fire personer, så det kommer litt an på hvor små/store dere er. Min familie på fire hadde ikke hatt det romslig i en slik.

Mange velger taktelt med anneks når hele familien skal på tur. Så kan feks barna sove på taket og foreldrene nede. Så slipper man å vekke ungene når de voksne skal sove. Drar man på tur med bare barna, er det fullt mulig å ligge tre små og en normal/liten voksen i et softshell-telt på 1.65m bredde.

Jeg skal selv handle nytt telt til våren og vårt telt blir brukt 50% av tiden med meg alene, 40% med meg og to barn, 10% av tiden som familie på fire. Derfor kommer jeg til å velge et telt som gir god plass til to voksne, og deretter enten et anneks eller en awning med vegger for de gangene jeg trenger mer plass. På sommerstid når jeg er ute med ungene kan jeg også finne på å sove i en fjellduk eller en hammock. 

Ja, vad Outdoordays gjort för tält är lite en fråga. Blir ganska skeptisk när jag hittar till synes samma tält på Alibaba! https://www.alibaba.com/product-detail/Cheapest-Outdoor-Family-4-Person-Adventure_62022856994.html?spm=a2700.details.deiletai6.20.16111212zJwjt6
Dessutom väger det tydligen kring 78kg vilket diskvalificerar det för en Kodiaq.

Men ska kolla även på de mjuka taktälten, är trots allt kring halva priset mot ett iKamper. 

Förövrigt så hämtar jag bilen på onsdag :) 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Ingvar Schön said:

Ja, vad Outdoordays gjort för tält är lite en fråga. Blir ganska skeptisk när jag hittar till synes samma tält på Alibaba! https://www.alibaba.com/product-detail/Cheapest-Outdoor-Family-4-Person-Adventure_62022856994.html?spm=a2700.details.deiletai6.20.16111212zJwjt6
Dessutom väger det tydligen kring 78kg vilket diskvalificerar det för en Kodiaq.

Men ska kolla även på de mjuka taktälten, är trots allt kring halva priset mot ett iKamper. 

Förövrigt så hämtar jag bilen på onsdag :) 

Du får ingen problemer om du er 3kg over maxgrensen, så det hadde jeg ikke bekymret meg for. :) De fleste taktelt er laget i Kina, og samtlige taktelt-produkter har minst en kopi i salg.
Enkelte som Eezi-Awn har flere kopier i omløp.. Trenger ikke være dårlig for det, men det er gjerne spart inn på detaljer som glidelåser etc som gjør at teltet blir mer slitt i løpet av en 10års periode enn et tilsvarende profftelt. Så tenk også litt på hvor mange netter du planlegger å ha i teltet pr år. Er du på 10-14 netter holder de fint også de rimelige teltene.

  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

On 1/6/2020 at 2:47 AM, Ingvar Schön said:

Ja, vad Outdoordays gjort för tält är lite en fråga. Blir ganska skeptisk när jag hittar till synes samma tält på Alibaba! https://www.alibaba.com/product-detail/Cheapest-Outdoor-Family-4-Person-Adventure_62022856994.html?spm=a2700.details.deiletai6.20.16111212zJwjt6
Dessutom väger det tydligen kring 78kg vilket diskvalificerar det för en Kodiaq.

Men ska kolla även på de mjuka taktälten, är trots allt kring halva priset mot ett iKamper. 

Just DET är något som stör mig rent allmänt nuförtiden. "Clones" från Kina-fabriker med olika märkning och sålda på olika marknader. Saknar tiden då ett märke stod för sin egen kvalitet och man visste i vilket land det tillverkades. Köpte gärna saker med ursprung Deutchland eller fr Scandinavia - men kanske inte lika ofta fr vissa andra länder. Idag - nästan allt gjort i samma fabriker, med olika märkning...  suck

Jag, och många fler, har kollat mkt på iKamper och känner nog att det är ett tält man gärna haft. Dyrt, ja - men man får en hel del. Dock gillar jag inte att "lådan", oavsett märke, tar upp HELA takytan. Det är något av det jag gillar med softshell-tälten, att de är mera "safari" och de tar bara upp ca 60% av takytan så man har plats över till annat.

  • Like 3
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...