Jump to content

Mycket har hänt sen Jimnyn...typ corona och en L200


Daniel Warg
 Share

Recommended Posts

Jo Jimnyn var en dröm helt klart, men dock alt för liten för att få in 3 ungar och fru.

Jag har inte uppdaterat på ett tag men Jimnyn fick sig ett nytt hem "på landet" (en bilförsäljare köpte den till sin fru för att köra runt i sthlm" Ersättningsbil blev såklart en Mitsubishi L200 08 som hade gått 18k som jag är sjukt nöjd med.

Jag köpte hasplåtar för ett väldigt bra pris men när dom kom fram lyckades jag montera 2 plåtar utan problem och har nu 2 plåtar som inte har någon naturlig fästpunkt. Jag har dragit ut på det i 6månader men får väl ta och maila återförsäljaren om installationshjälp en vacker dag. Jag är ju ganska bra på det där med att köpa skit och låta det ligga i garaget. Har fortfarande 2" höjningssats rocksliders skydsplåtar panhardrods ja hela kittet liggandes till Jimnyn (Får be frugan straffa mig om jag inte lägger ut det på blocket snart)

Nu till det roliga! 

Projekt Cargo Trailer Overlander!

Och imorgon tvingar jag min far att åka ner från Göteborg till Laholm och hämta det!

 

1.PNG.2aab877e9cb29a1eff6a629d176718ca.PNG

1. EU släp 80 km/h
2. Skattebefriat
3. Totalvikt 750 kg
4. Tjänstevikt: 302kg
5. Lastvikt: 448 kg
6. Invändigt lastmått: L 250 x B 130 x H 145 cm

Jag beställde även släpet med sidodörr och lite goa grejjer.

2.PNG.ac1e7601a45183028532662035d04be7.PNG

Jag tänker att man inte får rätt mycket Camper för 35000 helt nytt.

Jag fick även ett paket på posten idag så det blir förutom en go ikea 120 säng det första projektet.

3.PNG.574423d143776ff803fd40442584cbe2.PNG

Så nu har jag släpet och dieselvärmaren inköpt.

Prioritering efter det är 

Skiljevägg mellan sovdel och bakdörr, där kommer dieselvärmare 12 och solcell vara placerade.

Skåp och hyllor i sovdelen.

Bygga bakdelen och bygga in el bygga köksdel 

Installera belysning inne och ute 12v med åtkomliga brytare det blir 2 led inne led bak och på varje sida ute.

Takräcke med 270 markis och solpaneler

Installera fönster och ventilation/fläkt i taket

Bak i skåpet skall propan varmvattensberedare installeras för varmvattens dusch.

På långsidan skall ett utfällbart kök monteras.

Fram skall det byggas låda som håller kyl/frys 

Ventilation och campingel skall också dras in

 

Mmm så det kan få vara corona ett tag till tänker jag....återkommer imorgon med "riktiga bildet" på släpet och eventuellt så drar jag på mig ansiktsmasken och drar till ikea och köper madrassen och eventuellt så testar jag och frugan att sova i vagnen på garageupfarten i helgen bara för att kolla hur jävla kallt det blir utan dieselvärmare.....

  • Like 5
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

Det där var en ordentligt "reeboot"

Lycka till med nya bygget och ös på mer om släpet, oerhört intressant och inspirerande.

PS.

Känner igen mig i det där med att 

12 hours ago, Daniel Warg said:

det där med att köpa skit och låta det ligga i garaget.

Ds.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Spännande Danne 😀

Väntar fortfarande på bekräftelse på när mitt ska komma - om det kommer...

Jag tror det blir för jävla kallt och rått i släpet innan du har moddat det ordentligt med tilluft och utluft. Värmare hjälper men ventilation är nog A och O i första hand. Det och en herrejössessovsäck :) .

Link to comment
Share on other sites

96B9AB6F-F1E8-495D-B30A-25E224517A03.thumb.jpeg.8aed18e1859795960ff1ef7abe771fc7.jpegD5FBDBA2-E8FB-4944-A531-3AEB05C6CE20.thumb.jpeg.5488fdd7ded35f5c5eb600b2f46c37ed.jpeg72D38D29-2AB1-4F27-8F46-24CF19C80DD9.thumb.jpeg.2b2273d504b3d45a110e7f5f62b042ca.jpegCD29568D-2768-42D1-B3F4-7866EE55EE2F.thumb.jpeg.992b8577ea35d8ffcd092db3be912e10.jpeg
 

Allt ser ut att vara med, får ta och koppla upp den i helgen och kolla lite ljudnivåer, man kanske inte vill ha den rätt under sängen....Jag har kollat en del på nätet och för 1100kr så tror jag att det kommer att bli kanon, ett drifts test jag såg drog den 400ml under 5timmars drift på lägst värme och med en 10l tank blir det hur bra som helst. 
 

Liten fråga, jag vill ta 12v från bilen via 7pins kontakten på bilen så jag kan koppla in laddare och ladda medans jag kör, någon som har koll på hur man gör där? Skarvar man på tex positionsljuset som alltid lyser och säkrar upp med säkring eller finns det något annat bra sätt?

Edited by Daniel Warg
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Wiberg said:

Spännande Danne 😀

Väntar fortfarande på bekräftelse på när mitt ska komma - om det kommer...

Jag tror det blir för jävla kallt och rått i släpet innan du har moddat det ordentligt med tilluft och utluft. Värmare hjälper men ventilation är nog A och O i första hand. Det och en herrejössessovsäck :) .

Jag har planerat in 2st ventiler så vi får lite rotation på grejorna i släpet. Sen tillkommer fönster och taklucka med fläkt. Släpet har 25mm sandwichpanel runt om förutom golv som är obs ev en skvätt isolering där. Men kollade ett bygge på nätet där en snubbe testade dieselvärmare i -10 i vad jag tycker en oisolerad vagn och fick upp den till 28+ men vi får testa oss fram innan jag gör en fast lösning. 
 

*edit. Så med andra ord kommer du stå utanför och böna om att få komma in och lägga dig i min bastu när vi vintercampar nästa gång😂

Edited by Daniel Warg
  • Haha 2
  • Happy tears 2
Link to comment
Share on other sites

1 timma sedan, Daniel Warg said:

Liten fråga, jag vill ta 12v från bilen via 7pins kontakten på bilen så jag kan koppla in laddare och ladda medans jag kör, någon som har koll på hur man gör där? Skarvar man på tex positionsljuset som alltid lyser och säkrar upp med säkring eller finns det något annat bra sätt?

Då använder du pinne 54G. Se kopplingschema här för den äldre 7-polskontakten: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Släpvagnskontakt_(ISO)

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Inte omöjligt Daniel. Men med det sagt, lavvo funkar fint på vinter det med och med bra sovsäck så är vinter lättare att bo ute i än höst. Kyla är lättare att hantera än fukt IMO. 

Ser fram emot bygget, väldigt spännande! Var handlade du värmare?

Link to comment
Share on other sites

Sitter och tittar lite på isolering för golvet, någon som har bra input på det?

Tanken är att bygga en ram i 2"x4" med plyfa runt och höja upp sängdelen kanske 40cm isolera golvet med en skiva över.

Utrymmet under sängen blir 3 segment. längst bak i sovdelen under locket på sängen tänker jag solar controller laddare koppling för 12v och batteri.

Mittendelen blir förvaring för saker man inte använder ofta. sista delen är vid dörren och där tänker jag att det hade varit smidigt att ha en utdragbar låda som man kan ställa sina skor och lägga ytterkläder när man lägger sig.

Det kommer vara en vägg mellan sovdelen och bakdörrarna med en servicelucka så jag lätt kommer åt batter och all el.

Längst bak bygger jag köket med en tvådelad bänkskiva med gångjärn som viks up och ut hängades på plats med vajer.

Under köksdelen får dieselvärmare bo och eventuellt kyl/frys om jag inte sätter kylen i lådan fram.

47E90B2D-5C85-4A6C-9524-CC792FE85D8C.thumb.jpeg.00301547171ce7502ba4b34df3bcd94e.jpeg

BB3EAD48-0727-4291-AFD1-913759EDAE51.thumb.jpeg.e6980edb1367c27222cef6149d5719a7.jpeg

image.thumb.png.78bf18a4c088a9bc72da29a0b429f091.png

Edited by Daniel Warg
  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

On 12/6/2020 at 9:05 PM, 4x4revo said:

Om du släpper ur luften ur däcken kanske den blir 5 cm lägre?

Det är ju bara "läppen" bak som håller låset för bakdörren som är för högt tänkte få ut lite skit ur garaget i helgen och se om jag kanske kan vinkla in den på något sätt. Problemet med att släppa ur luften ur däcken är att jag inte har någon kompressor så det blir lite svårt att få i luften igen ;) 

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
3 timmar sedan, Daniel Warg said:Problemet med att släppa ur luften ur däcken är att jag inte har någon kompressor så det blir lite svårt att få i luften igen ;)

Det är inget ”problem” utan en bra anledning till att inledningsvis köpa en 12V kompressor. Jag klarade mig många år bra med Biltemas ”största” men sen finns det ju så klart bättre (och dyrare) alternativ.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Daniel Warg sa:

Problemet med att släppa ur luften ur däcken är att jag inte har någon kompressor så det blir lite svårt att få i luften igen ;)

Har du ingen fru? När jag satte på dubbdäcken på bilen förra året påpekade jag till min fru att det kanske fattades 0,5 kg i varje däck. 30 minuter senare hade hon löst det mha. cykelpumpen.

  • OMG 1
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...