Jump to content

Pettssons Triumph Tiger 900 Rally Pro


Per Pettersson
 Share

Recommended Posts

1 timma sedan, heartstreams said:

Intressant! Vad fick dig att välja Tigern? Är nyfiken på nåt liknande.. Har en bekant som hängmatteoverlandade en del med sin 1190 adv förra året. Själv funderar jag på att hängmattecampa med min vintage xr600 eller min Husa450. Gjorde ett antal 2 och 3 dagars safarin med den förr.🙂

Jag sållade ut 3 hojar som jag tyckte kunde vara rimliga.

Första nålsögat att passera var ngt som passade min kropps form och kapacitet. Jag är lång så jag ville ha ngt där jag inte slår knäna i hakan. Jag är klen så jag kunde inte heller välja ngn av de stora maskinerna då jag vill kunna lyfta maskinen när jag lagt den ner. Jag är dessutom helt novis på det här så jag har ingen äla aning om vad jag gör...

Jag ställde också kravet att den ska gå att köra till vardags och även då nöta lite motorväg när det behövs. Jag har också kravet att den ska kunna röra lite på sig i trafiken. Mao gick rena endurocyklar och mindre kubik bort. Pga detta har jag beställt dubbel uppsättning fälgar.

Till slut stod jag alltså och tittade på BMW's 850, KTM's 890 och denna Triumphen. KTM'n passade inte alls då det körställningsmässigt var som att sitta på en moped. BMW'n kändes helt ok och en GSA är ju alltid en GSA... Men Triumphen kändes ändå mer passande. Framförallt då tyngdpunkten ligger lägre på den.

Stort inflytande på val av hoj var också att jag är en teknik-nörd av det större slaget och Triumphen har typ "allt". :) 
Detta är ju på både gott och ont i de här sammanhangen men än så länge verkar det inte ha kommit alltför många tråkiga uttalanden om krånglande teknik på Triumphen.

  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

Får ikke fruen bli med på tur Per? :)
Hoj har jeg også lyst på, men det får bli etter at ungene har blitt så gamle at de kjører selv..

Jeg har aldri hatt sansen for BMW sine motorsykler, men ingen tvil om at de har kommet seg meget det siste tiåret.
KTM har jo et bob-bob rykte (merkelig nok) med tanke på driftssikkerhet, og faller ofte gjennom på komfort har jeg hørt.
Triumph har jeg alltid hatt sansen for, som med alt annet engelskmennene har laget som brummer. :D

Link to comment
Share on other sites

On 4/2/2021 at 11:25 AM, Per Pettersson said:

Frun är inte min fru längre... Skilde oss förra året. Tråkigt men det öppnar upp för att kunna åka hoj. :)

Ah, da skjønner jeg! Skal bli moro å følge dine turer på hoj’en. :)

Link to comment
Share on other sites

Nu är den hemma!

I lördags morse pekade näsan ganska tidigt(med mina mått mätt) mot Löddeköpinge och JE68 där jag beställt nya åkdonet.
Sagolikt skönt att äntligen få köra hem den. :)

Hos handlaren:
1271044071_IMG_20210410_094134(1).thumb.jpg.00cea9dc5da88d7f635cdebe8b58dfa5.jpg

Hemma på gårdsplan med sidolådorna avplockade:
IMG_20210410_121116.thumb.jpg.c9e8bdc18208840a3fa4a5035f4bd81e.jpg

Söndagen var vigd åt att köra Mini på Ring Knutstorp men då ett väldigt onödigt snöoväder drog in så avslutades den övningen redan vid lunchtid. Det var skoj de få varven vi fick innan snön började ligga kvar på sina ställen.
Mao blev det tid för att mer ingående studera och skruva lite på hojen. Den är för övrigt döpt till Johan av omgivningen här hemma...
Kontakt till Ctek-laddaren och telefonhållare är monterad. En inte så liten portion Google fick nyttjas men nu är headset och telefon inkopplad via Bluetooth till "cock piten"... Man styr både telefon, GPS och musikspelandet via en joystick som sitter alldeles för nära blinkersknappen men jag ska nog lyckas öva in så det löser sig.
Tyvärr var jag så uppe i varv så det blev inga bra bilder på detta. :)
En översiktsbild kan jag dock bjuda på:

171830253_270861908069239_1169949002730589290_n.thumb.jpg.80e7aba4331f198591aa0795805c3d1c.jpg

  • Like 7
  • Thumb up 5
Link to comment
Share on other sites

1 timma sedan, Wiberg said:

Häftigt Per!

Då hoppas vi att Overlanding.nu har nått att bidra med för tvåhjuliga Overlanders oxå så vi inte förlorar dig. Du kanske drar in andra tvåhjuliga resenärer oxå på sikt?

Jag kommer att finnas kvar här ett tag till. :)
Ingen och allra minst jag vet ju när eller till vad nästa fordonsbyte blir. ;) Dessutom så är väl företeelsen "overlanding" inte bara knutet till bil.

Om vi blir fler tvåhjuliga här..? Kan tänkas! Jag har hört rykte om att det är åtminstone en till som tänker tvåhjuligt iaf för de lite kortare helgturerna hemmavid. 👍

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dagen efter uppkörning(!) bar det iväg för att framförallt testa nya boendet för sommarens begivenheter.
Det jag lärde mig vara att man sover väldigt bra men att problem med kondens måste åtgärdas. Den isolering jag köpte med hängmattan skapar en excellent pöl under sovsäcken. Måste ha ngt som inte tätar men ändå isolerar för kyla underifrån. Skall se om jag hittar ngt uppblåsbart liggunderlag med rillor eller typ våffelmönstrat som förhoppningsvis kan ge lite flöde av luft i kanalerna som då bildas.

Till nästa helg ska också de grova däcken på plats. De här asfaltsdäcken höll på att kosta mig alldeles för mycket... De rullade uppe på varenda liten sten på grusvägarna och i en nerförsbacke med närmre en decimeter tjock och blöt lerliknande beläggning på en nyskrapad och nyregnad väg fick jag till en väldigt spektakulär dans där hela kroppen fick jobba och hela vägens bredd fick nyttjas. Var tvungen att gasa mig nerför backen för att reda ut det.

Så här såg första nattens camp ut på "Jonas vårresa" med följande morgons frukost:
20210513_204527.thumb.jpg.e9615c39f27d4e1ecce072233c6a3383.jpg

20210514_223232.thumb.jpg.c3858a35eb388f8f731e662b631477f3.jpg

20210514_082706.thumb.jpg.9c07eb722d0de4646c5dd829e104e215.jpg

20210514_080904.thumb.jpg.7b80d51c829f52e4a013273e69ded477.jpg

  • Like 6
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, iknutis said:

Yup, det är ett alternativ som eventuellt ska utvärderas. Fördelen med liggunderlag är att det (om det fungerar) går att använda både i tält och hängmatta.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Som vanligt så duggar inte rapporterna från Pettersson speciellt tätt inpå varandra. :)

Det har ramlat på lite grejer på Tigern/0-åttan/Älgen(Kärt barn har många namn). Reservdunk i en sagolikt lätthanterlig storlek, drickahållare som klarar upp till 2-liters Coca-flaskor, skithusspade, styrhöjare/bar-riser med vibrationsdämpare och en ny GPS. Det har även monterats en ngt större vindruta som styr bort fartvinden också från övre delen av hjälmen. Ingen bild ännu på det sistnämnda dock.

2,5 liters reservdunk. Ger minst 5 mils extra räckvidd. Det hade behövts 10 liter för att uppnå samma sak med Wranglern...
20210805_172856.thumb.jpg.2992cbdd7fb334b550f01342a772f996.jpg

Flaskhållare. Nu kan man nå drickat utan att stänga av för att låsa upp en låda och rota fram flaskan. Här kan man sätta allt ifrån en liten burk Red Bull till en 2-liters PET-flaska.
20210805_161733.thumb.jpg.5a3d5ae830b57952ef3921543939e526.jpg

Skithusspade. Inte ofta använd men när den behövs då behövs den...
20210805_182847.thumb.jpg.c4b5597cafad9c293dd58db59db92cc8.jpg

Styrhöjare. Man är ju lite längre än snittet så den var positiv för sittställningen och tog även udden av vibrationerna.
20210804_201836.thumb.jpg.c85a11d4f03f5af1fca413c999df54ef.jpg

GPS, Garmin Zumo XT. Den här är en rolig liten tingest. Man kan sätta den i "Adventurous route"-mode och åka mestadels småvägar från punkt A till B utan att sitta och planera för att hitta de där vägarna vi vill hitta.
233732725_10158624923874585_3619769086827510620_n.thumb.jpg.5881d2f52f4d63251baf9a0a5ac50b90.jpg

  • Like 4
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
10 minuter sedan, Per Pettersson said:

Tjänstevikt 216
Totalvikt 447

Mao bör jag kunna lasta en bra bit över 100 kg förutom mig själv. Det räcker ganska långt... :) 

Det trodde vi med Jeepen också, vikten är väl ”ren” cykel, sen kommer väskor, packning, skydd, tyngre däck, reservdunk, spade mm…

Bara rent akademiskt, men vore kul att kolla, eller inte…..

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...