Jump to content

Toyota Rav4.2 Campingbil


Carl Norberg
 Share

Recommended Posts

  • Premium Member
6 minuter sedan, Carl Norberg said:

 

Tack för er input! Är väl faktiskt riktigt dåliga (men tillåtna) skogsvägar jag helt vill ut på. Så en höjning borde väl komma in på listan så småningom :) Lastkapacitet är ju också positivt även om den inte ska överösas med utrustning. 

Precis som vi då.....

image.thumb.jpeg.88792e2ff7eb7d6859fad94167ee56d7.jpeg

 

image.jpeg

  • Happy tears 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Det gjorde vi inte heller just där....... , men plötsligt händer det!

Här hade kanske inte 30mm gjort så stor skillnad men söker du lite roligare vägar så kommer chansen att du hamnar där öka.

Skitkul, men det blir jobbigt om man inte är förberedd.

Tänker inte sno din tråd, men bara visa var man kan hamna när man väljer att utmana lite, även om man inte kör ”offroad”.

image.thumb.jpeg.859bd8a11ac8fa4bf9ce304d6b945d81.jpeg

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Lars 9k said:

Det gjorde vi inte heller just där....... , men plötsligt händer det!

Här hade kanske inte 30mm gjort så stor skillnad men söker du lite roligare vägar så kommer chansen att du hamnar där öka.

Skitkul, men det blir jobbigt om man inte är förberedd.

Tänker inte sno din tråd, men bara visa var man kan hamna när man väljer att utmana lite, även om man inte kör ”offroad”.

image.thumb.jpeg.859bd8a11ac8fa4bf9ce304d6b945d81.jpeg

 

Du snor inte min tråd. Ger bara input till vad projektet behöver :) snö är ju faktiskt också något som behöver markfrigång... Sen är det långt till de roliga vägarna när man bor i södra Sverige... 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nu har jag fått lite roliga saker till bilen. Och första turen med den är bokad. 

Mina Toyo Open Country har suttit på ett tag. Väldigt nöjd. Tysta och fina på vägen. Bara hunnit prova på väg men vilken galen skillnad i vattenpölar! 

För några dagar sedan fick jag en takkorg. Köpte billig från ebay. Den är optimal för mina kajaker och det var bidragande. Men tyvärr är den rätt ful 😂 Funderar på om Biltema Gummifärg kan hjälpa lite 👍

Passade på att sätta dit två extraljus med som jag hade liggande. Mest för att jag kunde. 

Invändigt har jag tryckt på lite bitumenplattor och ska även ha på lite mer mjuk isolering. Det jobbet sker när det sker. En Android Auto stereo står nu för multimedia och telefon. Grymt! 

Första resan blir om några veckor med en kompis. Upp till Dalsland/Värmland/Dalarna och tillbaka. 

 

20210521_211937.jpg

  • Like 5
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

On 12/6/2019 at 1:23 PM, Norlin said:

Söker rekommendationer och erfarenheter, tänker i första hand på vid behandling av stötfångare, skärmbredare, mm som är lackerad plast som är så populärt på nyare bilar.

Att Plasti Dip kan anses som en reversibel behandling medans Bed Liner är en permanent och att Plasti Dip är slät (och matt?) medans Bed Liner är "rugglig" (och matt?) är vad internet lyckas meddela och att Bed Liner verkar tåligare.

Men hur är era erfarenheter?

Och framför allt, hur svåra är de att applicera själv?

 

Denna tråd get lite info om skillnaden mellan plastidip och bedliner (Raptor)

Skillnaden mot boddy som @Lars 9k nämner kan vara allt från inget till en massa så exakt vad han tänker på för boddy vet jag inte.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Jag växlar mellan plast och gummibaserad body på det som sitter under ”vattenlinjen” på Jeepen.

Lätt att lägga på och bättra, ger en lite ojämn knottrig  yta som inte ställer så höga krav på underarbetet.

Den bättrar jag även mina pulverlackade detaljer med såsom kofångarna och takräcke.

Plastidipp är ju gjort för att kunna avlägsnas i sjok när man tröttnat på kulören så den vidhäftningingen är ju lite sämmre.

Raptor är ju hårdare, stryktåligare och sitter nog ännu bättre än bodyn men finns väl inte på sprayburk, men där har jag dålig koll.

Vet inte heller hur den är att bättra ännu men en kompis har lagt det på sin bil så det lär jag få bättre koll på framöver. ;)

 

Link to comment
Share on other sites

Tack för hjälpen! Jag ska fundera över vad jag ska använda. Just reversibelt är lite lockande...

Funderar också på en LED-ramp längst fram men funderar på om bilen mer kommer likna A-traktorerna på byn. Min Rav4 är ju inte direkt en tydlig overland bil som de flesta andras LR, LC och Jeep här 😂

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
On 5/23/2021 at 12:20 PM, Norlin said:

Denna tråd get lite info om skillnaden mellan plastidip och bedliner (Raptor)

Skillnaden mot boddy som @Lars 9k nämner kan vara allt från inget till en massa så exakt vad han tänker på för boddy vet jag inte.

 

 

On 5/23/2021 at 12:41 PM, Lars 9k said:

Jag växlar mellan plast och gummibaserad body på det som sitter under ”vattenlinjen” på Jeepen.

Lätt att lägga på och bättra, ger en lite ojämn knottrig  yta som inte ställer så höga krav på underarbetet.

Den bättrar jag även mina pulverlackade detaljer med såsom kofångarna och takräcke.

Plastidipp är ju gjort för att kunna avlägsnas i sjok när man tröttnat på kulören så den vidhäftningingen är ju lite sämmre.

Raptor är ju hårdare, stryktåligare och sitter nog ännu bättre än bodyn men finns väl inte på sprayburk, men där har jag dålig koll.

Vet inte heller hur den är att bättra ännu men en kompis har lagt det på sin bil så det lär jag få bättre koll på framöver. ;)

 

 

Har lackat mina sidor på takkorgen nu. Blev Biltema Gummifärg för att det var smidigt att få tag på och ska vara enkelt att ta bort om jag blir nöjd. Får se hur det håller... Det är i alla fall ett första steg i att snygga till takkorgen. Sjukt lätt att få ett jämnt, snyggt resultat (förutom på andra profilen där jag klantade mig...).

Nästa steg är att få det lägre monterat. Just nu är det monterat på ett vanligt takräcke vilket innebär att jag får både höjden från railsen, foten på räcket samt även själva fyrkantsprofilen. Hoppas ni hänger med... Railsen gör jag ju inget åt. De är kvar... Men skulle vara trevligt att nästan kunna montera korgen direkt på railsen. Är det någon som känner till några skruvfästen eller profiler för att kunna skruva prylar direkt i rails?

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Här händer inte mycket mer än tankar och funderingar just nu. Det fina är att min 5-åring undrar när vi ska ut och campa :D

Jag har dock tänkt en hel del på min bakre camber. Den är inte bra... Kommer slita däck onödigt mycket. Vad jag läst på nätet så rostar justeringen alltid fast på dessa och det är ett galet jobb att få loss och fixa (läste om 18h för verkstad). 

Därför är min idé nu en höjning av bilen :D Det vill jag ju ha ändå men nu kan jag nästan motivera den med pengar! All min logik säger nämligen att den negativa cambern kommer att gå mot 0 när bilen fjädrar upp/höjs. Rimligt, right?

Så då är frågan... puckhöjing för typ 1500kr eller fjädrar för kanske 6500kr och ganska lång leveranstid... På en bil som är värd 30-40 000kr. 🤔 Svårt!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om du redan nu har en jättefin liten 5-åring som vill ut o campa, och du har en bil som kanske vill ha omsorg, eller ombyggnad...  Kanske kolla runt om det finns någon ersättningsbil som för en rimlig peng kan uppgradera er till vad ni vill ha, och även har inbyggda egenskaper med höjning?

Det finns en del begagnade LC, eller Pajeros. Kanske kan en LC90, LC120 eller Pajero vara ett alternativ, istället för att reparera och försöka ordna med höjning av en Rav4 ?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, CampForCer said:

Om du redan nu har en jättefin liten 5-åring som vill ut o campa, och du har en bil som kanske vill ha omsorg, eller ombyggnad...  Kanske kolla runt om det finns någon ersättningsbil som för en rimlig peng kan uppgradera er till vad ni vill ha, och även har inbyggda egenskaper med höjning?

Det finns en del begagnade LC, eller Pajeros. Kanske kan en LC90, LC120 eller Pajero vara ett alternativ, istället för att reparera och försöka ordna med höjning av en Rav4 ?

Japp. Jag tänker lite likadant baserat på en plan längre fram i tiden då den andra bilen kommer ersättas med elbil... Men dyker rätt objekt upp så kan det absolut bli aktuellt med ett byte. Dock ska bilen accepteras av frugan också :D Är sjukt sugen på en LC120 bensin (pga skatt och körsträcka) men det ligger typ ett år bort. Kanske bara ska hålla mig tills dess :D 

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

När det gäller äldre bilar så kan det dröja innan rätt objekt dyker upp i sitt område, för mig 30-40 mil men alla har sin gräns.

Rekommenderar att du läs på vilken du ska ha sen sök aktivt från och med nu 👍 

Link to comment
Share on other sites

I feel with you @Carl Norberg.

Sitter med en bil i samma prisklass som du, och en insikt att en (inser car brand and model here) skulle vara billigare i drift, bättre till vardags och fullt kapabel till den typen framkomlighet som krävs.

Den har åxå massa "bolt on" tillbehör och det finns mycket erfarenhet från andra att lyssna på.

Så ska jag polera vår KIA och åka till bilfirman och lämna den och ~150kkr i inbyte?

Eller ska jag fortsätta använda det jag har som är betalt och fortsätta kasta pengar på bensin och delar?

De tankarna snurrar runt med jämna mellanrum när man sökt ett tillbehör och sett att "nope finns inte, men till xx kan man välja mellan fler än två".  Så var brukar tankarna leda till?

So far i detta:

https://youtu.be/yv1ajIZe83c

Och varje minut som jag tänker istället för gör så tar det bara längre tid att komma dit jag vill.

Vad som passar dig vet jag inte, men jag försöker vara nöjd med vad jag har och blanda ut det med drömmar om vad man skulle kunna nå, och ibland lyckas jag.

  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

On 7/9/2021 at 8:19 AM, Carl Norberg said:

Här händer inte mycket mer än tankar och funderingar just nu. Det fina är att min 5-åring undrar när vi ska ut och campa :D

Jag har dock tänkt en hel del på min bakre camber. Den är inte bra... Kommer slita däck onödigt mycket. Vad jag läst på nätet så rostar justeringen alltid fast på dessa och det är ett galet jobb att få loss och fixa (läste om 18h för verkstad). 

Därför är min idé nu en höjning av bilen :D Det vill jag ju ha ändå men nu kan jag nästan motivera den med pengar! All min logik säger nämligen att den negativa cambern kommer att gå mot 0 när bilen fjädrar upp/höjs. Rimligt, right?

Så då är frågan... puckhöjing för typ 1500kr eller fjädrar för kanske 6500kr och ganska lång leveranstid... På en bil som är värd 30-40 000kr. 🤔 Svårt!

Mina 2¢ 

Just my 2 Cents... - Album on Imgur

Och eftersom jag är ingenjör så, Well It depends...

41.jpg

Höjer du bilen så kommer hjulvinklar att ändras, beroende på hur din bakvagn ser ut, men det verkar vara nått åt detta hållet enligt Google

image.png.bc32021bba87774b135e0aa544520932.png

En typ av mulit (4?) länk historia som brukar ge ändring på mer än camber, toe tex. om man höjer/sänker.

Men låt inte det hindra dig, jag fick inte till hjulvinklarna (för mycket camber) på min slit & släng Vectra C (c/o 9-3) och löste det med att montera distanser mellan fjäder & chassi på ca 16mm (jo alltså jag köpte nya fjädrar men lyckades beställa till sport chassi, vilket bilen hade från fabrik men tidigare ägare har tydligen bytt och hur som helst så blev det för lågt i baken) utan att justera hjulvinklar och kunde inget märka på däckslitage, eller ingen "slita snett längre" kunde jag se. Att jag sen bytte fler stag i bakvagnen & stötdämpare både fram & bak + nya fjädrar fram men då var det rund-rotat såpas att ratten stod fel så det var bara att pynta 1500 sek och få vinklarna rätt.

Även Opel/SAAB är notoriska på att justerskruvar rosta samman, men om man själv förpreppar med lämpligt medel för att lossa rostiga skruvförband och kollar att verkstaden har en induktionsvärmare så går det på under 18 timmar för verkstaden att fixa, eller se till att få ett fast och skriftligt pris på justeringen (hur man nu kan lyckas med det).

Din bil ser fin ut på internet så om fjädrarna är hela & fina och du inte upplever att det gungar mer än vad du står ut med, eller att rumpan inte klara en helghandling från valfri butik, skulle jag övervägt distanser/puckar. Då kan man ta bort dessa om bilen ska gå till nya ägare som har höjdskräck och det demonterade kan inbringa en liten slant. Men om du redan har brustna fjädrar (du nämner för mycket camber) så kan du fortfarande välja mellan nya original + distanser/puckar eller längre från start.

Chassirenoveringen på min gamla Opel (troligen värd minst 10kkr)gav en "ny bil känsla" och eftersom resten (peppar peppar) fungerar så var det lika bra att bygga på det jag viste något om än gå på nått annat/nyare. Jag kommer troligen att köra den till des sista tändcykel. 

Samma blir det nog med vår KIA.

Disclaimer:

Om du på något sätt blev klokare eller fick någon form av insikt så är det helt och hållet något du på egen hand lyckats med, skulle motsatsen ha uppnåtts kan jag till viss del ta en del av skulden till det, eller som klassens bråkstake alltid sa när läraren överbevisade hans inblandning i saken "Det var inte bara jag"

Ut å campa med dig nu, jag ska åka & köpa glass.

  • Haha 1
  • Happy tears 2
Link to comment
Share on other sites

Fra en som bytter bil minst en gang i året; gresset er ikke grønnere på andre siden av gjerdet.

Bruk bilen du har og kast penger på den i form av vedlikehold og utstyr, slik at du kommer deg på tur.

Det er på sikt mye billigere enn å bytte bil hele tiden, og turene alene er verdt det.

 

Edit:

Å heve med klosser er en helt ok smakebit på hvordan det blir med skikkelig heving med nye fjærer og dempere. Fjærene på Rav4 er rett og slett for svake til å kjøre med noe last, så man bunner fjæringsveien bak med en gang det blir litt humper. Jeg er ikke i tvil om at fjærer og dempere er veien å gå, du får en helt annen bil av det.

4-hjulskontroll burde du uansett ta, da både camber og caster endres med heving på slike moderne biler med FIS/RIS.

  • Like 2
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Oj. Massor av bra svar här. Har missat! Jo jag är mest inne på att bara använda bilen nu. Att höjda den, få andra hjulvinklar och inte kunna justera känns rätt segt. Gräset är ju alltid grönare... Hade det varit så att detta var hela familjens huvudverktyg för semester så hade jag köpt något annat. Nu är det inte det. Så det är bara att köra vidare som det är. Serva, se till att allt är som det ska och ha kul!

Ny campinghelg planerad så fort familjesemestern är klar :D

 

  • Like 1
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...