Jump to content

Sovsäck!


Lukas Nilsson
 Share

Recommended Posts

Hej alla glada gubbar och gummor!

Jag tänkte höra med er vad ni har för personliga favoriter till sovsäckar? Sommar som vinter!

I dagsläget äger jag 2 säckar. En noname tunn vandrings-sovsäck för varma dagar och en sovsäck från svenska försvaret (ingen aning om komfortemp eller likande parametrar) 

Nu har jag tänkt satsa litegrann på utrustning som jag faktiskt använder! Tänkte köpa mig en sovsäck för lite kallgrader, med komforttemp på iallafall -15?

 

Vad använder ni som är ute på turer året om, sommar som vinter? Tänkte att det kunde bli en rolig tråd med tanke på att alla har så olika preferenser och så, jag och sambon har ju kört bara vanligt täcke och kudde när vi varit ute i sommar och det funkar bra, däremot sover jag alltid i säck när jag är själv!

Trevlig helg 😁

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På vintern använder jag min gamla fjällräven siluett (stavning..?) en syntet säck inköpt för säkert minst 20 år sedan. Väger som en mindre elefant och håller värmen ... nja skall inte överdriva ... funderat på att införskaffa en ny. Men @Wiberg har säkert några tips, mtp att han minst har passerat en vintersäck.....

På sommaren brottas jag mellan min Carinthia Tropen eller min DD underblanket.  Är det hammock kör jag underblanket o Carinthia Liner. 

 

Kan inte påstå att jag har något system idag som gör att jag inte fryser. Så brukar köra hårt med underställ i olika tjocklek baserat på väder :)

  

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jag har ett par olika. Tunnare sovsäck, eller vanliga täcken, för sommaren.

Höst o vinter kör jag denna. Aldrig frusit, trots -25.

https://www.widforss.se/mammut-tyin-mti-5-season-bison?gclid=CjwKCAiAwKyNBhBfEiwA_mrUMkCVtUbLJ6eTimdE4BMDy1eNfhNTv0RukLSk9Rn-7-I9po5qkBuk5hoCFQ8QAvD_BwE
 

53A63C60-731F-4833-860A-40DC352F0E53.thumb.png.22c1a745456288ba41ec4ddf631d9587.png
 

Köpte även denna, längre, 205 cm Haglöfs säcken åt sonen i fjol. Han tyckte den var kanon vid -15

https://www.outnorth.se/haglofs/tarius-18-96705?gclid=CjwKCAiAwKyNBhBfEiwA_mrUMtzjh-JHnEAtZMZy1Vh6FGq52smyTaf6lTR48Q3fo46nfGxBqCIvthoCg88QAvD_BwE#MidnightBlueTangerine
D2B7DC7F-6A5F-4787-8A8F-407742DAF649.thumb.png.1f19a9a4f00652575fa647cce5834cd1.png

 

Viktigt om det är kallt är att ta torra underställ o strumpor när man lägger sig så man inte har kroppsfukt fr dagen i onödan. Klar skillnad!

Man kan även ha med sig ”liner”/inner- och ytterpåse om det är behov. Skyddar även sovsäcken.

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Vi köpte också en Tarius som vintersäck åt @Hanna i fjol som hon är nöjd med.

Fördel: prisvärd och varm även om den blir fuktig vilket en dunsäck inte är.

Nackdel: ganska tung och rejält voluminös men det spelar mindre roll till det vi använder den till.

Själv kör jag med dubbla säckar, en Carinthia och en tunn Haglöfs dun som jag kombinerar lite olika beroende på säsong.

  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...