Jump to content

Under min carport


Håkan Sandgren
 Share

Recommended Posts

Men ska vi sova i lådan? Humm kan vi köpa ett taktält, såga upp botten och såga upp taket på lådan, limma ihop hela rasket och kalla det för poptop camper? Nej tror inte det är rätt metod. Nog för att lådan i sig är stor nog att sova i (220x180x110 yttermått) men det var inte tanken. Känslan hade nog blivit lite klaustrofobisk.  

Vi läste på flera olika forum om det perfekta overland fordonet, (som inte finns), MrWIB:s utmärkta inlägg om ”att välja overland fordon”, (https://www.overlanding.nu/forum/index.php?/topic/546-att-v%C3%A4lja%C2%A0overland%C2%A0fordon/)

plus massa youtube filmer i ämnet innan.

Jag gjorde en lite skiss över lite olika alternativ på fordon som vi använde oss av när vi diskuterade för- och nackdelar innan vi köpte Ydreskåpet. Vi pendlade friskt fram och tillbaka innan vi tillslut stannade längst ut till höger (hundlåda med taktält).

image.png.7cca132bf910031dd81ed0dd5bf905ec.png

På skåpet satt ett par lastbågar när vi köpte det.  De var krokiga och bortom räddning. Ett nytt takräcke behövdes. Nu kan man inte gå till vilken bildelstillbehörsaffär som helst och köpa ett takräcke till ett ydreskåp. Då ydre lastbågarna kändes lite klena med tanke på att vi planerade att lägga ett taktält plus oss själva på det, var vi tvungna att få det tillverkat.  Då mina svetsarkunskaper är ytterst begränsade inser jag att jag måste hosta upp cash för att få det tillverkat. Jag tar en chansning och kontaktar en kontakt som jag har via jobbet. Kunde han kanske hjälpa mig? Jodå, han kunde inte bara hjälpa mig utan han tom erbjöd att tillverka den gratis som tack för jobb som jag hade fixat till hans företag (tjänster och gentjänster eller mutor jag vet inte). Jag tar tacksamt emot hjälpen (mutan?) och knåpar ihop en ritning i excel (man tar vad man har) och skickar till honom. Jag utgår ifrån original lastbågarnas fästpunkter. Ca 1,8m x 1,8m totalt. Efter ett par veckor var det bara att hämta schabraket, Raptor måla, limma och skruva det på plats. Succés!!   

image.png.62dd74a256eed2060af2b2e7ca4d76ef.png

 

Då var det bara att hitta rätt i taktältsdjungeln…

  • Like 2
  • Thumb up 4
Link to comment
Share on other sites

Tack @Håkan Sandgren, roligt att tråden uppskattas 👍

Tycker om din välja-fordon-matris, sån skulle man haft till allt i livet ;)

Angående taktält så kan jag bara prisa vårt Eezi-Awn tält, sjukt bra och bekvämt, inte det lättaste eller smidigaste, men efter drygt 10 år så är det å andra sidan inget som gått sönder och det lär utan problem hålla i 10 år till.

Beroende på hur många ni är som skall bo så hade jag idag nog ändå sneglat lite på James Baroud (Gran Raid) tält, smidighet skall inte underskattas ... 

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Håkan Sandgren said:

...

Då var det bara att hitta rätt i taktältsdjungeln…

jag tänkte nästan lika. Innan det blev ett uppfällbart tak (mer volym och möjligheten att kunna stå upp i lådan), tänkte jag på ett Maggiolina Taktält och eventuellt bara använda övre delen...

Annars finns det många möjligheter:

https://www.overlanddiscovery.com/blog/hard-shell-rooftop-tent-buyers-guide/

https://www.switchbacktravel.com/best-rooftop-tents

Edited by Albatross
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Albatross said:

jag tänkte nästan lika. Innan det blev ett uppfällbart tak (mer volym och möjligheten att kunna stå upp i lådan), tänkte jag på ett Maggiolina Taktält och eventuellt bara använda övre delen...

Annars finns det många möjligheter:

https://www.overlanddiscovery.com/blog/hard-shell-rooftop-tent-buyers-guide/

https://www.switchbacktravel.com/best-rooftop-tents

Bra länkar 👍

Hade ingen aning om att James B tält ansågs vara så "coola", kanske mest i US of A?

"Most rooftop campers can get away with a cheaper tent (or pay a similar price for a roomier model), but for brand-name bragging rights and the classiest tent on the block, you simply can't beat James Baroud. "

  • Haha 2
  • Happy tears 1
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det är nu det börjar bli känsligt på riktigt. Vems tår är det jag ska trampa på hårdast?

Vad finns det då att välja på ibland taktälten på marknaden? Det finns i två huvudkategorier, hårda och mjuka, där hårda har två underkategorier, öppna rakt upp så att taket ligger parallellt med golvet, och med vinklad öppning där taket sitter fast mot golvet i ena kortändan och har en öppningsvinkel på ca 45 grader. De mjuka öppnas helt upp 180 grader där taket på det ihop fällda tältet blir golvet på det uppfällda. (Tror inte jag behöver gå in på fler detaljer då jag är helt övertygad att ni vet vad jag snackar om.)

I valet av taktält gäller det att försöka matcha sina krav och önskemål mot utbudet på marknaden. Men precis som att det optimala fordonet inte finns så finns inte det perfekta taktältet. Det ska ju helst inte väga något, inte påverka vindmotståndet, vara litet när det är ihop fällt, rymligt när det är uppfällt gärna så man kan ligga och titta på TV, ha en 20cm resårmadrass och ha en hörnsoffa i ena hörnet…

Våra krav och önskemål kan sammanfattas som följande, god plats för två personer, möjligheten att lägga solceller på taket, bekväm madrass, låg profil och låg vikt, förutom ett lågt pris såklart. Tror att det är ungefär vad de flesta har som önskemål.  Då jag vill ha en permanent monterad solpanel faller alla mjuka taktälten bort. Funkar dåligt med överdragskapellet och vi har ingen nytta av det extra taket som mjuka taktält erbjuder då vi har stora luckor på vårt skåp. Nej, det måste bli ett hårt skal samt som är platt nog att lägga en solpanel på. Ska man då välja ett där taket blir parallellt med golvet när det är uppfällt eller ska man satsa på ett som öppnar 45 grader. Fördelen med 45 graders varianten är att de känns stabilare i blåst samt om man vill kan man rikta solpanelen mot solen. Dock tycker jag att de känns väldigt trånga när man sitter i dem. Jag vet att det finns många olika tillverkare, men känslan är detsamma i de jag har provat. Då återstår bara parallell varianten och här tror jag att vi gjorde ett bra val. Det kommer såklart att visa sig om något år, men taket är helt platt så det är lätt att montera en solpanel, ganska låg i profil hopfälld, 50mm madrass, 210x140 helt okej med plats för två personer. Största nackdelen är vikten 75kg. Har inte vägt det med tror faktiskt att det är ett tryckfel i texten då jag inte uppfattar vikten som så hög.

20210702_190624.thumb.jpg.7931e5cc3d4c336e11ced5e64230be17.jpg

Fördelen med detta tält är också att har man solpanel monterat så kan man tilta fram eller bakänden mot solen, så länge man inte ligger i såklart. Kabeldragningen underlättas också eftersom jag kan följa konstruktionens Z-form. Inga fladdrande kablar när tältet är nere.

paneldragning.jpg.7818cbfdb7ff9b931d9d2e23ff689291.jpg

Så här ser det ut uppfällt monterat på Hiluxen

IMG_20210702_232202_976.thumb.jpg.31033a83c471911c08d99ebba4f483f9.jpg

Så, då kan vi sova när vi är ute. Men det hade ju varit bra med en inredning i skåpet också. Och varför inte ett organiserat kök...

  • Like 5
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Vad ska då en inredning bestå av? Eller rättare sagt vad vill vi att vår inredning ska bestå av. Skåpet i sig är ganska stort, klart större än vad många andra klarar sig på i sina Jeepar, Toyota suvar och Land Rovers. Kanske en Defender 130 kan komma upp i samma volym, lite osäker på det.  Hur utnyttjar man då volymen på bästa sätt med tanke på vikten?

När man har passerat de 50 så vill man ha liiite bekvämligheter, så varför inte ett stort kylskåp, fastmonterad solpanel på taket, rejäl batteri backup, ordentlig vattentank, varmvattenberedare till dusch och disk, vattenrening till dricksvattnet, stort gasolkök, gott om ladduttag till mobiltelefoner, kameror, datorer mm, organiserade utrymme till kläder, skor matvaror, ved, stolar, bord och allt annat bra och ha som man släpar med sig.

Risken med stort lastutrymme är att ju större lastutrymme ju mer pryttlar tar man med sig…

Google är din vän, men ibland känns det som om det blir lite för mycket av de goda och smarta lösningarna. Vilket spår ska man satsa på, det finns ju 100-tals att välja på… Excel fick tas fram igen och en skiss på hur allt ska kopplas ihop började ta form.

 kopplingsschema.thumb.JPG.f0642a9b960dbf3f8c5b2556c045a473.JPG

Vill man ha det lite bekvämt så blir det snabbt ett mycket större kopplingsschema än vad man hade trott från början. Excell är bra till mycket så jag ritade upp en plan på hur jag skulle få plats med allt. Det svåraste var utrymmet i mitten av skåpet. Svårt att komma åt om man inte ska flytta på massa lådor först, och så vill jag inte ha det. Max ett ”flytt” för att komma åt det man söker, är regeln.

 1736123924_skpsinredning0.JPG.ddaae35fdfeb2fe81888a31cbb5cb628.JPG

Medan jag fokuserade på tekniken så letade frun efter lämpliga förvaringslådor och kökslösningar. Ett mantra som vi båda försökte hålla oss till så gott det gick var ”håll nere vikten!”.

Vi har tidigare använt oss av Eurobackar med bra erfarenhet angående pris och hållbarhet. Nackdelen är att staplar man dem så kan man inte se vad som finns i och att man måste lyfta bort en över för att komma åt en under låda. Och hela tanken var ju att flytta så lite som möjligt.

20210526_175506.thumb.jpg.352906c7a162f41bcfd9577d34daf22b.jpg

euroback.JPG.b75e3ff6e4d15bdb264bd4a10b3e8bd4.JPG

Alla de stora byggvaruhusen besöktes. bland annat hittade vi dessa plastlådor på Bauhaus. Ok i pris och vikt men de kändes lite veka. Tvekar att de kommer att hålla i längden. Fördelen är att man ser in i lådan och att man kan dra ut en låda utan att flytta/lyfta bort någon annan. Kombinationen av dessa och eurobackarna hade varit perfekt. Eurobackens robusthet och Bauhaus lådornas transparens och en-stycks förflyttning. Finns det den typen av förvaringslådor?

Hur har du löst ekvationen låg vikt, hållbar, användarvänlighet och överskådlighet på din förvaring?

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Dessa har funkat 10år för oss https://www.ikea.com/se/sv/p/samla-lada-med-lock-transparent-s69440761/
97% säker på att det är 45liters varianten vi har.

Kolla garagetråden i min sign hur de är "monterade" i bilen. Lättpackade, lättöverskådliga, billiga, hållbara och finns att tillgå i hela världen om de skulle behöva ersättas.
Lagat en av mina (fyra) med silvertejp och det håller bra även efter många år efter lagningen.
Användes även med fördel som ställning för gasköket och locken kan användas som vindskydd för nämnda kök vid matlagning. 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag hade liknande skåp på min Defender 130. Jag funderade på om det inte gick att få till som trekanter utav kapellduk att fästa mellan luckorna när de är uppfällda så fungerar ju de som markis. Man kan ju enkelt bara montera skenor att skjuta in kapellbitarna i. Ett par fasta stag som håller luckorna så att de lutar lite neråt istället för helt uppfällda skulle också göra det rätt så okänsligt för regn och vind. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 3/9/2022 at 8:39 PM, MrWIB said:

Dessa har funkat 10år för oss https://www.ikea.com/se/sv/p/samla-lada-med-lock-transparent-s69440761/
97% säker på att det är 45liters varianten vi har.

Kolla garagetråden i min sign hur de är "monterade" i bilen. Lättpackade, lättöverskådliga, billiga, hållbara och finns att tillgå i hela världen om de skulle behöva ersättas.
Lagat en av mina (fyra) med silvertejp och det håller bra även efter många år efter lagningen.
Användes även med fördel som ställning för gasköket och locken kan användas som vindskydd för nämnda kök vid matlagning. 

 

Har kollat på din lösning, och den var en riktigt snygg lösning!

Vi har också använt "samla" lådorna från Ikea innan, till husgeråd, men då var vi tvungna att lyfta i och ur dem ur bilen varje gång och till sist så sprack dem. Så därför gick blickarna till Eurobackarna i stället. Då de är ”okrossbara”.

Edited by Håkan Sandgren
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Fredrik Z said:

Jag hade liknande skåp på min Defender 130. Jag funderade på om det inte gick att få till som trekanter utav kapellduk att fästa mellan luckorna när de är uppfällda så fungerar ju de som markis. Man kan ju enkelt bara montera skenor att skjuta in kapellbitarna i. Ett par fasta stag som håller luckorna så att de lutar lite neråt istället för helt uppfällda skulle också göra det rätt så okänsligt för regn och vind. 

Har själv också varit inne på den idéen men inte hittat den prefekta lösningen än. Var också inne på att lägga tillsågade skivor men jag är inte riktigt där än med rätt lösning. 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Håkan Sandgren said:

.... då var vi tvungna att lyfta i och ur dem ur bilen varje gång och till sist så sprack dem. ...

Det är så vi har använt lådorna också, minst två ur/in-lyft per låda och dag skulle jag säga, har hållit fint, men kanske haft tur :)

Link to comment
Share on other sites

On 3/10/2022 at 11:56 AM, Håkan Sandgren said:

Har själv också varit inne på den idéen men inte hittat den prefekta lösningen än. Var också inne på att lägga tillsågade skivor men jag är inte riktigt där än med rätt lösning. 

En ”Sprayhoodskena” på luckan tänkte jag på (se bild) så syr man in en kompis till den i kapelltyget. Enkelt att sätta dit och ta bort. Borde inte bli så dyrt hos en kapellmakare. 

779CC5EA-BD50-467E-ADA1-A82B39B5D40E.webp

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Under tiden vi letar efter de bästa sätten att packa och förvara, installerar jag vattentanken. Tanken var att försöka ha den så långt fram som möjligt, pga vikten. Men alternativet att ha den inne i skåpet och där stjäla plats lockade inte. Det får bli under skåpet i stället. Men långt fram under skåpet är allt för trångt, det får helt enkelt inte plats om man inte special tillverkar en tank. Dessutom hade jag varit tvungen att lyfta av skåpet igen, och det är jag inte sugen på. Placeringen får ske länger bak än optimalt, tyvärr. Efter att ha skannat vad som finns att köpa färdigt kunde jag konstatera att jag inte kunde hitta en tank i de måtten som jag ville ha. Jag har en tanke om att kunna klämma in en extra dieseltank eller en fast gasoltub under flaket också vid ett senare tillfälle, så vattentanken får inte ta upp allt för mycket plats. Till sist hittade jag en vattentank på 85liter som hade ok mått. Innan jag gjorde en beställning så klippte jag till lite wellpapp och tejpade ihop till måttet av vattentanken och testade om det fanns plats under skåpet där jag hade tänkt att den skulle sitta.

 20210714_181439.thumb.jpg.02adc52dfbf7e524e1412b2ab92ecace.jpg

Perfekt inklämd mellan axeln och bakre kofångaren och utan att hänga ner mer än vad diffen gör, känns det som en bra placering. Beställningen görs och efter en knapp vecka kommer tanken hem. En stor vit plast tank. För att den inte skulle synas som en stor vit blobb under skåpet valde jag att klä den i en svart gummimatta. Ordentligt med lim och kraftiga buntband borde funka. Förhoppningsvis hjälper gummimattan mot stenskott och annat som kommer åt tanken. Materialet isig är ganska segt så förhoppningsvis ska den kunna stå emot en del.

Spännband håller allt på plats under torktiden.

20210803_200106-2.thumb.jpg.aa6e69de2ae24edfe4457b5a45e41204.jpg20210804_194220-2.thumb.jpg.53e8da390f529771ce257109c283feb6.jpg

 

Jag blev nöjd med resultatet, den sitter där den ska, jag fick tillverka ett stativ för att kunna hänga upp den undertill.

20210805_063508-2.thumb.jpg.46d37f25843863ded81459798daa9b6a.jpg

 

Den stora nackdelen med att ha vattentanken placerad där är att jag inte längre har plats för mitt reservhjul som normalt hänger på samma plats.

Var ska jag göra av mitt reservhjul???  

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Norlin said:

cimg0767-jpg.518

😉

Hade jag haft en Land Rover så hade hjulet redan legat på huven. Mer ikoniskt än så kan det ju knappast bli. Men nu har jag inte en Land Rover utan en Toyota hilux och en hilux med reservhjulet på huven skulle bara se konstigt ut, förutom att sikten nog skulle drabbas ganska hårt. 

Vad jag vill är att hänga den bakpå skåpet. Då skulle jag ifs öka den överhängda lasten men den skulle ”komma ur vägen” plus att det visuellt ser bättre ut. Men och här är ett stort men, jag tvekar på att skåpsluckan kommer att hålla för vikten av reservhjulet, tyvärr. Så även jag börjar snegla åt taket, men jag tycker att bilen redan är ganska top heavy redan och vill inte förvärra det ytterligare. Men jag har kanske inget annat val, eller?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
2 timmar sedan, Norlin said:

Välj taket, går att välja om om det blir fel.

Beroende på vikt/storlek på hjulet och höjd på bilen/räcket blir det dock rejält jobbigt att hantera.

Framförallt om man är rädd om bilen.

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Medan vi funderar på var vi gör av reservhjulet, fortsätter vi med inredningen av skåpet.

Det visar sig att Excel även är bra att använda när man gör inredningsdesign i Ydreskåp. 😊

Om jag får säga det själv så blev det bra. Ett stort ordentligt kök som jag hade lovat frun, med gott om plats för både mat och tillbehör och en utdragbar arbetsskiva i hela skåpets längd. Och skulle det inte räcka så fick hon en extra bordsskiva utfällbar baktill på skåpet.

228027614_skpsinredning.JPG.7245d6bfdc6ae70cb1f56c6717ad4d10.JPG662186976_skpsinredning2.JPG.3d9a41d64a9267cfb5409ca08a71e16c.JPG

Förvaringen löstes med eurobackar som är öppningsbara från sidan, Perfekt! Aldrig mer konkande på lådor ut o in i skåpet. På vänstersidan skapade vi vad vi kallar garderoben. 6st 600x400 som vänder utåt åt sidan och 4st 400x300 som vänder sig bakåt, skapar rejält med utrymme för kläder, sängkläder, filtar och hundprylar och massa annat.

1185271043_euroboxflapside.JPG.4767162eba3fc7ddbb588fd9211c0787.JPG

 

Mellan köket och ”garderoben” blir det ett stort tomt hål som man bara når från bakluckan. Här satte jag dels en utdragbart hyllplan med 3st vanliga eurobackar 600x400, dels ett fast hyllplan med plats för stolar och annat skrymmande.  Längst fram i garderoben gjorde jag plats för ett teknikutrymme. Allt som att så blev vi nöjda med inredningen.

20220226_135619.thumb.jpg.16c3feff1ac9e5a3f556ab3cb0852577.jpg

20210918_140927.thumb.jpg.21421e37bf9af3a5bf1bab54588b03d3.jpg

20220226_135709.thumb.jpg.6e7a5e82f71f05e842a78d92cef9939f.jpg

Nu var det bara det där med reservhjulet….

  • Like 2
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

 

Apropå framtida möten..
 

3 hours ago, Håkan Sandgren said:

hundprylar

Vad har för hund? Jag tänkte på taktält och sovplats för vovven. Här är hund & fru som lett till sovlåda. Hund på grund av 31kg och oförmåga att nyttja stegar, fru på grund av (nej vi ska inte nämna vikten) framtida strapatser i björnrika Karpaterna.

  • Haha 1
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Norlin said:

 

Apropå framtida möten..
 

Vad har för hund? Jag tänkte på taktält och sovplats för vovven. Här är hund & fru som lett till sovlåda. Hund på grund av 31kg och oförmåga att nyttja stegar, fru påp grund av (nej vi ska inte nämna vikten) framtida strapatser i björnrika Karpaterna.

Man ska aldrig fråga efter en kvinnas vikt eller ålder....

vi har 2st hundar. En liten yorkie och en desto större vallhund.

De sover båda i vårt baksäte. Inga hundar i vårt taktält! 🐶

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

…har fortfarande inte löst mitt problem med reservhjulet. Men en massa annat har det hunnit bil.

Solpanel på taktältes tak. En av anledningarna till varför jag ville ha ett hårt, platt tak som jag kunde fästa solpaneler på. 175w flex panel. 100Ah Litium och en huvudenhet allt från Renogy. Uppe till höger syns också vattenreningen och vattenpumpen.  

image.thumb.png.0be10c7926ec6f7096a6b3caa2fafbc2.png

image.thumb.png.0c5c1390c0a2daaee3c30b7407ef4b54.png

Ovanför kylskåpet i köket satte jag övervakningen. Köksluckan öppnar man ju flera gånger om dagen. En knapp till kylskåpet, en till den extramonterade fläkten som jag satte bakom kylen, en till vattenpumpen, en till belysningen och sedan fyra knappar till framtida installationer, färdigdragna till säkringsboxen. Vem vet vad vi monterar in nästa gång. Det blir snabbt många meter kabel…

 

image.thumb.png.5e2c8b9147268a824ccf99ef9eddaf59.png

Det var också i samma veva som vi den här krabaten hamnade hos oss. Vilket fick bygget att stanna av lite. 😍

image.thumb.png.353b12f52ed8c470d38458413672420c.png

Ellas första lägereld.

image.png.8460a0b7cb36d87b9ffc34a944a0f8e0.png

Men vad fanken ska jag göra med mitt reservhjul??

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Håkan Sandgren said:

... Men vad fanken ska jag göra med mitt reservhjul??

Kan du inte ha takräcke på hytten och spänna fast/montera hjulet där? 

Sen angående solpanelerna, vill du inte hellre ha dem lösa i "garaget" med 10-20m kabel, så du kan lägga ut dem i solen vid camp.
Själv uppsöker jag nämligen alltid i möjligaste mån skugga för tältet/bilen vid camp, krypa upp i ett solvarmt tält är aldrig roligt (enligt mig/familjen).
 

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, MrWIB said:

Kan du inte ha takräcke på hytten och spänna fast/montera hjulet där? 

Sen angående solpanelerna, vill du inte hellre ha dem lösa i "garaget" med 10-20m kabel, så du kan lägga ut dem i solen vid camp.
Själv uppsöker jag nämligen alltid i möjligaste mån skugga för tältet/bilen vid camp, krypa upp i ett solvarmt tält är aldrig roligt (enligt mig/familjen).
 

förslaget om att lägga det på taket har kommit upp tidigare också, men jag känner att bilen redan är top heavy så jag vill inte öka på det ytterligare om jag kan undvika det. Men ju längre tiden går så kommer jag närmre just den lösningen även om jag inte vill...

Förstår precis hur du tänker angående panelerna och jag hade samma tankar i början.  Fördelen med att ha den på taket är att den laddar hela tiden oavsett om jag står parkerad på uppfarten hemma eller utanför ett museum ute på en trip. Även vi söker skugga på sommarhalvåret och även om den inte laddar optimalt i skugga så laddar den. sedan har jag fördelen att jag kan tillta taktältet åt det hållet som solen ligger.  Sedan minskar stöld risken också och det är inte att förringa i dagens ekonomi. 

image.thumb.jpeg.6dd275274c7fa64358ef4ea36c414d28.jpeg

  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...