Jump to content

Chevrolet Suburban -2010


Johannes N
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag har inte skrivit så många rader här tidigare men läst om era äventyr 😀.

Har sedan +10 år tillbaka en TGB 11 för camping och jakt i närområdet. Camping med ungarna blir med taktält och med jaktlaget blir det militärtält.

 

image.jpeg.e2c670297798e71c9159bd488e803362.jpeg

För att göra en lång historia kort så har vi två söner (8 & 11 år) och en hund. Frugan hotar nu med en ytterligare hund....🙄

Vi kör många resor till stugan i Dalarna och trots full takbox så är det alltid väskor och påsar i knät, ganska plågsamma bilresor med trötta ungar.. .. Alla "vanliga bilar" är för små numera och med en hund till är det släpvagn eller folkabuss som gäller... inget av de alternativen lockar mig.

De senaste 15 åren har jag kört tjänstebil men den extrema kostnadsökningen för tjänstebilar numera gör att kalkylen inte ser så attraktiv ut längre. Arbetsgivaren har dessutom fräckheten att välja en liten bil som inte passar mina behov... så det erbjudandet har jag tackat nej till....😬

 

Plötsligt verkar det "rationellt" att köpa en skitgammal Chevrolet istället för en bekymmerfri tjänstebil.... om så är fallet i verkligheten beror väl på hur mycket som går sönder och vad marknaden anser att en skitgammal Cheva är värd om 5 år... mina vilda spekulationer nedan...

image.thumb.jpeg.6453b068b5b613d8c1d74741837d8e27.jpeg

Tjänstebilen till vänster är numera återlämnad och ersatt med en skitgammal Cheva...

image.jpeg.7381268c85d3be0818b0d8673cbab561.jpeg

 

Har inte hunnit greja så mycket men en lastkorg & bättre däck har jag hunnit fixa.. 🙂 

Den kom med "ganster-rappar hjul" som numera ligger på blocket: 

22" Hjul Tahoe, Suburban, mfl säljes i Kungälv | Blocket

 

Lastkorg/cykelhållare:

image.jpeg.75a5171c4a68b702b319df5081a1b81b.jpeg

 

Hjul före:

 image.thumb.jpeg.732a910a0c23141917527f05b049f7f9.jpeg

 

Hjul efter:

image.thumb.jpeg.d7718782d27d0f58632d580ba99acaaa.jpeg

 

 

Chevan är grym att köra/åka men den har förstås ett par nackdelar utöver tveksam kvalité så är förbrukning landsväg ca 1,2 l/mil och parkeringen vid ICA är lite knepig... 

Hjulen får precis plats i rutan men bilen sticker utanför såpass mycket man vill helst parkera med aktern mot en gräsmatta eller motsv.

Sitter korgen på baktill så krävs det två rutor om man inte vill slippa bli påkörd.  

 

image.jpeg.cf9f14bad50b10d1c3a730242c46c96a.jpeg

 

 

 Fortsättning på mitt "rationella" bilprojekt följer....😀

 

Om någon vill bli av med ett gammalt "rhino rack" eller liknande som är helt platt (utan reling)  så är jag spekulant... Ca 130cm bredd och 160-225cm längd.

  • Like 3
  • Thumb up 4
Link to comment
Share on other sites

Velkommen til oss Johannes! :)

Suburban er på mange måter det optimale kjøretøyet for oss skandinaver: god plass, 4x4 og bra bakkeklaring. Trygg bil i trafikken, man sitter høyt og ser over brøytekanter på vinteren.
Tror kanskje jeg heller ville lastet på taket, enn hengende bak der. 😛

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Lite fixat de senaste dagarna.😀

Hundbur och sekundärt batteri installerat.

 

Praktiskt att det finns färdig plats för ett andra batteri under huven då vissa varianter av denna har dubbla batterier från början.

Tänker mig att ebersprächern skall drivas av det andra batteriet såsmåningom kylbox.

 

Cteken har möjlighet för solpaneler, funderar på att skaffa något portabelt. Har någon ett tips på en bra vikbar solpanel?

 

image.png.9f2da591c86dd4fd962add015253fc86.png

 

image.png.7b91e5c4d20807b113e151db21846147.png

 

  • Like 4
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Då vart en låda klar under hundburen, 70 cm teleskop skenor x 2, plyfa, trälim, färg och aluplåt.

Det blev ett lite överblivet utrymme kvar under lådan så det fick bli ett litet måttanpassat bord i samma alu-plåt som lådan & bordet. 

 

Nu behöver jag en kompressorkylbox helst inte bredare än ca 60 cm, men gärna hög så man kan komma åt den genom att bara öppna glasrutan så helst skall locket öppas åt ena långsidan... inte helt lätt att hitta har jag märkt, de flesta kylboxar är 68-70 cm breda vilket är lite för stort för att få plats.

Om någon har en platt (utan reling) takplattform som samlar damm så är jag spekulant. ca 130 cm bred och 170-220 cm lång vore optimalt men jag är öppen för förslag.

 

låda 1.jpg

låda 2.jpg

låda 3.jpg

låda 4.jpg

  • Like 3
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

@Johannes N snyggt fixat, blir lite smidigare med lite uppdelad förvaring.

 

Hittade denna som har passande mått.

Vi har ungefär samma storlek och tycker att det är tillräckligt.


https://www.seasea.se/kyla/kylboxar/portabel-kyl-frysbox-31-liter-dometic-cdf2-36

 

Är ju en balans hur mycket kylvaror man egentligen behöver respektive hur stor plats kylen skall ta.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det blev till att borra ett hål genom bordet, där passar det att hänga en minibrännare med gasflaskan på undersidan. av bordet.

För att brännaren inte skulle välta fick jag klämma en tunn plåt mellan flaska och brännare. En syltburk fick donera locket och det funkar bra... man kan använda trangia kökets vindskydd som passar över brännaren.

Nu funderar jag på om det går att göra nån hållare för soppåse under/intilll bordet. Någon som har ett förslag på upphängningsanordning?

957983431_brnnare1.jpg.c75a70260be399d5b12c591e3a37d8e7.jpg

1079162449_brnnare3.jpg.971c4872e42b85e85c72f538c68f12cd.jpg

1274208377_brnnare4.thumb.jpg.05944a4a5f7674151b8268106f5ecef9.jpg

Edited by Johannes N
  • Like 2
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Lite fixat nu.... 2,5 veckor kvar till semestern.

Letade länge efter en kylbox och det som till sist passade var en med batteri inbyggt "Cool living recharge 30" vilket kanske inte är toppkvalité men måtten avgjorde. Hjul och handtag var enkla att ta lös och utan dem blev djupet endast 35 cm vilket gjorde att övriga grejor ryms bakom, har en plastbyrå som är ca 40 cm djup med alla campingsaker i. Nu får den plats bakom kylen med 2 cm marginal 

Plast förvaring lådor — Stockfoto #9784550 — Depositphotos

Smart Living Cool 30 Recharge Kompressordriven Kylbox | GetCamping.se

 

 image.thumb.png.a6ffd3994cf8122979bf811165f2eae1.png

Drog 12-volt kabel från det andra batteriet under motorhuven till bagageutrymmet och satte USB till telefoner och cigg-kontakt till kylen. väntar även på en USB-C på 65 watt vilket kommer göra att jag kan ladda laptop i bilen vilket kan vara en fördel om man behöver jobba på semestern ibland. Långa kablar blev det med säkring fram vid batteriet samt en ytterligare säkring vid varje förbrukare.

 

image.jpeg.55110301ab6ffb63e7f779c0f24a1b97.jpeg

image.jpeg.4b2117d88f7695c771c7f3b401dbc4cc.jpeg

 

Sedan är frun liten (1,6 meter) så hon når inte ner i kylboxen när man öppnar glaset. Kylboxen fick alltså ben så att den blev högre för att hon skulle nå ner. Benen är bra även när man ställer kylen utanför bilen så att inte den blir stående i en vattenpöl.

image.jpeg.51fdc54f94eefbde8b029b937dfab0b9.jpeg

image.jpeg.5101cf2c0357254379b66e9437b3c1b6.jpeg

 

Nu hoppas jag kunna hitta ett takräcke  + solpaneler snabbt så är allt blir klart till semestern.

 

Glad midsommar!

 

  • Like 2
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lite mer fixat nu... det är nära semestern.. 😀

Chevas originalräcken är mest som leksaker, klena, runda och av hal metall så då blev det ett par Thule 150 cm räcken och ytterligare ett par likadana räcken beställda så snart är 4 likadana räcken på taket. Det blir plats för markis, takbox och en fiskekajak, SUP eller liknade är tanken.

Man får nog vara lite försiktig så man inte lastar för tungt för det är mycket plats på taket.

Markisen heter 270 men den är snarare 250 grader, det går inte att spänna ut den till 270 grader.

Några frågor:

Bör man ha fler vinkeljärn än två på denna typ av markis? Tänker att det blir en rejäl belastning på gångjärnssidan om det kommer en oväntad vindpust innan man fått ner benen?

Jag gissar att jag spänt fel denna gång, spände linan i tyget istället för alu-staget, tyget blev väldigt skrynkligt men det verkar inte finnas något bra fäste i alu-staget för linan, är osäker på hur det bör sitta.

 

 

image.jpeg.d2db23c56030cd8145ff9cabc3931655.jpeg

image.jpeg.c0253066f2162e99b3493d8d60efb1a6.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Johannes N said:

Några frågor:

Bör man ha fler vinkeljärn än två på denna typ av markis? Tänker att det blir en rejäl belastning på gångjärnssidan om det kommer en oväntad vindpust innan man fått ner benen?

Om du nu skulle få en rejäl vindby i markisen, kommer någonting att gå sönder. Gör du infästningen alltför stark kommer markisen gå i sönder. Men har du medvetet "svaga" infästningspunkter istället är det de som knäcks/bryts. Så frågan är vilket är billigas att ersätta, markisen eller ett par vinkeljärn?

   

Edited by Håkan Sandgren
  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Håkan Sandgren said:

Om du nu skulle få en rejäl vindby i markisen, kommer någonting att gå sönder. Gör du infästningen alltför stark kommer markisen gå i sönder. Men har du medvetet "svaga" infästningspunkter istället är det de som knäcks/bryts. Så frågan är vilket är billigas att ersätta, markisen eller ett par vinkeljärn?

   

I mitt tilfelle var 2 fester så lite at hele markisen beveget seg hele tiden. De veier jo litt også. Jeg hadde som sagt 3 fester: 1 langt foran, og 2 helt bakerst ved innfestingen og opplevde det som et minimum for at markisen skulle henge stabilt.. uten vind.

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Det låter som jag bör tillverka ett fäste till, så långt bak som möjligt....  Jag gissar att den svagaste länken är aluminium-armarna vid gångjärnet, de är väldigt tunna och lär vika sig först så man får nog se till att ha benen nere och linor i backen 😀

Edited by Johannes N
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Då har man kört turistvägarna i Norge, Gudbrandsdalen, Trollstigen, Geiranger, Fjällvägen, Jotunheimen.. otroligt vackert och en bra test för bil och camping-grejor.

Erfarenheten är att det behövs en ”fridge-slide”, enklare åtkomst för kastruller mm… och jag vill slippa att tömma bilen och ta in i tältet på nästa resa…

Nästa bygge är snart klart…

IMG_5872.jpeg

 

Edited by Johannes N
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...