Jump to content

Min Patrol Y61


Pontus Wedell
 Share

Recommended Posts

Hej gott folk, 

köpte en fin Y61 av 1999 årsmodell av en bekant för ett antal år sedan. Har sedan dess ägnat många timmar av reparation och modifiering. Tänkte visa lite av det jag gjort, och är intresserad av synpunkter och fortsatta förbättringsåtgärder. Jag använder bilen nästan dagligen under sommarhalvåret, men ställer av den i oktober-maj. 
 

Maskinellt är den i väldigt fint skick. Den har gått 15500 mil, utan motorbyte etc, vilket ju är rätt unikt lite givet årsmodell. Drivlinan är i närmast perfekt skick. De mer omfattande reparationer jag gjort är byte av rostskador bränsletank, byte 4 m bromsrör, swivel hub vänster fram och  en del mindre charmigt karosserisvetsande runt en tröskel. 
 

De modifieringar 

1. Safaritak (Nomax)

2. Framstötfångare (Dactec)

3. Vinsch, Warn VR EVO 12.

4. 31 mhz radio plus två handburna enheter

5. Arbetsljus bak + sida med on/on switch fram i kupén och bak för oberoende kontroll.

6. Inverter, 1300 watt 

7. Aux-batteri, AGM 75 aH med CTEK Dc/dc 250s. Batteriet försörjer radio, inverter, arbetsljus och samtliga laddare. 
 

8. Egentillverkad förvaring därbak med kompressor, verktyg etc. 
 

Säkert glömt nåt, men lägger ut lite bilder. Jag hjälper gärna till med input om nån vill få till ett vettigt elsystem med aux-batteri. Tyckte inte det var helt självklart när jag började. 
 

 

 

FD73B9B7-A3C7-4716-AA4D-A1962F642C24.jpeg

F0646066-F42F-4A51-A227-A0DD6647D9EA.jpeg

3C27C298-6378-4EE6-A68C-15DAE642A00E.jpeg

38D16BBD-60F6-4912-8E2F-CB862AACFC04.jpeg

72B474CC-65D6-4800-9248-64C258CD86CB.jpeg

  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Norlin said:

Du får gärna berätta hur och med vad som du skapade till elsystem. 

12V-system i Patrol, till skillnad från 24V i min gamla TLC. Sitter ett AGM-batteri 105 aH som startbatteri, det försörjer också vinschen. Att få in ett extrabatteri under huven på en GU är nära nog hopplöst, så valet föll på att ha det därbak. Det finns rätt stora outnyttjade volymer på Patrol mellan plåt och interiör i lastutrymmet, så med planering och viss improvisation går det att få undan i princip hela batteriet utan att det inkräktar på lastutrymmet. 
Mellan startbatteri och aux-batteri sitter en CTEK 250s Dc-laddare. Ett vanligt skiljerelä duger nog fint, men vill ha möjlighet att ansluta solpaneler i framtiden. Bygger man in det är nog AGM att föredra, även om man kan få till en okej ventilation ovanför hjulhuset. Under huven spelar det ingen roll. Jag TROR att det är bullshit att man måste ha likadana batterityper vid seriella system, hittar inget som stödjer det i litteraturen. 
 

Kabeldragning etc i trösklar, nästan alla kablar överdimensionerade för framtida watt-behov. 

Jag bifogar lite bilder från hur jag byggde in batteriet!
 

35476A11-AF41-461C-B7F8-B4C151022421.jpeg

EB05D1D3-6AA9-4DE4-B37B-0C118E71F230.jpeg

EA22BADD-89E2-4E92-A130-5D44E092FEC7.jpeg

05892294-DB83-47B9-BB8F-F5ADE9F2790B.jpeg

D24C4007-52B3-4FBF-A8A7-605926062460.jpeg

Edited by Pontus Wedell
  • Like 2
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Prydligt.

Min slutsats om dubbla batterier är att med ett enkelt skiljerelä underlättar det om båda batterierna är så lika som möjligt, med en DC/DC är det inte alls lika viktigt.

(Med reservation att det grundar sig på internet och bekanta med adekvat utbildning, själv har jag inte lyckats komma till skott med mitt egna byggel

Edited by Norlin
  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Norlin said:

Min slutsats om dubbla batterier är att med ett enkelt skiljerelä underlättar det om båda batterierna är så lika som möjligt, med en DC/DC är det inte alls lika viktigt.

Enig, og det handler om at batterienes egenskaper bør være like.

 

Velkommen til forumet! Herlig å se en Y61 igjen!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@Norlinjag håller med, det underlättar en del, men jag tror att oron för att göra bort sig är något uppförstorad. Den vanliga kombinationen skulle sannolikt röra sig om en våtbatteri och ett AGM-batteri, och ett skiljerelä har inte förmåga att moderera strömstyrkan från generatorn på samma sätt som en ctek eller redarc Dc/dc-laddare. Det som händer är två saker: ett AGM-batteri gillar inte höga strömstyrkor, utan mår som bäst kring 6A input. Det fixar inte ett skiljerelä. Det är normalt sett inget problem om Du har en någorlunda åldrad bil med en korkad generator där strömstyrkan normalt sett rör sig inom hyggligt snäva intervall och toppar normalt sett kring 1500-2000 rpm i motorn, men har Du en nyare bil med en s k smart generator blir det inte bra. (Smarta generatorer levererar en mycket mer varierande strömstyrka, och kan nå betydligt högre ampere än osmarta generatorer) Det andra som händer är att ett AGM har en lite högre spänning än ett våtbatteri, ett AGM brukar ha 13,35 V som fulladdat, och ett våtbatteri runt 13,2. Den spänningsskillnaden gör att när bilen är avstängd och generatorn inte levererar ström kommer ett skiljerelä att helt enkelt jämna ut spänningen över batterierna tills dess båda når samma spänning. Då har man tappat lite effekt ur sitt AGM-batteri, men inte vunnit ngt i sitt våtbatteri eftersom det inte upprätthåller samma passiva spänning ens när det är fulladdat. Har man två fräscha batterier är det marginellt, men har man ett knackigt våtbatteri (eller AGM - mindre sannolikt) kommer man då att dränera ett batteri när bilen står. 
Lägger man pengar på en dc/dc-laddare bygger man bort problemet och vinner nog möjligen i batterikostnad på sikt. 
 

Men har man två olika batterier som står och samlar damm och en tight budget är det absolut värt att sätta in ett skiljerelä för ett par hundra spänn och se hur länge dom överlever, det är min uppfattning. 
 


 

 

  • Thumb up 4
Link to comment
Share on other sites

Tycker det är svårt att få till schyssta inramningar till strömbrytare och sånt, men tycker tunn aluminium fungerar rätt bra. Det går att såga med sticksåg, fräsa med överhandsfräs och borra i utan problem, så det har blivit min standardlösning för integrering av elektronik. Bifogar några exempel. 
 

Invertern är från tyska Voltstart och jag kunde gömma den under förvaringsfacket mellan framsätena. Det är en modifierad sinus, men har testats av oberoende lab och enligt dom kan sinusvågen jämställas med ofiltrerade vägguttag, så jag har vågat ladda laptop etc utan problem, och har nu till slut vågat slappna av. Med just inverters tror jag man får vad man betalar för, vad är andras uppfattning? 
 


 

 

174F0491-6DC0-4D0A-A973-99699632F390.jpeg

9BF6B054-D7C1-45D9-9365-3B5212E3AC6E.jpeg

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

En av de saker jag ännu inte lyckats med, trots en hel del nerlagd tid, är att stänga av den blinkande air-bag-lampan. Jag kopplade bort båda airbagsen när vi monterade framstötfångaren, och utförde momenten enligt Haynes verkstadsmanual, men trots det blinkar lampan efter att airbagsen kopplades in. Jag letar nu lösningen en god bit utanför boxen, så om nån vet hur jag löser det är jag mycket tacksam. Tror inte bilprovningen kommer att jubla nästa år om den blinkar. 
 

Vinschen är en Warn EVO VR12 med syntetlina, 5500 kgs dragstyrka. Utväxlingen är varken långsam eller snabb, utan ganska lämplig för mina ändamål. Jag kopplade in den på startbatteriet, vilket jag vågar påstå är det klokaste alternativet om man har sitt extrabatteri baktill, av kabeltekniska skäl. Huruvida man ska säkra upp sin vinsch är föremål för diskussion, men jag har valt att säkra upp den med en 350A säkring. För att slippa gå för fulla spjäll finns schackel och brytblock i förvaringen för att kunna vinscha på dubbel lina om behovet uppstår. 
 

Jag har avstått en strömbrytare i kupén. Warn hävdar att dom har omätbara läckströmmar, och jag har själv isolerat vinschen och konstaterat att den inte drog nåt på min amperemeter iaf. Instegsvinschar är sämre isolerade och där kan man få lite problem såvitt jag förstått. 

2C32266C-9E1D-40E2-906C-A6689FB36EC5.jpeg

889C0FDE-783F-4CDF-B526-BB28F70FEE67.jpeg

4CDBD347-31B1-48E3-9222-0DB1FDF3F314.jpeg

Edited by Pontus Wedell
  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, Pontus Wedell said:

Jag kopplade bort båda airbagsen när vi monterade framstötfångaren, och utförde momenten enligt Haynes verkstadsmanual, men trots det blinkar lampan efter att airbagsen kopplades in.

Bara så min hjärna förstår, airbag urkopplad, arbete på framsötfångare, airbag återinkopplade, airbaglampa blinkar.

Demonteras några sensorer? Om så, återmterades dessam

Har du läst ut felkoder? Vanligtvis klarar inte en ELM327 annat än emitionsrelaterade felkoder.

Har airbagmodulen återställts? Vissa ECU gör detta efter 10st tändningscykler.

Och du har givetvis googlat.

https://www.patrol4x4.com/threads/airbag-light-flashing.312481/

 

Edited by Norlin
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
1 timma sedan, Pontus Wedell said:

En av de saker jag ännu inte lyckats med, trots en hel del nerlagd tid, är att stänga av den blinkande air-bag-lampan. Jag kopplade bort båda airbagsen när vi monterade framstötfångaren, och utförde momenten enligt Haynes verkstadsmanual, men trots det blinkar lampan efter att airbagsen kopplades in. Jag letar nu lösningen en god bit utanför boxen, så om nån vet hur jag löser det är jag mycket tacksam. Tror inte bilprovningen kommer att jubla nästa år om den blinkar. 
 

Vinschen är en Warn EVO VR12 med syntetlina, 5500 kgs dragstyrka. Utväxlingen är varken långsam eller snabb, utan ganska lämplig för mina ändamål. Jag kopplade in den på startbatteriet, vilket jag vågar påstå är det klokaste alternativet om man har sitt extrabatteri baktill, av kabeltekniska skäl. Huruvida man ska säkra upp sin vinsch är föremål för diskussion, men jag har valt att säkra upp den med en 350A säkring. För att slippa gå för fulla spjäll finns schackel och brytblock i förvaringen för att kunna vinscha på dubbel lina om behovet uppstår. 
 

Jag har avstått en strömbrytare i kupén. Warn hävdar att dom har omätbara läckströmmar, och jag har själv isolerat vinschen och konstaterat att den inte drog nåt på min amperemeter iaf. Instegsvinschar är sämre isolerade och där kan man få lite problem såvitt jag förstått.

 

 

Avseende vinsch så hade jag tidigare huvudbrytare på min då dess Kina-fjärr alltid var aktiv. Jag kunde konstatera att den låg på samma frekvens som kollegans fjärr till låset. När han låste upp sin bil hackade min vinsch till!

Min nuvarande T-max styrning har inte mottagaren på mer än när jag skall använda den, därav försvann huvudbrytaren.

Säkring vore bra, ligger en hemma i verkstaden, men de är ju så förbent stora och det är trångt under huven i Jeepen.

 

Kul att du delar med dig av dina lösningar!

ps: @Norlin, jag tror att givarna försvann samtidigt som den nya kofångaren kom på samt att airbagarna kopplades bort. Nu är det lampjäkeln som inte vill slockna bara.

Ett alternativ kan vara att på ett eller annat sätt använda laddlampans signal till att ”släcka” airbagslampan i instrumenteringen. 🙄

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Airbag er normalt et system som genererer en feilkode som MÅ slettes for at lampen skal forsvinne.
Hvis du kobler ut en airbag-kontakt mens det er strøm på, vil det normalt generere en feilkode som gjør at lampen tennes.
For at den skal forsvinne må man normalt slette feilkoden.
Jeg skriver normalt fordi at unntak finnes, men jeg kan ikke komme på å ha eid en bil der det har vært tilfelle.
Airbag-kursene testes normalt på hver oppstart også, dårlig kontakt vil trigge feilkode. Skal jeg komme med mer konkrete forslag på løsning må du skrive hvordan du koblet de ut. :)

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Tack @Norlin @iknutis och @Lars 9k för input. Exakt så är situationen @Norlin. Jag har testat samtliga beskrivna metoder på patrol4x4, inget har fungerat. Jag har inte läst felkod, eftersom jag hade ett väldigt tydligt orsakssamband, och att släcka den med en OBD tror jag inte är möjligt, men kanske? Min erfarenhet av OBD är att den berättar det Du redan misstänkt, men man får det bekräftat. 
 
Har inte modifierat något i grundutförandet avseende kabeldragning, bara pluggat i kontakterna igen. 

Om Ni kommer på nån riktigt skön underground-lösning så hojta!

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...