Jump to content

Projekt Mitsubishi L200 -06


Recommended Posts

Köpte min Mitsubishi L200 i slutet av April 2022 för att ha en bil att åka på äventyr med.
Jag har hunnit göra lite på bilen men inte alls så mycket som var planerat från början.
Ni kommer kunna följa min resa här och hoppas kunna ge tips och få tips längst vägen.

Här är två bilder på hur den såg ut vid inköp

Vidköp.jpg

Vidköp1.jpg

Edited by Fredric Skarenberg
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Kul att du lägger upp en garagetråd så vi kan se vad du hittat på.

Det där att det tar tid är ju egentligen ingen nackdel, bättre  att vara ute och köra först så man känner in vad just jag egentligen behöver.

 

  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

Min plan var från första början var att bygga ett eget takrack. Jag jobbar som ingenjör och cadar väldigt mycket plåt konstruktioner. Äger även en 3d scanner så tänkte att det där slänger jag ihop snabbt med 100% passform. Men jag hittade inte någon lucka i vardagen där jag han scanna bilen 😆
Det fick bli att köpa ett rack från More4X4 men det skulle inte bli utan bekymmer.


DSC_1127.thumb.JPG.0298e34e344263dc44dbdb53aeb9b064.JPG

DSC_1139.thumb.JPG.2e72036873a5c6f4cfea31adc3de5f0b.JPG
Det var bra paketerat och snygg finish på lacken


DSC_1169.thumb.JPG.4a8a85986c6206195cef437c40de7d86.JPG

DSC_1176.thumb.JPG.7bea53a1714ca3ef83f65cb14565819a.JPG 
Här började problemen, taklinjen svänger utåt fram men det gjorde inte fästena till racket. Men när jag hade fäst dem andra lite lätt så gick det pressa in dessa på plats. Inte helt optimalt med spänningar mm men ville inte skada lacken på fästena.

 

DSC_1134.thumb.JPG.b3435267c10035ad9037b45a9d7a62fb.JPG

DSC_1135.thumb.JPG.328658b0afc3f6063dc53d797d0d52b8.JPG

DSC_1136.thumb.JPG.0592ec83cb9a99168913110e3d48d73e.JPG
Problem nummer två var att inte formen längst med hytten stämde med fästena. Det blev bättre när jag kapade bort förstärkningen i takskarven. 

 

DSC_1204.thumb.JPG.429527e43cf01b1ffda28604589b9e0a.JPG

DSC_1218.thumb.JPG.3e08fa49bac002eca5070f2715517feb.JPG

DSC_1210.thumb.JPG.878cc3ed66fe80ea31839cb5efda94aa.JPG

DSC_1201.thumb.JPG.7f88e2b8402baf8de9d38f1d2a07d70d.JPG
Här har jag fixa ställena där fästena går ner, bak gick det ner i en dubbelplåt så fick sätta nitmutter. De andra gick dra skruv rätt igenom.

 

DSC_1254.thumb.JPG.f5edee0bcb3c383c00a0fa50348127ae.JPG

DSC_1256.thumb.JPG.fe1bcffe585a11f4c6f5a0b55a1528eb.JPG

DSC_1255.thumb.JPG.45de778dd6b1e99d4169c22a11e1cb06.JPG
Bakre och främre fästet behövde brickor på 3mm för att kunna dra åt fästet så det blev stumt mot taket. Jag la även tätningsmassa runt alla hål för att inte risker något läckage in i bilen

 

Somnar vid skärmen, fortsätter uppdatera en annan dag 
//Fredric

 

 

 

 

 

 

Edited by Fredric Skarenberg
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, iknutis said:

Det var ganske dårlig passform. :(

Japp, det var riktigt dåligt. Var inne på att kapa sönder dem och fixa allt. Men vi skulle iväg på semester några dagar efter så ville försöka lösa det utan att skada någon lack.
Det kommer mer saker som var dåligt och det jag märker är att dem inte har så bra koll på sin tillverkning. Köpte det av Umeå Offroad som var väldigt bemötliga med problemen och hade snabb dialog med tillverkaren. SÅ fick en kompensation jag var nöjd med🙂

  • Thumb up 2
  • Angry 1
Link to comment
Share on other sites

Verkar dra ut på tiden för frun att lägga barnen, så jag kan väl fortsätta lite här.
Det jobbiga med alla problemen med passformen var att vi skulle iväg på semester med bilen om en vecka. Så hade ca 5-6 dagar på mig att få det att lira.
Detta var ju en av anledningarna till att jag köpte en färdig lösning... för att spara tid, nu blev det stress istället.

DSC_1170.thumb.JPG.07ca1ff0718957d924fb9b0915f55c1f.JPG

DSC_1172.thumb.JPG.6b15f8a5db1f6ccd7f3de465a97b4dca.JPG

När fästena väl satt på plats så fick jag börja med nästa problem. Det var fästena mellan takracket och fästena.
Det skulle sitta 4 skruvar med låsmutter på varje infästning mellan rack och takfäste. Det gick ju självklart inte, fick dit två stycken i varje. 
Här började jag fundera om de vet vad de håller på med och om de testat det i verkligheten.

DSC_1184.thumb.JPG.af5131e419a6ca5a67dd7d617accf8fd.JPG
Jag måttade lite fort och satte mig vid datorn, ritade upp en adapterplåt och ringde en kontakt som skar ut 4st till mig dagen efter.

DSC_1183.thumb.JPG.f9fc4e75c691cc36d045b587bcec978d.JPG
Här provmonterade jag adapterplåten för att se så det fungerade. Nu kunde jag dra 2 skruvar längst ut i takracket, 2 skruvar längst ut på takfästet(inte med på bild här) och två stycken som gick igenom tackracket, takfästena och adapterplåten. Det blev ett riktigt stabilt förband som går att lita på.


DSC_1228.thumb.JPG.cdb0b9725601fa36312e3f25542a140d.JPG
Nu var det bara att spraya på lite färg och vänta på att det skulle torka

DSC_1258.thumb.JPG.23bbfb95af2889d383df03e3a30e825b.JPG

DSC_1259.thumb.JPG.0f5d4d632a5a9349377f926f44f04f31.JPG'

DSC_1260.thumb.JPG.20ad6967ddc21f7ba043c113cf5070e7.JPG
Nu var det på plats en otrolig lättnad och semestern var räddad. 

336124706_1064960567816075_7408708280202702609_n.thumb.jpg.924ee56ead90713e78218ef0e41f2951.jpg

336156674_882512712805960_5849176320845547709_n.thumb.jpg.8d8a730e47f9757cc73c764d95db2f4b.jpg

336281619_943908220078020_5021901665513188974_n.thumb.jpg.8bd3c6333ac46f2273b1da3663069873.jpg
Vi monterade vårt taktält Safari Pro L från Outdoordays och slängde på cyklarna.
Inne i skåpet är det lite halvkaos men det tänkte vi ta till vintern/våren 2022-2023.
Det kommer snart en uppdatering om det bygget.

417244728_298165866572462_8190668928040852432_n.thumb.jpg.679fc75a34f5d1e07fa0501463cde7da.jpg

420167900_2541311306051356_5726362254581307573_n.thumb.jpg.252031406fd18c63ef2266a44b849478.jpg
Första natten blev längs med Vättern

336089163_605905794375329_4318317167970976079_n.thumb.jpg.55213fe06712be753fa632545f0697dd.jpg
Här har vi förtältet på vid Dackestupet för lite cykling i några dagar.
Tog det högsta förtältet för att få rätt längd när bilen är höjd och har större däck.
Detta var allt som hände med bygget under 2022 men vi var nöjda att allt sen fungerade och vi bara kunde fokusera på vart vi skulle resa.
 

 

  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Ont om tid inför en semester kan onekligen ge en eld i baken när det kommer till att skruva, men kul är det inte…, bra jobbat och skönt att ni fick det ”klart” i tid!

Link to comment
Share on other sites

Det var många planer för våren 2023 men tiden sprang iväg och vi landade i att bara bygga enkelt lådsystem i flaket.
Men kort innan semestern ångrade vi oss.....

DSC_3614.thumb.JPG.6bde4bd5bf54c74e2e94d07e9885269f.JPG

DSC_3615.thumb.JPG.11ee3dd8fedb15eda12d58bafa96f70a.JPG

DSC_3619.thumb.JPG.f64c76b283d51dc1c6eb6e7137a207fe.JPG

DSC_3650.thumb.JPG.4416a5424962bb4a40ab78c89547dec6.JPG

DSC_3654.thumb.JPG.59dfb35d5097a669cef1f6846163c241.JPG

DSC_3653.thumb.JPG.7ef56c00ad2be1f8d0510cfaf3816d57.JPG

Jag körde till Mönsterås och hämtade ett flak och sen till Oskarshamn för att hämta en kåpa.
Varför byter vi flak? mer om det kommer en annan dag

 

  • Like 2
  • Thumb up 2
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ser fram emot mer av detta projekt! :D är själv pågång att byta flak på min 2004 Navara, går tyvärr kanpt att få tag på ett begagnat så har bestämt mig för att bygga ett helt nytt med egen kåpa :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2/14/2024 at 5:21 PM, Frowling said:

Ser fram emot mer av detta projekt! :D är själv pågång att byta flak på min 2004 Navara, går tyvärr kanpt att få tag på ett begagnat så har bestämt mig för att bygga ett helt nytt med egen kåpa :)

Kul att höra, du får uppdatera oss framöver hur det går med det bygget.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites


Då var det dax att byta flak, jag ville ha ett flak som hade plan toppyta för att i framtiden enkelt kunna bygga egen kåpa. Flaken från 2011 och uppåt är även ca 180cm längre, låter kanske inte så mycket men varje cm extra utrymme är gött att ha.
När jag fick av flaket så blev jag förvånad att det inte var värre rost än vad det var. Det var nästan bara ytrost, inga hål mer än i stötdämparna.

DSC_3656.thumb.JPG.6907822fc0bc5010aea045bda090e08b.JPG 

DSC_3665.thumb.JPG.39995eb724a73014ca3b64a26cca86e4.JPG

DSC_3667.thumb.JPG.1e46242259fd5126998b00afdce33217.JPG

DSC_3671.thumb.JPG.cff202a0cff2f646ea573a72793971f9.JPG
Fick börja med att blås rent och tvätta balkarna, var en hel del inne i balkarna.


DSC_3674.thumb.JPG.dfb723f7e2fef157b4c3084d1e3dcc20.JPG

DSC_3675.thumb.JPG.2814ed70c3d22be65d5d7a94db21843a.JPG

DSC_3676.thumb.JPG.a9450cf15df42765aa72dd72e943ab66.JPG

DSC_3678.thumb.JPG.35d91339afa6d2b20df59c5ce4ed0564.JPG
Efter rengöring av ramen knackade jag bort ytrosten som var lös. Blev en hög runt om med färg och rost.


DSC_3679.thumb.JPG.52917545399baffe0d814df87db47291.JPG

DSC_3686.thumb.JPG.1d7d4135fc74b214a13684684b18378b.JPG

DSC_3687.thumb.JPG.1ef24d9b058f65fa4f352baa06811d44.JPG
Efter det fick den roterande stålborsten jobba. Man ser här att rosten inte var så farlig, plåten är i bra skick.


DSC_3682.thumb.JPG.bbce21f30b812d9012204f767d380b90.JPG

DSC_3701.thumb.JPG.38b1a2de5f84b53aaed4ce7c2c105be7.JPG Stötdämparna bak såg lite tråkiga ut, satte ditt ett par bättre beg för ska byta till bättre framöver.


DSC_3685.thumb.JPG.365e090b60fac5dc7ecf1f4a01d9a76d.JPG

DSC_3705.thumb.JPG.5793ca2a0d73ba086e5cb10191ce2936.JPG
Gav mig på att fixa till så bromstrumman såg lite bättre ut. Ser lite trevligare ut.


DSC_3689.thumb.JPG.c31c51b3cc2391160f0ec0ab62615576.JPG

DSC_3691.thumb.JPG.4eb608807bf3d30dae947e4988d66a57.JPG

DSC_3692.thumb.JPG.a67ffd46d0599b98ac625fdd9fade4e0.JPG
Några lager av Hagmans T03 tunna rostskydd


DSC_3704.thumb.JPG.2f23326192e8206ba8c342f1d4b7100a.JPG

DSC_3706.thumb.JPG.b7a65914b69da00719bb7ee042a67db2.JPG
Sen la jag några lager med Hagmans Caroslo F40 tjockflytande.

DSC_3707.thumb.JPG.ab7cb5b97703243748e6ae32cde4d6f5.JPG

DSC_3710.thumb.JPG.1b8dc342e5f1ce861c7cdf1e491f2692.JPG
Han inte med att snygga till balken till dragkroken. Planen är att plocka av allt en gång till i framtiden och göra det lite bättre.
Balken är från nyare modell för att passa det längre flaket.


DSC_3711.thumb.JPG.0a3f0e19587b20cc1a3fd861c8e4ca50.JPG

DSC_3712.thumb.JPG.6f772b1fcf4bcfe30b114a258d0bd799.JPG

DSC_3714.thumb.JPG.b3523d23ac6a5cbfa76d73212ac1261f.JPG

DSC_3719.thumb.JPG.ef7764a3521d1b6aee4fc9a2e03145bb.JPG

DSC_3729.thumb.JPG.abee4d31f24646cac703a988d85e05ca.JPG

DSC_3731.thumb.JPG.37869ae2304ce49bb70f8e2fccfee834.JPG
Flaket gick på smärtfritt. Det ända som behövs för att göra detta bytet är, flak och dragkrock från 2011 och framåt.
Riktigt nöjd med resultatet. Tanken är att måla hela bilen i Raptor U pol men har inte valt vilken färg jag vill ha ännu.
 

 

 

Edited by Fredric Skarenberg
  • Like 2
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
3 timmar sedan, Fredric Skarenberg said:


Flaken från 2011 och uppåt är även ca 180cm längre, låter kanske inte så mycket men varje cm extra utrymme är gött att ha.
När jag fick av flaket så blev jag förvånad att det inte var värre rost än vad det var. 

Gediget arbete, kul att ta del av.

Skönt att ramen var i så bra skick. Är allt lite lättare att jobba med än en unibody.

Men 180cm är i min värld mycket! ;)

  • Haha 1
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Lars 9k said:

Gediget arbete, kul att ta del av.

Skönt att ramen var i så bra skick. Är allt lite lättare att jobba med än en unibody.

Men 180cm är i min värld mycket! ;)

Riktigt skönt, var orolig för rosthål men ibland ska man ha tur. 

180cm är bra 😆 jobbar ju alltid med mm så vet inte hur jag blandade in cm. 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...