Jump to content

Intressekontroll - Framtidig resa 2018 (forna öst)


Andreas.E
 Share

Recommended Posts

  • Administrators

Hejsan!

Funderar på en liten resa i 2018 (läääänge till) men så blir det ibland. Möjligtvis inte det stora äventyret, men kanske intressant för flera. Så i första omgång checkar jag lite om det finns intresse.

  • Start i Norge, alt kan Danskar och Svenskar ansluta vid gränsen mot Tyskland
  • Vi kör så genom Tyskland på mindre vägar och tar ev stopp på intressanta platser (jag har en lista)
  • Kryssar gränsen mot Tjeckien (stopp i Praha)
  • Vidare mot Slovakien, svänger söder ner mot Bratislava, för vi styr rätt öst mot gränsen mot Ukraina.
  •  Vid gränsen mot Ukraina svänger vi upp mot Polen och fortsätter på öst sidan mot Vitryssland.
  • Genom Vitryssland, mot staden Minsk, så svänger vi nord-väst mot Litauen. 
  • Drar nord genom alla Baltikum länder upp till Tallin för båten över till Stockholm.

Jag har kontakter i dom flesta länder vi skall besöka, så kommer att lägga upp en så spännande "route" som möjligt. Övernattning kan bli 60% i det fria, 40% på camping eller hotell (hotell är super billigt i forna öst)

Så hur lång tid tror jag detta tar... Tja, ca 14 dagar, kanske lite mer. 

Jag gjorde en liknande resa 2015. Då använde vi 14 dagar, men fastnade på fylla i Praha i 3 dagar och så 6 dagar "party" i Polen. Så jag tror det skall gå att få till på 14 dagar, med lite mindre "party" faktor :D Men så knöt man grymma kontakter :)

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har egentligen andra planer (Overland Expo i USA, skeppa bilen dit och göra US roadtrip) men det kan väl inte vara fel att dubbelplanera så långt i framtiden.
Räkna mig som en kanske, jag skall börja leta skeppning osv och vet garanterat vad det blir mitten 2017.
Men är det inte roligare att köra in i Ukraina och till Tjernobyl? Svårt att veta vad herr Putin har hittat på till dess, men man kan ju hoppas att Ukraina är resbart då ...
Spontant känns 14 dagar kort, men kanske bara jag? 
Sträcka att köra ca?

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Jag har funderat många gånger på Ukraina, men det har inte blivit av. Allt beror lite på hur situationen utvecklar sig i världen... Först ser jag bara om det finns intresse för fler, så kommer jag att justera på resvägen. Just Ukraina har jag ingen erfarenhet med, men har även där kontakter som kan hjälpa till med planeringen, och vilka områden som är säkra. Dom andra länderna har jag bra kontroll på.

Antal dagar beror väldigt på vilka vägar man tar, hur många mil osv. Kör man hyfsat tempo kommer man till Praha på en och halv dag. Kan gott tänkas att resan växer med en vecka.

Som sagt, detta är väldigt, väldigt tidigt i planerna. Jag skall checka mer detaljerat både resväg, tider och antal mil. Återkommer :)

Link to comment
Share on other sites

Hej! 

Ny på detta forum. Tycker detta låter kul. Att köra genom Ukraina har jag blivit avrådd ifrån, så skulle gärna vilja ha några  andra med mig och köra till tjernobyl. Min plan är egentligen att köra Marocko 2018 men är inte oäven att sadla om :)

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators
On 7/12/2016 at 22.10, MrWIB sade:

Har egentligen andra planer (Overland Expo i USA, skeppa bilen dit och göra US roadtrip) men det kan väl inte vara fel att dubbelplanera så långt i framtiden.
Räkna mig som en kanske, jag skall börja leta skeppning osv och vet garanterat vad det blir mitten 2017.
Men är det inte roligare att köra in i Ukraina och till Tjernobyl? Svårt att veta vad herr Putin har hittat på till dess, men man kan ju hoppas att Ukraina är resbart då ...
Spontant känns 14 dagar kort, men kanske bara jag? 
Sträcka att köra ca?

Som om jag skrev det själv minus Overland Expo Usa - hoppas att kunna spika Island då men som broder skriver - att dubbelboka så här långt in i framtiden kan ju inte skada :) . Ukraina ska vara ett helvete mtp gränspassering men för att se Tjernobyl ( på avstånd ) kan jag ta det jobbet. Mitt största problem i vanlig ordning blir vad det kostar - att skicka fru till SPA i antagen restid 0o .

Enligt Google Maps så ligger ju faktiskt Tjernobyl ett stenkast från gränsen i Vitryssland...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

26 minuter sedan, Wiberg sade:

Mitt största problem i vanlig ordning blir vad det kostar - att skicka fru till SPA i antagen restid 0o .

Enligt Google Maps så ligger ju faktiskt Tjernobyl ett stenkast från gränsen i Vitryssland...

@Wiberg vi kanske kan hitta gemensamt spa till våra respektive och få mängdrabatt .... ? 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • Moderators

Blåser liv i denna igen - jag vet ju vart jag ska i 2017 så då får jag väl kasta mig på något nytt att planera :) .

Det du skrev inledningsvis med billiga hotell varvat med fricamping gör nog att jag kan få med HSB - om vi nu gör detta sommarstid?

ELLER - så kan man ha två rövdyra veckor med HSB och barn och två veckor kvalitétstid fruktansvärt jobbig resa runt Östersjön senare på året ?.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Vi jobber med lause planer om rundtur i Georgia. Vil skipe tvers over Svartehavet pga et anstrengt forhold til landet sør for Georgia & manglande -> uklare passeringsmuligheiter langs kyststripa i Nord. Det blir iallfall båt 1 veg.

Aserbadijan står på vurderingslista men eg dropper nok sydlige Armenia.

Realistisk sett andre halvdel av 18 eller i 19. Må bygge passande bil først :-0

Sommer ved Svartehavet kan vere INTENS VARM & klam har eg erfart ifra tidligare jobbopphold i Romania / Moldova. Så slik sett krasjer det med felles-/ skuleferie :-/

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...