Jump to content

Hiluxramble


blackstream
 Share

Recommended Posts

Batterilådan, förbrukningsbatteri och kompressor monterat, blev stadigare än jag hade hoppats på. Batterilådan jag köpte lät jag den lokala smeden förstärka så att det känns tryggt att montera kompressorn på sidan. 

Nu ska jag bara dra lite el "to the shits and bits", har ju sett en youtube-film om el så det ska nog gå bra! ? 

20170827_180600.jpg

  • Like 6
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

1 minut sedan, blackstream sade:

Tack, will do my best, lr iaf prova. 1f601.png

Kom på några fler småtips

  • Försök att hålla isär bilens orginal el från efterinstallationer så mycket det går.
  • Rita upp ett elschema på vad du gjort för installationer, blir mycket lättare att felsöka den dagen du behöver göra det.
  • Säkringar, köp varianter som du kan få tag på överallt.
  • Dra en minuskabel mellan batterierna och i chassit, minimerar riskerna för jordfel.
  • Använda dedikerade kopplingsplintar så slipper du 10+ kablar kopplade på batteripolen, underlättar vid batteribyte. (https://www.seasea.se/kopplingsplint-3x50-8x16mm-röd)
  • Like 2
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Tycker det ser mer ut som 2,5mm2, blir kanske lurad av bilden. "Färdiga" säkringshållare för kabel har jag inte sett större än till 2,5mm2
Går alla tre kablarna till samma punkt på värmaren?

1 timme sedan, Wiberg sade:

Funkar det där?

Det fungerar bra att dela upp strömmen över flera små ledare men det kräver att de har gemensam avsäkring, inte tre separata. Ibland kan en grov vara jobbigt och dyrt att förlägga. Själv överväger jag alltid att dra en.

Använder vi kalkylatorn från mitt tidigare inlägg så klarar sig 20A på en 4mm2, ger 0,36V spänningsfall. Men gäller bara för att kabeln är 2m lång, längre kabel blir grövre.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Om motorvärmaren i sig drar 50A kan jag inte svara på.

Om alla tre kablarna går till samma punkt på motorvärmaren och den kräver 50A så kommer i den koppling som verkstaden har gjort inte fungera. Max ström du kan ta ut ur den konfigurationen är 20A eftersom det är din högsta avsäkring. Kolla upp det, annars får verkstaden göra om och göra rätt.

Går det däremot till tre olika laster på 15A, 15A och 20A är allting okej och  det maximala strömuttaget från batteriet blir 50A

24 minuter sedan, blackstream sade:

Jag har några hängsäkringshållare på 10mm2 kabel över om du vill köpa @Alvefridh 1f609.png

Tack, det ska jag komma ihåg! Har jag som sagt aldrig sett.
Har alltid använt mig av säkringshållare som går att fästa upp. Tycker det ger en snyggare installation.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har använt mig av ANL och Megafuse säkringar. Går att hitta på lite här och var, finns i flera utföranden och dimensioner. Kolla hos butiker som säljer bilstereo prylar.

Sen rejäla kabelskor med krympslang över. Kan se om jag har en bild någonstans på min senaste prototyp installation.

http://webshop.awimex.se/Produkter/Installationsmaterial/Sakringar/Sakringshallare/Sakringshallare,_Megafuse?id=31120

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 2017-09-02 at 10.11, blackstream sade:

Så här ser det ut när Toyota i Västerås eftermonterar motorvärmare. Har man inte tillräckligt grov kabel så drar man många istället. 

20170902_084626.jpg

Jag kanske har varit lite snabb att döma, det är nog inte motorvärmaren, tog för givet att det va det för det kan väl inte vara fabriksmonterat? Ska undersöka lite mer. (Det är till dragkroken, redigerat i efterhand)

Edited by blackstream
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...