Jump to content

Hiluxramble


blackstream
 Share

Recommended Posts

 

3 timmar sedan, iknutis sade:

Det ble ihvertfall et veldig ryddig motorrom. Kompressoren tåler fint varmen der den er montert?

Tack. Jag har sett sämre placeringar men, ja det är en potentiell risk. Planen är att alltid ha motorhuven öppen. Eller vad tror ni andra? 

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
1 timme sedan, blackstream sade:

 

Tack. Jag har sett sämre placeringar men, ja det är en potentiell risk. Planen är att alltid ha motorhuven öppen. Eller vad tror ni andra? 

Det är nog att rekommendera, hänger ju mycket på hur mycket man behöver köra den. Det vill säga en rejälare kompressor har ju oftast bättre kylning och större kapacitet och blir därför inte riktigt lika varm. Körde förra sommaren med en norrman som byggt om ac-kompressorn. Den blev VÄLDIGT varm. Han hällde vatten på den och det bara fräste. Själv har jag smält anslutningsslangen på min lilla fristående några gånger.   

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, blackstream sade:

 

Tack. Jag har sett sämre placeringar men, ja det är en potentiell risk. Planen är att alltid ha motorhuven öppen. Eller vad tror ni andra? 

Eftersom du frågade "tror" så skall jag tro lite ;)
Det finns ju sjukt många ARB-.kompressorer monterade i diverse motorutrymmen runt om i världen och jag har då aldrig läst om problem med dem, så om du inte monterat den väldigt nära turbo eller annat varmt så borde det vara lugnt. Har du monterat den "väldigt" (definitionsfråga) nära något varmt, tryck dit en värmesköld. 
Googlade "arb twin air compressor mount" och det verkar inte finnas något rätt eller fel :)

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
1 timme sedan, MrWIB sade:

Eftersom du frågade "tror" så skall jag tro lite ;)
Det finns ju sjukt många ARB-.kompressorer monterade i diverse motorutrymmen runt om i världen och jag har då aldrig läst om problem med dem, så om du inte monterat den väldigt nära turbo eller annat varmt så borde det vara lugnt. Har du monterat den "väldigt" (definitionsfråga) nära något varmt, tryck dit en värmesköld. 
Googlade "arb twin air compressor mount" och det verkar inte finnas något rätt eller fel :)

Hmm... det är ju den som blir varm..... ;)

Link to comment
Share on other sites

59 minuter sedan, Lars 9k sade:

Hmm... det är ju den som blir varm..... ;)

Du tänker så du :) men om den inte blir varmare än resten av motorn lär det inte vara några problem. Om man nu inte ofrivilligt har någon plast emot kompressorhuvudena, men det ser så pedantiskt ut i detta motorutrymmet att det inte skall vara några problem, eller hur @blackstream ? ;)

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

14 timmar sedan, blackstream sade:

Pedant, man har ju blivit beskylld för värre saker... 1f643.png 

Min arbetsbänk

20170908_184949.jpg

"om en kaotisk arbetsbänk tyder på en kaotiska tankar, vad betyder då en tom arbetsbänk"?

Fritt citat av Einstein (skrivbord-->arbetsbänk)

Edited by Albatross
  • Like 2
  • Haha 4
Link to comment
Share on other sites

Luftningen till diffklumpen bak uppdragen bakom baklyset. Känns bra att man inte behöver vara orolig när man ska igenom vattenpölarna påväg till ICA. 

Nu är det bara 5 luftningar kvar. Dom är redan uppdragna relativt högt i motorutrymmet och sitter förstårs trångt till. Vi får se om det blir av att dra upp dom oxå. 

20170912_163742.jpg

20170912_162642.jpg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, blackstream skrev:

Luftningen till diffklumpen bak uppdragen bakom baklyset. Känns bra att man inte behöver vara orolig när man ska igenom vattenpölarna påväg till ICA. 

Nu är det bara 5 luftningar kvar. Dom är redan uppdragna relativt högt i motorutrymmet och sitter förstårs trångt till. Vi får se om det blir av att dra upp dom oxå. 

20170912_163742.jpg

20170912_162642.jpg

Bra jobbet og inspirerende å følge med på. Gir litt gnist til å oppdatere og skru litt på sin egen bil :)

Lurt også å flytte luftingene høyere opp. Du har sikkert tatt høyde for at du må ha en del slakk i lufteslangen på bakdiff, da denne beveger seg mye under forskjellig flex i terrenget? Syns den ser veldig "rett-opp" ut, men det er kanskje bildet som lurer litt?

Ellers en veldig flott bil du har fått deg. Liker utseende på den nye Hilux`en :)

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

7 timmar sedan, macivar sade:

Du har sikkert tatt høyde for at du må ha en del slakk i lufteslangen på bakdiff, da denne beveger seg mye under forskjellig flex i terrenget? Syns den ser veldig "rett-opp" ut, men det er kanskje bildet som lurer litt?

Tack @macivar. Ja, bilden luras. Det är en lång mjuk böj på slangen ned till diffen. Den ska även räcka vid en ev. höjning av bilen. Men bra att du är uppmärksam!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 minuter sedan, LantzPatrol sade:

Nu kommer en såndär nybörjarfråga. Men vad är poängen med luftningen av diffen? Är det inte en omslutet system? 

 

Har läst och sett mycket om detta men aldrig fattat varför man bör ha diff  breather. 

Hej

När du kör blir dina diffar varma, när du sen kör ner i vatten kyls de av väldigt fort. Då skapas ett undertryck i diffen, kall luft tar mindre plats än varm. Det finns då risk att vatten sugs in via genomföringar, packboxar etc och fördärvar oljan i diffen.

  • Like 1
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, LantzPatrol skrev:

Tack @Alvefridh! Då är man lite klokare. :) Så detta är en åtgärd som är highly recommended?

De fleste offroadere har allerede diff (og girkasse) breathers orginalt. Det man ofte gjør er å forlenge de, slik at de ikke skal komme i kontakt med vann under vading.
Nøyaktig hvordan det er på Patrol vet jeg ikke, men det er jo godt mulig de er forlenget på din allerede. :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde min efterforskning på Hiluxforum och via sprängskisser på partsouq.com. Där går det att hitta var dom sitter. Lätt att missa nån annars. 

På Hiluxen sitter det en slags backventil som luftning,  som säkert fyller en viss funktion att hålla vatten ute. Men australiensarna förlänger dom iaf, och dom brukar ju kunna sin skit. ?

Jag köpte ett ARB-kit men det kan man skita i. Jag behövde ändå komplettera med en del nipplar. Tryckluftskopplingar är ganska billigt. Sen kan man köra med ljuddämpare för tryckluft som smutsfilter. Hydroscand är bra i Sverige

Edited by blackstream
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Hiluxen, progress and shit

Kommer i brevlådan:
1) RSI Smartcanopy, försenad
2) Fötter till takräcke, försenad
3) Rock sliders (GOBI-X), försenad. Så att man kan lyfta bilen med Hi-jack för snygga bilder.
4) Hasplåtar (ARB)
5) Recovery point (ARB) Sån där röd fin.
6) 2"-Höjning (Iron Man) Har läst en del både bra och dåligt men fått lite förstahandsinfo om både OME och Ironman som känns bra. Det gnager lite att Andrew St. White (4XOverland) har sågat Ironman, men det blev det iaf. Samma med OME, finns mycket bra och dåligt om dom skrivet. Aussie-mates kör många andra märken som inte finns så lättillgängligt för Nordbor. Sen är ju Ironman "billigt".
7) Lite cub- & wolfboxar. Dom är bra så länge man dränker dom i sköljmedel.
8) Sån där liten Baofeng

Kommer inte i brevlådan:
X) Svart grill, tappade dom bort nånstans mellan Thailand och Sverige.

Ligger hemma på hyllan:
1) Breather kit, 5 luftningar kvar som sitter lite trångt i motorutrymmet men i nivå med halva motorn. I praktiken kommer jag ändå inte vilja köra i djupare vatten än att flaket klarar sig.
2) Nokian Hakka, till vintern
3) Balanssand
4) 25mm² kabel och div elmaterial till förbrukningsel. Ska monteras när kåpan dyker upp.
5) Frontrunner takgrind till kupétaket. Måste fräschas till den rostiga skiten.
6) Foxwing, har inte funderat så mycket på hur jag ska få fast den men det brukar lösa sig
7) Lådsystem, gamla Frontrunner-lådorna
8) Kyl, den gamla engelkylen
9) Taktältet, åker nog på först till nästa vår. Blir marktält fram till dess
10) Overlanding.nu klistermärken

Monterat:
1) Hilux 
2) Tailgate assist
3) Bug-deflector & vindavvisare
4) el-låsning/centrallås till bakläm
5) DC/DC-Laddare, 60Ah  AGM + separat skiljerelä vilket man måste ha med "smart" generator.
6) Kompressor
7) Snorkel
8) Luftning uppdraget från bakaxeln, den satt lågt, direkt på diffklump
9) Tuff-Fälgar med BGF TA KO2 265/65/17
10) KCR-box
11) CTEK Battery Sense, batterimonitor
12) Skärmar till kidsen

Planerade turer
1) Höstturen, going to be fakken rad dude and gubbsnack!
2) Höstlov i Danmark/Blokhus fohilivite! Med släkt och familjen i hus men förhoppningsvis blir det nån bild på stranden med Hilux i förgrunden och havet i bakgrunden.
3) Add your point of interest?!

20170903_123752-01.jpeg

Edited by blackstream
  • Like 6
  • Thanks 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...