Jump to content

Jeep Grand Cherokee til overlanding?


FrodeS
 Share

Recommended Posts

Jeg lurer litt på å bytte ut patrolen min med noe som ruster litt saktere. Patrolen er min nr.3-bil, som brukes til lett offroad, trekking av tung henger og generell slit-og-sleng. Greit med en bil man ikke trenger å være så redd for. 

Patrolen har noen fordeler med at den er hevet litt, har 33" hjul, sperre bak, grei å få tak på deler til, og det er mange som kan sånt. Den fungerte greit på vårturen vi var på nå i Värmlands skoger. Den trekker 3,5 tonn lovlig, og tar seg jo frem der det trengs. Ulempen er at den smuldrer opp. 

Å finne en erstatter er ikke så lett, særlig siden jeg helst ikke vil betale noe for det. Jeg vil ha noe som går over alt, trekker tung henger, fungerer greit offroad, grei å få deler til, knowhow å finne på diverse forum etc. Budsjett er egentlig maks 40.000, litt mer for "perfekt" bil. Jeg drar en del rundt på henger ca. 3 tonn. 

Jeg vurderer derfor Jeep Grand Cherokee. WJ, 1998-2005 eller så. Med Quadra Drive er det en slags LSD på alle 3 differensialer. 3,1 diesel er billig og skjør, 4,0 bensin er tørst, 5,7 bensin kanskje enda tørstere, 2,7 diesel er for dyr. Jeg har kommet over en 1999 4,0 med LPG, som jeg tror er midt i blinken. Den har også quadra drive. Litt småfiks er det jo, men ikke allverden tror jeg. Blir EU-godkjent før kjøp, evt. leveres med mangellapp. Jeg har 3 fyllestasjoner for LPG innen 15 min kjøring. Nærmeste er 2 min unna. Jeg har allerede en mercedes e-klasse som går på LPG. Fungerer fin-fint. 

Min erfaring er at det er mer enn bare størrelse på dekk og tommer heving som sier noe om hvor god en bil er i terrenget. Patrolen har den ulempen at den er stiv foran, og knapt har noe flex der. Det er bra bak, men totalt sett ganske dårlig. Den er også ganske lav under midten, da ramma er veldig høy, og girkassa sitter langt ned. Med 33" på min korte patrol har jeg kjørt ganske like med eldre Grand Cherokee på 31". 

Jeg ser ikke for meg noe voldsomt byggverk, men lurer på 2" heving, 32 eller 33" dekk, og bushwacker skjermbreddere. 

 

Er det noen som har synspunkter på 1999 Grand Cherokee som turbil med mulighet til å takle litt terrengkjøring? Hvor bra fungerer Quadra Drive? Takler den å trekke tungt lass? 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Jag kör ju Jeep, min "Overlandewannabe" men det är en ZJ, dvs en äldre generation med enkel 4wd, dessutom ombyggd till ännu äldre och robustare version, så tyvärr har jag ingen koll på de nyare varianterna :(

 

Edited by Lars 9k
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Velvel, da blir det spennende å se om jeg har gjort noe dumt. Jeg har kjøpt amerikansk bil, satt sammen i Østerrike, med girkasse fra USA og motor fra Italia. Gått like over 300.000 km. Det kan vel ikke gå noe annet enn galt? Jeg handler for første gang fra firma. Innbyttebil, som de taper en del penger på, men det er jo fint for meg. De har gått gjennom og funnet litt småfeil som blir fikset nå. 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Siden motoren kommer fra Italia endte du vel opp med en 3.1 liter?
Det finnes mange gode eksempler på slike som går både bra og lenge. Det viktige er at de ikke går varm, så pass på at kjølingen fungerer som den skal.
Ny olje og filter setter de også pris på. Hvis det er takluke på bilen er det viktig å unngå vann i midtkonsollen ved girspaken, det kan ta livet av elektronikken der = dyrt.

Når det gjelder å ta seg frem i terrenget er ikke WJ den verste modellen. Litt lang akselavstand for seriøs offroading, men de forskjellige 4x4 systemene Jeep har hatt på denne modellen er ikke dårlige. Les mer om de her:

https://en.wikipedia.org/wiki/Jeep_four-wheel-drive_systems

Jeg tror du vil bli godt fornøyd med bilen. :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg håper jeg blir godt fornøyd. Den er ikke hentet ennå, men det bør nærme seg nå. Patrolen ble solgt i går, så det er bare å ønske nye eier lykke til med sveising av rust. 

Jeg var nære unna å kjøpe en med 4,0 bensin og LPG, men droppet det pga. den kun har quadra track 2. Den jeg har handlet er en 2000-modell 3,1 med quadra drive. Den kobler inn drift foran ved behov (eller når den er låst i 4L), samt at den har LSD i både fram- og bakakslingen. Det er en pumpe som pumper opp trykk når det er hastighetsforskjell, og så siger det sakte ut igjen. 

Det blir spennende å prøve. Jeg må vel omtrent lære å kjøre offroad på nytt, med overgang fra manuell til automat, og fra sperre til LSD, i tillegg til at bilen er smalere og lenger. 

På litt sikt har jeg håp om å få hevet den 2-3-4", og forhåpentlig få klemt på 32" hjul. Det lille jeg kjenner både liten og stor cherokee fra før, så har de ganske bra bakkeklaring og veldig god flex. En god start for halv-seriøs offroading. Bilen skal også være en nr.2/3-bil, og vil bli brukt til å trekke tung henger, så det blir ikke noe seriøs ombygging. 

Dette med kjøling er nok lurt å følge med på. Jeg har tenkt å sette en temperaturføler på automatolja, så jeg kan følge godt med på den, og evt. sette på ekstra oljekjøler om det blir nødvendig. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...