Frode Posted September 4, 2017 Share Posted September 4, 2017 Hei. Kjøpte en 130 i 2014 nesten på impuls. Prisen var fornuftig så jeg handlet først, for så å vurdere om det var bilen for meg. Ble kun enkle modifiseringer det første året. Selv om jeg har hatt diverse engelske biler fra før, så er en Defender en sær bil som må prøves grundig. Det ble test tur til Island. Bilen var den rette for meg, så nå skulle den modifiseres for meg. Så det ble en lastebil. Den har også blitt støyisolert, nye seter, ny utveksling i transferkasse, led lys, innvendig skjult veltebøyle++ Nå bygger jeg en campingkasse med hevetak til bilen. Håper å bli ferdig til våren. 14 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted September 4, 2017 Share Posted September 4, 2017 Morsomt å se folk satse på Defender. Alltid like moro å treffe disse langs veiene også, kuriositet som de er. Så en så sent som i helgen utenfor Trondheim, britiske skilt og campingkasse bak. Så ut som en gammel militærambulanse faktisk. Er det TD5-motor i denne? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted September 4, 2017 Author Share Posted September 4, 2017 Ja det er en td5 i denne. Tror en tidligere eier har "snakket" til den, for den går rimelig greit (til å være Land Rover). Bruker under literen på langkjøring, forrige måling var på 1,3, man da med henger på 2600 kg. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted September 4, 2017 Moderators Share Posted September 4, 2017 Välkommen Frode! Spännande prosjekt, posta gärna bilder under resans gång. När var Islandsturen? Alene eller med flera bilar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted September 5, 2017 Author Share Posted September 5, 2017 Islandsturen var i august 2014. Var stort sett 7 biler i følge. Planen var med 10, men en person ble syk, en bil ga opp seg på Færøyene og en var ikke begeistret for å kjøre på grusvei. 10 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted November 8, 2017 Author Share Posted November 8, 2017 Campingkassa begynner å ta form. Den er laget av et rustfritt rammeverk og pålimte sandwichplater i 40 mm. Den er lager i to deler da jeg vil ha den hevbar. Bilen vil bli rundt 225 cm høy når taket er nede. I hevet tilstand blir den innvendige takhøyden rundt 190 cm. Det er fire elektriske motoren, en i hvert hjørne, som løfter ytterdelen 76 cm på 1,5 minutt. Måling (flere ganger) og prøvekutting før jeg til slutt tok sjansen på å kutter åpning til vinduene. I front blir det kjøkken og bad. Bygger interiøret i 4 mm finer og reisverk i 23x36 for å holde vekten nede. Vil bli sparklet og malt etterhvert. Benkeplate i 6 mm kompositt laminat. Bak blir det skap, sitteplass og senger. Sengen kan enkelt vippes opp, er fan av å gjøre ting fort og enkelt når jeg er på tur. Sittergruppen kan også slåes ned til en seng, det tar litt jenger tid siden en må re opp. Skapdører begynner å ta form. Litt sparkel og maling gjenstår. Også laget i 4 mm finer for å spare vekt. Lager vegger inn til badet i 4 mm finer og 12 mm våtromsplater. Maling og våtromstapet til finish etterhvert. 14 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
blackstream Posted November 8, 2017 Share Posted November 8, 2017 Shit va coolt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
William Blomberg Posted November 8, 2017 Share Posted November 8, 2017 (edited) ? Edited August 13, 2018 by William Blomberg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted November 8, 2017 Premium Member Share Posted November 8, 2017 Stilligt!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member thorstein Posted November 8, 2017 Premium Member Share Posted November 8, 2017 Rått! Blir spennende og se det ferdige resultatet! Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted November 15, 2017 Share Posted November 15, 2017 Facinerande bygge! Väldigt kul att se och följa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted August 13, 2018 Author Share Posted August 13, 2018 Bygget skulle etter planen vært ferdig til mai i år, det gikk nesten. En uke før ferien så røyk løftemekanismen, så det ble telt denne ferien også. Fikk etterhvert ny motor, og kassa er blitt brukt siden juli i år. Det fysiske er neste ferdig bygd og virker nogenlunde, på det tekniske er det mye igjen. Men lys, toalett og kjøleskap fungerer. Her et bilde fra denne helgen. 18 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnE Posted August 13, 2018 Share Posted August 13, 2018 Snyggt!!!! Det här vill jag se mer av! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted August 13, 2018 Moderators Share Posted August 13, 2018 Vackert Frode! Link to comment Share on other sites More sharing options...
William Blomberg Posted August 13, 2018 Share Posted August 13, 2018 Ursnyggt fixat! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted September 27, 2018 Author Share Posted September 27, 2018 Det ble vinter forrige helg. 11 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted September 27, 2018 Moderators Share Posted September 27, 2018 Håller campern kylan ute @Frode? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted September 27, 2018 Author Share Posted September 27, 2018 Den vil nok gjøre det når jeg får montert varmeren. Var 5 grader varmere inne. 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnE Posted September 27, 2018 Share Posted September 27, 2018 (edited) Så sjukt ballt! Planerat för en dieselvärmare eller? Du måste ha varit lite längre västerut jämfört med mig förra helgen, jag slapp snön i Rondane =) Edited September 27, 2018 by JohnE 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted September 27, 2018 Author Share Posted September 27, 2018 Var ikke så langt fra Hallingskarvet. Dieselvarmeren ligger klar i garasjen. Ble ikke tid til å montere den i år. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted June 27, 2019 Author Share Posted June 27, 2019 Vinterens program var: 1. Vinsj 2. Ekstra tanker 3. Luft hjepefjærer 4. Dieselvarmere. Ble nesten ferdig... Vinsj og kjørelys i fanger ble montert. Klargjøring for montering av tanker. 130 l vann, 90 l ekstra drivstoff og en liten lufttank. Planen var å montere fire luftbelger. Foran ble det for trangt, så det blir kanskje til neste år men nye deler. Bak så fjernet jeg den indre hjelpefjæra, og monterte luftfjær med innvendig bumpstop. Når bilen er fullastet, 3450 kg så er den 1 cm høyere enn en standard bil. Styringspanelet til alle belgene. (foreløpig kun 2 stk som er montert) Etter fire forskjellige fjærer så fant jeg noen som ga riktig høyde foran. Bilde av de som er til overs.. Med de høyeste fjærene ble det nesten plass til 37" dekk. Diesel koketopp og luft/varmtvann er montert. Har ikke fått startet det ennå. Tror det er alle de T-stykkene jeg monterte til den ene pickupen i tanken som lager luftkrøll. Skal montere en trippel pickup i kveld, så kanskje det blir liv. 10 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted June 27, 2019 Moderators Share Posted June 27, 2019 Spännande Frode! Jag har klurat lite på det där med en kompressor till mina luftbälgar. Tänkte faktiskt be en kamrat om att hjälpa mig att få det digitaliserat. Dvs en processor som ser till att det höjs/ sänks likt i bägge samtidigt. Mest villhöver men extra bling i kabinen ger ju poäng . 1 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted August 27, 2020 Author Share Posted August 27, 2020 Den planlagte turen til Island ble utsatt i år, så da ble den en trøstetur nordover i Norge. Bilen oppførte seg eksemplarisk ble 600 mil og 630 liter diesel på 14 dager. Bilen vekt var 3440 fullastet. Var tre biler og en Triumpe i følge til Borkenes, her fra polarsirkelen. En liten snaromvei fra Reisadalen. Innom Nordkapp, som er blitt en fryktelig turistmagnet. Koster teoretisk kr 850,- for 2 pers med bobil for å komme inn i suvernibutikken for å kjøpe et klistremerke. Slettnes fyr, Norges nordligste fastlandsfyr. Camp på russergrensa Grense Jakobs Elv. Camping på kanten, 100 meter rett ned. 3 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted August 27, 2020 Share Posted August 27, 2020 Deilig når bilen og utstyret bare fungerer som det skal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted August 27, 2020 Author Share Posted August 27, 2020 I kveld fikk bilen ny hybel. 4 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now