iknutis Posted August 2, 2020 Author Share Posted August 2, 2020 Da har vi vært på en tur fra Tafjord-Trollstigen-Eikesdal-Aursjøen i fantastisk vær med mye trivelige folk! Ang teltet; Da har jeg og to unger på 6 og 9år fått oss to netter i teltet. Ta det negative først; -hempene på glidlåsene klirrer når det blåser, så der må jeg ha på krympestrømpe så det ikke høres ut som Nissens slede -med unntak av vinduene er det ingen lufting i teltet, så om man lukker vinduene for å unngå lys, blir det bra tett. Vi opplevde kondens kun på taket, ikke på selve duken. -madrassen er i overkant tynn, ungene merket det ikke men der jeg lå var det bra hardt. Vurderer å bytte den ut med Exped duo i LW-størrelse som passer perfekt på bredden og ok på lengden. -pga demperne er litt svake, trenger teltet litt hjelp for å komme seg opp. Men det synker ihvertfall ikke sammen. Positivt; -holder tett i regnvær -solid duk med solide glidelåser -superraskt å sette opp og ta ned -plass til to (kanskje tre) normale soveposer oppi der når nedfelt, ble for trangt med min gigantiske Isbjørn Jan Mayen. -lystett duk -synes jeg merker mindre luftmotstand på taket med dette enn det forrige softshell-teltet Totalt sett så angrer jeg ikke, jeg betalte ikke for et Alucab telt og det er jeg inneforstått med. 😁 4 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
pilten Posted August 4, 2020 Share Posted August 4, 2020 Hvordan er resten av teltet? Trur du det vil gå greit å integrere det i hartoppen på jeepen? Sånn som på den videoen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted August 4, 2020 Author Share Posted August 4, 2020 3 hours ago, pilten said: Hvordan er resten av teltet? Trur du det vil gå greit å integrere det i hartoppen på jeepen? Sånn som på den videoen? Tja, er det noe jeg har glemt å dekke? 😛 Bunnen er av noe slags honeycomb-plate, det samme er toppen. Den kan sikkert fjernes og erstattes med feks aluplater eller glassfiber om noen skulle ønske det. Det eneste jeg tror jeg ville tatt med videre til en evt integrering i hardtoppen tror jeg er selve duken. Og da tror jeg kanskje at jeg ville valgt et telt i glassfiber i første omgang, 140cm glassfiber. Evt tatt utgangspunkt i en skiboks i glassfiber. For DIY syns jeg dette er et for dyrt utgangspunkt, at poenget med integrering kanskje forsvinner helt. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted August 5, 2020 Author Share Posted August 5, 2020 Liten fix idag; manglet et deksel til ene railen når jeg kjøpte bilen. Fort gjort å ordne. 😁 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted August 11, 2020 Author Share Posted August 11, 2020 (edited) Slik ser det ut med tre soveposer i teltet, akkurat passe bredde til en stor og to små. I helgen skal jeg teste Exped duo oppblåsbar madrasse i teltet. 👍 Ble ikke helt fornøyd med at kjøleboksen beveget seg litt når den var tom. Med varer i blir friksjonen stor nok til at den er helt stille. Løste det ved å kopiere løsningen til @Steinvaldsen slik at den nå kan låses i forkant. Mye bedre. 😁 Edited August 11, 2020 by iknutis 5 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted August 17, 2020 Author Share Posted August 17, 2020 Ble selvsagt syk i helgen, så testing av den nye madrassen er utsatt til neste helg. I dag har vi vært uten strøm, så da ble det utendørs middag. Den nye bålpannen leverte 100%. 5 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted August 20, 2020 Author Share Posted August 20, 2020 (edited) Har i hele sommer hatt en smått irriterende klunkelyd i forstillingen. Satte derfor bilen på verksted idag for å få de til å sjekke hva det kunne være, istedet for å bytte masse deler bare på mistanke. De bekreftet dårlige hundebein og stabstagsforinger. Begge deler hadde jeg på lager, så ikveld ble de byttet. Fremgangsmåte; Jekk opp bilen på begge sider, sett bukker under. Ta av hjulene. Løsne øverste bolt på hundebeina(17mm), begge sider. Løsne fremste beskyttelsesplaten under motor, 4stk 12mm bolter. Obs; platen henger på to kroker i fremkant, så senke den bak først. Løsne deretter to bolter (14mm) som holder klemmene til foringene på plass. Skru helt ut den ene, den andre bare såpass at klemmen slipper taket og hele stabstaget kan så vippes ut. Med stabstaget ute fjerner du nederste bolt på hundebeina, og monterer de nye. Settes inn i motsatt rekkefølge. Tar ca 45-60min med alt. Resultatet er lydløs bil over alle ujevnheter. ❤️ Edited August 20, 2020 by iknutis 3 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted August 23, 2020 Author Share Posted August 23, 2020 Ny kortreist tur denne helgen, sammen med en bekjent som akkurat har handlet seg ny turbil. 6 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted August 28, 2020 Author Share Posted August 28, 2020 I dag fikk jeg besøk i garasjen igjen, en turkamerat som kjøpte seg Pajero tidligere i år. Han hadde bestilt seg ny dieselpåfyllingsrør og bra var det, for den var moden for utskifting. Den fikk et tykt lag med lakk, deretter sauset inn med sauefett før montering. Benyttet anledningen til å ta resten av hjulbuen også når vi holdt på. 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted September 10, 2020 Author Share Posted September 10, 2020 Tursesongen er på hell, takteltet ble idag plukket av og satt inn for tørking og lufting. I morgen skal det impregneres før det pakkes ned og legges i hyllen til neste sesong. Innredningen er også tatt ut av bilen, så med unntak av snorkelen er cruiseren nå helt standard. 😁 Og apropos snorkel; skiftet filter på motoren når snorkelen ble montert, ca 10-11k siden. Noen skal ha det til at det trekkes mindre støv inn i filteret med snorkel, jeg syns filteret ser like ille ut som vanlig. Men mengden bugs i filteret (fluer og større humler) er mangedoblet. Med andre ord; monter ikke snorkel alene for å skåne luftfilteret. 4 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
pilten Posted September 11, 2020 Share Posted September 11, 2020 Hvis du setter på sånn UFO topp på snorkelen, blir det litt mindre bugs i. Men jeg sjekker og bytter luftfilter rundt 5k km spesielt på sommertid. Får jo en bunke filter fra mr.internett for slik og ingenting. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted September 11, 2020 Author Share Posted September 11, 2020 8 hours ago, pilten said: Hvis du setter på sånn UFO topp på snorkelen, blir det litt mindre bugs i. Men jeg sjekker og bytter luftfilter rundt 5k km spesielt på sommertid. Får jo en bunke filter fra mr.internett for slik og ingenting. Har vurdert annen topp ja. :) Vil jo gjerne at humlene skal få leve og gjøre noe mer fornuftig enn å ende sine dager i min luftfilterboks.. 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted September 17, 2020 Author Share Posted September 17, 2020 (edited) Vi merket jo i sommer når vi var på tur, at en orginal LC120 ikke er spesielt fornøyd med 300kg i oppakning. Den bunnet fjæringen bak over alle fartsdempere og er ikke spesielt behagelig å kjøre i høy fart. Jeg argumenterte derfor for at vi enten måtte a) bygge om bilen vi hadde til en AT35-utgave, slik at den fikk fjæring som var beregnet på litt ekstra vekt eller b) selge bilen og erstatte den med en ferdig bygd AT. Ettersom dette er vår felles turbil, ble fruen tatt med på råd og hun var til min store overraskelse helt enig med meg. Vi endte derfor opp med å selge cruiseren, og leter nå etter en erstatter som skal være klar til sesongen 2021. Kravene er 5 seter, et minimum av komfort (Defender utgår dessverre), minst 35' hjul, automat og nok plass til alt vi skal ha med oss på innsiden av bilen (wrangler utgår dessverre). Å dra henger er ikke et alternativ for oss. Takteltet er impregnert og lagt i hyllen i påvente av neste sesong. Innredningen ble donert til en turkamerat, som skal gjøre litt tilpasninger for å få den til å passe i sin bil. Batteri, lader etc er lagt i hyllen og skal inn i den nye bilen. Jeg har også solgt elbilen, så inntil vi er ferdige med husprosjektene våre og har flyttet, har jeg gått til innkjøp av en liten Touran. #vanlife Den må ha ny tenningslås og en EU-kontroll, og jobben er påbegynt. Edited September 17, 2020 by iknutis 1 3 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted September 17, 2020 Moderators Share Posted September 17, 2020 Du och dina bilar alltså 😁. Önskar dig lycka till i jakten på nytt järn. En 4dörrs HiLux på 35"? 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted September 17, 2020 Author Share Posted September 17, 2020 1 minute ago, Wiberg said: En 4dörrs HiLux på 35"? Mange takk! En 4-dørs Hilux på 35 eller 37 står høyest på ønskelisten til fruen iaffal. 👍 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted September 17, 2020 Premium Member Share Posted September 17, 2020 Ha ha.. ja vi är inte förvånade, bara imponerande av din energi!! Men att du och fruen din är eniga om vad ni behöver låter ju bra! Då kan det kanske äntligen bli lite ordning avseende nästa ”turbilsköp!! 1 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted September 17, 2020 Author Share Posted September 17, 2020 3 hours ago, Lars 9k said: Ha ha.. ja vi är inte förvånade, bara imponerande av din energi!! Men att du och fruen din är eniga om vad ni behöver låter ju bra! Då kan det kanske äntligen bli lite ordning avseende nästa ”turbilsköp!! 😁 Viktig med energi Lars! Den som har brukt mest energi når han dør, han vinner. 😉 Det blir nok ordning skal du se, men det må vente til vi har flyttet tenker jeg. Blir en hektisk høst, men jeg skal forsøke å få litt tid med Touran på tur også. 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted September 18, 2020 Premium Member Share Posted September 18, 2020 12 hours ago, iknutis said: jeg skal forsøke å få litt tid med Touran på tur også. 🤔 alltså kan vi förvänta oss en Overlandingmakeover för Touran inom kort!! 🤣 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted September 18, 2020 Author Share Posted September 18, 2020 10 hours ago, Lars 9k said: 🤔 alltså kan vi förvänta oss en Overlandingmakeover för Touran inom kort!! 🤣 Må først få den gjennom besiktningen. 😬 Monterte ny tenningslås idag, ble møtt av tre lamper; masse defekte pærer, feilkode på EGR og defekt abs-modul. Så da ble det litt mer mekking enn jeg hadde håpet på. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted September 21, 2020 Author Share Posted September 21, 2020 Renset EGR i helgen, ser ut til å ha løst problemet. Skriver ikke trinn for trinn her, neppe andre i miljøet som mekker mye Touran. 😂 EU-kontroll på onsdag, da får vi se om den får nakkeskuddet eller ikke. 😬 1 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted September 21, 2020 Premium Member Share Posted September 21, 2020 Lite dritt där!!!! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted September 21, 2020 Share Posted September 21, 2020 Hanteras inte sådant inom vanlig service på bilarna? 😬 Ser ut att ha varit mycket skit där... Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted September 21, 2020 Author Share Posted September 21, 2020 23 minutes ago, CampForCer said: Hanteras inte sådant inom vanlig service på bilarna? Ser ut att ha varit mycket skit där... Njet, ingen intervall på rens av EGR eller innsug. Det var heldigvis lite karbon i innsuget, men ventilen hadde godt av en rens. Anbefaler derfor at folk chipper motorene sine og fjerner EGR-funksjonen elektronisk, så slipper man at dette blir et problem i fremtiden. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted October 16, 2020 Author Share Posted October 16, 2020 (edited) Overlanding-Touran gikk jo lett gjennom besiktningen, kun med feil på ABS-sentralen. Overhalt enhet ble bestilt fra Tyskland, byttet og tvangsluftet med diagnose. Siden har bilen fungert som pendlebil. Jeg kjører langt på jobb (10mil daglig) og trenger godt med lys, det er mye hjort og vilt langs veiene og jeg kjøpte derfor 3 7' lys fra Valostore, kom på ca 4000kr inkl ledningsnett og holder. Meget godt fornøyd med lyset fra disse, referansetall 37,5. Vi har også hatt første frostnatten, så nå kjøres det med vinterdekk. Som dere ser på bildet under slet jeg med at temperaturen aldri gikk opp til 90 grader, så det ble bestilt litt deler fra Autodoc i Tyskland: termostat, kupefilter, nye bremser foran og dempere til bakluken. Har også slitt med at motoren går i nødmodus, og kjøpte meg vakumtester for å finne ut årsaken. Hele vakumsystemet er friskmeldt, unntatt vakumklokka på turboen som lekker. Det ble derfor bestilt ny vakumklokke fra Darkside Developments i UK: eksperter på dieseltuning. I går kom delene fra Tyskland, og alt ble byttet i går kveld. Finfin temperatur på motoren på vei på jobb i dag, og friskere luft i kupeen med nytt filter. De nye bremsene fra herrn Bosch fungerte også bra. Her er årsaken til at jeg byttet: ikke mye slitasje, men rett og slett hull i skiven. Må være feilproduksjon tenker jeg. Skulle også slå plenen før vinteren kommer, og hentet meg plenklipper på gården. Deilig med praktisk bil. Edited October 16, 2020 by iknutis 6 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted October 17, 2020 Moderators Share Posted October 17, 2020 Snyggt jobbat 🙂👍 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now