Jump to content

Helårsdäck AT?


LantzPatrol
 Share

Recommended Posts

Jag inser lite hastigt och olustigt att mina sulor på bilen tydligen är sommardäck? 

Levde i total övertro att AT däck är allyear med M&S. 

 

Nu verkar det tydligen inte vara fallet. Mina Cooper discoverer STT pro är tydligen icke det. 

Försöker hitta något i trakten 315/75 R16 som är helår men det går ju sådär. 

 

Är det verkligen så eller är jag ute och cyklar? 

Link to comment
Share on other sites

Pass Auf. Det va i princip en däcktråd som startade WW1 om jag minns rätt. 

Jag kör smala dubbdäck på vintern. Det gör dock att man inte gärna klättrar bland stenar. Listan från stro är väl bra, men kan gissa att det finns en del som inte följer den och få som blir bötfällda? Lite sunt förnuft är ju bra, även om det är snöflinga på så kan dom va kass på vintern för ditt behov. Likaså ett däck som finns med på stro-listan eller dubbdäck. I slutändan vill man inte krocka oavsett listor eller snöflingor. 

  • Like 3
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

På nordvestlandet i Norge er det bortimot umulig å kjøre på AT dekk eller M+S.

Her må vi ha skikkelige vinterdekk, både for å komme oss frem men ikke minst for å stoppe. M+S funker sikkert greit i USA der de enkelte steder om vinteren får 5cm med tørr løs-snø, men de drenerer ikke sørpe godt nok og har heller ikke grep på hardpakket snø eller is.
På pajjen står det Nokian Hakka 7 piggdekk, men jeg foretrekker piggfritt selv.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, blackstream sade:

Pass Auf. Det va i princip en däcktråd som startade WW1 om jag minns rätt. 

Jag kör smala dubbdäck på vintern. Det gör dock att man inte gärna klättrar bland stenar. Listan från stro är väl bra, men kan gissa att det finns en del som inte följer den och få som blir bötfällda? Lite sunt förnuft är ju bra, även om det är snöflinga på så kan dom va kass på vintern för ditt behov. Likaså ett däck som finns med på stro-listan eller dubbdäck. I slutändan vill man inte krocka oavsett listor eller snöflingor. 

Ha ha ha, ja detta är allvarliga saker :)

Vet inte om våra nordiska grannar kan se/höra detta inslag (OBS! supergammalt - 2004 OBS!). = alla försäkringsbolag har ju sina policys och handläggare.
Har man otur så råkar man ut för både hårda policys och handläggare, kan bli dyrt.
Jag hade ringt mitt försäkringsbolag och kollat innan vad de säger om ev felaktiga däck så slipper man stå där med lång näsa om det händer något.
Sen kan man alltid resonera om vad sannolikheten är att man har den oturen, men man använder ju säkerhetsbälten, trots att de flesta aldrig behöver utnyttja dess funktion ;) 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, LantzPatrol skrev:

Tack grabbar! 

 

Jaha verkar väl som att man måste köpa nya sulor då. Hur många har godkända året runt däck eller vinterdäck? 

Har sommer og vinterdekk, men blir mest sannsynlig KO2 A/T neste år.

Link to comment
Share on other sites

Behovet for dekk kommer mye an på hvor du bor, hvilket klima det er i området ditt og ikke minst hvor mye du kjører.
Jeg pendler langt på jobb, og kjører derfor 15mil på (til tider) ganske røffe vinterveier. En som bor i by og kanskje tar t-banen til jobb har nok ikke helt det samme behovet. :)

 

Jeg har K02 A/T på Suzukien, så jeg kan teste den litt på vinterføre når snøen kommer.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag provade första vintern med BFG AT... i Februari köpte jag Bridgrstone Blizzak (de var billigare än Nokian Hakkapelitta) och jag ångrar mig inte. En del vägar här i bergen har t.o.m. "kedjetvång" när det har snöat mycket...och om du är på väg och vill åka skidor då är det för dj...gt att då bli stoppad

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 10/11/2017 at 9:04 PM, Fässberg said:

Jag har bfg at2 med m+s samt snöflinga på däcksidan men gummigubben poängterade flera gånger att de inte var vintergodkända i Sverige enligt någon däckbibel dom gick efter STRO hette den tydligen 

Kan bekräfta det här. 

Köpte General Grabber AT2  i 35x12.5x15 senast, då de var de sista riktigt stora godkända vinterdäcken. 

Enligt listan är de godkända om de är tillverkade innan oktober (?) 2014 och mina var tillverkade någon månad innan. 

Har dragit i Bestgrip skruvdubbar i dem, och är nöjd med greppet. 

Nästa vinterdäcksköp blir förmodligen Hakkapelitta i något mindre storlek. 

Har blivit stoppad i flygande besiktning en gång, och då hade de koll på listan. De kontrollerade tillverkningsdatum på ett av däcken, men inte på de andra, det struntade de i... ?

Edited by JohnE
  • Like 4
  • Thanks 1
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Wiberg said:

Va f.n? Flygande besiktning alltså? Jag trodde bara man höll på med sådant på denna sidan gränsen... 

Haha! Jag får villigt erkänna att jag förtjänade den kontrollen ?

Det var med min förra Pajero. Körde utan skylt fram, på vinterväg och buskörde. Passerade en civil polis och sen var cirkusen igång ??

img-20160202-102658.jpg

  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Den 10/12/2017 at 11.41, iknutis skrev:

Jeg har K02 A/T på Suzukien, så jeg kan teste den litt på vinterføre når snøen kommer.

Da har jeg fått testet helt nye BFG på variert vinterføre, og konklusjonen er som følger:

På is og hardpakket asfalt er de livsfarlige, som å kjøre sommerdekk. På ubrøytet vei med 10-20cm snø satt det helt greit, savnet ingenting.
På sørpe drenerer de litt dårlig, som gjør at jeg måtte ned i fart for ikke å plane. Hakka7 gir tilsvarende grep på ubrøytet vei, og mye bedre grep under alle andre forhold, så for min del er det ikke aktuelt å kjøre med BFG på vinter.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei, ny på forumet og plukker opp igjen denne; vi er i prosessen for å kjøpe en Overlander. Jeg ønsker helst helårsdekk, både av praktiske grunner og utseendemessig. 

De anbefales altså ikke? Eller skal man seipe? 

Blir kjørt endel på snø og is sør for Otta 😉

Link to comment
Share on other sites

Erfaringer fra en Trysling: BF Goodrich AT på LR 88" og Defender 110" fungerer greit til småkjøring i bygda, men på lengre turer har jeg følt meg mer komfortabel med piggdekk. Nå har jeg kjøpt splitter nye BFG AT dekk som jeg har tenkt å prøve meg med i vinter, så får vi se om det kjennes trygt ut. Ser ut som det er mer seipinger i de nye BF AT dekkene, så har kanskje litt tro på at de fungerer. Betinger uansett en defensiv kjørestil. Føler jeg at det blir glatt med AT dekkene så blir det innhandlet Hakka dekk med pigg.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...