Jump to content

John garage - Pajero Gen3


JohnE
 Share

Recommended Posts

Gör om - gör rätt. Det där svetsade winchfästet blev verkligen inte bra. Kapade bort det och började från början. Lät det ta tid så det blev ordentligt gjort. Nu blev det betydligt bättre, och winchen inkopplad och provdragen. 

Ny spolarvätskeburk monterad i motorrummet också.

Fortfarande inga extraljus dock ?

DSC_0461.JPG

Edited by JohnE
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Lars 9k said:

Vad var det som blev fel första gången?

Jag blev inte nöjd med hur plåten i bilen betedde sig vid svetsning, vilket förmodligen berodde på skillnaden i tjocklek i material och otillräcklig svetskunskap för att kunna väga upp det ? Förhållandevis tunn plåt i bilen, tjockare plåt i balken. 

Lösningen blev att skruva fast ny konstruktion i ytterkant, där var det både tjockare och rakare plåt. Nästintill ramliknande där, trots att bilen inte är rambyggd. En annan fördel är att man kan ta av winchbalken ifall bilprovningen skulle vara griniga något år. :-)

Edited by JohnE
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Guest munkensbilder

Min Pajero 1a är rambygd. När försvann det??

Edited by munkensbilder
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, munkensbilder said:

Min Pajero 1a är rambygd. När försvann det??

Det försvann med generation 3 som jag tror började dyka upp år 2000 i Sverige. Då blev det självbärande kaross, individuell fjädring runt om och nya stora dieselmotorn på 3,2 liter. 

Min är tillverkad i december 2001 :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jahörrni. Här skulle man redan haft tältpremiär på vårträffen, men det sprack i sista stund för mig. Bitterheten börjar sakteliga gå över nu, men då är det också dags att ta itu med det som orsakade bom-träffen, så att säga. ?

Tre av mina fina egen-svetsade klämringsfälgar har fungerat fint, den fjärde däremot slarvade jag förmodligen med. Under en köldknäpp vid stugan i vintras så sprack fälgen i en (alltför dåligt utförd) svets och började läcka. Kom hem, fick kränga på däcket på en reservfälg och insåg min begränsning. Fälgen lämnades till en professionell svetsare som slipade ur och svetsade ordentligt (trodde vi). Tyvärr blev det ändå inte riktigt bra, utan nu när sommardäcken har kommit på så har det smygläckt lite ändå. Lyckades begränsa läckaget så bilen är körbar, men det lär man göra något åt igen. Tar energi tyvärr, kanske man ska ge upp det där med klämringsfälgar innan man ens hunnit få ordentlig nytta av det. Suck. 

Jaja. Fick temperaturproblem med motorn som gjorde att jag fick avblåsa vårträffen. Igår byttes kylarfläkt och kylarlock, och den kombinationen verkar faktiskt gjort susen. Kylarslangar, termostat och vattenpump är också på ingång, men frågan är om man ska avvakta med att byta sådant och mer ha det på lager "utifall att"? Inte riktigt bestämt mig ännu. Tack vare den långa och fina vintern så är det i alla fall en hel del övrigt jag ligger efter med underhållsmässigt och utbyggnadsmässigt på bilen. Extraljus exempelvis ??

 

DSC_0773.jpg

5b0416e7e852c_Foto2018-03-19160529.thumb.jpg.d5a855686faf18985b71cc886e1cd998.jpg

Edited by JohnE
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
11 minuter sedan, JohnE sade:

Tack vare den långa och fina vintern så är det i alla fall en hel del övrigt jag ligger efter med underhållsmässigt och utbyggnadsmässigt på bilen. Extraljus exempelvis 1f602.png1f602.png

Ja och de lär du väl snart inte längre behöva ens hos er! ?

Edited by Lars 9k
Link to comment
Share on other sites

Med 33" är det precis lagom. 35" så tog det i överallt ? så jag har kapat en hel del i fram redan, så det har hittills inte tagit i någonstans. Snart dags för en seriös skogsvända på Gröndal, då får vi se hur krokigt det är efteråt :-) 

 

Nej Lars, det är förvisso sant, meeeen det är ju snart vinter igen ?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Då har man fått beta av lite underhåll som blivit fördröjt. Tror det var i mars nångång jag noterade att inre drivaxeldamaskerna hade spruckit. Säkert höjningsfjädrarna som var pricken över i't för dem. Beställde för att byta men har dragit på det, verkligen inte ett skoj jobb att göra ?

DSC_0951.thumb.JPG.78fc87f26cfa4380ec22bff69051bc89.JPG

De inre var ju paj, men jag passade på att byta både inre och yttre samtidigt när man ändå hade isär grejerna. Bara en tidsfråga innan de hade givit upp annars. Det kändes dock lite udda att sätta rakbladet i en hel och fin damask ;-)

DSC_0944.thumb.JPG.6eafd9a3baf9693222ff8eea7b996bec.JPG

Knutarna såg finfina ut, så det blev att göra rent och fetta in på nytt. 

DSC_0947.thumb.JPG.2a39863ac41c991665f98073f6314b06.JPG

Valde extra förstärkta polyurethane-damasker som ska tåla lite mer än original. Kändes fruktansvärt bra i kvalitéten. 

DSC_0929.thumb.JPG.e6e2dddef264a20f8d191cef6d3f550a.JPG

Så tog sagan om mina hemmasvetsade klämringsfälgar slut också. Dök upp ett par riktiga beadlock-fälgar till salu och jag högg direkt. Håller tätt och passar som ett smäck, eller vad tycker ni? :-)

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Tackar tackar! Och tack vare tips från iknutis kunde jag idag ringa och lägga en beställning på en ny dieseltank till bilen, mycket efterlängtad då min är i högst tveksamt skick. Då finns den redo hemma för installation lagom till att jag kommit hem från norska västkusten ?

 

Högre saker står definitivt på prioriteringslistan, men man måste se två steg framåt ibland också! ? Men imorgon ska jag väl förhoppningsvis komma ihåg att ringa till Umeå offroad och få tag i skärmbreddare...? De är la kanske inte så noga med sånt i Norge va? ?

IMG_7802.thumb.JPG.758cb964dea3ff2495dc52aafbbf96b2.JPG

Bonusbild! Välgömd Pajero nånstans på Lofoten! 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Lars 9k skrev:

Vi var lite oroliga för utsticket på @Pål Jeep när vi körde i Norge i fjor men det gick bra trots ett antal möte med norska polisbilar.

Det er ikke politibilene dere skal være redde for, men slike biler og dens habitanter. De er allergiske mot utstikk. :)

Det er nok lettere å passere med utenlandske skilt, da det er vanskeligere å få has på dere banditter. :D

Bilderesultat for statens vegvesen kontroll

Edited by iknutis
  • Haha 1
  • Happy tears 1
  • Sad 2
Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, iknutis said:

Det er ikke politibilene dere skal være redde for, men slike biler og dens habitanter. De er allergiske mot utstikk. :)

Det er nok lettere å passere med utenlandske skilt, da det er vanskeligere å få has på dere banditter. :D

Bilderesultat for statens vegvesen kontroll

En sån där bil var väldigt imponerad av mina extraljus på gamla Pajeron. Förstod inte vad de pratade om, det var ju inte ens 1kW på helljuset ?

  • Haha 6
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det här har jag sett fram emot! Enormt stort tack till @iknutis som tipsade om att dessa dieseltankar i glasfiber fanns. Hade INTE kunnat hitta dem utan dig! Installationen får dock vänta några veckor till efter jag fått lite tältnätter i kroppen. :-) 

DSC_0974.JPG

DSC_0975.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ja den här planerade semester-trippen kunde ju ha startat bättre. Jag hade i två omgångar beställt delar till min cykel för en liten uppfräschning och renovering inför min tripp till västnorge, de första paketet med delar kom som beräknat men det stora paketet bland annat innehållande ett nytt bakhjul har fortfarande inte behagat att dyka upp :geek: Då en stor del av planen var att just cykla i de norska fjällen så sköt jag upp resan, men med vädret hemma är det dumt att klaga. Har legat ute i gummibåten och guppat istället. Dumt att klaga ändå! 

DSC_0982.thumb.JPG.cad9952a2b55b7a710936ac213a4234b.JPG

 

Men lite nytta har man fått gjort i alla fall. Bytt termostat och vattenpump "just in case" då jag fullkomligen haaaatar värmeproblem. Ny tjockare heavy-duty-kylare är också på ingång från Australien. 

Noterade att på denna bilen skulle det inte gå att köra utan temostat för att felsöka kylsystem, då termostaten har dubbel funktion och även blockerar intern cirkulation i motorn, inte bara öppnar upp mot kylaren. 

DSC_0997.thumb.JPG.58d6fd1fe83f9e152423eed8e7297934.JPGDSC_0994.thumb.JPG.c799698420324ff0944ddca08e69a222.JPG

 

DSC_0999.thumb.JPG.ba061bc1d41e91ac8eb854573e8653c9.JPG

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ja, den här semestern blev ju inte riktigt vad jag hade räknat med. Någon campingtur har det hittills inte blivit då värmeproblemen med motorn fortsatte även efter att jag bytt termostat/vattenpump/kylarfläkt/kylarlock med mera. Är aldrig problem på kortare resor, säg upp till en timme kanske en och en halv timmes körning. Sen börjar tempen stiga. Min misstanke har hela tiden varit att kylarlocket inte orkar hålla tätt, men nu har jag betat av tre kylarlock med samma resultat så min nuvarande teori (och förhoppning) är att det är en liten liten spricka i kylaren som till slut ger efter och släpper ut lite kylarvatten. Luft tar sig in i systemet och då börjar problemen. 

Fick och bytte häromdagen till eftermarknadskylare a la Australien heavy duty, tredubbel kylkapacitet hävdar de. Duger det för Australien så ska det väl banne mig räcka för en normal Svensk sommar! :lol:

Till min förvåning så passade den oerhört bra, fanns inte någonting att klaga på när det gällde passformen, den satt helt perfekt! Även original fläktkåpa passade helt perfekt. Jag passar dock på och byter till kraftig elfläkt istället, med dess fördelar och dess nackdelar. I tillägg valde jag med flit en kylare för en manuellt växlad bil, och kringgår således den extra automatlåde-kylningen i botten. Nu får automatlådan klara sig med sin "vanliga" luft-oljekylare, och vi får se hur temperaturerna håller sig efter detta. Fortsätter problemen även efter detta så kan man nog tyvärr misstänka en dålig topplockspackning, eller ännu värre, en spricka i toppen. Det hade jag gärna sluppit.....
I tillägg passade jag på att byta undre kylarslangen, som annars är ganska bökig att byta när allt sitter på plats. Den övre kylarslangen får sitta kvar, med en extra slang i bagaget för akuta behov. :)

DSC_1114.thumb.JPG.327468e1b68d796dbec7a0a156aa2ef7.JPG

 

I övrigt så har väl jag liksom ni haft en riktigt varm sommar och njutit av den. Mycket badande och solande. Cykeln min är numera hel och redo för äventyr, och diverse annat har också hänt. Solpanel, förtält till taktältet, CTEK-grejjor i bilen med mera. Men mer om det en annan gång! 

Edited by JohnE
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Så kjedelig da virker som at Pajero ene har slitt litt med topplokkene etter hva jeg har lest/hørt. Men har sett at mange selger topplokk til disse så det burde vell ikke bli så ekstremt dyrt? Om du skulle være så uheldig.

Edited by kimar
Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, kimar said:

Så kjedelig da virker som at Pajero ene har slitt litt med topplokkene etter hva jeg har lest/hørt. Men har sett at mange selger topplokk til disse så det burde vell ikke bli så ekstremt dyrt? Om du skulle være så uheldig.

Ja, det är tyvärr inte ett ovanligt fel på dem. De är känsliga för varmgång och just därför är jag glad över min Engine Watchdog som har koll på blocktemperaturer istället för vätsketemperaturer. Värd sina pengar flera gånger om! Med den har jag kunnat ha koll och stannat innan det blivit riktigt illa ?

Edited by JohnE
Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, JohnE skrev:

Ja, det är tyvärr inte ett ovanligt fel på dem. De är känsliga för varmgång och just därför är jag glad över min Engine Watchdog som har koll på blocktemperaturer istället för vätsketemperaturer. Värd sina pengar flera gånger om! Med den har jag kunnat ha koll och stannat innan det blivit riktigt illa 1f44d.png

Er det jeg også har fått med meg om disse motorene. Engine watchdog har jeg aldri hørt om det må jeg sjekke!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...