Jump to content

John garage - Pajero Gen3


JohnE
 Share

Recommended Posts

Ctek-strulet har fortsatt. Det är god kontakt. Som bilden säger, när man först går in i appen, så säger den -987 volt, i kanske två sekunder, därefter flippar den över och visar det "riktiga" värdet. Tror det är det som gör saken, men varför har jag inte förstått. Ska lägga lite mer tid på google nu när man gått på julledigt och se vad man hittar på.

Screenshot_20181213-201245.thumb.png.de0a557dd69470d8b5b13ea81c42db06.png Screenshot_20181213-201326.thumb.png.09c1fcb3dfa84cca0a9344d5a2829fcd.png

 

Bilen i sin vinterskrud. Tråkigt små vinterdäck men åtminstone bra grepp :ph34r: Från den här vinkeln såg den lite tuff ut i alla fall. 

DSC_0569.thumb.JPG.6cf2909746739daa978e0ccc0ccf163b.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Man tänker att det är inte så mycket som händer i garaget alltid, men slår man ut det över tid kan man ju faktiskt se att det rör på sig. 

Bockade till lite fästen och monterade en ljusramp på taket igen, så man inte får stryk av norrmännen nu när de rustar för extraljus-krig (*host* @Wiberg *host* xD)

DSC_0690.thumb.jpg.6452a8ae106fece9ed4a0826a0ad5aec.jpg

 

Borrade lite underliga hål i skärmen på bilen, kan ju va bra att ha...

DSC_0698.jpg.5e458d99695914dc5147a04927bb3a93.jpg

Om inte annat är ju en snorkel ett väldigt bra sätta att gömma kablar bakom, tycker ni inte? 

DSC_0707.thumb.jpg.7f9585acc444457f4151c77d3794e88b.jpg

DSC_0704.thumb.jpg.4ae74be295689590bf700f7023d77727.jpg

När man ändå lagt pengar på en icke-kina-snorkel så vill det ju till att den är tät också, så då blev det att köra enligt konstens alla regler. Är imponerad över passformen ändå, med mallen som följde med så passade det bannemig på millimetern på några ställen. Imponerande. Stor skillnad från de kina-snorklarna jag haft tidigare, men å andra sidan var ju priset det tredubbla så det vore väl konstigt annars.. :-|

Lite tråkigt var väl dock att jag inte lyckades bli färdig. Hade tagit min dubbla batteriuppsättning i beräkning vid inköp, men tänkte inte på att min nya dubbelt så tjocka kylare och omplacerade spolarvätskebehållare skulle bli ett problem, men tji fick jag. Kommer behöva flytta spolarvätskeburken ytterligare en gång vilket är helt okej. Med lite tur kanske jag klarar mig med att göra om fläktkåpan, men jag tror tyvärr jag behöver göra om kylarfästena lite också. Vi får se, det har jag inte tagit itu med ännu. 

DSC_0800.jpg.5d70cb27cf9bd01bd278e5767b69694a.jpg

Sen har det snöat lite också ja, och som ni ser på kofångaren är Hagmans mattsvarta sprayfärg inte speciellt motståndskraftig mot vägsalt xD Vid tillfälle (i vår, troligtvis) får jag ta av kofångaren och lämna in på pulverlackering. 

Har ni för övrigt några andra idéer gällande kofångaren? Ser den okej ut tycker ni? Lägga till något mer? Arbetsbelysning ect? Någon idé? Jag är idel öra! 
Själv vill jag flytta ner regskylten till under kroken, det tror jag skulle bli bättre, både utseendemässigt och åtkomstmässigt. 

Edited by JohnE
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Får också lägga till att jag har lite felsökning framför mig. Bytte ju nästan allt i kylsystemet förra sommaren innan jag hittade själva problemet (sprucken kylare). Nu har bilen sen några veckor börjat förbruka lite vatten igen....och nu sista veckan har den börjat blåryka efter en stunds tomgångskörning. Jag misstänker att turbon är på väg att ge upp.. :/

 

Å det positiva är skotersäsongen igång igen! :x Meeeen jag har redan lyckats damma in i ett träd och brutit ett ben. :ph34r:xD Det är som man säger, det är som roligast precis innan man börjar gråta :lol:  

DSC_0803.jpg.00956566fc57900d9fd0219af232c0c9.jpg

  • Like 1
  • Haha 2
  • OMG 1
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Wiberg said:

Vad la du mellan rampen och plåten av brickor? Tänker på så den inte vrider sig/ tippar ner. Måste fästa min på nytt så lite tips är inte fel.

 

Mellan rampen och plåten av brickor? Alltså...mellan mitt egenbockade fäste och kortsidan av rampen? Förstår jag rätt då? Har faktiskt ingenting där... Bara dragit åt den "lagom" för hand, och den satt bra. Den är ju "under" vinddraget där den sitter, blir ju lite lä där tack vare vindrutan. 

Men en sån här typ av låsbricka på varje sida kanske hade hjälpt dig? 

9579801346078.jpg.3f62fa292ac4154ba38c4700b264c0e4.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2/6/2019 at 7:01 PM, iknutis said:

Vedr vannforbruk; har du prøvd å bypasse varmeveksleren til EGR?

Den ruster og sender vann i eksosen og omvendt på disse motorene. 

Well....lyckligvis sitter det ingen värmeväxlare på min EGR. Sitter enbart en EGR-ljuddämpare på min. 
.....såååå tyvärr är det inte den som läcker. Det hade ju varit enkelt och trevligt xD

Bytte olja och filter idag, och plockade även ner och undersökte lite. Vevhusventilationen var ganska igensatt, så den blev rengjord. Tyvärr var turbon väldigt trött också, så börja kika på vad jag kan göra åt den. 

Edited by JohnE
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då blev det dags. Efter att med enbart tomgångskörning ha gömt McDonald's-parkeringen i Hedemora i en blågrå dimma kände jag att det var läge att agera. Ville inte råka ut för en runaway diesel. Testa att Youtubea det om ni inte vet vad det är, hehe 

Blev en bättre begagnad turbo från Bildelsbasen. 

DSC_0902.thumb.JPG.fdd432e4623792d238f42b31ac60ac21.JPG

Gräva fram turbon i motorrummet så man kommer åt den är ett bra första steg. 

Hade inte lust att montera isär grenrör och avgassystem med de troliga problemen de innebär, så jag demonterade bara 2/3 av turbon. Avgashuset fick sitta kvar i bilen. 

DSC_0911.thumb.JPG.576832b1afdce0dd49632109803d9101.JPG

DSC_0907.thumb.JPG.250e500593ac0be5b7b96a8dfc8edf8e.JPG

MOV_0914_3075.thumb.jpg.620a8d0c0ff841302991f21ef8149c54.jpg

MOV_0914_9581.thumb.jpg.af91a86963fbd2468e89c2b6ff903a4b.jpg

Hade gärna laddat upp ett litet filmklipp där man ser hur vansinnigt slut den gamla turbon var, det var nästan komiskt. 

Jaja. Göra rent lite och sen panga dit två tredjedelar av den bättre begagnade turbon. Avgashuset och wastegateklockan fick som ni kan se sitta kvar från den gamla turbon. 

I med kylarvätska, toppa upp oljan litegrann och så starta och lufta kylsystemet. 

DSC_0915.thumb.JPG.85d2038609feb3eb312ffe083d5ed9fb.JPG

Skönt att bli av med den oron, blåröken försvann efter en stund. Ligger dock säkert kvar olja i någon ljuddämpare och säkerligen i intercoolern, så kommer nog komma ett par blåpuffar med rök framöver ändå, hehe. 

Det jag dock är mest nyfiken och/eller orolig över är om motorns vattenförbrukning skärper till sig i och med bytet. Jag är tyvärr inte så säker på det....

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
On 2/20/2019 at 6:14 PM, JohnE said:

Det jag dock är mest nyfiken och/eller orolig över är om motorns vattenförbrukning skärper till sig i och med bytet. Jag är tyvärr inte så säker på det....

Hehe. Turbon funkar bra, men motorns vattenförbrukning blev det ingen förändring med. Så igår gjorde vi ett test, och visst hade jag CO2 i kylarvätskan, det var ju fanimig typiskt.... :-|

Å det positiva så har inte förbrukningen ökat något nämnvärt utan är förhållandevis låg. Tyder på spricka i toppen framför topplockspackning. (Synd att jag inte hade någon EGR-kylare...)
Så känner åtminstone ingen panik att göra något åt saken, men det är tråkigt när strulen aldrig riktigt tar slut. 9_9

Tesla/Rivian/Ford, snabba på, jag vill beställa en pickup... 

  • Sad 3
Link to comment
Share on other sites

Elektrisk pickis ja? :)
Synd når det stadig dukker opp noe ny dritt. På min pajero nr 2 var det pakningen som røyk, ikke toppen.
Har skjønt det ikke er vanlig at toppene ryker, så kanskje det hadde vært greit å prøve med et pakningsbytte likevel?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Skrrrooootet lever! Märker att det var en stund sen jag skrev här. 😃

DSC_1396.thumb.JPG.9aac94d0262455183c94a7662ce3ad63.JPG

Gällande vattenförbrukningen, så får jag säga att den är ett minne blott (peppar peppar) Provade med en produkt jag skarpt blev rekommenderad. Enkel pryl, kompatibel med i princip all glykol och inga ursköljningar eller diverse specialmetoder behövde användas. Häll i kylaren och kör normalt, så småningom blir det tätt, om inte, häll i en till flaska. Ca 1dl gick åt den kommande veckan, sen dess har det inte gått åt någonting alls. Det var i maj jag hällde i gucket =) 

DSC_1244.thumb.JPG.a7d97efa54b75d640d92d4bbc93ee2df.JPG

Monterade en solpanel på taket. Har tämligen begränsat med tak-utrymme så den fick gömmas under tältets skyddande skugga ;-)

DSC_1382(1).thumb.JPG.0eb8cba0b3004c8cf9e1d4a66fcd3c0f.JPG

Panel limmad på en aluminum-ram, som i sin tur är limmad på taket via glidskenor. 

DSC_1648(1).thumb.JPG.36699ea864ba47485733fc8936e94a1a.JPG

DSC_1647(1).thumb.JPG.0014a6c86c8ae92c3c8be626e247330b.JPG

Under huven blev det en Ctek D250s och en omkopplare så jag kan koppla ihop batterierna om jag vill, alternativt slå på ström till vinschen. Eller bägge alternativen samtidigt 😃

I efterhand har jag insett att det vore smart med några säkringar på inkopplingarna också. 

DSC_1622.thumb.JPG.41a03b2d079c12f6015dc298ff3ac0f5.JPG

Upptäckte den hårda vägen att med solpanelen monterad gick det inte att använda originalfästet till taktältet i bak. Fick bocka till ett eget fäste. 

DSC_1637.thumb.JPG.6e2004ab11f459cc1f72ed17a8bf487c.JPG

DSC_1639.thumb.JPG.0eabd2c11c39113f405349097f9088b4.JPG

 

  • Like 6
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ända sedan jag skaffade bilen och började camping-konvertera den har jag varit lite sugen på att köra skog igen. Nu gick det inte att hålla sig längre! Kastade väck original skyddsplåtar under bilen i veckan och började smida eget. 4mm under motor, 3mm under växellåda och bakåt. Har lite kvar att täcka in, men det fick duga. Ut och köra! 

Ont om luft var det gott om! 

DSC_1775.thumb.jpg.2115e0bccb7312df45b58ca18092b768.jpg

DSC_1779.jpg.4666128d8bd7a77ea1f646577efd874a.jpg

DSC_1777.jpg.20a48134fe336306523d7494dd2d4580.jpg

DSC_1772.thumb.jpg.79f854f502af8eccc8ad4e1af30c7fea.jpg

Blev lite fuktigt där en stund också. Man får se det positivt - dörrlisterna var täta! :lol:
Väldigt nöjd med dagen, bonkat och knakat fint i plåtarna under bilen, några winchningar och spännande lägen. Var ändå mer nöjd när jag åkte hem, nu kunde jag minsann visa @Lars 9k att det går att köra skog utan att haverera! 

....men tjiiii fick jag för det, för halvvägs hem skar ett hjullager O.oxD Jaja, nåt ska man väl ha att göra imorgon också! :lol:

Edited by JohnE
  • Like 5
  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Visst är det svårt att hålla sig ifrån ”skogsåka” när man väl börjat. Mycket förståndigare att hålla bilen på vägen men ack så mycket tråkigare!

Klart det går att köra hel hem från skogen, faktiskt är det ju så de flesta gångerna, men, men, ett hjullagerbyte är ju nästan  normalt underhåll! 👍

Skönt att listerna och resten av bilen är tät när leran/vattnet stiger över ”relingen”!

Min var ju inte lika tät när vi brakade igenom isen för något år sedan.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, jag räknar det nästan som normalt underhåll, då jag tänkte byta det hjullagret (hb) för flera år sedan, samtidigt som jag bytte vänster bak. Meeen det blev aldrig av för det var inte något missljud därifrån. Nu däremot kan jag lova att det är missljud xD Hjullagret ligger fint och väntar i garaget sedan dess. 

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, MrWIB said:

stål måste väga fläsk

Kan ju bara vara bra med lite vikt som håller momentum uppe när man glider över stenarna. :) 
Det är så den militära varianten av hummern är byggd för att köras. Helt flat undertill med rejält järn som låter bilen glida över hinderna.

  • Thumb up 2
  • Haha 1
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 10/21/2019 at 7:50 PM, Per Pettersson said:

Kan ju bara vara bra med lite vikt som håller momentum uppe när man glider över stenarna. :) 
Det är så den militära varianten av hummern är byggd för att köras. Helt flat undertill med rejält järn som låter bilen glida över hinderna.

Exakt det där är min plan. 👍

Jag har inte hasplåtar för att skydda viktiga delar utifall att jag skulle skrapa i någonstans. Jag gillar mer stilen att köra tills inget hjul når ner till marken och därefter låta winchen släpa mig framåt 🤪

En ytterligare plåt ska på, så är allt bak till diffen fritt fram att glida över stenrös med 👍

DSC_1806.thumb.JPG.01a21a262d9cffaec90fc06dfe6d7840.JPG

  • Thumb up 3
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag hade planerat att åka till Botkyrka och köra skog igår. Hade dock börjat höra ett ljud som jag inte gillade, så på fredagskvällen hissade jag upp bilen och la mig under med "stetoskop" och började lyssna på drivlinan med växel i. Så blev det ett nytt hjullager på vänster bak också O.o:lol:
Det hjullagret var också det första mekandet jag gjorde på den här bilen när jag köpte den, ca 8500 mil sedan. Milen bara rinner iväg.. men lite väl kort livslängd för ett så kraftigt hjullager kan jag tycka, trots att jag kör med breda hjul och lågt ET. 

Man kan väl i alla fall säga att jag börjar få rutin på att byta hjullager, 2 timmar 20 minuter tog det den här gången. 17mm kråkfot är ett bra tips för att snabbt plocka av drivaxlarna på en Pajero B|

DSC_1919.thumb.JPG.f6ee756f2a2873e3c819c0aeaced2051.JPG

 

Tyvärr har jag lite fix kvar från höger bak också. Bilen är igång och går, men hjullagerhaveriet tog med sig en abs-sensor och abs-kransen på drivaxeln också, tyvärr. 
Men, då får man tillägga att det hjullagret var ett riktigt haveri. Som ni ser på bilden var det inte en helt vacker syn :lol: Gårdagens byte var mycket mer ett förebyggande underhåll. 

DSC_1805.thumb.JPG.8df83d0985543fc509c62a3ae405d342.JPG

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

8,5k är nog att anse som bra, när man har vårt ”setup” avseende storlek och ET.

Jag har bytt framhjulslager med betydligt högre frekvens och ber numera leverantören om bästa kvalitet istället för mest prisvärt.

Vatten i lager med efterföljande rost (om jag ser rätt) är ju i och för sig inte orsakat av ET och hjulstorlek. ;)

Trist att du inte kom iväg till Botkyrka! :(

 

Edited by Lars 9k
Link to comment
Share on other sites

Mjo, både ET och användning av bilen spelar ju in i det här en hel del. Men det är väldigt fint konstruerade lager dock tycker jag, väldigt kraftigt byggda och med reäla tätningar. Mitsubishi godkänner 70cm vaddjup vilket är långt över naven på en originalbil. Men det är klart, 8500 mil med breda hjul och till stor del tung (camping)-last eller släp bakom, och sen bada i lervälling. Jag kan ju inte påstå att jag är förvånad. ;)
Och jo, lite synd gällande Botkyrka. Men vågade inte chansa då jag ska upp till stugan på måndag och sen vidare mot Norge.. Det kommer fler tillfällen! 

Edited by JohnE
  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, iknutis said:

Jeg har aldri tatt av drivakselen når jeg har byttet lager bak. Kun navet.

Orginalt holder lagrene ca 200k km. 

Det vet jag inte om jag tror på :ph34r: Hur får du då loss dessa skruvar, som håller navet? De blockeras ju effektivt av navet, för att inte tala om ABS-krans-skyddet som inte är monterat på bilden, det blockerar ännu mera O.o
Jag misstänker att du lossat spindeln från bärarmarna så du kan "dra ut" spindeln från drivaxeln, för att därefter lossa navet? Tycker helt klart att denna variant är lättare då faktiskt...hehe. :P

Edit: Lagret höger bak hade minst gått 22000 mil. Det var då föregående ägaren köpte bilen, och han har inte bytt det. Det kaaaan vara så att det är original-lagret, och då är vi uppe på 30k blankt. Bra kvalitet, minst sagt! 

DSC_1921.thumb.JPG.e5c83b334627d4a5bb2e2f6173b13e3e.JPG

DSC_1927.thumb.JPG.80152d0f627329d8296d83724030b384.JPG

 

Idag blev det lite förebyggande underhåll. Damaskerna över inre styrlederna var trötta, passade på att fräsha upp hela vägen då. Samma arbete, allt fräsht, inte många kronor extra. Hjulinställning inbokad imorgon bitti! 

DSC_1930.thumb.JPG.14a186fe54fcc67cfdc0be913f7f3786.JPG

 

Edited by JohnE
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...