Jump to content

John garage - Pajero Gen3


JohnE
 Share

Recommended Posts

17 minutes ago, kimar said:

Er det jeg også har fått med meg om disse motorene. Engine watchdog har jeg aldri hørt om det må jeg sjekke!

Fantastisk liten pryl om man som jag är lite paranoid med temperaturer, alternativt om man vet med sig att motorn man har är lite känslig för temperaturer. 

En liten display och två kablar med kabelskor, en som fästs på motorblocket och en som fästs på växellådans block. Så får du temperaturerna på metallen i motorn på displayen. Kan vara lätt att missa att man spräckt en kylarslang, och det lyckas inte alltid original tempmätare visa, men denna märker det. Man får ett hum om vad som är normalt för motorn och kan sätta alarm ifall det sticker iväg. Riktigt bra pryl, kan varmt rekommenderas. Jag kommer definitivt använda den i fler motorer i framtiden. 

tm4_twin.png.11050e4245109c7ce8ed90c170db1d7e.png

  • Like 5
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
52 minutes ago, iknutis said:

De vanlige fjærene funker fint med tom bil, men for en overlander bør man ha HD fjærer bak.

Hehe, jag märkte det. När jag beställde så tog jag HD-fjädrar bak pga winchplan, men tänkte att det nog inte behövs i bak. Ack så fel jag hade ? 

Besiktning innan månadsskiftet, så har lite jobb framför mig först. Därefter ska jag försöka göra nåt åt raggar-situationen ?

Men först lite mer jobb! 

 

LRM_EXPORT_137745416611338_20180925_091549894.thumb.jpeg.e34711b38160c92414e7d8ff23655183.jpeg

Edited by JohnE
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Så jag fick en idé för nåt år sen. Jag har alltid gillat bra tryck i extraljusen och gamla Toystoryn var inget undantag med 3x NBB xenon i fronten och ramp på taket. Men, med bra helljus upptäcker man snabbt vad man saknar i halvljus. Ville göra någonting åt saken och började klura. 

Till Jeep Wrangler är ju eftermarknaden helt oändlig, och en av de populära modifieringarna är att byta originallyktorna mot LED-ditos.

71qqTdIMmoL._SX425_.jpg.9556141b7763fdcc0bf23b47d8fb385e.jpg

Folk på nätet verkade nöjda så jag satte min plan i verket. Beställde hem tre st framlampor till Wrangler, och började med min egen lilla twist på det hela. 

DSC_0321.thumb.JPG.5f0d46a82949ea2bcfa3bc2a8419b599.JPG

DSC_0319.thumb.JPG.3a2cfb59982f74c636b793a1e1455789.JPG

DSC_0316.thumb.JPG.96976b4c0f072efb1dbbe9436e77a8e1.JPG

Efter en stund i garaget hade jag byggt ett par extraljus med inbyggt halvljus. Då saknades bara en plats att montera dem också! 

DSC_0313.thumb.JPG.df6b09ead6909ca9572aee9024844543.JPG

Var för övrigt in till det årliga lotteriet hos bilprovningen. De tyckte att jag hade lite onödigt skarpa hörn på min "kofångare". No shit ? Förutom det var allt grönt, och det var ju skönt. ?

DSC_0322.thumb.JPG.4c1595e8b40156c51429eaad97cd74b7.JPG

DSC_0328.thumb.JPG.eaf5d92b4436dc49d83c19530b78eef0.JPG

Elkopplingarna fick göras om då jag inte tänkte använda dem som tillverkaren tänkt sig. 

Hur fungerade det här experimentet då? Både bättre och sämre än väntat får jag säga. Blev besviken till att börja med, förmodligen då jag har haft tämligen galna uppsättningar med extraljus förut. Sen begav jag mig mot stugan, och då när man körde på mörka, blöta, krokiga vägar genom Dalarna förändrades upplevelsen en hel del. Skillnaden på främst "extrahalvljuset" är enorm när det faktiskt gäller. Helljuset lämnar lite att önska men där har jag fler planer framöver. Man kan ju inte bli slagen av norrbaggarna på extraljussidan ?

Edited by JohnE
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har haft för vana att vid winchmontering byta ut den medföljande kroken, mot en som har klassificering och jag vet att jag kan lita på. De kinesiska billiga krokarna som man får med på köpet tycker jag lämnar en del att önska i hållbarhet och säkerhet. 

Gunnebo har varit mitt tidigare val på krokar, men nu körde jag på en annan variant. Amerikanska Factor 55 satsar på så kallat "closed system winching" och amerikanarna verkar helt till sig. Gunnebo kan nog tjäna mycket pengar i Amerika med sina säkerhetskrokar. ;)

Tack vare detta köpet blev jag då tvungen att lära mig nåt nytt. Det speciella med denna "krok" är att repet dras igenom själva kroken och därefter splitsas in i sig självt. Fördelarna är framför allt lägre vikt och färre rörliga delar, men även ökat skydd för repet.

Splitsning av rep var definitivt något nytt för mig, och med YouTubes hjälp upptäckte jag att det både var förhållandevis enkelt och till min förvåning även roligt att pilla med. 

Splicer-with-rope-unspliced-1024x768.thumb.jpg.89283dd3da45dee4f34b6ffa11bfa6bd.jpg

DSC_0331.thumb.JPG.1e05172777c5b383c4a5397abb271d47.JPG

DSC_0336.thumb.JPG.b660f493d25384b702e0ac79f3b81f77.JPG

DSC_0357.thumb.JPG.bdee3eee973b2d13b30af45822f82539.JPG

Passade även på att splitsa fast repet på trumman, istället för fäst med skruvlåsning som tidigare. 

DSC_0358.thumb.JPG.7b4f883480cc3294cd8dcdfaa1a700b4.JPG

Med linan på trumman var det bara att rulla in, men viktigt att rulla på linan spänd, så den packas fint. Kan ställa till med trasselproblem vid senare användning annars. På bilden ser man även en så kallad mjuk schackel, som jag knåpade ihop själv med Youtubes hjälp. Ska ta någon bättre bild på den, är ganska stolt faktiskt! 

DSC_0360.thumb.JPG.3172a3314f1639d8e2324e25802f0c15.JPG

Färdigt! Linan ligger spänd och välskyddad. Dessutom tycker jag hela setupen blev ganska snygg ändå ?

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, iknutis said:

Sexy som vanlig!

 

Men at du får noe slikt gjennom den årlige Bilprovningen fatter jeg ikke... 1f622.png

Det var ju det jag inte fick ? Jag måste "bygga färdigt" kofångaren och komma in och visa upp den. Frågade lite hur de tyckte jag skulle utforma resten så jag fick lite pekpinnar. 

Hade gamla däcken på för besiktningen också för övrigt, men när de såg reservhjulet kallade de mig för fegis som inte prövade med stora hjulen ??

För övrigt kan jag ju nämna något om helgen också. Blev glad att få en avhopparplats till höstresan men blev lite skrämd av snön som kom dagarna innan och prognosen som sa mycket kallt väder. Då jag sålt mina gamla vinterdäck och enbart hade grovnabbat tyckte jag det var lite väl modigt att dra iväg. Vet själv hur jag skakar på huvet åt de som hamnar i diket den första snön. ? 

Vad jag förstår i efterhand så verkade det inte ha varit så halkigt ändå, men det är lätt att säga i efterhand. Kylan ni hade hade jag nog överlevt genom att ha en filt eller täcke över mig i tillägg. Istället valde jag att bli kvar i stugan framför öppna brasan, så det gick ingen direkt nöd på mig ändå ?

Link to comment
Share on other sites

Hahaha det har du visserligen tyvärr rätt i ? Meeeeeen nu får ni ju i alla fall ha den svenska modellen av extraljus ?? Men tror det är än så länge tämligen ovanligt även i Sverige med extraljus på halvljuset ??

DSC_0177.thumb.JPG.f206d941ef96de5a74e8a6413a3fbcd1.JPG

Bonusbild: Ser fram emot vinter och snöskoter sjuuuuukt mycket nu ?

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
1 minut sedan, JohnE sade:

1f609.png Men tror det är än så länge tämligen ovanligt även i Sverige med extraljus på halvljuset 1f602.png1f605.png

 

Tja förmodligen (utan pekpine) för att det inte är tillåtet. ;)

Sen är det ju inte helt ovanligt, det är ju det alla som kör med tända dimljus tillsamns med halvljus per definition har, även om de oftast inte är så effektiva.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Haha ja det kan ha något med saken att göra. ?

Tekniskt sätt har jag ju faktiskt kopplat extrahalvljuset på knappen för dimljus så olagligheten borde vara ungefär på samma nivå ?

Sen får vi se om de behålls i slutändan eller ej. Vi får se. Jeep'arna måste ha brutalt dålig belysning original för att två av dessa ska ge sån kollosal förbättring, så som internet-ryttarna hävdar. Med fem halvljus, sure, då blev det ganska bra, men med två bara är det nog inge skoj längre ??

Link to comment
Share on other sites

Lite mer på lin-splitsningstema, om det nu är någon mer än jag som är intresserad av sådant ?

Så jag gjorde en så kallad mjuk schackel. Skar av en stump av min reserv-lina och började knåpa med Youtube's hjälp. 

Schakeln fungerar genom att man trär knuten genom öglan, och när man spänner den så låser öglan knuten. När man är klar är den lätt att "öppna" oavsett hur hårt man har belastat den. Väldigt smidig att hantera. ?

DSC_0371.thumb.JPG.48ce6e2b897a77296cd4d16d52cce506.JPG

DSC_0370.thumb.JPG.0078968b40ff61c1fb24f75515075ab2.JPG

Jag har tidigare haft tanken att köpa en så kallad "Bubba rope Gator jaw" meeeeeen jag tänkte tanken - huuur svårt kan det va att göra en själv ?

DSC_0379.thumb.JPG.b4b199057655a8ead5e15fa8a7004a20.JPG

DSC_0380.thumb.JPG.f7b5657165a22ea467f13e8e2b40b04b.JPG

Det är lite pilligt, men det var ganska skoj. Gjorde en till, något längre än den första. De tycker jag blev bättre då den första visade sig bli i kortaste laget. 

DSC_0382.thumb.JPG.5386102a18bcc14cd90bec75b97c102a.JPG

 

 

  • Like 7
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg fikk noe av det samme på min, falt fra over 90 prosent til under 40, satte på laderen og ladet opp til 100. Men så skjedde det igjen, å når jeg kjørte innom batteri butikken, satt han på et måle instrument og det viste at batteriet var gåent. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hoppas också på något slags glapp, men kontakterna verkade sitta åt i alla fall. Får skruva väck vid tillfälle och se. Hoppas inte batterierna är trötta, de är verkligen inte gamla...eller dåligt omhändertagna heller för den delen. 

 

Edit: Förresten, på tal om dessa extraljus. Räknade väl mer eller mindre att hamna i trubbel för dem förr eller senare, men trodde inte att det skulle gå så snabbt. :lol: Blev stoppad och bötfälld på grund av "effektljusen" i extraljusen. De där småglimmande bågarna uppe och nere på ljusen. Det var en nyhet för mig att man inte fick ha...och kanske lite grinigt att vinka in mig för en sådan sak. Jag har förtjänat mycket böter genom tiderna, men den där förväntade jag mig inte. ;-) 

DSC_0360.JPG

DSC_0342.thumb.JPG.bc78da08c22d4aecb557b5ea9ec203a6.JPG

Edited by JohnE
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

On ‎23‎.‎11‎.‎2018 at 18.11, JohnE sade:

Hoppas också på något slags glapp, men kontakterna verkade sitta åt i alla fall. Får skruva väck vid tillfälle och se. Hoppas inte batterierna är trötta, de är verkligen inte gamla...eller dåligt omhändertagna heller för den delen. 

 

Edit: Förresten, på tal om dessa extraljus. Räknade väl mer eller mindre att hamna i trubbel för dem förr eller senare, men trodde inte att det skulle gå så snabbt. :lol: Blev stoppad och bötfälld på grund av "effektljusen" i extraljusen. De där småglimmande bågarna uppe och nere på ljusen. Det var en nyhet för mig att man inte fick ha...och kanske lite grinigt att vinka in mig för en sådan sak. Jag har förtjänat mycket böter genom tiderna, men den där förväntade jag mig inte. ;-) 

DSC_0360.JPG

DSC_0342.thumb.JPG.bc78da08c22d4aecb557b5ea9ec203a6.JPG

Ja... det är ju förbjudet med annat än två lampor (typ halvljus eller positionsljus/dimljus) på personbilar. Undantaget när man kör med helljus. Dock borde det gå att komma undan om man har en lastbilsregistrerad bil. Det är ju andra regler för dem.

Transportstyrelsen; Fordonsbelysning

Edited by Jonas Andersson
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...