Jump to content

Skåningarnas tur till Alperna 2018


Lars 9k
 Share

Recommended Posts

  • Moderators

@Lars 9k & @Per Pettersson

Vi rattar söderöver i slutet av helgen. Befinner oss i Wurzburg ca på Tisdag och vid Lago Di Garda ca Onsdag. Vart går era planer - under förutsättning att ni får igång bilarna - från Italien?

Vi stannar vid Garda ca hela nästa helg och sen rör vi oss antagligen norr ut.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

18 minuter sedan, Wiberg sade:

@Lars 9k & @Per Pettersson

Vi rattar söderöver i slutet av helgen. Befinner oss i Wurzburg ca på Tisdag och vid Lago Di Garda ca Onsdag. Vart går era planer - under förutsättning att ni får igång bilarna - från Italien?

Vi stannar vid Garda ca hela nästa helg och sen rör vi oss antagligen norr ut.

Hustrun ska börja jobba igen på måndag. Vidare ledighet har jag i Sveriges skogar ngnstans.

  • Like 1
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
29 minuter sedan, Wiberg sade:

@Lars 9k & @Per Pettersson

Vi rattar söderöver i slutet av helgen. Befinner oss i Wurzburg ca på Tisdag och vid Lago Di Garda ca Onsdag. Vart går era planer - under förutsättning att ni får igång bilarna - från Italien?

Vi stannar vid Garda ca hela nästa helg och sen rör vi oss antagligen norr ut.

Hanna har nästa vecka ledig också men vi planerar för att ta oss hemåt framåt helgen och kanske ta några dagar på SOT under nästa vecka.

OM kylaren dyker upp och bilen vill rulla vidare sen. ;)

Kör ni igenom Sverige hem @Wibergoch inte har bråttom, är ni välkomna till vår grämatta om ni vill pausa!

Edited by Lars 9k
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Med tanke på att vi kör Overlanding-Golfen så räcker nog inte gräsmattan Lars :D .

Men om tiden passar så stannar vi gärna och slår av en prat IRL.

Bror dyker upp i Italien ca när vi är där så vi kanske förlänger vår vistelse för att samåka med dem hem. Time will tell I guess.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
50 minuter sedan, Wiberg sade:

Med tanke på att vi kör Overlanding-Golfen så räcker nog inte gräsmattan Lars :D .

Vi har stor gräsmatta, kan ju ställa vår Jeep med taktält sidan om golfen så kan ni ju avsluta med riktig semester! ?

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, Lars 9k sade:

Japp!! :)

PROTEST !!

Du kan ju inte fuska och smyga in bild på Pers återkomna Jeep i ett editerat inlägg som vi redan läst...!!!   Lurendrejeri...  :)

Pers återfunna kärlek borde fått ett eget inlägg, med fyrverkerier och många ballonger!!  :D

  • Haha 1
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
2 minuter sedan, CampForCer sade:

PROTEST !!

Du kan ju inte fuska och smyga in bild på Pers återkomna Jeep i ett editerat inlägg som vi redan läst...!!!   Lurendrejeri...  :)

Pers återfunna kärlek borde fått ett eget inlägg, med fyrverkerier och många ballonger!!  :D

Då får ni skylla er själva, mina inlägg är inte klara förrän sent om natta... ;)

Eller skylla på @Per Pettersson för att han inte skrev det jubelinlägg som hans Jeep är värd! ?

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Tor 5/7 nittonde dagen

Idag vaknade vi till en morgon med rejäl dimma.

Dagens utsikt från sovrummet.

48163FF3-D9DB-4F45-8076-3D739FA0637C.thumb.jpeg.e48dab08d0dce1e6f1705fc8342ff026.jpeg

 

Som de uppmärksamma noterade igår, så anlände P & R till sist i går kväll med sin nylagade Jeep och flyttade ner sidan om oss innan kvällsmaten.

Dagens CTEK känns sådär, får kolla om kylen går!

4D9C542D-6F75-4127-9B7C-5DD72F0975C8.thumb.png.5600499c9d2413b626fad4840987c271.png

 

Nu väntar vi med spänning på besked om att min kylare landat in i regionen!

Lite som jag misstänkte, kylen håller bara 8 grader och varnar för låg inspänning. Den startar bara korta stunder och stannar så fort spänningen sjunker.

Vi får hoppas att dimman lättar snart så solcellspanelen kan börja ladda igen.

ADAA1CB4-D134-46CE-9F10-99AEB4133ADD.thumb.jpeg.914ec27f384846f626d2200212b4aa1b.jpeg

 

Det var rejält dimmigt under förmiddagen, eller egentligen nog inte dimmigt utan rejält låg molnbas, vi är ju en bit upp, 980 m.ö.h.

F265B981-1677-4008-9E5F-FC956643101C.thumb.jpeg.88be92f87581efc0431a83b9c8bc6cac.jpeg

Angående olika möjligheter att koppla kylen så har vi ju så klart det i åtanke men så länge det funkar pallar jag inte att börja koppla om och fixa just nu.

Jag MISSTÄNKER starkt att det är en cell som är kass i förbrukningsbatteriet och det får bli ett garantiärende när vi kommer hem.

I väntan på leveransbesked på kylaren blev det lite biljard!

8973B880-D6EB-46A1-ADD9-C1B8D17C31A3.thumb.jpeg.6aa6d41d82a454234d5e05318f89d8dd.jpeg

 

Jag tror åtminstone att det var biljard vi spelade, för det var i ärlighetens namn inga proffs som höll i kön!!

7B3F34B5-E49E-48E8-BCB7-41F4253D453D.thumb.jpeg.d6da020f3751fe61dd65d58fc08efe41.jpeg

 

Vi lyckades nog spela ETT spel i över 1,5h, det blev många upplockade bollar och frustrerade utrop ang stolpar, tv-apparater, lutande bord och kass kö!!

Men i ärlighetens namn så var vi nog inte bättre. ?

 

En koncentrrad Per strax innan den avslutande, vinnande stöten! 

Grattis P & R för en förtjänstfull vinst! ;) 

1A64B4B3-4693-4114-BBA6-2387535D26B4.thumb.jpeg.09877170526d057f57357db08e3c0de5.jpeg

 

Vi har nu fått leveransbesked, kylaren skall finnas 1h bort och vara klar att hämta 14:30. (Hoppas nu den är rätt !)

Medan P & R hämtade kylaren rev vi vårt tält. Den här lilla krabaten kröp ut ur en vrå.

D04D8C58-A2B5-426E-9EFE-0DC01E372721.thumb.jpeg.db1397f7fb4ffd5ed24b02a82c08a625.jpeg

 

Sedan började vi laga mat och förberedde för montering medan åskan började mullra mellan bergen.

Det blev till att hänga över preseningen där bak, så inte kockan skulle bli för blöt ifall det började regna så som det gjort de andra gångerna. 

DAF65A75-AA67-45E4-9EDD-198BE5F4E48C.jpeg

 

Ett efterlängtat packet anlände till sist, dock hade siestan på speditionsfirman varat till klockan tre och sen hade Per haft haft lite problem att få in kylaren i sin redan fulla bil. En transportpackad kylare är ganska stor!

Så nu var klockan redan efter fyra.

AB329436-FFA8-4E8F-BB2E-0A2A74E9DA87.thumb.jpeg.ca30b7f5f11a59fdd991d937cea204ee.jpeg

 

I lätt regn och åska i bakgrunden var det bara till att börja skifta över prylar.

B6BDC0E4-6CBD-4A5C-B8C8-20ACF831CDE3.thumb.jpeg.469a10c0ced6432fa2d534ae47e521c2.jpeg

 

Visst var det väl här den skulle ner?

F162BFA1-C60B-40E1-96D6-3E259DAB8481.thumb.jpeg.a92742722303bfb21c18ffc16c37e8a3.jpeg

 

Med lite assistans av Hanna så hittade den till sist ner tillsammans med de andra kylarna.

4A301149-6EB1-4C7F-B41A-7BB9ED80B778.thumb.jpeg.4087b47c96d805258cca218e4d8888c7.jpeg

 

Klart att börja fylla upp kylaren. Vid detta laget hade åskan dragit förbi och solen åter börjat att titta fram.

Samtidigt hade vi också insett att vi inte skulle vara klara att köra förrän tidigast halv sju om allt flöt på. 

Beslutet blev därför att stanna även denna natt här på campingen. 

FE39DC98-90EC-4C59-A34D-FD06658D9A5E.thumb.jpeg.d1609dd0b3d7b176f3a4819324fb09f5.jpeg

 

Återanvändning av det gamla kylarvattnet och sen i med några flaskor ny kylvätska. 

1D79FD4A-3451-4A5A-8060-76ABF3804842.thumb.jpeg.db5ab2dd20f04b8f1a2133f0aad78241.jpeg

Efter luftning och varmkörning reste vi därför åter tältet. Sen bestämde vi oss för att ta en avslutande middag på campingens restaurang.

Denna bild på värdparet satt på väggen i restaurangen/baren/receptionen.  

4ABDF2F2-F6F5-469A-A1DF-98F04D2732DB.jpeg

 

Jag och Hanna valde att beställa in ”surprise us” pizza, Per dito fast pasta medan Rozica fegade ur och bestälde en Margaritha.

Det smakade supergott även om jag inte har en aning om vad där var på pizzan. :)

BB5261D8-A8EE-4E75-810B-4E13CC72724E.jpeg

 

Sista middagen på Yoghi e Bubu.

EE55BEEF-1B7D-43DC-A167-929DD0F58F04.jpeg

 

En av campingens hundar låter sig villigt klappas.

A2F52013-A636-493B-8FCE-6563F2DEED2F.jpeg

 

Efterrätten smakade även denna gång utmärkt.

2D8AED6A-385E-4346-B669-9D7FD2D0B15C.jpeg

 

Vi avslutade med några gruppbilder med värdparet, Stefano & Rosella, efter att jag överlämnat en OVERLANDING.NU t-shirt som ett litet tack för all hjälp vi fått.

D3EDBDE5-BA3A-4EE7-A396-E8055860D3FB.jpeg

 

D8055BC3-86D9-438F-ABA1-91369A45A54C.jpeg

De har uppenbart uppskattat oss som gäster också och har skrivit och lagt upp mycket bilder på våra bilar på sin FB.

Därifrån har jag lånat denna bilden.

Den skarpögda kan se en kabel som går in genom min sidodörr. Bristen på sol under dagen gjorde att batteriet var helt nere så med kylaren bytt kopplade jag in Pers laddare över natten.

1E674141-DEDD-4F32-A070-C6720804A530.jpeg.a85be106207a0e12021566c28049c13b.jpeg

Edited by Lars 9k
  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Ang ström och kyl.

Nu tänker jag bara högt men hade det hjälpt att koppla antingen en 230V/220V laddare på batteriet eller kopplat kylen mot 230v/220v?

De flesta campingar har ju ström och när man blir liggande längre tid så är det väl inte dumt att använda den resursen? Om inte annat för att slippa stressmomentet om huruvida ölet/vinet/smöret håller rätt temperatur?

Vi glömde kabelvinda förra året, det sker inte igen...

  • Like 2
  • Thumb up 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Håller med om kabelvindans förträfflighet. Hade inte Per en laddare? Stjäl den en stund :)

Är för övrigt mycket nyfiken på kylarens position och tankar om att bli levererad i tid ? Mardröm det där. Får bli aluminiumkylare när det är dags att byta för min del, så det är lite lättare reparerbart när man är borta... 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Fre 6/7 tjugonde dagen

Dagens sovrumsbild

6104375A-56F1-475D-BB57-D6D46E8A9F40.thumb.jpeg.cc401ed62c34092ddcb89fb437877b77.jpeg

 

Vaknade tidigt idag, kanske för vi bestämt oss för att ta transportkörning hemåt från och med idag.

Fru som skall börja jobba på måndag respektiver SOT  är motivet. http://www.swedenoffroad.com/

Pers CTEK-laddare visade på nästan fulladdat  när jag slog en snabb titt på den, får se vad appen visar när jag kopplat ihop min ”elcentral”!

87904E22-3DAE-44FF-B9AF-A0C2DCDFA5E9.thumb.jpeg.5d89b29bd73a0e7ccf85663d6e976f57.jpeg

 

Dagens CTEK

BA687D16-D488-498B-9FE6-6B2B85358622.thumb.png.025270f272eb64fdbc0ed4f09e519c51.png

 

”Sense” har varit avkopplad under laddningen och är uppenbarligen inte i fas med Pers laddare. Spänningen är ju dock mycket bättre än på länge.

 

En sista (förhoppningsvis för denna gången åtminstone) morgonbild från ”vår” camping.

8FDC6598-0F06-43DC-8EFC-F18AD8AA9A81.thumb.jpeg.f20724e421320b6d7e4b492d54179158.jpeg

 

Det var rejält fuktigt på morgonen, ingen dimma, men vi hade nästan mer fukt på undersidan av våra markiser än på ovansidan, allt dröp.

Det blev åter en intresant dag!

Det var så klart skönt att åter sitta i Jeepen och köra själv!

Efter att besökt både grönskshandleren (vin & öl) slaktaren (oxkött till grillen) och storköpet (vanliga tråkiga varor) så lämnade vi byn.

 

F57DAC5E-3BF6-4D09-B976-338C6A67D2B8.thumb.jpeg.f51110095271f4a8036f3f957de532f7.jpeg

F766D6CD-12C2-41AD-A4EC-591A372DFCEA.thumb.jpeg.ed46204de2d66c99bc6002325657d2b5.jpeg

P & R hade kört i förväg och letade efter en mack. 

Vi hamnade med hjälp av vår GPS genast på riktigt små/smala vägar.

A2269DA9-DC94-4808-87F2-A25E7FD5D9C4.thumb.jpeg.ef2b34d350350182e117cac2ffcd98d7.jpeg

 

Inte direkt plats för ett möte.

B8523F52-E6BF-4972-9E50-86884C10ED28.thumb.jpeg.cb723f9d30f4c83370032f9c8ff30cd1.jpeg

 

Sen var det utslikt så klart.

825A86FC-9C33-4A00-8193-39A5FA945CBD.thumb.jpeg.6dc68bd44764d59c00d4ee8ec620dfb2.jpeg

 

När vi väl kom fram till macken så blev det en bekant syn. :(

Det rann under bilen!!

Fram med den nydiskade lådan!

FBFF2AC8-9AE6-4652-82FD-303B0CAB3CB1.thumb.jpeg.15f8222622d03182883d945588b188f3.jpeg

 

Det visade sig att det var hål i den nedre kylarslangen och det sprutade nu ut vatten på kylaren. Det KAN vara detta som läckt innan också, då strålen först var svår att se........

Men jag vet inte just nu. 

På med overallen och ner på den blöta asfalten för att försöka få av slangen så vi kunde försöka reparera den på något sätt.

Det var varmt!

5F566878-ADE0-4BE0-A6E2-DB9F314529BF.thumb.jpeg.548b89d22ad01d3f46ea673c79931c20.jpeg

 

När väl slangen var av så hittade vi tre små hål. Fram med vulktejp och silvertejp. Min vulktejp visade sig dock vara kass men Per hade en som fungerade utmärkt. 

587411D4-6819-410E-8E69-58DB2BE27E29.thumb.jpeg.b0364ae8083bf62385da9cdeb307ce85.jpeg

 

Att linda på vulktejp blev ett tvåmannajobb för att undvika att den klibbade ihop på fel ställe.

0EAD3BDC-4E69-43B3-B15C-F30C7EDE0C72.thumb.jpeg.ec3770f6acbadf9ef4e12ec99f8ebd9f.jpeg

 

Utanpå vulktejpen förstärkte vi sen med silvertejp.

DAAB57B6-7523-4661-ACF9-BB3C0AD5A9C5.thumb.jpeg.214e2854b2e8d2ca82399151dcd7250e.jpeg

 

BA423CEA-C95C-467B-826C-144847544100.thumb.jpeg.38b50579742ed73c1af002d1dce0daf9.jpeg

 

Sen var det ett jäkla strul att få på slangen då silvertejpen blev för tajt men till sist så.,

E50BD01B-1DF8-4F57-AF45-EC3070908D9A.thumb.jpeg.ac968e872c839f2bca15c0a294f7380b.jpeg

 

Goda råd ifrån ovan! :)

DF802F12-7358-41B3-A351-A7C8BBBEDC0A.thumb.jpeg.340d2f91b940d805caea749a90ca50b0.jpeg

 

Allt det här utspelade sig utanför en mack och personalen hade sneglat en del på de fullastade jeeparna. Min med vattnet rinnande, mig krälande under och bakluckan öppen med verktyg huller om buller. När jag totalt genomsvettig gick bort för att tvätta av mig det värsta skickade en av killarna över ett sexpack vatten och sa att det bjöd de på.

Lite imponerade var de nog trots allt av de rådiga nordborna som efter två timmar åter rullade därifrån. 

Då vi sen hade lite olika ambitioner avseende tempo valde vi att sära på oss. Jag kände att jag fick ta det lugnt och hålla koll på motortemperaturen.

Första stoppet för luftning, smidigt att ha tankbil med slang att fylla på ifrån, sen är det viktigt att ha koll på alla lock.

B86B0AFB-59FB-4836-8D4A-41866CD2E5BE.thumb.jpeg.272dcae668a46863b63342bed92b8de1.jpeg

P & R ville skynda sig hem då Rozica började jobba på måndag.

14C298A4-50CB-4A74-B033-8DC30821EFC5.thumb.jpeg.9cdc4f53f1ecaac3b2e0bd8a484e126a.jpeg

Jag och Hanna fortsatte därför själva i ett lugnt tempo i en tryckande hetta.

Här var det kontrast mot alla torra åkrar vi sett  tidigigare, detta var risodlingar och det stod vatten mellan plantorna.

ED19AAD6-89E4-4584-8554-32252B4640A3.thumb.jpeg.e40a9e94c361742718ca1601878f5f16.jpeg

 

En sen lunch och luftming av kylaren.

EEA99160-09E4-4E70-8A0F-2CD2481CC19F.thumb.jpeg.67f1474ce146f4c860d61edd1beb1118.jpeg

 

Intensiv trafik och massor av McDonaldsskyltar, i denna del av Italien vimlade det av dem.

E58824CE-C1E2-44FD-BC07-CF939700CA76.thumb.jpeg.65f9406c458817a9147c2c191ff0a64f.jpeg

 

Där skall vi över, hoppas slangen håller!!

C6AFFD88-2AF0-448E-9DE4-92D4AA3B5FC1.thumb.jpeg.42ba31ce405ac416db1fc9de55e21e62.jpeg

 

Eftermiddagstemperatur i N Italien gör ju inte att det känns bättre!! :(

B86DA5AE-DBC7-4407-A3B0-A6989764A61D.jpeg

8BEAB0EF-820C-4DF0-9725-E97226CB6B24.jpeg

 

Vi fick stanna ett par gånger då motortempen gick upp över 110 grader och stor del av tiden körde vi med öppna rutor och värmen på, för att hålla nere motortemperaturen. Jag var ju orolig för att vår lagning skulle brista om trycket blev för högt.

C6AFFD88-2AF0-448E-9DE4-92D4AA3B5FC1.thumb.jpeg.42ba31ce405ac416db1fc9de55e21e62.jpeg

 

På väg in mot Schweiz var det mängder med tunnlar.

F17EC7C2-FDB2-4400-AAA4-9B5DA23233A2.thumb.jpeg.93f238593f5e065f861f1dd3737b8034.jpeg

 

Vi klättrade stadigt uppför och succesivt sjönk yttertemperaturen.

6B16022A-97D4-4B67-968C-84529545AA8B.thumb.jpeg.0cc975e6a4abd0814fb0caf16932a824.jpeg

 

I tullen mot Schweiz stoppade de oss, men det verkade mest vara för att småprata lite om Jeepen.

9FBC5903-A0FB-4917-B907-1FDF5ABCFE40.thumb.jpeg.568e788685ecf9fc097a5b2223fbd9c6.jpeg

 

Ett stopp för att sänka tempetaturen.

F43BC570-EB84-4E65-BDD1-C67EAC958A26.thumb.jpeg.05408778af54a7a5b75946ccd87f52fd.jpeg

 

Vi passerade under natten passet vid St. Moritz. 

0641A301-30DF-44E4-A0A0-ED7AA4B52402.thumb.jpeg.f95141cd0611e746da279a2d9409f6ea.jpeg

 

E5BAFF01-03B8-4148-B3A1-BDA2C5CFACDA.thumb.jpeg.564c4a6090b18fe71e0e29a35927c392.jpeg

 

Tullen in mot Österrike var nersläckt.

71C3295B-049B-49DC-B9A1-1A49BCB85D1D.thumb.jpeg.cecb071982c6b39933f14dd6e8af284d.jpeg

 

Problemet har varit att lyckas lufta systemet under tiden vi kört i den höga värmen. Jeepen har ingen avluftningsventil eller annat för att underlätta luftning utan luften hamnar i övre kylarslangen ovanför termostatet. För att få bort luften därifrån måste jag öppna kylarlocket och massera slangen för att få ut luften till kylaren. 

Efter sista luftningen under natten verkade jag ha fått ur den mesta luften för då la sig tempen äntligen på 95-100 grader.

Nu har vi nyss, 01:15 landat på en camping i Österrike, efter en hyfsat lång dags körning.

 

741D5C7D-C07D-49CA-9AEB-D857E9A62B32.png

 

F874F678-15BF-4A63-8AB1-0CC1D4ED5D53.png

Inlägget blev succesivt redigerat och några fler bildet kom in efterhand under morgonen. ;)

 

Edited by Lars 9k
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Lör 7/7 tjugoförsta dagen

Idag vaknade vi av att regnade lätt på tälttaket. Vi är åter uppe på 970 m.ö.h och molnen ligger lågt.

Dagens utsikt från sovrummet.

D2A62992-DD8A-4086-A3F0-14BB55F7D7A1.thumb.jpeg.412cace8236cbabd95acbe7ba726e43a.jpeg

 

Dagens CTEK

DF2263D7-F24B-48B4-8F57-3A513B36F9BA.thumb.png.674c03420d1e628ae880215328d69eda.png

 

Det visade sig att vi ställt oss på typ en ställplats men det funkade bra för en natt. Inte så lätt att hitta inne på en camping mitt i natten. 

5B482439-7AA8-42BA-9B07-5079339F23AA.thumb.jpeg.6cb6daf01dc9a247a90981754c396dab.jpeg

 

Frukostbestyren igång.

4F780658-8D21-47C5-A142-2D1F074580FC.thumb.jpeg.2d776f6297a432af827858fe04d2a61e.jpeg

 

Uppe bland molnen.

7069801F-1FAC-46F7-8348-6E2F04C19141.thumb.jpeg.46501707e5b380c553f20106dd90631c.jpeg

 

Verkar vara mycket downhill här. Massor av cyklar på bilarna.

AE2772C6-FBB2-4B5A-B689-2394276FC298.thumb.jpeg.3478fa247313a11c2bc653505d3a0d11.jpeg

 

Vi kom iväg igen vid 10, så det blev minde än 9h vi spenderade på denna camping. Molnen låg lågt.

9AA20C9B-B51A-4BFE-AD34-5C8BF6B3138A.jpeg

 

När solen tittade fram och lös på byarna på dalsidan var det vackert!

D7E453F1-897A-491E-876C-1BD35F873527.jpeg

 

Österrikare är inte rädda för att blanda färger på husen!

3B37A2C0-260E-4335-B978-7E66199A5393.jpeg

 

Längs vägen mot Tyskland  låg detta slott. Där man byggt ett nytt under det gamla.

D901AA74-D6FC-4CF8-8262-33EDFABE3399.jpeg

 

Ganska snart började det att köa till sig. Körerna var milslånga, stundtals stod det helt stilla, främs i mötande fil, massor av bilar och motorcyklar. Många  österrikare men även många tyskar.

2F194091-BEB3-45AF-A054-EB3C9A26882E.jpeg

 

Köerna bara ökade, det märktes att skolledigheten hade börjat.

0F86B8C1-0402-4D78-AE39-A7B303268FA9.jpeg

 

Skönt att köra på ”rätt” håll.

6FDAA3FF-3ED5-4838-8381-4FDB50A819F3.jpeg

 

Här passerade vi Lech, hyfsat med vatten i denna flod!

D1D098F6-348A-4423-8A11-6D5DA6D9CD24.jpeg

 

Här passerade vi in i Tyskland, genom byn Füssen.

3462214B-6FEA-401F-9CC4-DF5F4379BDCA.jpeg

 

Lite senare körde i vi över floden Lech igen.

9234F439-296A-4846-BA8B-294790E7829C.jpeg

 

Vid två stanande jag och Hanna för att fixa käk.

6BC5972D-104F-485E-B5B7-3D40C412653F.jpeg

 

Sopplunch, det har inte blivit så många sådana på denna resa.

88CC1435-C0F1-4021-AD7C-72778A1DD466.jpeg

 

När vi stannade noterade jag en bekant frän doft. Mycket riktigt, när jag tittade lite noggrannare upptäckte jag att det läckt ut transmissionsolja ur högersidan av bakaxeln! :( Trasig packbox på axeln brukar vara orsaken, fins risk att det kan vara ett trasigt hjullager som är upprinnelsen!

8CAFF968-9737-4B2E-9B7E-FAC26C683723.jpeg

 

Det jag gjorde i detta läge var att kontrollerna oljenivån i differentialen och fylla upp med olja som jag hade med mig.  

5036AEEF-3ED0-4FFD-A738-7DA008EADFCC.jpeg

 

Om man inte orkar ta på sig overallen kan man ju alltid ligga på den.

0560FC55-85F8-43AE-93C4-52D78F30E555.jpeg

 

Vi fortsatte på mindre vägar norrut, att vi inte körde på autobahn nu när vi bara skulle hem grundade jag på (utan erfarenhet) att min marschtakt på 80km/h skulle passa dåligt där.

Här är en av många solcellsparker som vi passerade.

7B4F074C-DE29-44D2-8A8F-A3AC2B665028.jpeg

 

Här passerade vi Wörnitz, lite mer vatten än i de tidigare italienska floderna.

141D07E5-519C-434D-BB5F-B937600765C0.jpeg

Det fanns även raka vägar, åtminstone här i Tyskland.

B94A6C08-0383-48F3-89B9-13080287F731.jpeg

 

Gamla borgar hittar man lite varstans.

F1B23C45-7F45-4DED-B07B-DF93B053860A.jpeg

 

Min GPS har en förmåga att hitta små vägar, är detta vägen till Putgarden?! ;)

04391A89-1386-4BA5-955D-3FD8B832FB21.jpeg

 

När vi passerade en gård ute på landet med en stor industribyggnad intill så stod där fullt med ombyggda overlandingbilar. Jag vet inte exakt vad byn hette men det var strax efter denna skärmdump. Jag funderade på om det kan vara det ställe som någon (@Wiberg kanske?) diskuterat om att importera bil med uppfällbart tak ifrån. Det stod såväl Defenders som Toytor utanför i långa rader med uppfällda tak!!

F928DB9C-C637-4FC9-9FA3-6CA92133EE7C.png

 

Gott om vinodlingar.

F0630436-5CD6-4605-A246-1C281A730170.jpeg

 

Gott om solroser.

037A68DB-4BE4-4365-BF3D-57F7D04DB093.jpeg

 

Även i Tyskland höll värmen i sig till sent, 28 grader klockan sju!!

8F2F612C-6CEF-48C9-91D3-0929A55F1135.jpeg

 

7A7D64A2-A3FD-44CE-8C67-0888759E7C18.jpeg

 

Den här ”kompisen” dök upp i backspegeln en stund.

90F1C4B7-7958-4FAD-818A-10268176AAD2.jpeg

 

Vi kunde konstatera att sydvästra Tyskland är betydligt mer kuperat än vad det var på den östra sidan. Det var backe upp och backe ner. Tempmätaren ville gärna klättra upp i de långa sugande backarna och vi fick sitta med värmen påslagen.

C801CE57-3B8A-4CD6-B654-A95C22437860.jpeg

 

Inte falurött men rött, rött!!

0A7A96DA-957E-4411-A96E-C7698EBCF3E0.jpeg

 

Efter en kurva körde vi nästan rakt in en koflock som bonden höll på att fösa ifrån sin gård, mitt inne i samhället, till ett bete utanför. Bara till att stanna tills korna passerat och de hade INTE bråttom. :)

BEA31FD2-89E0-4FB4-ABB5-65384B248AD1.jpeg

 

Vi hade nu insett att om vi skulle ha en chans att fira min mormors 91-års dag på söndagen var vi tvugna att sträckköra resten av vägen.

Vi fortsatte därför att köra medan det blev allt mörkare.

Klockan 01 körde vi av in på en mindre väg där vi sen kunde backa av ytterligare. Vi ställde klockan på 02:30 och slumrade i nästan 1,5h.

Lång väg kvar.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
On 8.7.2018 at 12.52, Wiberg sade:

Mötte er precis syd Köpenhamn :D .

Svårt att vara disktret med den bilen ;)

Fast det är ju lätt att se bilen som ligger i 70km/h, först i kön. ?

Rök den?

Jag har lite att skriva om angående de senaste dagarna, kommer i gårdagens tråd respektive i en ny för söndagen.

Dock inte säkert jag orkar skriva ikväll, då vi i princip sträckkört och skruvat sen vi lämnade Österrike i går morse, ........., lite slitna.

Nu hann vi precis fram och fira min mormor som fyllde 91år idag.

Edited by Lars 9k
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Sön 8/7 tjugoandra dagen, vilken jäkla dag!

 

Idag vaknade vi ..... nä visst ja, i natt sov vi inte. Klockan eller rättare sagt Hannas telefon ringde 02:30 och efter en stund hade vi ledat till våra stela kroppar och varit ute ur bilen för en nypa luft. 

202F453E-1BBC-499C-81B5-3B9EC6034CF5.jpeg

 

Sen bar det av på nästan öde vägar genom mörka samhällen.

51926B45-0088-4EB3-83FF-8C5049F1B9B5.jpeg

 

Vi stannade klockan klockan 05:00 och tankade, på macken sålde de bredda frukostbullar och medan jag tankade fick Hanna beställt frukost till oss. Vars två bullar med salami respektive ost fixade mackkillen i naffs. En Pucko därtill smakade vid denna tidpunkt ljuvligt.

Så småningom började det ljusna och vi hade nu bestämt oss för att prova att köra på Autobahn då det skulle spara oss ett antal viktiga timmar.

Trafiken var så här dags på en söndagsmorgon behagligt gles och utan lastbilar.  

7D76F3F4-2BDD-4525-99E8-63D2C4F0953A.jpeg

2EE90994-F52E-4A87-8E22-998598040B50.jpeg

 

Klockan 06 var trafken fortfarande gles när vi tog avfarten mot Lübeck.

37B41916-5E8B-4F79-B3BE-F057BC152CF0.jpeg

 

Här passerade vi Elbe klockan 06:10, vi har fortfarande ett antal timmar kvar innan vi kan vara framme!

4F44A3D1-894E-4B3B-8D50-B83ABA7684FA.jpeg

 

Efter att ha kört någon timme på Autobahn stannade vi för toabesök och ett förarbyte. Jag märkte då att det rök lite om oljan på högerhjulet och kunde känna att hjulet var lite om än inte väldigt, varmt. 

Jag fyllde även åter på olja i differentialen och nu räckte inte den kvarvarande mängden bakaxelolja utan jag tömde även i min flaska för framaxeln, utan ls-tillsats. Bättre än ingenting. Det började nu kännas lite olustigt kring oljeläckaget och den eventuella varmgången i hjulet.

Hanna tog nu ett pass vid ratten och jag kunde slumra lite.

Dock ville hon inte köra mer ca 20 minuter innan hon började känna sig för trött, så det var bara för mig att köra igen. Lite piggare efter powernappen. 

Jag började nu bli orolig för att jag kanske trots allt hade ett lagerhaveri på gång eller något annat mer allvarligt än bara en läckande packbox.

Skulle vi överhuvudtaget nå färjan?!

Sista biten mot Puttgarden, vi passerar bron ut till Fehmarn.

3BC16ECA-117E-4321-ACC9-D3C6AB07CDB1.jpeg

 

När vi kollade tidtabellen verkade det som vi skulle missa 08:15 färjan precis, vilket jag tänkte kanske kunde vara bra, för att låta hjulet svalna lite och eventuell rök försvinna innan vi körde ombord.

17A0A326-6EF3-443C-A7B7-DA387108DA2A.jpeg

 

Till sist nåde vi åtminstone fram till färjan. Vi kom precis fram till 08:15 avgången, med ca 2 min tillgodo.

Här var jag lite orolig för att de kanske skulle reagera på oljeläckaget och den eventuella röken från varm olja, men vi blev påvinkade utan problem och lämnade snabbt bilen som åtminstone inte rök även om det droppade olja från insidan av hjulet.

78F04698-5DBA-48B1-B893-619D4CAE7576.jpeg

 

Väl ombord hade vi 45 minuters paus från bilen, etappen som startade i Österrike dagen innan, hade vid denna tidpunkt varat i drygt 22 timmar, om än med liten paus för vår nattvila. Efter lite snabbhandling satte vi oss och slumrade en stund.

6A2B0EBE-B9F1-4E77-BEDF-F7119C42DD5A.jpeg

 

 När vi kommit av färjan var vi ju nästan hemma och skulle det nu hända något så fanns det en rimlig möjlighet att @Per Pettersson skulle kunna hämta oss med sitt släp.

När vi passerat bron till Själland började bilen gå tungt och vi såg åter att det rök från hjulet.

0A2139F5-4DA6-475A-B51C-E681D22ED9A7.jpeg

 

Jag saktade in ytterligare och vi svängde av på nästa avfart och in på en parkering.

Nu var trumman varm och jag bestämde mig för att hissa upp bakaxeln för att försöka fastställa vad felet var.

På med overallen.

EEB71448-73A5-40CC-A118-75B5770B04DA.jpeg

 

Jag tänkte först använda Hi-liften men då  jag inte jobbar under bilen när den bara är upphissad på den så fick pallbocken fram.

För att komma åt domkraft och pallbock måste mellanutrymnet tömmas.

 

208C117A-C619-4A58-8AA4-D2DADA6644A1.jpeg

 

Hanna satte sig tillrätta så hon kunde övervaka arbetet.

Under tiden fick hon även kontakta syrran, som var den enda som visste att vi var på väg hem och försökte hinna till mormors kalas.

55C6C6E6-C292-4F4A-BDCA-1FBC05768AF4.jpeg

 

När jag fick upp bakhjulen kunde jag konstatera att det var bromsen som låg på och orsakade varmgången. Funderade på om oljan fått bromsbanden att svälla.

Jag justerade in bromsarna och fick hjulet att åter gå fritt. Konstaterade även att det återigen började bli för lite olja i differentialen, men min medtagna olja  var nu slut. :(

Vi bestämde oss för att köra till nästa mack för att handla mer axelolja.

F153F5D8-5158-44DF-980E-8D21B76E68DB.jpeg

Väl på macken Cirkle-K kunde jag konstatera att motorolja och korv hade de men ingen transmissionsolja!!

Efter lite övervägande hällde jag därför istället  i motorolja och plockade av bakre kardanen för att på så sätt minska belastningen på bakaxeln, när det nu var alldeles för tunn olja i den. Detta var möjligt tack vara vinterns SYE modifiering.

34CCAC82-426A-4FBB-A775-96D849AF7969.jpeg

 

Nu lät det dock riktigt illa om bakhjulet men vi bestämde oss ändå för att försöka köra vidare och hinna hem i tid.

Här passerade vi en solcellspark lik de vi sett i Tyskland.

64BF413C-7F41-44D4-B4D8-7C531FAFDDF2.jpeg

 

När vi närmade oss Köpenhamn höll vi 70 km/h, det lät illa om bakaxeln och bilarna körde stundtals om oss på ömse sidor. Främst när vi var tvugna att gå ut i de yttre filerna där vägarna delade på sig. Lastbilarna kröp upp och nästan puttade på, innan de tröttnade och till sist körde om oss.

766DA4E2-90EA-47D8-97C2-95902858C82E.jpeg

 

Vi hade i alla fall inga köer framför oss.:)

 

12DB65F9-8E76-4CB1-AD89-3CF506F7F75D.jpeg

 

Precis innan vi skulle lämna Danmark och köra ner i tunneln började det åter ryka och gå tungt och jag vågade inte fortsätta längre!

Vi tog oss av motorvägen och in på macken vid Kastrup.

Här var det jättemycket folk, men jag lyckades hitta en parkeringslats. Vid detta laget rök det ganska rejält om högerhjulet och folk tittade ännu mer än vanligt på den där märkliga jeepen!

Nu var jag beredd att ge upp, men skam den som ger sig! Hade vi lyckats ta oss 170 mil från Italien vore det väl f.. om vi inte skulle ta oss hem för egen maskin!

Ut med all packning igen, ut med domkraften och upp med hjulet. Återigen verkade det var bromsen som låg till. Jag gissade på att slitbanan på ett bromsband hade släppt och hamnat i kläm. Därför tänkte jag först plocka av trumman men var inte specielt sugen på det, stående på en full parkering och utan rätt verktyg. Trummorna kan vara riktigt besvärliga att få av. Det var varken säkert att jag skulle få av den och inte heller att jag sen skulle få dit den igen med de prylar jag hade med mig.

Istället knackade jag på trumman och lirkade på hjulet och fick på så sätt det att gå lättare igen. Vi köpte även mer motorolja och fyllde på i differentialen. Hanna orienterade också min syster om vår ytterligare försening.

Med fortsatt slammrande bil, men utan rök, lämnade vi parkeringen och styrde mot tunneln under Sundet. Fortfarande fanns en det rimlig chans att vi skulle hinna innan ”födelsedagsbarnet” skulle åter till äldreboendet.

Nu höll jag 60km/h och var nog inte jättepopulär bland övriga söndagsfirare.

Men vi var åter på rull, ”liket” rörde sig fortfarande framåt för egen maskin, sargad och lappad, men rullade fortfarande! 

Vi kom genom tunneln och upp på bron. Min nästa farhåga var risken att bli stoppad vid tullen, kanske få körförbud på stället, man hinner tänka lite på den där milen över bron.

194D31F5-AEBA-4A7E-B55B-4D9FA6DFBC13.jpeg

 

En seglare vid Pepparholmen.

807A6471-FCDD-41A4-8877-3284B5BD4349.jpeg

 

Väl framme i kön till tullen smög jag fram på 1:an och motorbroms. Vi visade upp våra pass och längre fram stod det tull och polis som kollade extra på bilarna. Strax innan vi kom fram till dem hände något i kön sidan om vår och de gick över dit.

Jag var kvick med att gasa på lite extra och passera ut från fållan.

Nu var vi nästan HEMMA!

Efter ytterligare en halvtimme rullade vi upp på gårdsplanen hos mina föräldrar och där blev det stor förvåning och munterhet över att vi var hemma, då alla utom min syster var övertygade om att vi var kvar på vår semesterresa.

Vi fick firat av min mormor, käkat gott och sedan reste vi taktältet på gårsdplanen för en sista natt, för den här gången.  

Behöver jag säga att vi somnade ganska fort?!

ED6D0ED2-AC81-486B-AE8A-B62E6CF2D2EF.jpeg

Edited by Lars 9k
  • Like 6
  • Haha 1
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Mån 9/7 tjugotredje dagen, resans allra sista!

Vi vaknade hemma på mina föräldrars gårdsplan, utan varken kyrklockor eller annat oljud.

Föregående kvälls CTEK

F3810820-7FF6-440A-8CEB-84C788ACCB91.thumb.png.bac79fe19bf18b212d70079112ae48f5.png

Idag var det tid att på ett litet annat sätt än vi tänkt, oss avsluta alpturen.

Det blev inte någon avslutade tur på SOT, men vi var hemma med både oss själva och bilen, efter en jättehärlig resa med massor av fina upplevelser och nya möten med människor.

Vi tömde bilen och lastade över allt på mammas släp, då vekstaden bara ligger en liten bit bort därifrån.

E6F44C22-F9B3-43C4-A44B-3D2FC579147F.thumb.jpeg.9f79150d3b636ab626bf2d410dc27c4d.jpeg

 

Det blir mycket prylar av det, när allt plockas ur.

6E1B0FDE-37AE-4120-9A98-004B6765A35A.thumb.jpeg.00baa80cbff25a19734c4a7bc753696e.jpeg

 

3FE6A19D-595D-44C7-B675-AF5C20C4F334.thumb.jpeg.b88316b6a7910e40e44e290a1be2788e.jpeg

 

Färdigpackat, sen skulle det bara packas in hemma också.

CCD67A25-8E20-4A8A-BE76-A7DD64F455BF.thumb.jpeg.94a56dddff890b26eef75f92c18af7c2.jpeg

 

Jeepen kom lyckligt fram till verkstaden och jag ser med spänning fram emot vad de kommer fram till och hur det ser ut när trumma och differientallock kommer av.

Själva fick vi åka Volvo sista biten hem innan vi börjde lasta in allting.

Kvällen avslutades sen med bildvisning efter kvällens grillning, lax på björkbräda.

C6CEF5CF-1107-4CFA-9A30-86C79AD99189.thumb.jpeg.6d9b4b5091ff0fba448c49481f14113b.jpeg

 

STORT tack till alla som följt vår resa och kommit med goda råd och tips om mål och annat.

Samt alla som engagerat  sig angående batteristrulet, kylen fungerade trotts allt hela resan.:)

Edited by Lars 9k
  • Like 7
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...