blackstream Posted June 22, 2018 Share Posted June 22, 2018 Som du ser på den tidigare bilden visar den fel tid i kurvan jämfört med telefonens tid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
blackstream Posted June 22, 2018 Share Posted June 22, 2018 (edited) Laddar du batteribankar? (powerbank). Dom suger ju en hel del Ah. En halvstor mobil batteribank på 10 000 mAh kan ju förutom att det är 10Ah tänkas ha ca 25—50% förluster? Och, dom moderna laddar även väldigt fort om det finns kräm att tillgå. Jag får iaf brant kurva om jag sätter i en batteribank på laddning. Edited June 22, 2018 by blackstream 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted June 22, 2018 Author Premium Member Share Posted June 22, 2018 7 timmar sedan, MFI9 sade: Glad midsommar, hälsa H, P och R. Tack detsamma! Hälsningen är framförs och hälsa själv till Marie! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted June 22, 2018 Author Premium Member Share Posted June 22, 2018 2 timmar sedan, blackstream sade: Laddar du batteribankar? (powerbank). Dom suger ju en hel del Ah. En halvstor mobil batteribank på 10 000Ah kan ju förutom att det är 10Ah tänkas ha ca 25—50% förluster? Och, dom moderna laddar även väldigt fort om det finns kräm att tillgå. Jag får iaf brant kurva om jag sätter i en batteribank på laddning. Tack för tipsen! Ang tiden så stämmer den mellan appen och telefonen, även om det inte såg så ut på skärmdumpen. Powerbank har jag laddat, så det är kanske den som ställt till det. Misstänker i så fall att det mer handlar om att den lurar sense-appen, än att den lyckas dränera batteriet så totalt. Men det kommwr jag snart att bli varse, ifall kylen stänger av i natt! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted June 22, 2018 Share Posted June 22, 2018 2 timmar sedan, Lars 9k sade: Hälsningen är framförs och hälsa själv till Marie! Nu gråter D! ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted June 22, 2018 Author Premium Member Share Posted June 22, 2018 49 minuter sedan, MFI9 sade: Nu gråter D! ? Sorry, glömde den lilla mannen med de blanka gummistövlarna!!? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted June 23, 2018 Author Premium Member Share Posted June 23, 2018 (edited) Lör 23/6 sjunde dagen Vaknade av en våldsamt klämtande kyrkklocka. Den har i och för sig klämtat varje timme under natten. Den har desdutom assistans av vägbrus från stora vägen som passerar alldeles intill. Tyvärr ligger ju många av campingplstserna så här, i kanten av ett samhälle, nere i dalarna intill genomfartsvägen. Jättelyxigt, denna har wi-fi, tre servicehus, spaa, bastu mm, men ..... jag hade föredragit en grandunge!! Dagens utsikt över relax-byggnaden. Dagens skärmdump av CTEK-appen. Får se om kylen fungerar ännu, när jag klivit ur tältet. Det gjorde den! Kylen har tydligen inte förstått att batteriet varit ”tomt” hela natten. Idag är planen att ta oss förbi Innsbruck på lite mindre vägar och sen igenom Brennerpasset. Därefter hyfsat tidig camp för att fortsätta felsöka samt ladda med hjälp av solcellspanelen, som för övrigt ju verkar fungera alldeles utmärkt för vårt behov. Men planer är ju alltid bara planer.... Det blev en fantastik dag som bjöd på lite av varje. Vi startade i rikning mot Innsbruck på en lite större väg. Här passerade vi floden Inns grumliga vatten. Intressant att se hur formen på kyrkorna ändrats längs vägen. Här i södra Ösrerrike är många av kyrktornen väldigt höga och smala medan de tidigare i vissa områden varit försedda med kupoler mm. Efter ett tag övergav vi de större vägarna som bjöd på till synes oändliga mängder av köpcentra, bilhallar mm. Istället landade vi åter in på smala slingrande vägar. Denna gick rakt igenom kyrkmuren. Efter lite klättrande såg vi ut över Innsbruck som vi passerade ovanför. Plötsligt är man inne i ett litet pittoreskt samhälle. Här var det intressanta målningar på husen. Gott om plats var det ont om! Cyklister vimlade det av, krävs mycket pannben för alla dessa backar. Här syns stora vägen över Brennnerpasset. Här passerar vi under den. Plötsligt kring gränsen till Italien började det dyka upp mopeder som kämpade sig uppför backen. Så långt hade vi hållt oss till planen men sen sket det sig. Vi stannade på en camping för att följa planen och ta en tidig camp, men då den hade ”lunchstängt” till 16 så letade vi upp en annan på kartan och körde vidare. Vi kom in på väg SS 44 mellan Vipiteno och San Leonardo, en helt underbar väg som gick upp över Jaufepass på drygt 2000 m.ö.h. Denna väg REKOMMENDERAS stort om ni hamnar i området. Mer mopeder, svårt att köra om när sikten är begränsad och hela bägen full av dem. En vanlig syn. Här går det undan nerför. Många av kurvorna var numrerade. Hör passerade vi över Jaufenpass, 2094m, noga skall det vara. Det vimlade av mopedister, men även mängder av mototcyklister. Poseringsbild Rejäla toppar runtomkring. Denna ”galning” låg vi efter en bra bit nerför, stundtals 60-70 km/h med kärran studsande bakom!! Mopeder, mopeder, mopeder så långt ögat kunde nå, framför, bakom och på sidorna. Trafikkaos bland bergen. Mellan köerna for mopederna och motorcyklarna fram. Välkommen till Italien. Många av mopedisterna var antingen tidstypiskt klädda eller utklädda på diverse mer eller mindre galna sätt. Trångt! Underbar utsikt. Det blev några ”Hello Sweden” genom den öppna rutan. CTEK som ett tag visat 16-17% dalade plötsligt igen. Efter ett nytt stopp på ytterligare en camping som vi ratade då den var totalt otrivsam, körde vi vidare på ännu mindre vägar. En välbekant syn i backspegeln. Vi körde nu på den minsta vägen hitintills, så smal att Per undrade i radion om den inte var enkelriktad! Vägen skulle leda oss till en liten camping upoe bland bergen, Camping Bergkristall, som på sin hemsida skrev att den var ”klein aber fein”. Den visade sig bestå av en pub bland bergen med ett pågående campingbygge!! Inspirerad körning och klantig chaufför som inte inser att man måste låta Jeepen stå ett tag på tomgång då den inte har elfläkt ger denna upplevelse!! Pubgästerna tittade med förundran på den bolmande Jeepen. Dont wory, be happy!! En brusten slangkoppling som inte klarat det höga trycket var orsaken. Efter lite meckande var det åter tätt. Efter 12 liter vatten och kylarvätska gick det åter att starta. Vi sökte oss nu längre in i Italien i söket efter en existerande camping. Nästa camping var dock full så det blev till att söka vidare ett tag till, tidig kväll, hmmm ....... ja hoppsan.......... Här passerade vi Torrente passirio. Italiensk stadsgata. På väg till en camping som också var full. Här hamnade vi till sist, mitt inne i Merano. Fram med Murrikkan och Overlanderhandskarna, de var varma att ha på sig! Chilli stod på menyn. Trångt mellan bilarna. Flaggan i topp. Efter maten gjorde jag en koll på bilen, betydligt senare än vad som var planerat. Självklart upptäckte jag att bromsklossarna var på väg att ta slut så det var bara till att ta fram verktygen och pannlampan för att börja skruva. Med nya klossar fram, smord dubbelknut och (snart)justerade bakbromsar ser vi fram enot en ny dag imorgon. Edited June 27, 2018 by Lars 9k 1 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted June 23, 2018 Author Premium Member Share Posted June 23, 2018 (edited) Uppdaterat inlägget om mitt batteriproblem på förra sidan. Edited June 23, 2018 by Lars 9k 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted June 23, 2018 Share Posted June 23, 2018 On 22.6.2018 at 17.31, blackstream sade: Min kurva med kylen över natten, svensk sommarnatt dock... Samma här... Förvisso en inverter-kyl då, men också svensk sommarnattsförbrukning 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted June 23, 2018 Share Posted June 23, 2018 (edited) Jag har klara teorier varför du inte får laddning. Spänningsfall. D250 ska minst 13,1 volt för att ladda och kan maximalt ladda med 20A. Du bör då ha minst 6kvmm kabel om den är längre än 4 meter. Samma krav blir det på jordingen som även den måste räknas med i totalt kabellängd. Och anslutningen till chassi måste vara rejäl. Här måste du även ta hänsyn till spänningsfall om förbrukare använder samma jordpunkt. Om D250 ser mer än 13,1 volt in från generatorn och börjar ladda och det resulterar i spänningsfall så att spänningen kommer under 12, 8 volt så slutar den ladda. På en av dina bilder har du endast 12,62 volt in från generatorn och då blir det ingen laddning. Med belastning på bodelsbatteriet så kommer du att tömma det. Att det fungerar med solcell visar att du där har tillräcklig kabelarea, sen är det högre spänning från solceller så kabelarean blir mindre kritisk, då samma effekt kräver färre ampere vid högre spänning. Prova med en grövre kabel provisoriskt från B+ och bak till din D250, tejpa fast på bilen och kör en bit, kolla även jordning och separera förbrukarna från jordningen till D250. Hoppas det löser sig. Edited June 23, 2018 by MFI9 3 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted June 23, 2018 Share Posted June 23, 2018 Har tittat lite på bilderna igen, kabeln till bodelsbatteriet från D250 bör vara min 4kvmm om den är kort och du borde flytta förbrukarnas jordningen till chassi och inte ha dom direkt på D250. Som det är kopplat nu så bidrar förbrukarna till spänningsfallet då dom belastar jordningen som borde vara endast för D250 och laddningen från den. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted June 23, 2018 Author Premium Member Share Posted June 23, 2018 (edited) Jag är också inne främst på dålig jord men absulut kan för klena kablar på matningen också vara en bov. Spänningen in från generator var utan att generatorn laddade, dvs tomgångsspänning på mitt bilbateri. Jag har inte testat denna gång att mäta inspäningen vid generatordrift. men din teori avseende till och frånslag vid hög laddfström är mycket möjlig. Dock är fluktuationerna i kapaciteten orimlig, har installerat om appen och då ändrade sig värdet från 0% till 65%!! Edited June 27, 2018 by Lars 9k 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted June 24, 2018 Share Posted June 24, 2018 10 timmar sedan, Lars 9k sade: Jag är också inne främst på dålig jord men absulut kan för klena kablar på matningen också vara en bov. Spänningen in från generator var utan att generatorn laddade, dvs tomgångsspänning på mitt bilbateri. Jag har inte testat denna gång att mäta inspäningen vid generatordrift. men din teori avseende till och frånslag vid hög laddfström är mycket möjlig. Dock är fluktuationerna i kapaciteten orimlig, har installerat om appen och då ändrade sig värdet från 0% till 65%!! Okej, det var lite otippat, Är det så mycket spänningsfall att inte ens appen orkar gå ?? ? Hoppas att det löser sig för er. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted June 24, 2018 Author Premium Member Share Posted June 24, 2018 Sön 24/6 åttonde dagen Dagens utsiktsbild från sovrummet. Vi låg och lyssnade en stund på två kyrkor som verkade tävla i att spela på sina kyrkklockor, detta var mesta kyrkklocksserenaden hitintills. Då campingen oftast skall lämnas före 11 gäller det att ligga i. Idag blev det justering av bakbromsar före frukost(på fel håll skulle det senare visa sig). Utsikt över frukostbordet, @Per Pettersson ingick som vanligt i utsikten! Idag har vi inte planerat så mycket, då planerna ändå inte håller.... På väg ut från campingen in i den Italienska stadstrafiken. Lite piggare än tidigare..... På väg ut från staden, ganska fort hamnade vi i köer, som varade den första halvtimmen. Vi passerade Flume adige på vår väg SV från Merano. Längs vägen var det massor av äppelodlingar i prydliga rader. Man var i full gång med att gallra bland äpplena. Fortsatta köer. Topparna i bakgrunden, som var ett av dagens delmål. Här syns köerna på GPS:en. Vi mötte fullt med gamla traktorer, både rullande och lastade på släp, förmodligen på väg till en träff någonstans bakom oss Mer äppelodlingar. En hel del tunnlar var det längs vägen, de var betydligt bättre upplysta än de vi körde igenom i Norge i fjor. Framförallt hade de sidomarkeringar, lampor mellan trottoar och vägbana! En vacker gammal borg alldeles intill vägen. Ytterligare en kyrka, Hanna är glad för att fotografera sådana! Delmål ett, Stelviopasset! https://www.dangerousroads.org/europe/italy/58-passo-dello-stelvio-italy.html På väg upp mot passet. En hel drös med Mustanger for förbi, troligen ngn lokal Mustangklubb. De här två forten på ömse sidor av vägen lär ha varit en säker inkomstkälla för tull. Här började vägen upp mot passet. Passet brukar ju utgöra en av etapperna av Giro di Italia och många cyklister har det som ett ”att beta av mål”. Brant och trångt så klart. Många kurvor kvar. Snötäckta toppar. Inte jättemycket till vägräcke. Många kurvor blir det! Det fanns de som hade det betydligt tuffare att komma upp än vi! Så här såg det ut på GPS:en. @Per Pettersson och min bil som Hanna tog bild på när hon klättrade upp för att filma en snutt. Vi närmade oss toppen. Hmm.., här har vi kört. Varje kurva upp är lite av en utmaning då det dels ligger fullt med motorcyklar och sportbilar bakom som ständigt vill om, samtidigt som det ligger cyklister framför, som man behöver köra om. Kurvorna är så skarpa att man måste ta ut svängen för att överhuvudtaget komma runt. Det gäller att ha koll så att man inte får möte i, eller direkt efter, kurvan samtidigt som man måste ha koll på trafiken bakom. Kort fotostopp strax innan toppen. Hanna placerad för fotografering och i samspråk med en Britt som var en av deltagarna i ett rally med ”utklädda bilar”! Den ena bilen var tokigare än den andra! Två av bilarna, en Rallybil och en Walt Disney. Längst upp på toppen var det ett vimmel av folk. Här låg både pubar, restauranger och ett antal souvenirbutiker. Vi passade på att käka Italiensk pizza. Vars en Passo Stelvio så klart! Smakade lika bra som den såg ut! Tre förväntansfulla och hungriga Skåningar! Självklart avslutade vi sedan med vars sin espresso. 2758 m.ö.h är ganska högt uppe och här var kallt. Nu skulle vi bara ner också! Jag hade redan konstaterat att mina bromsar inte var på topp, trots gårdagens arbete. Troligen hade jag morgontrött justerat bakbromsarna ”åt fel håll” och nu tog de inte alls. Samtidigt medförde detta att slaget på bromspedalen blev så stort att jag behövde dubbeltrampa för att få full effekt på frambromsarna. Behöver jag säga att det var läge för att ta det extra lugnt ner med mycket motorbroms!! Per lite ifrån ovan. Kossorna betade lugnt trots de branta betesmarkerna. Gott om sportbilar av alla de slag. Djupt ner. Den här cyklisten låg vi bakom i flera kilometer. Snäva kurvor, brant och massor av motorcyklister! En av tunnlarna var så trång att den var trafikreglerad för att undvika möte. Trångt med bred Jeep. Snart nere, helskinnade och utan incidenter. Vi styrde vidare mot nästa pass. Vi passerade över passet mot Livigno. Denna gång hittade vi camping på första försöket! Inte mycket vatten i bäcken bakom campingen, det är nog annorlunda under snösmältningen. Batteriet hade åter tappat laddning. Camp klar, vi låg en bit utanför samhället Livigno, i regionen med samma namn. Livigno ligger på nästan 2000m höjd! Här var vi på en enkel men mycket trevlig camping precis intill en bäck. Då Livigno har en särställning som skattebefriad region så fick vi ju passa på att handla lite extra i taxfreebutiken som tillika var campingreception, servicehus och snabbköp. Det blev också tid gör en liten seriösare och riktigare justering av bakbromsarna! Denna gång hissade jag upp bakaxeln så jag kunde kontrollera att det verkligen blev jämn och riktig bromsverkan! Så här såg bromsklossarna ut som jag bytte igår. De var väl utnyttjade. Efter bilmeck tog vi oss en promenad uppför en av bergssidorna intill vår camp. En bit upp, man blir snabbt andfådd på 2000m höjd. Det gick inte lättare för Per som släpade på sin fotoutrustning! Två trötta och andfådda vandrare. Långt där nere kan man ana våra bilar och tält. Ganska brant lutning! Solen på väg ner. Nere vid tälten väntade belöningen. Lite senare på kvällen började det att regna och med bara 4-5 grader så blev det läge för att ta fram vinterkläderna. Men vi hade det som vanlig mysigt under markisen. Jag har nu legat och skrivet medan jag lyssnat på bruset från bäcken intill och på en avlägsen koskälla. Jag är ganska övertygad om att övriga sover sedan minst någon timme. Vi får se vad morgonen har att erbjuda, förhoppningsvis inga kyrkklockor åtminstone!! 10 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted June 24, 2018 Moderators Share Posted June 24, 2018 Det var värst vad äventyrligt det är på denna turen Lars. Bil som kokar och batterier som inte vill. Fina bilder blir det iallafall och det rycker rätt bra i min egen resefot just nu alltså. Såg att ni tog en alternativ väg förbi Brennerpasset och körde under huvudvägen. På mina kartor så skall det gå en grusväg parallellt med huvudvägen förbi nämnt pass, såg ni den? Följer er med stort intresse och håller tummar för att det bara blir lagom äventyrligt i fortsättningen. Hälsa gänget . BTW - ska ut och kolla mina egna jordningar till CTEKen nu . 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted June 24, 2018 Author Premium Member Share Posted June 24, 2018 6 timmar sedan, Wiberg sade: Det var värst vad äventyrligt det är på denna turen Lars. Ja men det hör väl till! Bil som kokar och batterier som inte vill. Fina bilder blir det iallafall och det rycker rätt bra i min egen resefot just nu alltså. Såg att ni tog en alternativ väg förbi Brennerpasset och körde under huvudvägen. På mina kartor så skall det gå en grusväg parallellt med huvudvägen förbi nämnt pass, såg ni den? Nej tyvärr och inte på vår karta heller, då hade vi sökt, Följer er med stort intresse och håller tummar för att det bara blir lagom äventyrligt i fortsättningen. Hälsa gänget . Klart och framfört med hälsning i retur!! BTW - ska ut och kolla mina egna jordningar till CTEKen nu . ? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted June 25, 2018 Author Premium Member Share Posted June 25, 2018 (edited) Mån 25/6 nionde dagen Vaknade 06:30 av kyrk...., nej men av en lastbil utanför som nog slamsög septitanken. Dagens utsiktsbild från sovrummet. Det kombinerade service, affär mm -huset på Campingforcola i Livinio. En plats och camping som vi väl kan rekommendera! Det verkar som att flertalet husen längs vägen är snarlika kombinationer av camping, restauranger och butiker. Våra grannar. Vallhunden och herden i farten. Ett himla liv! Dagens batteribild. Bra spänning plötsligt. På grund av dålig mobiltäckning blev först bara några bilder under kvällen. Fyllde på med mer efterhand. Idag körde vi från Livigno i Italien, vidare in i Schweiz och sedan åter in i Italien. Vi körde sedan nästan tvärs över Italien ut mot kusten på den västra sidan. På väg mot passet ut ur Livigno. Toppen på passet, 2315 m.ö.h, här passerade vi en tullstation men vi slapp betala för vår inhandlade varor. Det fanns en hel del högre toppar intill. På ner från passet efter Livigno var det snö vid sidan om vägen och så klart var vi tvugna att köra upp i den. Med stor försiktighet gick det att köra uppe på snön. Mycket kurvor kvar på vägen ner. Skönt att återigen ha åtminstone hyfsat bra bromsar på bilen. Denna första tredjedel av dagen bjöd på vackra vyer och underhållande körning. Trångt ibland! Möte med tåg i ett samhälle i Schweiz. Ett annat tåg, denna gång slapp vi möta det på vägen då det hade ett eget spår. Många ställen där vi eller mötande fick stanna då det var för trångt för att köra i bredd. Genom Campocologno, här hade någon konstnärligt varit i farten, fönstren på ovanvåningen var ditmålade. Strax efter passerade vi åter in i Italien. Ibland stod kyrkorna riktigt nära vägen. Efter lite tråkig landsväg svängde vi in en bit på ny trevlig väg. Snävt mellan husen. Massor av vindruvsodlingar på branterna. Ett nytt pass som vi passerade, dock var detta inte så högt upp som en del av de vi tidigare kört igenom. Här uppe låg någon form av damm, troligen för vattenkraft. Sen började en lång och tråkig sträcka längs med SS 42, med en till synes oändlig mängd tunnlar många mer än 2000m långa. Plötsligt när vi kom ut ur en av dem så var där en stor sjö. In i nästa mörka tunnel. På denna sträcka var trafiken intensiv och tunnlarna varvades med samhällen och köpcentra. Vi hittade inget ställe där vi kunde stanna och laga egen mat och började därför diskutera italensk McDonalds. Även dessa lyckades vi dock missa då vägbeskrivningen stod på italienska och där inte var några skyltar vid rätt avfart som vi är vana vid hemifrån. Vi valde till sist att lämna SS 42 och svängde in på en betydligt trevligare väg ner mot en ny sjö, fortfarande hade vi varken hittat lämpligt ställe att stanna och göra mat på, eller någon McDonald. Till sist stannade vi vid en restaurang längs sjön i staden Pilzone. Hanna väntande på maten. Vi kunde konstatera att det nog inte var någon restaurang som brukade gästas av dammiga overlanders. En gäst som definitivt inte uppskattades av personalen. Fast så är det ju att ligga vid sjökanten. Vi fick beställt mat efter en stund, damerna hoppade dock över vin till maten då priserna i vinlistan riskerade att gräva lite väl djupt i reskassan. Förrätten var underbar. Liksom huvudrätten, men jag hade förväntat mig lite mer till laxen, än några gröna blad! ? Efterrätten smakade också ljuvligt. Efter lunchen kom vi in på en låång transportsträcka med mycket trafik. En riktigt tråkig eftermiddag när vi tog oss västerut genom ett platt och stundtals stökigt norra Italien. Vissa trevliga samhällen körde vi dock igenom. Mycket jordbruk även här. Många stora övergivna hus och gårdar längs vägen. Här passerade vi den i korsordssammanhang kända floden Po! Här var det gott om tinnar! Intensiv trafik. Många flodbäddar var i det närmaste torra, här var det Medesano som vi passerade. I bakgrunden började åter berg synas. Till sist började vi åter klättra uppåt och trafiken minskade till i det närmaste totalt obefintlig. Vackra böljande kullar och en härlig känsla av luft och rymd igen. En gammal vacker kyrka i byn Corniana som vi passerade på sista biten mot vår camping. Här hade vi lämnat den större vägen SS 62 som vi följt innan och i stället kört in på en riktigt smal och trevlig väg som Per hittat på kartan. Vi fortsatte längs den smala vägen som nästan slog knut på sig själv. Här passerade vi också igenom ytterligare ett antal riktigt små och gamla byar. Nu har vi snart passerat tvärs över Italien. Här låg kvällens camping, Camping i Pianelli, lite småskumt då den är mer eller mindre stängd och vi är de enda gästerna. Personalen (ägarna?) kunde inte engelska men vi blev insläppta och fick välja fritt var vi ville lägga oss. Strax efter vi kört in stannade en polisbil vid infarten och stod kvar där en god stund. Dessa anslag satt på stugorna. Först var vi lite tveksamma om vi skulle stanna då det kändes lite sisådär att vara själva på en camping där något inte verkade stå rätt till. Gräsmattorna var klippta, WiFi fanns, och toaletterna fungerade men inga gäster. Efter lite efterforskning på Internet hittade vi artiklar på Italienska, som dock ingen av oss kan. www.gazzettadiparma.it/news/berceto/475311/sotto-sequestro-il-campeggio-di-berceto.amp Det blev till att skicka vidare till italienskpratande vänner. Det verkar pågå någon brottsutredning kring campingen sedan 2016. Vi beslöt oss ändå för att bli kvar över natten. På toa gick vi i par och efter lite ”spökhistorier” om campinplatser där gästerna försvinner och endast tälten eller husvagnarna står övergivna kvar, var det knappt att vissa av oss vågade somna. Vårt spår så här långt, tyvärr har ViewRangern tappat spåret några gånger. Kvällsmaten på gång. Förbrukningsbatteriet har tagit sig Edited June 27, 2018 by Lars 9k 5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted June 25, 2018 Share Posted June 25, 2018 Du har ikke vurdert 3M øreplugger Lars? Det brukte jeg på Vårtreffet og det stengte ute både parringsbrøl og bekkesus på nattestid. Inspirert av den appen din har jeg nå begynt å følge med på spenningen i Pajeroen der jeg har montert lader og måler, og når motoren går har jeg jevnt 14V på anlegget. Det er med 2 batterier og kraftigere dynamo som orginalt ble levert på norsksolgte biler, som en del av vinterpakken. 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted June 26, 2018 Author Premium Member Share Posted June 26, 2018 (edited) Tis 26/6 tionde dagen Vaknade till en riktigt lugn morgon, det enda som hördes var fågelkvitter förstärkt av en gök. Oron över om vi skulle bli shanghajade, bilarna bli beslagtagna eller om vi på annat sätt skulle råka illa ut under natten har åtminstone hitintills visat sig vara obefogad! Dagens utsiktsbild från sovrummet. Egentligen är campingen här i Berceto ganska mysig och har definitivt potential, vi får se när vi väl lämnat den om den kanske rent utav kan rekommenderas.(för de med is i magen) Lite fler bilder från Campingen Några av de stängda ”stugorna” Fanns många sådana här ”gemensamhetspergollas” Våra bilar nerifrån servicehuset Boulebanan var lite beväxt. Fotbollsplanen var klippt. De här faciliteterna var inte igång. Förmiddagens CTEK Text och redigering blir senare ikväll Utsikten när vi körde från campingen, som låg på drygt 900 meters höjd. Vägen blev snart rejält kurvig och ”värre” skulle det bli. Inte så varmt då vi var en bit upp. Vi fortsatte stadigt mot SV så som vi har gjort sedan vi lämnade Wien. På väg uppåt igen. Här passerade vi Passo della Cisa. Trevlig väg och betydligt lummigare längs vägen jämfört med de tidigare betydligt högre passen. Högre berg framöver. Husen ligger inte långt från vägen. Hör passerade vi Canale Scuro vid Pontremoli. Inte mycket vatten. Här är vi på väg att klättra uppåt på en smal väg. På GPS:en syns hur nära slingorna i vägen låg varandra. Dock med höjdskillnad på ett tiotal meter. På väg mot nästa pass. Vi körde längs väg SP 37 som var väldigt trevlig. Husen klättrar verkligen längs kanterna. Nymålade markeringar i vägen, väldigt färgglada. Här började det bli ganska trångt. Här blev det FÖR trångt, men där var ju ett spår på kartan....... Vi fick dock backa en bit för att sedan vända. En man kom ut ur ett av husen och såg lätt road ut! Vidare längs SP 37 genom Ferdana. Efter ett tag var vi uppe på toppen och landskapet öppnade upp sig med fina vyer igen. Det blev stopp för fotografering. Ett fantastiskt djup då utsikten var milslång. Mästerfotografen fastnade på bild! Alternativt vägräcke, fungerar nästan lika bra som de av stål! Plötsligt vek Per av på en ännu mindre väg som strax blev riktigt smal. @Per Pettersson är en jäkla ”stigfinnare”! Like ........ !! Egentligen hade vi sagt att vi inte skulle göra egen lunch utan hitta någon pizzeria längs vägen men ..., här var det bara till att stanna och vara lite Overlander. Kök och stolar kom snabbt ut. Med bilen tillräckligt högt upp i slänten blev det plats att få ut markisen för välbehövlig skugga utan att blockera vägen. Lite fotografering medan damerna fixade soppa. Inte lång avstånd mellan vägkant och stup här, men på vissa ställen var det ännu mindre. Ett vackert ??? ”flygfä”....!! Samarbete efter maten, Hanna övervakar med fötterna uppe och vi andra diskar. Fortsatt körning efter lunch precis intill stupkanten som vi tyvärr inte fick med på bild. Trångt och lunmigt igen. Här passerade vi Vara, inte mycket vatten här inte! De är inte specielt försiktiga med färgerna om de väl målar. Antingen är det mer eller mindre risiga hus helt i sten eller rejält färgglatt som detta! Det är inte alltid vi är störst. Stora vägen som vi undvek. Äntligen ute vid havet, målet för dagens resa. Intensiv italiensk stadstrafik. Palmer, nu är vi vid medelhavet! Efter att kört något extra varv var vi till sist på väg till campingen som Rozica ringt och bokat längs vägen. Vi har lärt oss att det är tråkigt att behöva vända när man väl är framme på grund av att det är fullt. Hur höga var vi nu igen ...... ??!! Framme vid dagens camping. Inte gott om plats, men tillräckligt för en markis mellan bilarna. Skuggan från markisen blev snabbt uppskattad då värmen dallrade inne på campingen. Luften formligen vibrerade av”sången” från cikador. Det var en ofantlig nästan öronbedövadande ljudmatta från dessa små gynnare. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Cikador Flaggan uppe så klart. Mitt emot oss låg en norrman i sin husbil och han var snar med att komma över och hälsa. Han hade dessutom lite frågor om sin Warnvinsch som han hade strul med hemma i Bergen. Här är vi nu. Sestre Levante. Campingen ligger endast något hundratal meter från stranden och när vi väl kommit iordning packade vi ryggsäckarna för en sen tur ner till stranden och ett härligt avkylande dopp med efterföljande lite försiktig solning av våra bleka skandinaviska kroppar. Dagen avslutades med en promenad, via lite intressanta omvägar, ner till centrum och vars en riktigt god pizza. Dessert Tiramisu, smakade också utmärkt. Väl tillbaka till campingen blev det en Whisky som sängfösare innan vi gick och la oss efter en helt underbar dag! Kvällens CTEK Edited June 27, 2018 by Lars 9k 7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted June 27, 2018 Author Premium Member Share Posted June 27, 2018 (edited) Ons 27/6 elfte dagen Idag vaknade vi (nästan) alla av några som levde rövare, pratade och spelade musik 04:45, nytt rekord. Hela campingen började gorma på diverse tungomål, mest italienska och efter en stund blev det lugnt ett tag igen. Det hade gått åt många öronproppar där @iknutis !! Dagens utsikt från sovrummet. Dagens CTEK Känns som vi kan sluta oroa oss för förbrukningsbatteriet nu årminstone. Solcellspanelen var en väl värd investering och när vi kommer hem har jag planer för hur jag skall ändra på kabeldragningen mellan bil och laddare. Fast om det funkar på den ena bilen så måste det ju jäklas på den andra....... Per har haft 230V laddare med sig men då vi saknat förlängningskabel har vi inte använt den tidigare. Fast att fixa fram en kabel på en capmpingplats var inget problem för Rozica, lite snack med grabbarna som hade campingen, sen kom hon med en passande kabel. Nu skall här laddas!! Ganska skönt med en dag då vi inte skulle packa ihop och köra. Det blev både sovmorgon och lugn långfrukost innan vi drog oss ner till stranden. Just nu är vi mer på en sol och campingsemester än Overlanding, men det är onekligen gott med sol, hav och bad!! Mot stranden, tunnel under järnvägen och stora vägen. Hanna trivs i havet när det är så behaglig temperatur som här. Vy Öster Damerna svalkar sig. Vy väster. Inte direkt sopplunch men jäkligt läskande och gott i värmen. Under eftermiddagens bad fastnade till sist även @Per Pettersson på bild. Efter att jag till sist lämnat toa och förenat mig med de andra så begav vi oss ner till ”stan”. Jag passade på att vila medan de andra fotograferade. Ikväll stod pasta på önskelistan och vi valde en annan restaurang än i går. Vi konstaterade fort att servitriserna inte var i närheten av så glada och trevliga som de var på gårdagens restaurang. Dock var här nästan fullt och förmodligen var det på grund av den goda maten, för den smakade verkligen bra. Hannas varmrätt Hannas dessert. Min dessert, det är spännande att se vad man får när man inte har en aning om vad man beställt. En nöjd Hanna med vinglaset i högsta hugg. Nöjda Overlanders efter en god middag. Sista tuggan var en havskräfta. Gårdagens middag avlutade vi med lite olika desserter. Per sa till servitrisen ”suprise me” då han inte kunde bestämma sig. Han fick då en glassdrink bestående av Limoncello och vaniljglass som smakade gudomligt. Därför sa vi till den trevliga servitrisen att vi skulle komma tillbaka imorgon (idag) och beställa var sin desert av henne. Därför avslutade vi nu kvällen med att gå tillbaka till gårdagens restaurang och av henna just beställa qutro ”surprise me”, vilket vi också fick. Så kommer ni till Sestri Levante och Ristorante il Coccodrillo så testa att beställa en ”suprise me” kanske får ni en god glassdrink av en glad servitris. Ett tåg körde runt med sina glada passagerare genom stan. Bild över hamnen från strarandpromenaden. Fullmånen lös och Per står och fotograferar den. Limoncello, smakade ganska bra även utan glass. Kvalitetstid, alla sitter och skriver på sina telefoner och datorer. God natt! Edited June 27, 2018 by Lars 9k 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Pettersson Posted June 27, 2018 Share Posted June 27, 2018 Vi väntar på Lars för att gå och äta. Han förbereder sig. 2 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted June 27, 2018 Moderators Share Posted June 27, 2018 10 timmar sedan, Lars 9k sade: Just nu är vi mer på en sol och campingsemester än Overlanding Enligt mig - och Wikipedia - är det just precis Overlanding ni är på . " Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal. " Hela Wikis defintition: https://en.wikipedia.org/wiki/Overlanding Nu är jag bra ressugen jag oxå! Tusen tack för att ni delar - det är inte bara jag som sätter pris på det ska ni veta! 3 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted June 28, 2018 Author Premium Member Share Posted June 28, 2018 (edited) Tor 28/6 tolfte dagen Vaknade efter en ganska lugn natt till ytterligare en solig morgon. Natten bjöd visserligen på lite regn men nu skiner solen igen. Lite avslutande bilder från Campingen. Inte direkt vinterbonade toaletter, det saknas fönster och är bara hål rakt ut. Ringen på toaletten har man rationaliserat bort. Lite kallt att sitta på porslinet. Men man kan ju välja att stå. Diskplatsen. Den Norska grannen från Bergen. Idag skall vi åter röra på oss, nu siktar vi mot gränslandet mellan Italien och Frankrike, området med forten som bland annat @thorstein besökt tidigare. Dagens CTEK Vi startade åt SV längs kusvägen SS 1, rakt in i getingbona, en kkla trafik! Lite tunnlar i vanlig ordning. Vackert! Vägen slingrade sig längs havskanten mer eller mindre hela tiden. Här kom vi in i Rapallo, bilarna stod ovanpå varandra och Vespor överallt. En varm dag, då är man glad att AC fungerar. Lite lugnare partier mellan samhällena. Här passerade vi Torrente Boate,, som det åtminstone var lite vatten i. Vägarbetena avlöste varandra, massor med rödljus för vägarbetena. Här är vi på väg mot Genova. Vid detta laget hade vi bestämt oss för att lämna kustvägen så snart det var möjligt. Det var väldigt intensivt och jobbig körning där vi hela tiden behövde vara fullt koncentrerade på trafiken. Dock var det i detta läget ytterligare 1h körning innan vi kunde lämna kustvägen. En av mängder av ”plåtpoliser”, dessa stod det mängder av längs kustvägen. Vi får hoppas att vi inte missat för många av hastighetsbegränsningarna för då kan det bli dyrt!! Totalt har vi sett fler poliser under denna resan än vad vi sett under hela årets hemma. Motorvägen skär igenom landskapetpå sina pyloner. Här kör vi in i Genova/Genua och här blandades verkligen byggstilarna. En märklig byggnad vid sidan av vägen, full med portaler. På ena sidan skyskrapa och på den andra gammalt höghus från ett annat sekel. Efter att passerat Genua fortsatte vi ytterligare en bit längs SS 1. Motorvägen en bit bort. Nu lämnade vi kusten och då dök det åter upp risiga fallfärdiga hus. Detta slott såg helt övergivet ut. De är inte rädda för färg på husen, nästan som på Klaragatan i Marieholm. Här hamnade vi på något som kändes som en riktig gammal paradgata när vi kom in Savona. Här var det olika hastighetsbegränsningar för bilar och motorcyklar, hojarna får hålla igen. Samma by, helt olika skick på husen. Vi fortsatte nu längs SS 29 i betydligt lugnare trafikflöde. Då vi inte hittade någonstans att stanna för att laga lunch bestämde vi oss istället för att stanna vid en restaurang. Den första var stängd för siesta! Nästa matskylt pekade upp på en riktigt smal väg. Det här såg ju lovande ut, men det visade sig att de inte öppnade förrän 1/7! Till sist hittade vi en vägkrog som såg tråkigare ut än en RASTA-krog. Inte heller här fanns det egentligen mat att få vid detta klockslag, MEN de kunde plocka ihop lite smått kallskuret. Och vilken middag vi fick, korvbitar, lufttorkad skinka, fläskkött med underbar tonfiskröra, gott bröd och ost!! Riktigt läckert och gott. För detta inklusive varsin cola och dubbel espresso fick vi ge 10€ per man!! Vi fortsatte på SS 28 medan vi läste på om första toppen med fort som vi planerade att besöka, Monte Saccarello. MEN, FAN..... efter ett tankstopp vägrade @Per Pettersson bil att starta. Troligen samma fel som den blev bärgad för strax innan vi åkte och som Hedins bil i Malmö då bara konstaterade att det självlagade sig efter en dag. Vi misstänker bränslepumpen men i så fall är det inget vi kan åtgärda själva! Bärgare blev beställd. Och kom Jag och Hanna körde mot en ny camping medan R & P åkte mot ett hotell med bärgaren. Vägen mot campingen var återigen en slingrande bergsväg som klättrade uppåt. SP 143, en trevlig kurvig väg mot kvällens camping. Men en olycka kommer sällan ensam, min kylare läcker när bilen blir riktigt varm! Troligen en spricka i en cell. Jag lyckades inte få fram det när jag bara stod med bilen igång, men vid klättring går den upp till ca 110 grader vilket är normalt, men trycket blir ju då ganska högt. Jag och Hanna är just nu på en jättemysig camping medan Per och Rozica är på ett hotell. Här slapp man sitta direkt på porslinet. Fräscht. Jag har börjat riva min bil och hoppas att Per kan få tag på en ny kylare till den som han sen kan komma hit och leverera i morgon. Kylarbalken avplockad. Då här är kass täckning måste jag stå på en kulle och uppdatera så det blir inte bättre än så här ? Edited June 29, 2018 by Lars 9k 6 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted June 28, 2018 Share Posted June 28, 2018 (edited) Håper det ordner seg med begge bilene. Edited June 29, 2018 by iknutis 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted June 28, 2018 Moderators Share Posted June 28, 2018 Det var värst vad det strular . Men ni har bra vänner, bra väder och befinner er i matmecka - håller tummar för att ni får njuta lite av utmaningar och resa trots våldsamt oflyt. 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now