Jump to content

kimar sin Pajero


kimar
 Share

Recommended Posts

  • Premium Member

Jo det kan ju vara lätt att tröttna på en gamnal bil. Men frågan är hur ny man skall köpa för att slippa bekymmer och för hur länge det dröjer innan den nya ändå går sönder! 

Min filosofi är att jag bestämmer mig för hur länge jag minst skall ha bilen och sen lagar och förbättrar jag den så som jag vill ha det, oavsett om bilen är ”värd” det eller inte.

Det som är utbytt eller lagat seriöst, håller förhoppningsvis lika länge som när det en gång var nytt.

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ja det kan være trøttende med gamle biler men oftest så er de til og stole på etter min erfaring. Litt av problemet med denne er at karosseriet er veldig rustet og ramme er god bortsett fra noen plasser bak så jeg vet ikke hvor lenge denne kommer gjennom eu kontrollene siden de blir bare strengere og strengere. Det jeg har tenkt på er om jeg kan få kjøpt en nyere som er i mye bedre stand for da kan jeg ha den lengre og føler det er verd og koste på den. Men har nå vært heldig har faktisk fått løsnet boltene til bremsecalipter og løsnet slange så da kan jeg få byttet dette selv og jeg har klart og funnet nye billige bremse deler som kommer til Tirsdag om jeg er heldig så da ser dette ut til og ordne seg. Godt det for da kan jeg bruke mer tid på kjøp av neste og få testet overlanding med 4x4 litt så beklager igjen at det ble litt sutring her. :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå kikket på oppkobling av Ctek laderen til 12V  fritidsbatteriet jeg skal bruke til kjøleboksen. Den bakre 12v utaket i denne gir 10Ah så må da trekke kabel fra start batteriet til bak i bilen da laderen trenger 25Ah. Cetek sier at denne trenger 6mm2 kabel på 5 meter på strøm til laderen så det burde gå fint tror jeg. Problemet der er bare hvor jeg skal legge kabel inni eller under bilen jeg har mest lyst til inni selv om det er mer arbeid. Det neste problemet er fritidsbatteriet jeg har er 90Ah og kjøleboksen jeg får låne bruker mye strøm står oppgitt med 6,25 Ah altså burde batteriet klare 14 timer før det er tomt. Så lurer på hva jeg skal gjøre med dette for 14 timer er ikke mye denne kjøleboksen kan også brukes på gass men og ha en 11 kg gassflaske inni bilen og en kjøleboks som går på det har jeg ikke lyst til. solpanel er også en mulighet men har ikke råd og hoved problemet er jo det høye forbruket på kjøleboksen så må tenke litt. Så har dere noen tips med det jeg holder på med her og elektrisk er ikke min sterkeste side så si gjerne i fra om jeg burde gjøre noe anderledes.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, Lars 9k skrev:

Du vet själv svaret, köp en kompressorkyl.;)

 

Det var pengene da. Og denne skal være kompressor også men er et veldig strøm forbruk denne har. Ser at vis utregningene stemmer så tømmer den batteriet på 14 timer og motoren i bilen må være på i 7 timer hver dag da for og lade det opp igjen så dette fungerer ikke. Så skal jeg ha kjøleboks som jeg kan bruke så må jeg kjøpe ja men igjen var pengene da.

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, Lars 9k skrev:

OM det är en kompressorkyl så lär den inte gå hela tiden, vilket ger en helt annan förbrukning. Testa den i verkligheten så du vet.

Ja det har jeg ikke tenkt på skal få testet men lurer litt på hvordan skal teste dette bare koble til batteri i varm bil og se hvor lang tid det tar før batteriet er tomt?

Edited by kimar
Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, Lars 9k skrev:

Testa den mot löst batteri i garaget annars. Mät startspänning på batteriet, kör den ett dygn och kolla spänningen efterhand så får du iallafall en grov uppfattning.

Skal prøve det for gjort det senere i uka.:)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Min uflaks er som det pleier ser nå ut til at bremsedelene nå ikke kommer før Torsdag takket være Postnord også det neste problemet de helt nye dekkene på denne som jeg fikk for under 2 uker siden og er produsert for 2 år siden ser nå slik ut altså at det har begynt og sprekke langs helle sidene på dekkene. Og dekkene er Cooper Discover A/T3 som jeg egentlig trodde var gode dekk. Jeg er veldig lei nå og hadde gledet meg til en liten tur på onsdag/torsdag som det ser ikke ut til og bli noe av.

sxCww97.jpg?1

Edited by kimar
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, CampForCer skrev:

Oj!!!

Var köpte du däcken?  De måste du kunna reklamera direkt till handlaren.

Jeg kjøpte de fra det lokale bilverkstedet heldigvis så for ta en prat med de litt raskt om dette for disse må jo byttes? Er veldig overrasket over at dette er mulig dekkene er jo nesten nye.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Postnord er rar som vanlig men fikk delene til bilen i dag. Så har da skiftet bremsecaliptere bremseslanger og bremseklosser og glidebolter bak. Etter første kjøreturen så var det fortsatt en del varmgang på venstre side viste seg at håndbrekktrommelen hadde mest av skylden etter og ha justert den så var det fortsatt noe varmgang i calipter så etter og ha brukt kvelden til og kjøre inn bremsene tok 6mil så har jeg klart det er ingen varmgang nå! Og kan ta på alle bremsecalipterene etter kjøring så da er det forhåpentligvis fikset. Skal på tur med denne i morgen og besøke slektninger så får da testet bilen og skal da også få min første overnatting i takteltet som ikke er hjemme gleder meg! :)

 

Edited by kimar
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg kommet hjem fra første turen med bilen og takteltet. Var en liten tur med bare en overnatting og ca 250 km hvor ca 40 km var på grusvei. Bilen var feilfri helle turen noe som var godt etter bremse styret det hjalp også på tilliten til bilen. Fikk også tak i ny madrass til teltet som var dobbelt så tykk som den orginale (12cm) som var mye bedre og ligge på. Disse gamle Pajero ene er fine turbiler da de tvinger en til og slappe av spesielt på dårlige og svingete Norske veier så det er jo fint og måtte ta det med ro. Overnattingen ble gjort i enden av plenen til de jeg var på besøk hos.

beeLLyk.jpg?1

 

Jeg hadde litt problemer med ViewRanger tok dette i bruk på grusveiene for og teste men den klarte ikke og laste inn nytt kart under kjøring som på bilde før jeg kolet til internet litt rart da denne skal jo fungere uten?

TrdD36a.jpg?1

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
42 minuter sedan, kimar sade:

 

Jeg hadde litt problemer med ViewRanger tok dette i bruk på grusveiene for og teste men den klarte ikke og laste inn nytt kart under kjøring som på bilde før jeg kolet til internet litt rart da denne skal jo fungere uten?

TrdD36a.jpg?1

Om du har ”laddat ner” kartan innan ja!

Jag har köpt hela Norgekartan, inte gratis men fungerade helt perfekt under vår resa till Nordkap.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, Lars 9k skrev:

Hade du ”valt” den köpta kartan, så du inte låg kvar på en onlinekarta?

Det vet jeg ikke nå spør jeg kanskje litt dumt men er det ikke bare og laste den kartene så de ligger på nettbrettet så fungerer det? Eller har jeg misforstått noe? 

Edited by kimar
Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, Lars 9k skrev:

Hade du ”valt” den köpta kartan, så du inte låg kvar på en onlinekarta?

Tror jeg har forstått det nå? Kartet som kommer på automatisk Viewranger er onlinekart og jeg må da gå inn og trykke på det kartet jeg vil bruke for offline bruk?

Edited by kimar
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg driver nå og tenker litt dere som er godt kjent med Pajero er det mulig og finne en 1 gen eller 2 gen i Norge/Sverige som ikke er opprustet? Har ikke bestemt meg men lurer litt på om jeg skulle i høst kjøpt en Pajero til som er i bedre for rust en denne og bygget opp som ren overlander og gjort som jeg tidlige har gjort med gamle Volvoer og fulstendig overalt den så får en skikkelig driftsikker og god bil til og reise på tur med men det er jo avhengig av at jeg klarer og finne en som er god for rust. Og hvordan er 1 gen sammenlignet med 2 gen på kjørekomfort og slikt for de er jo veteran nå og billige og eie så det er en tanke også. Har også kikket litt på 4Runner og Galloper osv men er igjen rust som er det største problemet det slipper en jo mye av på nyere 4x4 men det koster.

Link to comment
Share on other sites

Det er utrolig langt mellom pene gen1, gen2 og tilogmed gen3 nå. Rusta har tatt de aller, aller fleste. Både karosserier og rammer er utsatt. Så skal du komme deg unna rust må du lete godt, og trolig opp i så ny bil som du vil og kan ta deg råd til.

Med en eldre bil må du først fikse bilen, så fikse det du trenger for at den skal funke på tur. Har du garasje, pågangsmot og greit med verktøy og mye fritid er dette helt supert.

Med en nyere bil er jo bilen ok, og du kan fokusere på å få på plass utstyret, kjøleskap, kjøpe en radio, montere litt ekstralys etc. Da koster bilen mer, men du sparer mekketimer, verktøy og garasjeplass.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Var det jeg var litt redd for at de fleste er slik ja. For skal jeg bruke en så gammel bil som denne på skikkelige lang turer så må den kostes på mye og jeg må legge ned mye arbeid i bilen. Noe som ikke er verd det om bilen er rusten. Også er det det med skruing også helsa og kroppen er ikke så glad i det lengre så det er noe jeg må også må ha i tankene. Denne har jo fått ramma bak hjemme sveist hvor de har bare sveist på biter over rust hullene så det er ikke helt bra og karosseriet er jo helt ferdig så føler denne er ikke verd og begynne på. Så jeg bør nok tenke litt på nyere bil ja er nok det mest fornuftige. Er en gen 3 Pajero jeg har kikket en del på som virker bra men om den er det er noe annet men ser at en får nyere L200 til greie priser også så er mye og velge i men vil ha et 4x4 system som Super select til Mitsubishi så bilen kan kjøres med 4x4 helle vinteren uten og være redd for drivverket så har da mindre biler og velge i.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...