Jump to content

kimar sin Pajero


kimar
 Share

Recommended Posts

3 minutter siden, Andreas.E skrev:

Så är det med dom flesta tälten (undantag finns) så du gör helt rätt i att ordna med en extra madrass.

Ja det er vell slik. Madrassen i denne er ca 6 cm tykk og tenkte og bytte den helt ut med en som er 12 cm tykk tror det vil bli bedre.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk litt deler til denne i dag nye viftereimer og nye bremseklosser bak. Og litt reserve deler til og ha i bilen vannpumpe repsett til slavesylinder til cluth og glidebolter bremser og vann temperatur sensor har og div slanger og slange klemmer fra før.

qmq6hTf.jpg?1

Jeg trodde ikke at jeg kom til og få tak telt så kjøpte denne fra ebay vil noen kjøpe den? Og hva skal en kalle slikt? Seng telt? Telt seng? Jeg vet ikke. Den skal være vanntett og fungere som et telt bare den er en seng med tak og vegger.

uCU786W.jpg

w0XFQwA.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre med den telt seng/seng telt? et lurer på og selge men tror ikke den er det letteste og få solgt. Kan jo også beholde den og ha som reserve vist takteltet skulle gå i stykker? Jeg vet ikke.

Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, CampForCer skrev:

Behåll säng-tältet till Vinterträffen 2019.  Perfekt med en tjock sove pose / sovsäck. Behöver inte skotta så mycket...  :) 

Jeg liker ikke og sove ute i kuldegrader så det skjer ikke men den er nok fin til det ja. :)

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg holder på og få denne klar til lang tur og i dag begynte på de 2 siste tingene som må fikses  viftereimene var lett og bytte og gikk fint. Men bremsene bak ble noe helt annet alt er rustet fast og etter på og brukt noen timer på og klare og få demontert alt så kan jeg ikke få byttet bremseklosser da bremse calipterene er dårlige så det ble ikke noe bytte så alt av bremsene bak må byttes senere men holder en stund til heldigvis for merker lysten på nyere bil er økende for bare håpe denne klarer en langtur til Sverige i August.  Ellers så gjenstår det bare og kjøpe litt små ting av tur utstyr madrass til takteltet og koble opp c-tec laderen til fritidsbatteriet og få en sjekk av noe slakk i styringen på bilen så er jeg klar for tur!

Edited by kimar
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Wiberg skrev:

Jag vet om minst två Suzuki Jimny som är ute och Overlandar. 

En finns här på forumet och den andra hoppas jag blir medlem snart.

 

Den må jeg se om jeg finner her inne. Er ikke store bilene dette men er en 1 eller 2 personer og har taktelt så burde det gå greit. Baksetet i den nye her kan jo legges helt flatt og ser ut til og være tilstrekkelig med plass. Jeg har veldig lyst på denne nye utgaven men hadde ikke tenkt og kjøpe helt ny bil men det kan endre seg?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, kimar said:

Den må jeg se om jeg finner her inne. Er ikke store bilene dette men er en 1 eller 2 personer og har taktelt så burde det gå greit. Baksetet i den nye her kan jo legges helt flatt og ser ut til og være tilstrekkelig med plass. Jeg har veldig lyst på denne nye utgaven men hadde ikke tenkt og kjøpe helt ny bil men det kan endre seg?

Min Pajero är ju kort, och det fungerar bra. Med två personer på en två-veckors resa kan jag dock meddela att varenda liten cm2 är utnyttjad :lol: Men, det är som ni säger - folk kör ju jorden runt med motorcykel så det är bara en prioriteringsfråga! 

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Små Suzukier er jo mye brukt til turer både on- og offroad i hele verden, og slik har det vært i mange tiår.
Jeg tror kanskje ikke de nye er noe dårligere, men det kommer helt an på hva man skal ha med seg. For en familie på fire ville jeg nok valgt en større bil. :)

Designet på den derimot, er jo helt konge!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja plassen på nye Jimny tror jeg holder fint til meg men for en familie så blir det alt for lite ja. Og ja designet på den er helt konge jeg har ikke hatt så lyst på en bil på lenge. Men er redd for at nye Suzuki Jimny kommer til og fort koste 300.000kr i Norge og det er mye penger så redd for at jeg ikke har råd og med tanke på at kan kjøpe en veldig god 4x4 pickup fra rundt 2010 til halvparten av prisen til Jimnyen som kan brukes til mye mer så er det mye mer fornuftig så for se pickup har også noen store fordeler som dette  https://www.campernorge.no/gazell-2  en pickup med slik må jo være et perfekte overland kjøretøy? Bare synd det koster jeg må iallefall tenke litt da denne jeg har nå er for gammel og sliten og rusten til og bruke penger på så trenger nytt kjøretøy om ikke lenge.

Edited by kimar
Link to comment
Share on other sites

Med tanke på at de ryggsekkene koster fra 150-300k, og gir deg en fullstendig klaustrofobisk følelse.. finnes det andre alternativer jeg tenker på som mer forlokkende. :)
Skal jeg på død og liv ha med meg dass, kunne jeg dratt en campingvogn eller kjøpt meg bobil.
Det som gjør at jeg sover så godt på tur, er nettopp det å sove ute i frisk luft. Jeg har praktisk talt vokst opp i campingvogn, og savner ikke glassfibern.

Jeg har også vurdert pickup mange ganger, og det kan diskuteres om pickup eller wagon er det optimale, men wagon er ihvertfall mer komfortabelt. Jeg syns de fleste pickuper blir litt i overkant stive bak og gir litt "sledefølelse" på vinterføre.
Ronny har også noen synspunkter på dette:

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ja er noe med det og prisen er høy for disse camperene. Jeg står også i valget når jeg skal bytte bil mellom Pickup og wagon har kikket litt på gen 3 Pajero også så må tenke litt men er noe i det også at pickupene er stive og wagon er mer komfortabelt. Det eneste med wagon er jo at en er da begrenset til taktelt telt eller sove inni bil. Jeg har slitt litt med tidligre og trives og sove ute når det er kaldt men vet ikke om det er en tilvennings sak? Eller om det er annet jeg kan gjøre med det.

Link to comment
Share on other sites

Å sove utendørs er en tilvenningssak, og avhengig av at du er trygg på det du gjør og har gode opplevelser. :)
Jeg har blitt veldig trygg på å overnatte med følgende utstyr:
-3M øreplugger som stenger ute sus fra elver og veier, tiurleik og annet.

-Isbjørn Barents sovepose (isbjorn.no)

-Jerven Hunter fjellduk

-forsvarets ull-lue

-Exped SynMat 7 (når jeg skal ligge på bakken)

Med dette er jeg kjempevarm i soveposen uten andre klær enn undertøy, testet ned til -5 og det har fungert over all forventning.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det er nok en tilvenings sak ja og takk for gode tips. Må nok bare kjøpe litt skikkelig utstyr og venne meg til det og sove ut når det er kaldt. Men driver for tiden og grubler mye over neste bil har heldigvis litt tid på meg for er så mye og velge ser at Suzuki Grand Vitara 2006-2014 er billige nå og de har jo skikkelig 4x4 og kan få 50 mm trailmaster hevesett til de også så burde det kunne bli en brukende bil men de virker litt kjedelige men mulig jeg tar feil.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators
1 timme sedan, iknutis sade:

3M øreplugger som stenger ute sus fra elver og veier, tiurleik og annet.

Under kategorien " annat " går Wibergs sågverk :D . Det har lokala installationer helt nära envar bättre Camp ;) . Eller?@thorstein, @Cato Kristensen & @Øyvind :D

1 timme sedan, kimar sade:

Suzuki Grand Vitara

Jag hade en flång ny Grand Vitara XL-7 för många år sedan. Absolut ingen racer och den såg ut som en ledsen hamster i fronten men jädrar i mig det var potent arbetsbil. Riktig 4x4 med bra lågväxel. Om man köper en grönskyltad har man plats nog att sova i den oxå.

  • Like 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, kimar skrev:

Grand Vitra xl er også en mulighet for se. Blir det noe treff i August Wiberg som jeg leste en annen plass her for har lyst til og planlegge ukes turen min til da.:)

Det syns jeg hørtes ut som en kjempegod ide. Utrolig trivelig gjeng og mye å lære av hvordan andre gjør det. ?

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, iknutis skrev:

Det syns jeg hørtes ut som en kjempegod ide. Utrolig trivelig gjeng og mye å lære av hvordan andre gjør det. 1f44d.png

Det vil jeg gjerne hadde det ikke vært for at denne fikk bremsehavari bak nå nettopp og er ikke kjørbar kan jeg delta med en Volvo V70? For denne er ikke verd og bruke mer penger på er lei nå.

GUP3MS1.jpg?1

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer litt hva jeg skal gjøre her nå denne er ikke i god stand så er usikert om den blir eu godkjent til neste år den er heller ikke verd noe og vet fra erfaring at når en begynner på og fikse på slikt så ender det nesten alltid med og bli mye dyrere enn hva en først trodde. Så hadde egentlig tenkt og kjøpe nyere bil i høst eller vinter men spørs om ikke det skjer snart nå. Veldig kjedelig er det iallefall men slik er det med gamle og veldig slitne biler. 

Link to comment
Share on other sites

Bromsproblem kan man få på alla bilar som är äldre än...säg 5 år kanske. I det här klimatet. Skulle inte låta bromsproblem avskräcka. 

Det du däremot borde se på är ramen på bilen. Den hade gått långt, men motorn var frisk. Om ramen också är frisk så finns det hopp. Se i bakre hjulhusen, och under framdörrarna där ramen går uppåt igen. Låt det avgöra ??

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Enig med John, slitedeler er helt greit å bytte men rusten er noe annet om ikke du er veldig glad i å sveise.

Jeg syns selv jeg skrur bremser hvert år, enten på min eller fruens bil.

Kjøper billige bremsedeler fra Autodeler.co.no, kommer i posten fra Tyskland. 25% mva tilkommer, men det er alt. Fortsatt mye billigere enn de norske alternativene.

 

Så er du fornøyd med Pajeroen er det ingen grunn til å bytte den ut riktig enda. ?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg har over reagert litt men er bare så utrolig lei slike problemer og dette passet så dårlig. Ramme på bilen er bra bortsett fra noen plasser bak som har blitt sveist opp av tidligre eiere som ikke ser pent men fult mulig at den blir eu godkjent med det vet ikke men skal ut nå snart og se om det går og få løsnet bremseslange fra callipter eller bremserør er redd dette er helt rustet fast. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...