Jump to content

kimar sin Pajero


kimar
 Share

Recommended Posts

13 minutter siden, iknutis skrev:

Ja, det er jo et suverent bra 4x4-system. Hvilken Pajero har du sett på? Kanskje jeg kan gi deg noen gode tips. Jeg er på min tredje nå, og har skrudd på alt som kan gå i stykker på disse. 1f62c.png

Det er jo det det er og en får dette også på nyere L200 så har derfor kikket litt på de også synd de andre som eks D-max ikke har det. Jeg har kikket en del på denne   https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=121942538 lav km kan se på klistermerke i bakrute at den har blitt dinitrol antirust behandlet iallefall en gang. 2 eiere siden ny siste har eid den i 11 år skal ha god service historikk osv. Er også manuell girkasse og DLX utgave  som jeg liker men er litt penger for en 13 år gammel bil me er jo ingen ting mot de syke prisene på Land Cruiser.

Edited by kimar
Link to comment
Share on other sites

Den syns jeg var dyr faktisk, siden det er den superlate 2.5-litern og med stoffseter.

Frykten her er rust, spesielt dieselpåfyllingsrør og dieseltank, samt på toppen av dieselpickup’en. Må ta av innerskjermen høyre bak og inspisere røren skikkelig.

Hjullager holder ca 200-220k, så det må påregnes skiftes om ikke så lenge. Ikke spesielt dyrt, men stor fordel med presse tilgjengelig. Ellers lettskrudde biler, men de har jo fått noen mil på baken og blitt gamle disse og. ?

Sjekk også at alt elektrisk virker, at klimaen virker (både kald og varm), og alt det andre som er standard.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takker for god info skal tenke litt. Og stoffseter ser jeg bare på som en fordel men alderen på denne gjør jo at en må nok til og skru litt her også. Men vis jeg tenker meg om jeg har ikke planer om og krysse Afrika så bilen blir bare brukt i Europa og jeg kjører 95 prosent på vei/grusvei og skogsvei og resten lett terreng kjøring så trenger jeg virkelig en bil som Pajero? For finnes nyere suver med 4x4 som kan kjøres i terreng da altså Overland terreng kjøring og ikke offroad. Eneste er at disse mangler lavgir men vist 4x4 kan låses 50/50 og den er lavt giret i 1gir og har god bakkeklaring og a/t dekk så kommer en vell langt? For er en nyere suv jeg liker veldig godt som er som jeg har skrevet her og som er kjent for god fremkomlighet i terreng og som kan modifiseres mye som igjen gjør den enda bedre men mulig jeg blir ledd av nå. Får du ikke opp teksting så trykk på fullskjerm.

Vet ikke om denne hadde taklet terreng kjøringen på  overlanding treffene.

Edited by kimar
Link to comment
Share on other sites

Jeg sliter litt med valget av ny brukt 4x4 for er så mye en kan velge en av de mest fornuftige bilkjøpene jeg kan gjøre er mulig Suzuki Grand Vitara og da utgaven som kom rundt 2006 disse har jo permanent 4x4 som kan låses og lavgir altså skikkelig 4x4. Er jo en mindre bil en gen3 Pajero men burde være nok plass for 1 og disse burde også være endel billigre i drift en Pajero men de er bare litt kjedelige men det kan mulig ordnes som på bilde under med heving dekk osv.

7ykWk9B.jpg?1

Så det hadde kanskje vært noe? Må tenke enda mer og kanskje begynne og reise ut og se på biler og prøvekjøre. 

Edited by kimar
Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, kimar sade:

vil ha et 4x4 system som Super select til Mitsubishi så bilen kan kjøres med 4x4 helle vinteren uten og være redd for drivverket

Land Cruiser 120/150?

Permanent 4x4 och perfekt på vintern :) 

Håller med om att det är skit med rost. Jag rostskyddsbehandlade min redan ny (OK, 10 mån gammal) då det inte fanns rostskydd alls under den. Nu känns det bättre för framtiden.

Se om du kan finna en äldre bil som är rostskyddsbehandlad i unga år, eller en bil som kanske rullat i norr eller Finland med mindre salt?   Eller import fr Californien?  Behöver inte vara så dyrt ändå kanske

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

17 minutter siden, CampForCer skrev:

Land Cruiser 120/150?

Permanent 4x4 och perfekt på vintern :) 

Håller med om att det är skit med rost. Jag rostskyddsbehandlade min redan ny (OK, 10 mån gammal) då det inte fanns rostskydd alls under den. Nu känns det bättre för framtiden.

Se om du kan finna en äldre bil som är rostskyddsbehandlad i unga år, eller en bil som kanske rullat i norr eller Finland med mindre salt?   Eller import fr Californien?  Behöver inte vara så dyrt ändå kanske

Problemet her i Norge er at Land Cruiser er veldig dyre som bruktbiler så må betale alt for mye for en gammel og rusten bil synd for kunne gjerne hatt en Land Cruiser. Og er dessverre nesten ingen som rustbehandler bilene her fra ny så innen få år så har de fleste store rustskader så og finne en som er god ser vanskelig ut. Ja jeg har også tenkt litt på import og mye rart men det blir mulig litt mye styr og fort dyrere enn hva jeg hadde trodd. Driver og tenker mye på dette for tiden hva jeg skal velge og ikke og hvor mye penger jeg skal bruke osv. Hadde jeg klart meg med standard 4x4 systemet som er på eks Hilux så hadde jeg igjen hadde mye flere biler og velge i men vinter kjøringen ser ut til og bli litt styr om jeg vil redusere slitasjen i drivverk med det 4x4 systemet.

Edited by kimar
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

LC120 er dobbelt så dyr som Pajeroen, i samme stand, med samme km og samme utstyrsnivå. :)
Men ja; det er også kurante biler. Hvis ikke du trenger bakseter, kunne du kanskje sett om du fant en kurant varebil kimar?

Suzuki'ene får du mye snacks til, og de har jo blitt brukt mye til både overlanding og offroad-kjøring i alle år. Duster kan sikkert funke den og, men jeg har ingen god erfaring med franske biler, og det er mye Renault i den. Trolig ingen deler å oppdrive hvis noe skulle ryke underveis, alt må bestilles og det er jo en ulempe.
 

Lavgir er noe du absolutt ikke må undervurdere. Om så du bare skal kjøre opp noen litt bratte grusveier er det utrolig hvor mye mer behagelig det er å gjøre det i lavserie.

I tillegg så sliter det mye mindre på girkassa og clutch, både på biler med automat og manuell.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

6 minuter sedan, iknutis sade:

Lavgir er noe du absolutt ikke må undervurdere. Om så du bare skal kjøre opp noen litt bratte grusveier er det utrolig hvor mye mer behagelig det er å gjøre det i lavserie.

I tillegg så sliter det mye mindre på girkassa og clutch, både på biler med automat og manuell.

Gott - då lärde man sig ngt nytt idag med :)  Tack

Inte tänkt på att det kanske sliter mindre med lågväxel

Edited by CampForCer
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

17 minutter siden, iknutis skrev:

LC120 er dobbelt så dyr som Pajeroen, i samme stand, med samme km og samme utstyrsnivå. :)
Men ja; det er også kurante biler. Hvis ikke du trenger bakseter, kunne du kanskje sett om du fant en kurant varebil kimar?

Suzuki'ene får du mye snacks til, og de har jo blitt brukt mye til både overlanding og offroad-kjøring i alle år. Duster kan sikkert funke den og, men jeg har ingen god erfaring med franske biler, og det er mye Renault i den. Trolig ingen deler å oppdrive hvis noe skulle ryke underveis, alt må bestilles og det er jo en ulempe.
 

Lavgir er noe du absolutt ikke må undervurdere. Om så du bare skal kjøre opp noen litt bratte grusveier er det utrolig hvor mye mer behagelig det er å gjøre det i lavserie.

I tillegg så sliter det mye mindre på girkassa og clutch, både på biler med automat og manuell.

Ja jeg kunne fint klart meg med varebil denne gamle Pajeroen er jo også varebil. Skal ta og kikke litt på finn.no og se hvor mye en LC120 i god stand koster jeg ville gjerne hatt manuell girkasse så det reduserer også antall biler en god del. Duster tror jeg nok også er bare og glemme og Suzuki er også en tanke om jeg kunne klart meg med mindre plass de er jo også billige nå som jo er fint. Jeg testet faktisk lavgiret på den lille turen jeg hadde nå og er rett i det du sier på de bratteste plassene på grusveien var det utrolig greit med lavserie så må nok ha en bil med det.

Edited by kimar
Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, kimar skrev:

men vinter kjøringen ser ut til og bli litt styr om jeg vil redusere slitasjen i drivverk med det 4x4 systemet.

 

5 minutter siden, CampForCer skrev:

Gott - då lärde man sig ngt nytt idag med :)  Tack

Inte tänkt på att det kanske sliter mindre med lågväxel

Med normal kjøring er ikke slitasje i drivverk noe man overhode trenger å tenke på. På vinterstid, når det er dårlig grep, er det bare å koble inn part-time 4x4 for å komme seg frem, eller når bilen kjennes ustabil. Selv foretrekker jeg å kjøre med 2wd på vanlige vinterveier her på nordvestlandet, men det sliter ikke på drivverket at du faktisk bruker systemet slik det er ment å brukes. Dvs på glatt underlag eller ved dårlig fremkommelighet. Dette er også diskutert i denne tråden:

Men har du lavserie på bilen, og du skal krypkjøre på litt grove veier eller bratte bakker; bruk den.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, iknutis skrev:

 

Med normal kjøring er ikke slitasje i drivverk noe man overhode trenger å tenke på. På vinterstid, når det er dårlig grep, er det bare å koble inn part-time 4x4 for å komme seg frem, eller når bilen kjennes ustabil. Selv foretrekker jeg å kjøre med 2wd på vanlige vinterveier her på nordvestlandet, men det sliter ikke på drivverket at du faktisk bruker systemet slik det er ment å brukes. Dvs på glatt underlag eller ved dårlig fremkommelighet. Dette er også diskutert i denne tråden:

Men har du lavserie på bilen, og du skal krypkjøre på litt grove veier eller bratte bakker; bruk den.

Skal lese den. Er litt sikkerhet jeg tenker på også med en stor tung 4x4 i 2wd og kommer brått på et glatt parti på veien er jeg redd for at kan bli litt farlig? Men ser jo at kan en leve me det enklere 4x4 systemet så har jeg jo mye mer biler og velge i som eks Hilux og D-max osv.

Link to comment
Share on other sites

Etter og ha kikket på LC120 så ser jeg at prisene er for høye. Og pickup er jeg i tvil på de er ofte alt for stive og de er veldig store ofte rundt 520 lange. Så da heller jeg litt mot Suzuki igjen kan jo der få en god bil til lite penger og mulighetene til og modifisere de er store. Så må tenke enda litt mer det jeg ønsker iallefall en bil med med mulighet for permanent 4x4 helle vinteren med manuell girkasse som er driftsikker og koster ikke mye og holde liv i og er billig og enkel og fikse. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

40 minutter siden, kimar skrev:

Skal lese den. Er litt sikkerhet jeg tenker på også med en stor tung 4x4 i 2wd og kommer brått på et glatt parti på veien er jeg redd for at kan bli litt farlig? Men ser jo at kan en leve me det enklere 4x4 systemet så har jeg jo mye mer biler og velge i som eks Hilux og D-max osv.

Da er det dekkene som hjelper deg, ikke om du har 4x4. :)
4x4 hjelper på fremkommeligheten, men ikke så mye sideveis.

Link to comment
Share on other sites

Et øyeblikk siden, iknutis skrev:

Da er det dekkene som hjelper deg, ikke om du har 4x4. :)
4x4 hjelper på fremkommeligheten, men ikke så mye sideveis.

Ja er jo sant det. Jeg tenkte også på en episode i vinter med V70en hvor jeg kom rundt en sving og der hadde det vært underkjølt regn og til tross for lav fart og nesten nye Nokian piggdekk så ente jeg opp med og spinne rett rundt og bilens front pekte dit jeg kom fra. Vil ikke 4x4 hjelpe litt kontra 2wd i et slikt tilfelle eller tar jeg feil?

Link to comment
Share on other sites

Nope, store biler med 4x4 sklir like mye sidelengs i slike tilfeller. Største fordelen med en høy bil med 4x4 hvis det begynner å bli glatt, er at du ofte kan kjøre ut i grøften uten å ødelegge noe for der er det normalt bedre feste. Har gjort det mange ganger når jeg skal opp og ned gårdsveier på vinterstid. :D

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Etter og ha tilbrakt mye tid på finn.no nå så ser jeg at Suzuki Grand vitara 2005 og nyere er et veldig fornuftig kjøp kan få gode biler for godt under 100.000kr og alt de trenger er bare hevesett og dekk og kanskje beskyttelse plater under så har en en veldig god bil til lite penger. Så tror jeg tar turen på mandag og kikker på en og ser om dette er en bil jeg kan trives med. Om noen kjenner disse så gjerne kom med tips om dere har. Jeg tenker på 5 dørs utgaven 2 liter bensin motor og manuell girkasse. Jeg finner iallefall veldig mye bra om disse på nett og etter hva jeg har sett på youtube som kommer disse seg godt frem i terrenget også.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
3 timmar sedan, iknutis sade:

Nope, store biler med 4x4 sklir like mye sidelengs i slike tilfeller. Største fordelen med en høy bil med 4x4 hvis det begynner å bli glatt, er at du ofte kan kjøre ut i grøften uten å ødelegge noe for der er det normalt bedre feste. Har gjort det mange ganger når jeg skal opp og ned gårdsveier på vinterstid. :D

Sen är det mycket lättare att komma till och skotta under dem när man väl kört fast. ?

  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

Var og kikket på den Suzuki Grand Vitara en i dag den ble solgt like før men fikk kikket litt på den er ikke den bilen som vekker følelsene mest men er en helt grei bil. Er ikke flere av disse 2005 og nyere med bensin motor til salgs i området nå så for kikke litt på andre men har veldig lite og velge i. Suzuki XL7 finnes omtrent bare med diesel og etter og ha lest/hørt ting som ikke er bra med de motorene så har jeg ikke så lyst på de og også at de har den enkle 4x4 systemet trekker ned. Finnes også noen av den vanlige Gamle Grand vitara i området men de virker jo enda mindre enn den nye og 1 av de har automat noe jeg ikke har helt lyst på så må tenke litt håper iallefall og få tak i en skikkelig 4x4 så ny og god som mulig til minst mulig penger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sliter litt med valget av neste 4x4 prøver jo og få så mye bil som mulig til minst mulig penger. Suzuki XL7 er jo en bil som kunne passet meg bra men er den diesel motoren da. Tar dette fra et annet forum hvor en som påstår og være Suzuki mekaniker sier litt om disse

2.0d har et elendig EGR system som tetter seg med motorfusk som resultat, og for å få rengjort dette må man dele innsugsmanifolden(ja den er todelt).
For å dele innsugsmanifolden må man ut med ut med alle dysene!
Dysene sitter som regel fullstendig fastrustet og må borres eller bankes ut.
Dysene bruker å revne og må skiftes

En slik jobb koster rundt 30 - 40 k på verksted!
Det er heller ikke brukte motorer å oppdrive pga denne feilen!

STYR UNNA XL7 med 2.0 D

hilsen suzukimekaniker

Er litt skeptisk at ser det finnes brukt motoren til disse og er så mange som sier at disse er driftsikre med lite feil men blir jo betenkt mener og ha lest noe slikt andre plasser også men prøver og finne mer info om dette. Et annet alternativt er jo igjen Gen3 Pajero eller pickup men har aldri hatt det så vanskelig og finne meg en bil som nå.

Link to comment
Share on other sites

Kan jo begynne med å si at du leter etter bil på den desidert verste tiden på året. :) Har selv løpende 2-3 søk på finn.no med varsel, og nå i juli er det helt dødt.
Når folk kommer tilbake fra ferie etc uti august, da først tar det seg opp igjen. Så nå er det dårlig utvalg rett og slett.

Når det gjelder EGR, finnes det på omtrent alle biler siden midten av 90-tallet og på alle dieseler med småkjøring vil det tette seg i større eller mindre grad. Det letteste er å blende driten og evt kode det bort i cpu. Så slipper du å bekymre deg mer for det. Etter ca 2005 må det på de fleste modeller også kodes bort. De fleste som driver med chiptuning kan hjelpe med dette.
Enkelte modeller er mer plaget med visse ting enn andre, så greit å sette seg inn i det før man handler. Uansett vil det alltid være en viss risiko med å kjøpe brukt, men driter man ikke penger hele veien til banken er det brukt som er løsningen for de fleste av oss :)
Jeg har en nabo med 2.0D XL7 som er kjempefornøyd og aldri har opplevd noen problemer, og jeg har en kompis med 2.7 XL7 som har opplevd litt tikking pga slitt kamrem, men ellers ingenting. Sistnevnte har 2" heving og bittelitt større hjul enn orginalt og tar seg godt frem i terrenget. Han har aldri savnet sperrer foran eller bak. Eneste minuset er at motoren er glad i bensin, ligger fort på 1.5liter pr mil på blandet.

Så en Grand Vitara/XL7 er nok ikke det dårligste valget om dette er de eneste svakhetene modellen er plaget med. Venter du til august får du et helt annet marked å lete i.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja er tydeligvis helt dødt nå når det kommer til bil nå. Ja jeg tenkte også og blende egr dritten og også vurdere og montere cathcan vis jeg kjøper diesel. Og ja jeg driter også ikke penger så er derfor jeg er så opptatt av og ikke kjøpe katta i sekken som det så fint heter. Høres jo bra ut det du også har og si om XL7 har også lest mye bra om disse er bare det med diesel motoren og dysene så har derfor ikke kikket mer på de. Men er flere av de til salgs her i området og vurderer nå og se på de da har funnet en løsning på problemet med dysene til dieselen det finnes eget spesial verktøy til og fjerne de koster litt ca 6500 kr men er jo litt men mye billigre enn og måtte bytte topplokk på motor. Og 2,7 motoren i disse vil jeg unngå pga forbruket. Det eneste med disse er jo at det er det gammeldagse 4x4 systemet og er ikke esp på disse så vinteren kan bli kanskje bli en utfordring men har jo kjørt bakhjulstrekkere tidligre og klart meg.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...