Jump to content

kimar sin Suzuki Grand Vitara


kimar
 Share

Recommended Posts

Jeg lurer på er det noen som vet hva et føringslager er? Er det svinghjulet jeg har bestilt til denne og det står at det er uten føringslager og jeg klarer ikke og finne ut hva dette er. Og begynner og bli små irritert autodoc har ikke enda fått sendt delene.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, kimar skrev:

Jeg lurer på er det noen som vet hva et føringslager er? Er det svinghjulet jeg har bestilt til denne og det står at det er uten føringslager og jeg klarer ikke og finne ut hva dette er. Og begynner og bli små irritert autodoc har ikke enda fått sendt delene.

Har ikke funnet ut av det men tror nå at føringslager er det lagret som sitter i veiv/svinghjul. :) 

Link to comment
Share on other sites

Sikkert svinghjulslager. Sitter i midten av svinghjulet, er dette lageret slitt kan clutchen slites unormalt raskt. Bytt dette hvis du skal bytte svinghjul, og hadde jeg vært deg ville jeg bytta clutch og utløserlager samtidig. Fort gjort å bytte når man først har demontert alt, så vet du at du slipper jobben igjen. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, iknutis skrev:

Sikkert svinghjulslager. Sitter i midten av svinghjulet, er dette lageret slitt kan clutchen slites unormalt raskt. Bytt dette hvis du skal bytte svinghjul, og hadde jeg vært deg ville jeg bytta clutch og utløserlager samtidig. Fort gjort å bytte når man først har demontert alt, så vet du at du slipper jobben igjen. 

Ja clutch og utløselager skal selvfølgelig byttes ja. Skal bytte dette lagret også da men ingen har det så mulig jeg må til Suzuki for og få tak i det. 

Link to comment
Share on other sites

Er lite penger igjen her nå men kjøpte meg en grill med tanke på og ta med på tur denne https://www.biltema.no/fritid/hage/grill/kullgrill/grill-2000018483  har satt den i sammen og virker helt grei. Er i grunn usikker på hvor praktisk denne blir med overlanding har også nesten ingen erfaring med grilling som dette kun grilling med gass. Så er vell grillkull jeg bør ha i denne men blir ikke det veldig grisete og ha i bil? Og finnes grillkull i flere størelser for må jo ha noe lite og bruke til denne. Vis ikke vil det fungere greit og bruke greiner osv i stedet for kull? Tips mottas gjerne. :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke brukt denne grillen selv, men en kompis av meg sverger til denne i campingvogna. Sendte den forrige med forrige vogn, kjøpte ny vogn og måtte derfor ha ny grill. Gikk for samme type igjen. Han har kullet i sekk/pose i vogna, tar bare ut så mye kull som han trenger til hvert måltid. Rengjør grillen med stålbørste etter bruk og ha gjerne en litt grov pose av tøy å oppbevare den i fra gang til gang. Kan bruke greiner også, men det er mye mindre effektivt enn kull og ryker mye mer. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, iknutis skrev:

Jeg har ikke brukt denne grillen selv, men en kompis av meg sverger til denne i campingvogna. Sendte den forrige med forrige vogn, kjøpte ny vogn og måtte derfor ha ny grill. Gikk for samme type igjen. Han har kullet i sekk/pose i vogna, tar bare ut så mye kull som han trenger til hvert måltid. Rengjør grillen med stålbørste etter bruk og ha gjerne en litt grov pose av tøy å oppbevare den i fra gang til gang. Kan bruke greiner også, men det er mye mindre effektivt enn kull og ryker mye mer. 

Det høres bra ut og takk for god info. Og da går jeg for kull må da bare lese meg opp litt om grilling på kullgrill før jeg begynner. 

Link to comment
Share on other sites

Fikk i dag alt av stereo til bilen så da var det bare og sette i gang. Ny hovedenhet og dab/fm antenne og nødvendige kabler og nytt plast deksel til dashbord.

v8K14MC.jpg?1

 

Ble mye som måtte demonteres trakk de nye kablene til antenne gjennom dascbord og langs gulvet på høreside bakover og opp over høyre hjulbue og opp til antenne var så heldig at den nye antennen passet i hullet til den gamle.

uQSTx4F.jpg?1

BM8wnkU.jpg?1

 

Og alt ferdig montert så da har jeg fungerende radio og cd spiller og usb/aux

IxapoXt.jpg?1

 

Prøvde så og trekke opp kabel gjennom bil til c-tec laderen til fritidsbatteriet men er ingen plasser hvor jeg kunne ta ledningen gjennom veggen til kupe så ble ikke noe. 12 volt utaget baki bilen er bare på 10ah  og c-tec trenger 20 så vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det. Nå skal autodoc ha fått sendt bildelene så nå avhenger det av DHL når delene kommer og er byttet så er bilen tur klar.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Da har den vært på verksted en tur nå og feilsøkt  airconditionet og hyling fra reim ved oppstart. Ac kompressor er ødelagt det er greit nok men clutch til reimhjulet til den har noen sveist fast av alle ting så kompressoren går konstant og er det som fører til reimhyling ved oppstart så denne må byttes litt raskt vil ha ac i bilen og vil ikke ha brukt del så for bare ta den kostnaden. Kjøler til ac og intercooler mente de det samme som meg at de måtte også byttes. Alt dette er slitasje og slitedeler så får ikke dekket noe på garanti. Er slikt som skjer på 11 år gamle biler så er ikke noe og gjøre med det. Delene til clutch og svinghjul og har blitt sendt fra Tyskland så bør komme om ikke lenge. Så får da se om det er noe penger igjen til tur i år vist ikke så får bare vente til neste. Jeg får iallefall en god bil når alt er fikset. :)

Link to comment
Share on other sites

Leit å høre at det er såpass med "slitte" deler når du akkurat har handlet bil hos forhandler, jeg mener dette burde vært tatt tak i før du kjøpte bilen, men det er jo meg. :)
Bilen bør være rimelig god når alt dette er på plass ja. :)

OBS: Den mest vanlige årsaken til at ac-kompressorer takker for seg er at de skjærer seg pga gassen har lekket ut, og dermed ikke gir de smøring. Hadde skjedd på min før jeg kjøpte bilen, og her dukket det opp to lekkasjer i ettertid som jeg har fikset.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, iknutis skrev:

Leit å høre at det er såpass med "slitte" deler når du akkurat har handlet bil hos forhandler, jeg mener dette burde vært tatt tak i før du kjøpte bilen, men det er jo meg. :)
Bilen bør være rimelig god når alt dette er på plass ja. :)

OBS: Den mest vanlige årsaken til at ac-kompressorer takker for seg er at de skjærer seg pga gassen har lekket ut, og dermed ikke gir de smøring. Hadde skjedd på min før jeg kjøpte bilen, og her dukket det opp to lekkasjer i ettertid som jeg har fikset.

Ja er enig i det er i tvil om jeg kommer til og kjøpe noe mer biler derfra. Lekkasje kommer fra kondensatoren fremme som er helt ødelagt av stein sprut det samme har skjedd med intercooler disse har jeg bestilt og vil prøve og bytte de selv når delene kommer. Ac anlegget er nå tomt for gass så burde gå greit og bytte kondensator tror jeg har aldri byttet en slik før. Tenkte og sette på netting i nedre grill fremme under skiltet for og beskytte de nye delene mot steinsprut da de er ganske utsatte tenker noe slikt i svart farge https://www.biltema.no/bil---mc/styling/eksterior-styling/grillnetting-2000019015 

Link to comment
Share on other sites

Det ser også ut til at turen i slutten av august blir avlyst da har ikke råd. Har lagt den andre bilen min Volvoen for salg om den blir solgt innen da så blir det kanskje tur for se den virker ikke lett og selge.

Link to comment
Share on other sites

Intercooler er veldig rett-frem å bytte. Kondensator også, men du bør ha nye O-ringer på lur om ikke det medfølger.

Det er normalt 2 tilkoblinger til denne, og dermed to O-ringer. Ringene kan ikke være av naturgummi for de tåler ikke gass, det må være nitril eller tilsvarende.
Jeg kjøpte mine på Tess om jeg minnes riktig.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

55 minutter siden, iknutis skrev:

Intercooler er veldig rett-frem å bytte. Kondensator også, men du bør ha nye O-ringer på lur om ikke det medfølger.

Det er normalt 2 tilkoblinger til denne, og dermed to O-ringer. Ringene kan ikke være av naturgummi for de tåler ikke gass, det må være nitril eller tilsvarende.
Jeg kjøpte mine på Tess om jeg minnes riktig.

Takk for tipset! Om det ikke medfølger nye så for jeg da kjøpe noen som det. Og får håpe neste sommer blir mer overlanding og mindre bilskruing da denne sommeren ble ikke som planlagt.

Link to comment
Share on other sites

Da var clutch/svinghjul delene kommet og denne skal på verksted på tirsdag og bytte er spent på hvordan det går. Og lysten på og komme meg på tur er stor men var pengene da har lært litt i år burde begynt med en bedre bil en den gamle Pajeroen og nok ventet med kjøp av taktelt og heller brukt de pengene på og fikse bil. Taktelt øker komforten og trivselen på tur men hjelper lite når en ikke har råd til tur etter kjøpet av teltet. Så får se håper jeg får solgt den andre bilen eller noe annet skjer så får råd til en liten tur. Uansett så blir dette en veldig kjedelig vinter hvor alt dette må betales men håper på et bedre neste år og gleder meg til alt overlanding.nu skal ha til neste år!

Edited by kimar
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, iknutis skrev:

Heldigvis trenger ikke turer være dyre. :) Når bilen er i orden, og du har utstyret på plass, trenger du egentlig bare litt mat og litt penger til diesel så er du der.
Flott å lete litt i nærmiljøet etter turmål.

Nei de trenger ikke det antar ca 2500 kr i diesel er nok til den turen jeg hadde planlagt mat regner jeg ikke med da det må en jo ha uansett. Og ja har tenkt litt på og finne noen turer i nærmiljøet men hadde litt lyst på en litt lengre tur i år før vinteren kommer så for se er bare pengene det står på når bilen er fikset. Venter nå på intercooler og kondensator og det blir byttet så raskt jeg får det så da er det bare igjen ac kompressor og det som skal fikses på tirsdag. AC kompressor vurderer jeg og få tak i brukt selv om det er noe jeg ikke liker og gjøre da ny koster litt. Men håper jeg kunne fått solgt Volvoen litt raskt da det hadde gjort en tur mulig men det ser dårlig ut.:)

Link to comment
Share on other sites

Er noen år siden sist jeg sov mye ute så må bli vant til det igjen og spesielt når det ikke er så varmt ute. Så siden det er meldt ned i 6 grader i natt så sover jeg ute i har ikke mulighet til og dra noen plass og bilen med takteltet er for nærme veien så velger jeg og bruke seng teltet for første gang.

zZ9uycx.jpg?1

Dette er jo et Kina produkt fra ebay så noen problemer er det stengene som skal holde oppe duken over inngang som på bilde under har ingen ting og feste de i nede så må nok bore hull i beina til det.

uCU786W.jpg

Edited by kimar
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da prøvde jeg og sove ute i natt og kom ned i 6 grader. Jeg måtte avbryte og gå inn da jeg våknet etter et par timer og var alvorlig kald soveposen fra biltema er tydeligvis ikke bra. Fikk også problemer med at det var for hardt så hadde trengt en skikkelig madrass. Så godt jeg testet dette ut hjemme men er i tvil hvordan jeg skal gjøre overnatting om høst/vår drømmen er og kanskje ha noe og sove inni med varme?

Edited by kimar
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte slik oppblåsbar madrass fra jysk til å ha i takteltet, å det ble faktisk bedre å sove der enn i senga. Å når det blir kaldt bruker jeg forsvarets ullpledd. Koster rundt 100 kr på slike overskudds salg. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, pilten skrev:

Jeg kjøpte slik oppblåsbar madrass fra jysk til å ha i takteltet, å det ble faktisk bedre å sove der enn i senga. Å når det blir kaldt bruker jeg forsvarets ullpledd. Koster rundt 100 kr på slike overskudds salg. 

En slik madrass skal jeg se på! Og forsvarets ullpledd høres ut som en god ide skal se på de også må nok få meg en bedre sovepose det er nok det største problemet her. Hvordan syns du det er og ha med tilhenger på turene? Og tenker da på kjøring skogsveier osv og om det gir noe begrensinger på turene. For tenker bare litt her men en hjemmelaget tur henger med mulighet til og sove inni kunne vært fint i noen tilfeller.

Edited by kimar
Link to comment
Share on other sites

Hengeren henger veldigt fint bak jeepen i litt lett terreng kjøring, grusveier og skogsveier er ikke noe problem. Har bare vanlig hengerfeste på den, så før jeg prøver den i bratte overganger, vil jeg nok ha et slikt feste som er fast. Med bolt eller lignende.

Rigga bil kontra henger, så synes jeg henger blir mer å mer lurt. Fordelen med å ha alt i bilen, er jo at alt er på et sted. Men det jeg liker med å ha det på hengeren er jo at jeg har mere plass i jeepen. Å at hengeren kan stå tur klar, så hvis vi plutselig finner ut at vi vil ta en helg å plukke blåbær, så henger vi på m416 og fyker til skogs. Å til høsten når jakta begynner, kan jeg kjøre den opp til myra der hjorte tråkket går, å ligge i teltet å poste. Da kan jo også hengeren stå der over flere dager. 

Det som også er en fordel/bakdel er at på motorveien må man kjøre i 80 å da blir forbruket på jeepen lavere enn om man ligger i 110 + 

Å så er det jo j. Moro å google m416 overland trailer for inspirasjon og ideer. Bestille litt deler for å så ut å montere når postmannen kommer med dem? 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, pilten skrev:

Hengeren henger veldigt fint bak jeepen i litt lett terreng kjøring, grusveier og skogsveier er ikke noe problem. Har bare vanlig hengerfeste på den, så før jeg prøver den i bratte overganger, vil jeg nok ha et slikt feste som er fast. Med bolt eller lignende.

Rigga bil kontra henger, så synes jeg henger blir mer å mer lurt. Fordelen med å ha alt i bilen, er jo at alt er på et sted. Men det jeg liker med å ha det på hengeren er jo at jeg har mere plass i jeepen. Å at hengeren kan stå tur klar, så hvis vi plutselig finner ut at vi vil ta en helg å plukke blåbær, så henger vi på m416 og fyker til skogs. Å til høsten når jakta begynner, kan jeg kjøre den opp til myra der hjorte tråkket går, å ligge i teltet å poste. Da kan jo også hengeren stå der over flere dager. 

Det som også er en fordel/bakdel er at på motorveien må man kjøre i 80 å da blir forbruket på jeepen lavere enn om man ligger i 110 + 

Å så er det jo j. Moro å google m416 overland trailer for inspirasjon og ideer. Bestille litt deler for å så ut å montere når postmannen kommer med dem1f609.png 

Det høres jo bra ut. Ekstrem offroading kommer jeg ikke til og drive med har heller ikke egnet bil til det så det er ikke et problem. Jeg tenker vis dette blir noe og bygge en selv som kan sove inni med vegger/tak og varme til bruk når det er kaldt som er akkurat stor nok til og sove i og ikke mer . Sitter og ser på youtube nå og er flere som har gjort dette og burde være mulig og få til uten at det koster så mye. Og takk for tipset om m416 finner mye inspirasjon der ja må tenke litt dette burde jo kunne blitt et moro byggeprosjekt men må bare ha råd til det. :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sovepose er noe du ikke bør gå på kompromiss med, å sove godt om natta på tur er veldig viktig. Bedre med en som er for varm, som du kan åpne, enn en som er for kald.

Jeg gjorde det samme som deg, med en McKinley-sovepose i fjor. Den var liten og lett, men jeg holdt på å fryse ihjel i 5-6 grader i teltet.

Bestilte så pose fra Isbjørn etter å ha lest mye på nett. https://isbjorn.no/

Gikk for Barents, til 1600kr. Eneste ulempen er at den er litt stor og tung, så jeg foretrekker å slippe å bære den på den. Men til overlanding er den perfekt. I 10 grader blir den så varm at jeg åpner den. Fra 2 grader til minus 10 er den helt perfekt. Dvs at den kan brukes veldig lenge i sesongen. :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Skriver under på det där med sovsäck. En bra sovsäck är A och O för sömnen. Köpte en ny förra året, en Bergans. Cirka +2 till +15 sover jag helt fantastiskt i den, i jämförelse med gamla som började bli kall vid +10. (Men till den säckens försvar så började den närma sig 15 år ålder, så den hade gjort sitt...) 

Såhär i efterhand kanske jag borde valt en ytterligare varmare säck, för när det kliver ner under nollan blir det snabbt obekvämt. :/

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...