Jump to content

kimar sin Suzuki Grand Vitara


kimar
 Share

Recommended Posts

Kom på en ting. Siden jeg på denne turen har vært i Møre og Romsdal så har jeg nå vært innom alle Norske fylker på fastlandet er bare Svalbard jeg ikke har vært på. Og i Sverige har jeg vært innom alle bortsett fra 4 eller 5 fylker så det er moro.:)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

På Fredag så stoppet jeg på samme plass som i 2014 på vei hjem fra turen til Nord Norge dette er en liten fin rasteplass langs E45 nord for Torsby. Er 4 år mellom disse bildene Volvoen var min første overlander kjøretøy og er sterkt savnet. 

h3DWLuR.jpg

0Lq9sIX.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg har alt begynt og kikke på utstyr jeg skal kjøpe til våren. Jeg må ha en kompressordreven kjøleboks vil da ha en av god kvalitet som jeg kan ha lenge og vil gjerne ha en med frys om mulig men dette koster https://www.dometic.com/nb-no/no/produkter/mat-og-drikke/kjølebokser/strømdrevne-bokser/dometic-coolfreeze-cfx-75dzw-_-139574 men er mulig og finne den noe billigere andre plasser. Så må tenke litt på den om jeg trenger frys eller ikke da er mye billigere uten.

Edited by kimar
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Vi har vid ngt enstaka tillfälle tömt vår kyl och kört den som frys.

Har väl egentligen aldrig saknat möjligheten att ha frys när vi ör ute och åker. Det mesta vi packar käkar vi upp inom två dagar.

Visst glass är gott men .......,

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Når jeg ser hvor stor prisforskjellen er mellom de med og uten frys så går jeg nok for en uten frys. Men hadde vært greit og hatt frys da kunne hatt med seg mer ulike typer mat og is/glass. Men er god tid til og finne den rette boksen så blir mye lesing om dette i vinter.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Om du får tag på en kyl som klarar att hålla ca 2 grader så tar det laaaaaaang tid för varor att tina. Tänker då på fryst kött eller frysta färdiga rätter ( grytor, pastasåser etc ). Klarar säkert en vecka utan problem. Det hinner tina på en vecka men man har förlängt utgångsdatum.

Glass handlar man väl längs vägen? Eller hur @stensth;):D .

  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, kimar skrev:

Når jeg ser hvor stor prisforskjellen er mellom de med og uten frys så går jeg nok for en uten frys. Men hadde vært greit og hatt frys da kunne hatt med seg mer ulike typer mat og is/glass. Men er god tid til og finne den rette boksen så blir mye lesing om dette i vinter.

Sett denne?

Man bør skille mellom langtidsfrysing og korttidsfrysing når man skal kjøpe seg boks. CFX-serien er knallgod den, men FR-serien gir mer for pengene for vi som ikke skal ligge i båt i flere måneder i strekk. Sistnevnte bør ha en designet for langtidsfrysing.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Wiberg skrev:

Om du får tag på en kyl som klarar att hålla ca 2 grader så tar det laaaaaaang tid för varor att tina. Tänker då på fryst kött eller frysta färdiga rätter ( grytor, pastasåser etc ). Klarar säkert en vecka utan problem. Det hinner tina på en vecka men man har förlängt utgångsdatum.

Glass handlar man väl längs vägen? Eller hur @stensth;):D .

Tror det viktigaste är att man startar med glass i frysen i bilen, så fyller man på frysen istället :D @Wiberg Självklart äter man glass utmed vägen också, vid för exempel påfyllnad av drivmedel etc. :) 

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Wiberg sade:

Om du får tag på en kyl som klarar att hålla ca 2 grader så tar det laaaaaaang tid för varor att tina. Tänker då på fryst kött eller frysta färdiga rätter ( grytor, pastasåser etc ). Klarar säkert en vecka utan problem. Det hinner tina på en vecka men man har förlängt utgångsdatum.

Glass handlar man väl längs vägen? Eller hur @stensth;):D .

Håller helt med!

Lägg de frysta sakerna intill varandra, och i botten. Tinar inte på länge om boxen håller 1-3 grader.

En annan nackdel med dubbla zoner är ju storleken på boxen. Enormt stor normalt sett 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Fått mye god info om kjøleboks her. Men min erfaring fra campingvogn og hvor dårlig 12 volt fungerer på kjøleskapet der så må jeg si at er litt skeptisk til hvor godt disse 12v kjøleboksene fungerer men siden alle sier at de fungerer så slår jeg meg til ro med det.:)

Og fikk nå nettopp svar fra Blackstone labs om olje prøven på denne alt er bra med motor så det var bra. Og tenker og ta en ny prøve ved olje skift til våren for og følge med på tilstanden til motoren.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da er det cars and tents ved myklevann til helgen og det er ikke langt unna meg. Men har ikke bestemt meg for om jeg skal dit eller ikke da er ikke meldt så veldig bra vær og jeg har dårlig med utstyr. Jeg er også veldig usikker på hvordan slike treff fungerer med folk og slikt så er ikke helt komfortabel med det så må tenke litt. Men kunne vært moro?

Edited by kimar
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Tycker du ska turen jag. Du väljer själv hur mycket du vill umgås andra människor, det är gott om plats om man vill dra sig tillbaka.

Kollade vädret för inte så länge sedan och blev inte avskräckt ( jag har med mig 3 barn som är som magneter på vatten ).

Regnjacka, regnbyxor och ull så är mycket gjort tänker jag :D .

  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Så bra at det er plass til og hjemme seg vekk om en ønsker det. Det jeg virkelig mangler er noe og kunne sitte under ute lurer på hva jeg kan få til med ei presenning har eller ikke noe varme annet en grill så jeg må finne på noe da og sitte ei helg i takteltet er ikke noe særlig. Hvordan pleier do opplegget og fungere på slike treff? Jeg antar at en tar med seg spaden og går på skogen som vanlig?

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators
57 minuter sedan, kimar sade:

Jeg kom på at jeg har en liten gassovn denne kan jeg bruke så da har jeg varme til neste helg da er det bare noe og sitte under igjen.

I2aIskA.jpg

Har något liknande, fungerar fint så länge inte gasen blir kall... paradoxalt är det ju gärna då man behöver kaminen. 

 

  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Andreas.E skrev:

Har något liknande, fungerar fint så länge inte gasen blir kall... paradoxalt är det ju gärna då man behöver kaminen. 

 

Ja er det som er problemet med disse men vil tro og håpe at den burde fungere ned til 5 grader da har ikke noe annet som gir varme.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver og finne noe og kunne bruke som ly/oppholdsrom vis jeg skal på tur til helga. Gamle telt med stå høyde er dyrt og sliter og finne på noe med presenning som fungerer. Det må uansett ikke koste noe så må tenke litt og se hva jeg kommer på. Tips mottas gjerne skal sove i takteltet så trenger bare noe og kunne sitte i med tak/vegger ved dårlig vær.

Edited by kimar
Link to comment
Share on other sites

Det ble ikke noe tur denne helgen og blir ikke noe mer før til våren pga dårlig økonomi og mangel på utstyr. Men til neste år skjer det litt har veldig lyst på en tur til Finnmark gjennom Sverige og Finland tenker da en 2 til 3 ukers tur. Blir også flere turer gjennom neste år men disse har jeg ikke tenkt noe på enda. Det kommer også til og skje mye med Suzukien til våren mye endringer og modifiseringer har mye jeg har lyst til og mye som må gjøres så får begynne på det viktigste og se hva det er råd til etterpå. Så vinteren blir brukt til turplanlegging og bestemme seg over hvilket utstyr skal kjøpe og viktigst av alt hvilket a/t dekk jeg skal velge og om jeg skal gå for stålfelger eller aluminumfelger.:)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg er av de som alltid har problemer eller får det så da er dette det nye problemet

huhKuyt.jpg

Dette er kjøleveske og etter hva jeg kan se så må radiator byttes noe jeg har gjort mange ganger før på andre biler. Men på denne kan jeg ikke gjøre det selv så den må på verksted igjen..

Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, iknutis skrev:

Veldig grønn? Sikker på at det ikke er AC-gass?

Det hadde jo vært bra om det var Ac gass men siden den kjøleren er ny og ac systemet ble trykk testet for ikke lenge siden så tror jeg ikke det er det. Det har også minket på kjøleveske så er det jeg tror det er men kan ta feil. Den har fått time hos det lokale verkstedet på onsdag så for se om de finner ut av det for jeg klarer ikke og se hvor dette kommer fra. Og lufte kjølesystemet på disse er en utfordring så et Suzuki verksted her anslo 10.000kr for og bytte radiator på denne noe som er nok håper ikke det blir så ille.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...