Jump to content

kimar sin Suzuki Grand Vitara


kimar
 Share

Recommended Posts

Finns grön kylarvätska också, så det skulle det mycket väl kunna vara. Ta pyttelite på fingret och smaka, kylarvätska smakar vääääldigt speciellt. 

Försök ta hjälp av en vän att se vart det läcker. Kanske inte alls är kylaren? Kan vara en slang som behöver dras åt eller har spruckit lite? Leta mera i alla fall! ? 

Suzuki-verkstaden är garanterat dyr på grund av att det är en Suzuki-verkstad. Inte för att bilen är nå special-svår att lufta. Vissa bilar är extremt lätta att lufta, exempelvis VW och Mercedes, andra är svårare, däribland Mitsubishi och många andra japanare. Tjuvknep finns för alla dock, gör man det på rätt sätt så är ingen bil svår att lufta. 

(I värsta fall, överväg en tur till Sverige och byt kylare) 

Lycka till och håll oss uppdaterade! 

 

 

Edit: Här är ett tjuvknep som gör luftandet av en Mitsubishi till en barnlek. En PET-flaska och vulktejp i lagom mängd. Ju högre flaska desto bättre men man tar det man har. ?

DSC_1123.thumb.JPG.d7136910886f1203ec1d4819ab726072.JPG

Edited by JohnE
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ja det er grønn kjøleveske på denne og etter konsistensen og lukt så tror jeg det er kjøleveske det har også forsvunnet kjøleveske den siste tiden. Litt av problemet er at det er trangt rundt radiator så får ikke sett alt. Og verkstedet har mulighet til og trykkteste systemet noe jeg ikke har. Men blir ikke brukt Suzuki verksted om ikke det er nødvendig da de er dyre. Og det med luftingen så er denne spesiell da motor som står i denne står langsgående (longitudinal) i bilen men er laget for og stå tverrstilt (transverse) som i en fwd så alt er rart med denne og det må litt styr til og få lufte den. Og takk det skal jeg.:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke hvorfor noen fortsetter å bruke grønn kjølevæske. :P De jeg har hatt med grønn, så har den vært mer gul i fargen egentlig.
Mens gassen som kom ut på Pajeroen var knall grønn, akkurat slik som på bildet. Så da måtte jeg begynne å lure..

Link to comment
Share on other sites

Det skjønner ikke jeg også og for å gi mer forvirring så kommer flere dele plasser opp med rød kjøleveske til denne mens noen har grønn. Men fult mulig at det er gass som du sier tenkte senere i dag og ta av grillen og få kikket mer inni der hadde vært bedre om det var gass en kjøleveske så håper det.

Link to comment
Share on other sites

Fant nå lekkasjen og iknutis hadde rett det er ac som lekker. Lekker i nedre tilkobling til kondensator som jeg byttet så den skal inn i morgen og få tømt anlegget og prøve og få dette tett.

0okdRGy.jpg

 

Edited by kimar
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Da var denne innom verksted i dag og viser seg at jeg klarte og ødelegge den ene o-ringen ved kondensator byttet så den skal inn på tirsdag og få nye og ny ac gass. Fikk også de nye vinter dekkene i dag med disse så burde dette bli en veldig bra vinter bil. Er Nokian Hakka 9 piggdekk dette.

an6zi4J.jpg

Edited by kimar
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

I dag ble takteltet tatt av er kjedelig at årets taktelt sesong er over men for glede seg til neste år. Jeg slo det opp i dag og fikk luftet godt ut av det men fant disse flekkene som jeg ikke skjønner noe av. Teltet har ikke vært slått sammen vått og var bare flekker på myggnetting fremme og bak som ble lett vasket vekk og flekker på et punkt i taket inni som ikke var mulig og få vekk. 

OXIct2K.jpg

AGzukj7.jpg

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Her skjer det lite denne har fått på vinterhjulene og det er i grunn alt. Og har gjort litt undersøkelser om disse og funnet ut at heving på disse kan gi mye utfordringer og de tåler det dårlig så det blir ikke noe. Om jeg vil til med skikkelig terreng kjøring så kjøper jeg nok en bil til som er mer egnet noe jeg har litt lyst til. Og legger ved et bilde av bilen i vinter og snø.

HyOVSS4.jpg

Det blir lite Overlanding nå så bruker tiden på andre ting som må gjøres som den 45 år gamle Volvo traktoren som trenger litt omsorg.

vDX5toQ.jpg?1

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Holdt på og glemme det jeg vil ha ei markise på bilen til sommeren og lurer på og få tak i ei til campingvogn og bruke på bilen. Har funnet ut hvordan jeg skal feste den og er godt kjent med disse de er enkle og slå opp og ned og kan fås med vegger eksempel på en slik er https://caravan.no/Produkt/134/1401150/FIAMMA-CARAVANSTORE-MARKISE-DELUXE-GREY-L-190-METER  hva tenker dere om det? Jeg vil jo da bare få tak på en side av bilen men det klarer jeg meg med.

 

Link to comment
Share on other sites

31 minutter siden, kimar skrev:

Holdt på og glemme det jeg vil ha ei markise på bilen til sommeren og lurer på og få tak i ei til campingvogn og bruke på bilen. Har funnet ut hvordan jeg skal feste den og er godt kjent med disse de er enkle og slå opp og ned og kan fås med vegger eksempel på en slik er https://caravan.no/Produkt/134/1401150/FIAMMA-CARAVANSTORE-MARKISE-DELUXE-GREY-L-190-METER  hva tenker dere om det? Jeg vil jo da bare få tak på en side av bilen men det klarer jeg meg med.

 

Men hvorfor til campingvogn? Ville det ikke vært bedre å kjøpe en slik med en gang?
http://smartlager.no/markise-til-taktelt-kr-1800/

Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, iknutis skrev:

Men hvorfor til campingvogn? Ville det ikke vært bedre å kjøpe en slik med en gang?
http://smartlager.no/markise-til-taktelt-kr-1800/

Det jeg tenkte mest på med markise til campingvogn var at de er og finne på bruktmarkedet til grei pris. Og de er som oftest av kjente merker noe som gjør de enkelt og få tak i deler, vegger osv. Jeg har også god erfaring med holdbarheten på de. Alt det er jo usikkert ved kjøp av et som den du linket til.

Link to comment
Share on other sites

Neida, det er et produkt som har vært på markedet i minst 5-6år allerede. Og er allerede godt utprøvd i overlanding-kretser. Til hobbybruk fungerer de meget bra.

De fleste markiser til vogn er jo 3-4m lange og det blir jo veldig langt på Suzukien syns jeg.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Mens de fleste finner på noe på en lørdags kveld så sitter jeg og ser på slikt har jeg problemer?

 

Virker iallefall som de tar seg godt fram disse og liker at de har egen Grand Vitara club i Russland.

Edited by kimar
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Når det kommer til sommerdekk på denne så velger jeg nå og holde meg til standard dimensjon men da 225/70R16 i stedet for 215/70r16 da det gir bitte litt mer bakkeklaring og dekkene jeg vurderer er både litt billigere i den dimensjonen og er bedre på drivstoff forbruk. Og dekkene jeg vurderer er Nokian Rotiiva a/t noen tanker om disse på denne? Har jo hørt mye bra om disse dekkene her på forumet har også lest mye bra om disse på nett og har selv bare god erfaring med dekk fra Nokian så tror det måtte bli bra?

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Mens de fleste finner på noe på en lørdags kveld så sitter jeg og ser på slikt har jeg problemer?

Nä det tycker jag absolut inte - med mindre du aldrig kommer dig på tur. Då har du problem ;) .

Jag sitter själv just nu och njuter av gamla turer via både bild och film - det är ju därför man gör det, för att kunna njuta av det " off season ". Sen om jag är normal " utan problem "..... Njaee, det vetefaen.... ;) .

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
3 timmar sedan, kimar sade:

Mens de fleste finner

Virker iallefall som de tar seg godt fram disse og liker at de har egen Grand Vitara club i Russland.

Orkade visserligen bara se de första 5min men de ser ju ut att på sedvanligt sukka vis ta sig fram bra.

Lite mer skydd under hade ju jag dock önskat vid den typ av körnining som de gjorde.

Snygg montering av vinschen på bilen i början!

Edited by Lars 9k
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

26 minutter siden, Wiberg skrev:

Nä det tycker jag absolut inte - med mindre du aldrig kommer dig på tur. Då har du problem ;) .

Jag sitter själv just nu och njuter av gamla turer via både bild och film - det är ju därför man gör det, för att kunna njuta av det " off season ". Sen om jag är normal " utan problem "..... Njaee, det vetefaen.... ;) .

Du har rett i det. Og det skjønner jeg at du gjør ser veldig bra ut de turene du har hatt og er moro og lese og se de bildene og film :).

Gleder meg veldig til sesongen starter har planer og komme meg mye på tur neste år så få håpe at ikke noe ødelegger som bil problemene i år. Og blir mye og se frem til skal endelig få litt nødvendig utstyr som en skikkelig kjøleboks også er det ting som skjer som Expo som jeg gleder meg til.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

26 minutter siden, Lars 9k skrev:

Orkade visserligen bara se de första 5min men de ser ju ut att på sedvanligt sukka vis ta sig fram bra.

Lite mer skydd under hade ju jag dock önskat vid den typ av körnining som de gjorde.

Snygg montering av vinschen på bilen i början!

At du ikke orket og se alt skjønner jeg men fant det selv moro da er ikke så erfaren med terreng kjøring og er moro og se hva bilen min klarer. Men de ser ut til og ta seg godt fram ja og mer skydd under skal jeg få på min så jeg ikke ikke risikerer og ødelegge noe. Ja det var fin plassering av den vinshen og kan også få kjøpt slike fester til vinsh til disse som denne http://www.4x4shop.dk/shop/spilmontage-til-suzuki-17481p.html men når ser i manualen så ser det ikke veldig robust ut.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

@kimar - stirra dig inte blind på terrängkörning. Om det nu är Overlanding du vill syssla med så är din bil mer än potent nog. 

Vi har skrivit spaltmeter om det - den bästa Overlandingbilen är den DU bruker... 

Att man sitter på nätet och önskar ditten och datten - herregud, det gör vi ju alle man. Men att ge sig ut på tur med det man har och njuta stunden, det är väl för hel.ete det det hela handlar om?

Jag har, potentiellt sätt, något av det fetaste man kan ha att köra både Overlandingturer och, om jag ville, terrängturer, med. Potentiellt sätt. Någon kronidiot har satt en rejäl holdback på mitt nyttjande av Snövit, dvs det jag refererar till som det råaste att bege sig ut i bushen med. Japp, jag är förtvivlad, förbannad etc men vet du vad? Fan heller att Klåparjöns ska få förstöra det med att jag kommer mig på tur. 

Här i gården åker vi, fram till Dronningen är fixad, antingen Overlanding Golf eller - om terrängen blir för svår och de andra deltagarna sviktar med utstyr och kompetans - the one and Only - the mighty Yaris! 

20160811_144845.thumb.jpg.6634ffc9727c4a2ce96f11b433c57256.jpg

  • Like 2
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
16 timmar sedan, kimar sade:

At du ikke orket og se alt skjønner jeg men fant det selv moro da er ikke så erfaren med terreng kjøring og er moro og se hva bilen min klarer. Men de ser ut til og ta seg godt fram ja og mer skydd under skal jeg få på min så jeg ikke ikke risikerer og ødelegge noe. Ja det var fin plassering av den vinshen og kan også få kjøpt slike fester til vinsh til disse som denne http://www.4x4shop.dk/shop/spilmontage-til-suzuki-17481p.html men når ser i manualen så ser det ikke veldig robust ut.

Är nog ganska stabilt, skall ju inte bli för tungt heller. Man bör dock vara noga med kvaliteteten och momentet på fästskruvarna. Sen gäller det ju att välja ”rätt” vinsch så man verkligen får plats med den, tänker främst på kontaktorbox respektive vredet för frispolning.

Sen skulle jag velat ha på ett fäste för schackel också när man väl är där och skruvar. Gärna fäst i andra skruvar så man kan fördela belastningen om man väljer att vinscha med brytblock.

Edited by Lars 9k
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Wiberg skrev:

@kimar - stirra dig inte blind på terrängkörning. Om det nu är Overlanding du vill syssla med så är din bil mer än potent nog. 

Vi har skrivit spaltmeter om det - den bästa Overlandingbilen är den DU bruker... 

Att man sitter på nätet och önskar ditten och datten - herregud, det gör vi ju alle man. Men att ge sig ut på tur med det man har och njuta stunden, det är väl för hel.ete det det hela handlar om?

Det gjør jeg ikke men liker og vite hvor mye disse klarer så om en fin camp er i enden av en dårlig skogsvei så er jeg litt mer forebredt og kan lettere vurdere om bilen klarer dette. Og den er mer en potent nok til Overlanding ja. Og selvfølgelig så kan man ønske seg det ene og andre men tenker selv slik nå at hva har har jeg bruk for og hva kan jeg klare meg uten. En snorkel og winch er kult men trenger jeg det? Nei det gjør jeg ikke og er som du sier er det og komme seg på tur og nyte stunden det handler om.

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Wiberg skrev:

Här i gården åker vi, fram till Dronningen är fixad, antingen Overlanding Golf eller - om terrängen blir för svår och de andra deltagarna sviktar med utstyr och kompetans - the one and Only - the mighty Yaris! 

20160811_144845.thumb.jpg.6634ffc9727c4a2ce96f11b433c57256.jpg

Er overbevist om at en kan ha mer glede av denne enn en helt ny geländewagen og taktelt på denne hadde vært tøft!

Edited by kimar
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Og en ting jeg ville komme med for et trivelig forum dette er også hyggelige og greie folk som er her inne. Har aldri blitt så godt tatt imot på et forum noen sinne som jeg har blitt her. Lese og skrivevanskene mine og at jeg litt sosialt klønete har gjort at jeg har blitt nesten fryst ut fra andre forum og klubber tidligere men har virkelig funnet et flott miljø her inne virker det som. Så ser frem til og kunne delta på ting fremover og treffe noen av dere i virkeligheten:)

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...